Gå til innhold

Sjokkerende om menns trakassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/i/VRbQm6/-utentaushetsplikt-3200-norske-leger-og-medisinstudenter-bryter-tausheten-Vil-stoppe-trakassering-og-maktmisbruk

Menns trakassering er ikke, som disse mennene selv hevder, kun uskyldig moro, hvor kvinnenes reaksjon er uttrykk for sarthet. Menn utøver maktmisbruk, de går bevisst til verks, de blir hatske og bitre når kvinnen avviser de og gjør det de kan for å sabotere for hennes yrkeskarriere.

 

"Det begynte med uskyldige, hyggelige meldinger etter at jeg som turnuslege hadde deltatt på en operasjon. En av kirurgene var en mann i 40-årene, trebarnsfar og gift. Etterpå kontaktet han meg på Facebook. Etterhvert kom stadig mer hissige forespørsler om å møtes utenfor arbeidstid. Jeg var ærlig tilbake og sa at jeg hverken hadde interesse av å møte en gift mann eller overordnet sjef utenfor jobb. Gjentatte invitasjoner om drinker på byen kom.

En augustdag skrev han, kanskje for å være morsom, at det nå snart var «hunting season». Da jeg spurte hva han mente, svarte han at det var den tiden på året nye turnusleger startet på sykehuset. Jeg sa tilbake, nok på en humoristisk måte, at jeg var himla glad jeg da skulle videre på medisinsk rotasjon. Da svarte han: «Hva får deg til å tro at jeg ikke har kontakter nok til å gjøre livet ditt surt på medisin?». Jeg ble redd av denne kommentaren, og spurte hva han mente. Det bare spøkte han bort.

Jeg var lenge interessert i å fortsette med kirurgi på dette sykehuset, og jeg var redd for å komme på kant med ham ettersom han er en av avdelingssjefene og påvirker hvem som blir ansatt. Denne mannen har gjort det samme mot flere av mine kvinnelige kolleger. Så vidt jeg vet har aldri noen våget å si fra av frykt for konsekvensene."

 

"Jeg var lege i spesialisering (LIS) i begynnelsen av 30-årene, nesten ferdig spesialist ved et stort sykehus og ble involvert i et spennende forskningsprosjekt. En anerkjent, profilert professor ble min veileder. Etter noen måneders profesjonelt samarbeid, skrev han plutselig en mail hvor han ytret ønske om et seksuelt forhold til meg. Jeg sa tydelig ifra at dette var helt uakseptabel oppførsel, at jeg ikke kunne samarbeide mer og ønsket en ny veileder. Han nektet, og jeg avsluttet samarbeidet med ham og instituttet.

I etterkant sendte han flere truende og sjikanerende mailer, dukket plutselig opp i klinikken og forfulgte meg rundt hvor jeg jobbet som lege i spesialisering (LIS). Jeg fortalte det til min LIS-veileder som mente han bare var forelsket og avfeide det hele. Ombudet ved universitetet rådet meg til ikke å varsle fordi det ville bli en stor personlig belastning med media involvert og ord mot ord i en «rettssak» foran universitetsledelsen. Jeg turte ikke varsle til ledelsen på klinikken, fordi professoren satt i ledergruppen.

Kort tid etterpå sluttet jeg i avdelingen."

 

"Jeg ble utsatt for seksuelle tilnærmelser under spesialisering, av en veldig mye eldre kollega, som var min mentor. Jeg ble truet med at alle dører ville lukkes for meg, for videre kirurgisk spesialisering, hvis jeg ikke var med på det han ønsket seg av meg – et intimt og nært forhold – som i hans øyne kun var rett og rimelig, ut fra alt av faglig kunnskap og opplæring i kirurgiske ferdigheter han hadde gitt meg."

