Gå til innhold

Røyke under vifte med kullfilter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.12.2017 den 10.14, AnonymBruker skrev:

I verste fall tar det fyr i vifta. Vel bekommen, og stump røyken før huset brenner ned på grunn av super smarte løsninger. 

Anonymkode: ddbed...4ed

:ler:

Anonymkode: 067df...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.12.2017 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Jeg røyker ikke, men får besøk av en som røyker. Det er kaldt ute og hun har dårlig helse. Hvordan kan veggene bli innsauset i illeluktende tjære, mer enn om hun røyker i stua? Har du link til at filteret må byttes hver tredje uke hvis man røyker under vifta? Det er kun snakk om noen få dager, og siden hun sliter med leddgikt er hun stiv på morgenen. Derfor tenkte jeg at hun kan røyke under vifta.

Ts

Anonymkode: e3ac2...c2c

Du må ikke spørre om sånt her, du får stort sett kun svar av de hysteriske. La gjesten din røyke under viften du, særlig når dette gjelder kun for noen få dager :)

Anonymkode: 067df...4f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Anonymkode: 067df...4f6

Du vet at kjøkkenvifter er fulle i fett og at det suger luft? Ergo suger det glørne fra sigaretten også.

Hvor dum må man være om en ikke skjønner noe så logisk?

Anonymkode: 6e1a1...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke spørre om sånt her, du får stort sett kun svar av de hysteriske. La gjesten din røyke under viften du, særlig når dette gjelder kun for noen få dager :)

Anonymkode: 067df...4f6

Har du kullfiltervifte og vet hvor ille det kan gå? Nei det var det jeg trodde.

Anonymkode: 6e1a1...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer helt an på eier av leiligheten, det er ikke noe fastsatt regel.
2 av 3 av de leilighetene jeg har leid de siste 4 årene har tillatt festrøyking og "dårlig vær"-røyking inne. 

Anonymkode: 523a0...73d

Utleiere har ikke tillatt røyking inne på 10 år minst. Slutt å lyv. Det koster nemlig penger å bli kvitt skader etter røyking.

Anonymkode: 6e1a1...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utleiere har ikke tillatt røyking inne på 10 år minst. Slutt å lyv. Det koster nemlig penger å bli kvitt skader etter røyking.

Anonymkode: 6e1a1...e02

Det bestemmer jo selvsagt huseieren selv. Om det står i lovverket at de som leier ikke får lov å røyke inne så må jo dette lovverket også gjelde de som eier sin bolig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk her er litt hysteriske. Alle steder jeg har bodd har jeg tatt en og annen sigarett innendørs, og det har aldri blitt et problem med utleier siden de aldri har merket det. Til tross for at de har vært innom hybelen etterpå uten at jeg har vasket ned hele kåken først. Ingen gule vegger eller inngrodd røyklukt. Så lenge man ikke sitter inne og røyker dag ut og dag inn så er ikke dette et problem. Men for luktens del ville jeg blåst røyken inn i vifta og også luftet godt etterpå

Anonymkode: ecc53...a8c

Har utleier presistert at det er røykeforbud ja da er det røykeforbud uansett hva du måtte mene at du kan tillate deg. Røykere kjenner nemlig ikke selv hvor ille det stinker og er blinde for skadene de lager.

 

Anonymkode: 6e1a1...e02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så mange pripne folk det var her. Trådstarter presiserer i første post at hun ikke er ute etter folks personlige meninger rundt røyking inne, men likevel så kommer det strømmende.

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det vil lukte mindre. Spørsmål er hvor mye av røyken som ikke går gjennom vifta.
Ofte må man sitte med hodet i en ubehagelig vinkel for å være helt sikker på å få alt gjennom.

Ang. brann så for å være helt sikker har man ikke sigaretten helt opp i vifte, men litt under.  Skal mye til for at vifta suger opp gløden.

Det vil nok lukte litt røyk i rommet, men langt bedre enn om man skulle røyke uten vifte. Det blir opp til deg.

Anonymkode: f0c75...a9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært så mange pripne folk det var her. Trådstarter presiserer i første post at hun ikke er ute etter folks personlige meninger rundt røyking inne, men likevel så kommer det strømmende.

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det vil lukte mindre. Spørsmål er hvor mye av røyken som ikke går gjennom vifta.
Ofte må man sitte med hodet i en ubehagelig vinkel for å være helt sikker på å få alt gjennom.

Ang. brann så for å være helt sikker har man ikke sigaretten helt opp i vifte, men litt under.  Skal mye til for at vifta suger opp gløden.

Det vil nok lukte litt røyk i rommet, men langt bedre enn om man skulle røyke uten vifte. Det blir opp til deg.