 

 

 

Anonymkode: 5e07a...c1b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/i/VRbQm6/-utentaushetsplikt-3200-norske-leger-og-medisinstudenter-bryter-tausheten-Vil-stoppe-trakassering-og-maktmisbruk

Menns trakassering er ikke, som disse mennene selv hevder, kun uskyldig moro, hvor kvinnenes reaksjon er uttrykk for sarthet. Menn utøver maktmisbruk, de går bevisst til verks, de blir hatske og bitre når kvinnen avviser de og gjør det de kan for å sabotere 

"Jeg var lege i spesialisering (LIS) i begynnelsen av 30-årene, nesten ferdig spesialist ved et stort sykehus og ble involvert i et spennende forskningsprosjekt. En anerkjent, profilert professor ble min veileder. Etter noen måneders profesjonelt samarbeid, skrev han plutselig en mail hvor han ytret ønske om et seksuelt forhold til meg. Jeg sa tydelig ifra at dette var helt uakseptabel oppførsel, at jeg ikke kunne samarbeide mer og ønsket en ny veileder. Han nektet, og jeg avsluttet samarbeidet med ham og instituttet.

I etterkant sendte han flere truende og sjikanerende mailer, dukket plutselig opp i klinikken og forfulgte meg rundt hvor jeg jobbet som lege i spesialisering (LIS). Jeg fortalte det til min LIS-veileder som mente han bare var forelsket og avfeide det hele. Ombudet ved universitetet rådet meg til ikke å varsle fordi det ville bli en stor personlig belastning med media involvert og ord mot ord i en «rettssak» foran universitetsledelsen. Jeg turte ikke varsle til ledelsen på klinikken, fordi professoren satt i ledergruppen.

Kort tid etterpå sluttet jeg i avdelingen."

Anonymkode: 5e07a...c1b

I denne saken skulle bevisføringen være enkel dersom e-postene var tatt vare på. Det denne LIS opplevde, må da være mer enn nok til å sende professoren til et langt opphold i fengsel og øyeblikkelig oppsigelse. 

#Metoo-sakene må generelt være tilstrekkelig for å få trakassørene avskjediget uten ytterligere bevis. For fengsling vil likevel beviskravene dessverre være strengere.

Anonymkode: 04d52...0db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I denne saken skulle bevisføringen være enkel dersom e-postene var tatt vare på. Det denne LIS opplevde, må da være mer enn nok til å sende professoren til et langt opphold i fengsel og øyeblikkelig oppsigelse. 

#Metoo-sakene må generelt være tilstrekkelig for å få trakassørene avskjediget uten ytterligere bevis. For fengsling vil likevel beviskravene dessverre være strengere.

Anonymkode: 04d52...0db

Selv om hun har bevismateriale, så har hun blitt rådet av et ombud i en stor institusjon til å ikke gjøre noe med saken pga. frykt for dårlig mediaomtale o.s.v. Hva skal man gjøre når man får høre sånt? Være modig og gå til retten og vite at man kanskje vinne saken, men samtidig vite at man risikerer å skape dårlig arbeidsforhold i fremtiden til et ønsket arbeidsplass, hvor man blir sett på som en syndebukk fordi man valgte å gå videre med saken man ikke ble rådet til?

Ok, så si at rettsaken vinner frem og vedkommende har stått frem i media, hun føler seg likevel som en syndebukk på jobben etter at rettsaken er ferdig og blir oppfattet som vanskelig, derfor beslutter hun seg for å slutte. Søker ny jobb men blir ikke ansatt, fordi ledelsen vet at hun har skapt dårlig mediaomtale for et annet sykehus, noe de selvfølgelig ikke ønsker dersom en lignende sak skal oppstå. I avslagene får hun selvfølgelig annen begrunnelse, at andre med mer erfaring eller lik erfaring var det beste valget. 

Det er et kjempestort problem når man blir møtt av en ledelse som råder om å ikke gå videre pga. redsel for eget rykte. Selvfølgelig holder man heller kjeft når man ikke har noe støtte i ryggen og er redd for at dette går utover mans egen karrieremuligheter.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn setter djevelen til skam med deres forferdelige oppførsel.

Anonymkode: d9265...21a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg som bryter med regelen

* Diskriminerende, nedsettende eller hatefullt innhold. Med dette menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor en gruppe på grunn av deres hudfarge, kjønn, nasjonale eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn, legning, leveform eller orientering, eller nedsatte funksjonsevne. Moderatorene tar utgangspunkt i Straffelovens § 135a, men på Kvinneguiden tillater vi heller ikke innlegg som inneholder oppfordringer til eller fyrer opp under hat.Vi forbeholder oss retten til å fjerne innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med.

pinar, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#metoo

Og folk lurer på hvorfor vi trenger denne kampanjen. Etter å ha vært på Dagbladet sitt kommentar felt bekreftes de siste rapportene om menn+50 som de verste på nettet. Også her inne på KG er det folk som mener at kvinner må jo tåle litt.....

Anonymkode: 2eb2c...ae2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere menn i familien min dessverre som bagetelliserer #metoo kampanjen og sier at det bare er noe fjas. Jeg som mann prøver da å si at selv om de selv ikke blir så lett seksuellt krenket, så finnes det andre som blir det. Vi må kunne på en respektabel måte med hverandre uten å dra inn sex og slikt. Jeg forstår at en huleboer eller en grønnsak ikke ville klart å forstå dette, men blir ganske forbanna når det er helt oppegående menn som ikke forstår dette.

Anonymkode: 268d1...09d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

#metoo

Og folk lurer på hvorfor vi trenger denne kampanjen. Etter å ha vært på Dagbladet sitt kommentar felt bekreftes de siste rapportene om menn+50 som de verste på nettet. Også her inne på KG er det folk som mener at kvinner må jo tåle litt.....

Anonymkode: 2eb2c...ae2

metoo begynner folk å gå lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke heller på tide at kvinner begynner å ta til seg meldingene å slutte å vise rumpa hele tiden da? Alt dette er jo bare et resultat av to ting. 1. Kvinner aksepterer ikke at menn i ALLE aldere tenner like mye på jenta på 18 som det hennes jevnaldrende gjør. 2. Kvinner syns det er innenfor å gå kledd seksuelt å vise kropp, og de mener de skal ha den friheten uten at menn skal få bemerke det. Begge punkter er per def urimelige. Løsning, les dere opp på de to punktene og innrett dere og problemet er løst. Men det vil dere selvfølgelig ikke, fordi dere vil mye heller ha spalteplass å fortelle tårevåte historier

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, missmcbeal skrev:

Selv om hun har bevismateriale, så har hun blitt rådet av et ombud i en stor institusjon til å ikke gjøre noe med saken pga. frykt for dårlig mediaomtale o.s.v. Hva skal man gjøre når man får høre sånt? Være modig og gå til retten og vite at man kanskje vinne saken, men samtidig vite at man risikerer å skape dårlig arbeidsforhold i fremtiden til et ønsket arbeidsplass, hvor man blir sett på som en syndebukk fordi man valgte å gå videre med saken man ikke ble rådet til?

Ok, så si at rettsaken vinner frem og vedkommende har stått frem i media, hun føler seg likevel som en syndebukk på jobben etter at rettsaken er ferdig og blir oppfattet som vanskelig, derfor beslutter hun seg for å slutte. Søker ny jobb men blir ikke ansatt, fordi ledelsen vet at hun har skapt dårlig mediaomtale for et annet sykehus, noe de selvfølgelig ikke ønsker dersom en lignende sak skal oppstå. I avslagene får hun selvfølgelig annen begrunnelse, at andre med mer erfaring eller lik erfaring var det beste valget. 

Det er et kjempestort problem når man blir møtt av en ledelse som råder om å ikke gå videre pga. redsel for eget rykte. Selvfølgelig holder man heller kjeft når man ikke har noe støtte i ryggen og er redd for at dette går utover mans egen karrieremuligheter.