Anonymkode: f0c75...a9a

Herregud hvorfor er man prippen? Hvorfor skal ikke-røykere måtte tåle å puste inn giftig røyk for ikke å bli kalt prippen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAre det at du røyker utenfor døra bidrar til at det legger seg røykpartikler opp langs veggene, dørkarmer, siver inn gjennom ventiler osv. Bare det at du røyker ute gjør at du drasser med deg mye av dritten gjennom hud, hår og klær. Man merker umiddelbart når man har en røyker i rommet. Og du tror å røyke under vifta skal ha noen som helst merkbar forbedrende effekt? Jeeeeeeeeeeszuz

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullfilter kan brukes til å rense sigarettrøyk, men en de du finner i en kjøkkenvifte har hverken god nok luftgjennomstrømning til å suge opp all røyken, eller godt nok filter til å rense sigarettrøyk i noen særlig grad.

De filtrene som er egnet til å rense røyk er på størrelse med et kjøleskap, er kjempedyre og selv med et slikt filter kjenner du røyklukta i rommet.

Anonymkode: 02074...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker til tider maske med kullfilter på jobb når jeg jobber med støv fra aluminium, rustfritt og galvanisert stål som skaper farlige gasser og farlig støv. Det filtrerer bort alt det farlige, men det fjerner ingen lukt whatsoever.

Anonymkode: b5205...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at kjøkkenvifter er fulle i fett og at det suger luft? Ergo suger det glørne fra sigaretten også.

Hvor dum må man være om en ikke skjønner noe så logisk?

Anonymkode: 6e1a1...e02

Det er ikke så kraftig avtrekk i en vanlig kjøkkenvifte at akkurat det er noe problem! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.12.2017 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Det vil nok fjerne deler av de giftige gassene og sannsynligvis gjøre det mindre plagsomt for naboene dine, men røyken vil nok sette seg godt i tak og vegger i din leilighet likevel. 

Hvorfor ikke gå ut, eller slutte? Trodde det bare var narkiser som røyket inne nå til dags jeg. 

Anonymkode: 02074...ad6

Stor sjanse for at røyken siver inn naboens vindu (ev. ventil om vinduet er lukket) eller balkongdør om du røyker ute. Jeg har ihvertfall ofte ligget på soverommet og kjent lukten av naboer som "går ut og røyker" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leo skrev:

Det er ikke så kraftig avtrekk i en vanlig kjøkkenvifte at akkurat det er noe problem! ;)

Det skjer ofte branner pga slike vifter fordi folk ikke er nøye nok med å rengjøre de. Om man da røyker hjemme hos noen som ikke har rengjort vifta de siste par år så er det masse fett og dritt inni bifta og da kan det bli brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Det skjer ofte branner pga slike vifter fordi folk ikke er nøye nok med å rengjøre de. Om man da røyker hjemme hos noen som ikke har rengjort vifta de siste par år så er det masse fett og dritt inni bifta og da kan det bli brann.

Det stemmer at det kan begynne å brenne i dårlig rengjorte vifter dersom det for eksempel tar fyr i en smultgryte på komfyren, men en vanlig kjøkkenvifte er ikke kraftig nok til å trekke til seg glør fra ordinære sigaretter. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utleiere har ikke tillatt røyking inne på 10 år minst. Slutt å lyv. Det koster nemlig penger å bli kvitt skader etter røyking.

Anonymkode: 6e1a1...e02

Det er i dag mange utleiere som ikke tillater røyking. Men dette bestemmer utleier selv. Er utleier selv innrøykt, er vel vedkommende ofte mer tilbøyelig til å tillate røyking i boligen. Eller om det er en gammel bolig hvor leietagerne har røykt i alle år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan du be kjerringa å røyke i bilen sin før hun kommer inn og hvis helsen er såpass dårlig må hun være verden’s dummeste at hun fortsatt røyker i det hele tatt. 

Anonymkode: b77d5...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Leo skrev:

Det stemmer at det kan begynne å brenne i dårlig rengjorte vifter dersom det for eksempel tar fyr i en smultgryte på komfyren, men en vanlig kjøkkenvifte er ikke kraftig nok til å trekke til seg glør fra ordinære sigaretter. 

Om det ikke blir brann vil vel en vifte innsauset i fett ha dårligere effekt og vil ikke hjelpe så mye fra eller til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 17.56, AnonymBruker skrev:

Hun får røyke ute før hun kommer inn. Hun har valgt røyken selv. Ufør eller ei.

Jeg har fått beskjed fra bedrift som monterte kullfiltervifter i vårt saneie fordi det var mange leieboere som røkte inne og vi måtte jobbe med å få disse til å forstå konsekvensene av røyking.

Anonymkode: 6e1a1...e02

Hmm, lurer på om du ville sagt det samme til venninnen min når hun akkurat hadde havnet i rullestol, og vi hadde 2 etasjer med trapper for å komme ut av leiligheten. Ufør eller ei, var Det ikke? Det var min oldemor som bodde der, og til og med hun, som aldri har røykt, foreslo å røyke under vifta eller i vindu. 

Elendig at så mange i denne tråden og på kg generelt ikke tåler å innvirke fra egne regler en eneste gang! Uansett omstendigheter! 

Anonymkode: 1b300...af7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...