Helt forferdelig at ledelsen håndterer slike saker på den måten. Så får disse legene fortsette å ture fram som de gjør med nye turnusleger og LIS leger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uffda skrev:

Er det ikke heller på tide at kvinner begynner å ta til seg meldingene å slutte å vise rumpa hele tiden da? Alt dette er jo bare et resultat av to ting. 1. Kvinner aksepterer ikke at menn i ALLE aldere tenner like mye på jenta på 18 som det hennes jevnaldrende gjør. 2. Kvinner syns det er innenfor å gå kledd seksuelt å vise kropp, og de mener de skal ha den friheten uten at menn skal få bemerke det. Begge punkter er per def urimelige. Løsning, les dere opp på de to punktene og innrett dere og problemet er løst. Men det vil dere selvfølgelig ikke, fordi dere vil mye heller ha spalteplass å fortelle tårevåte historier

Herregud, nå driter du deg ut. Hva er det kvinner har gjort deg som gjør til at du lider av sånne vrangforestillinger? Jeg skjønner ikke en gang hvorfor du kommenterer med sånne tåpelige argument i en tråd som omhandler leger og helsepersonell som går med uniform på jobb :balltre:

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Helt forferdelig at ledelsen håndterer slike saker på den måten. Så får disse legene fortsette å ture fram som de gjør med nye turnusleger og LIS leger.

Ja. Ledelsen og leger sitter med så utrolig mye makt. Helt tragisk at dette skjer i dette landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Uffda skrev:

Er det ikke heller på tide at kvinner begynner å ta til seg meldingene å slutte å vise rumpa hele tiden da? Alt dette er jo bare et resultat av to ting. 1. Kvinner aksepterer ikke at menn i ALLE aldere tenner like mye på jenta på 18 som det hennes jevnaldrende gjør. 2. Kvinner syns det er innenfor å gå kledd seksuelt å vise kropp, og de mener de skal ha den friheten uten at menn skal få bemerke det. Begge punkter er per def urimelige. Løsning, les dere opp på de to punktene og innrett dere og problemet er løst. Men det vil dere selvfølgelig ikke, fordi dere vil mye heller ha spalteplass å fortelle tårevåte historier

Jeg kommer aldri til å innrette meg dine forestillinger. Jeg skal danse naken ned Karl Johan, syngende med et juletre på hodet, før jeg hører etter og innretter meg deg.

En rumpe er ikke en invitasjon, påkledd eller ei. En rumpe er en kroppsdel som alle i verden har. Hvorfor sier du ikke til dine mannlige sjelefrender at de skal kle på seg og slutte å vise kropp? Hvorfor sier du ikke at mennene skal trekke på seg en t-skjorte på stranden, der de går med brystvortene bare?

Hvorfor er det liksom VI DAMER som skal innrette oss, og ikke MENN som skal slutte å oppføre seg som bavianer?!

Jeg er så lei meg for at du mister definisjonsmakten nå, men jeg må bare trøste deg med en klapp på skulderen og si: den var aldri din å bære in the first place.

 

Kvinne. 26.

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å innrette meg dine forestillinger. Jeg skal danse naken ned Karl Johan, syngende med et juletre på hodet, før jeg hører etter og innretter meg deg.

En rumpe er ikke en invitasjon, påkledd eller ei. En rumpe er en kroppsdel som alle i verden har. Hvorfor sier du ikke til dine mannlige sjelefrender at de skal kle på seg og slutte å vise kropp? Hvorfor sier du ikke at mennene skal trekke på seg en t-skjorte på stranden, der de går med brystvortene bare?

Hvorfor er det liksom VI DAMER som skal innrette oss, og ikke MENN som skal slutte å oppføre seg som bavianer?!

Jeg er så lei meg for at du mister definisjonsmakten nå, men jeg må bare trøste deg med en klapp på skulderen og si: den var aldri din å bære in the first place.

 

Kvinne. 26.

Anonymkode: bef41...dcf

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kommer aldri til å innrette meg dine forestillinger. Jeg skal danse naken ned Karl Johan, syngende med et juletre på hodet, før jeg hører etter og innretter meg deg.

En rumpe er ikke en invitasjon, påkledd eller ei. En rumpe er en kroppsdel som alle i verden har. Hvorfor sier du ikke til dine mannlige sjelefrender at de skal kle på seg og slutte å vise kropp? Hvorfor sier du ikke at mennene skal trekke på seg en t-skjorte på stranden, der de går med brystvortene bare?

Hvorfor er det liksom VI DAMER som skal innrette oss, og ikke MENN som skal slutte å oppføre seg som bavianer?!

Jeg er så lei meg for at du mister definisjonsmakten nå, men jeg må bare trøste deg med en klapp på skulderen og si: den var aldri din å bære in the first place.

 

Kvinne. 26.

Anonymkode: bef41...dcf

Det er jo dere som oppfører dere som bavianer da, som svimser rundt og vifter med rumpa og gneller og finner frem i kaklekoret så fort en mann får en heteroseksuell reaksjon på det

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner går halvnakne rundt og så blir de krenket når menn reagerer. Kle på dere mer da!

Anonymkode: c5e95...3cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Uffda skrev:

Det er jo dere som oppfører dere som bavianer da, som svimser rundt og vifter med rumpa og gneller og finner frem i kaklekoret så fort en mann får en heteroseksuell reaksjon på det

:daane:  

Jeg svimser ikke rundt med rumpa, faktisk. Jeg sitter på den. Jeg bæsjer gjennom den. Jeg har varmetap fra den. Jeg bruker den når jeg går i trapper.
Min rumpe har akkurat samme funksjon som din rumpe, hverken mer eller mindre. Våre rumper er helt like <3 Er det ikke gøy å tenke på?

 

Okei, , samma det, egentlig, jeg har en idé, og potensiell løsning, for deg. Hvis du er så utrolig lei av oss damer som bare kakler med hylekoret og svimser rundt med rumpene våre (det er jo nesten ikke MÅTE PÅ hvor forferdelige vi kvinner er..........), så foreslår jeg at du går ut i skogen, finner deg en passe stor sten og legger deg under den og bor der en stund. Der lover jeg deg en rumpefri og svimsefri helg.

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kvinner går halvnakne rundt og så blir de krenket når menn reagerer. Kle på dere mer da!

Anonymkode: c5e95...3cc

Kvinner går halvnakne rundt, og mennene blir krenket når vi tar dem i å oppføre seg som dyr som hannbikkjer med tisper i nærheten! Se en annen vei, da, istedenfor å glane på oss!

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å innrette meg dine forestillinger. Jeg skal danse naken ned Karl Johan, syngende med et juletre på hodet, før jeg hører etter og innretter meg deg.

En rumpe er ikke en invitasjon, påkledd eller ei. En rumpe er en kroppsdel som alle i verden har. Hvorfor sier du ikke til dine mannlige sjelefrender at de skal kle på seg og slutte å vise kropp? Hvorfor sier du ikke at mennene skal trekke på seg en t-skjorte på stranden, der de går med brystvortene bare?

Hvorfor er det liksom VI DAMER som skal innrette oss, og ikke MENN som skal slutte å oppføre seg som bavianer?!

Jeg er så lei meg for at du mister definisjonsmakten nå, men jeg må bare trøste deg med en klapp på skulderen og si: den var aldri din å bære in the first place.

 

Kvinne. 26.

Anonymkode: bef41...dcf

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:daane:  

Jeg svimser ikke rundt med rumpa, faktisk. Jeg sitter på den. Jeg bæsjer gjennom den. Jeg har varmetap fra den. Jeg bruker den når jeg går i trapper.
Min rumpe har akkurat samme funksjon som din rumpe, hverken mer eller mindre. Våre rumper er helt like <3 Er det ikke gøy å tenke på?

 

Okei, , samma det, egentlig, jeg har en idé, og potensiell løsning, for deg. Hvis du er så utrolig lei av oss damer som bare kakler med hylekoret og svimser rundt med rumpene våre (det er jo nesten ikke MÅTE PÅ hvor forferdelige vi kvinner er..........), så foreslår jeg at du går ut i skogen, finner deg en passe stor sten og legger deg under den og bor der en stund. Der lover jeg deg en rumpefri og svimsefri helg.

Anonymkode: bef41...dcf

:pls:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miss summers skrev:

 

:pls:

 

16 minutter siden, Maleficenta skrev:

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Tusen takk!

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...