Gå til innhold

Dere som ikke spiser ribbe eller pinnekjøtt på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som jeg feirer jul med mannen, så er juletradisjonene etterhvert blitt torsk. Enkelte ganger har jeg fått servert fastere hvit fisk(kveite) fordi jeg synes overgangen ble litt vel kjip :P

Egentlig foretrekker jeg kalkun med tilbehør, men siden det også spises på nyttårsaften så synes jeg nå torsk er greit på julaften.

Vokste opp med ribbe og liker egentlig ganske godt de typiske julemiddagene, men blir dårlig av både ribbe og særskilt pinnekjøtt som jeg synes er supergodt. Jeg tåler ganske dårlig salt og feit mat, og pinnekjøtt blir jeg helt utrolig kjip av dessverre.

Men vi kan gjerne ha både ribbe og torsk julaften og om vi er mange sammen, og da serveres ribben med medisterkake/pølser. 

TIl dessert er det typisk fruktsalat+kransekake og/eller riskrem.

 

Anonymkode: 59379...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pleid å bare forsyne meg av medisterkaker og julepølse, som alltid er med på bordet sammen med ribbe og alt tilbehør. Aldri vært noe glad i ribbe, men familien vil gjerne ha det. Men helt ærlig så er jeg ikke storfan av medisterkaker og julepølse heller, så i år vurderer jeg skinkestek. Vurderte kalkunfilet, men det spiser jeg også mye ellers i året, og tenker skinkesteken vil passe bedre med tilbehøret :) Men kalkun kan jo også passe helt fint egentlig, så vi får nå se. Har egentlig ikke helt bestemt meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser pinnekjøtt hvert år. Nam :sikle:

Men et familiemedlem liker det ikke så hun få kalkunfilet og fløtegratinerte poteter.

Anonymkode: 765cd...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen,  i utgangspunktet tenke jeg ikke på dere som ikke liker ditten eller datten av det som blir servert, men om noen har tradisjon for annen mat enn ribbe og pinnekjøtt på julaften☺ 

Anonymkode: 54bdb...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vanlig laks på julaften. Man må ikke spise julemat.

Anonymkode: 9f23c...536

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med skikesteik på julaften, så det er jo et alternativ.

Anonymkode: a634f...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min er fra Island så vi har ikke noe forhold til pinne eller ribbekjøtt. Bruker heller ikke å ha det samme hver jul. Spiser ofte rype, lundefugl, kanin eller reinsdyrkjøtt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Syns det høres så trist ut. Det er hverdagsmat liksom 

Anonymkode: b055c...129

For medisterkaker er ikke det?

Anonymkode: c0bde...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For medisterkaker er ikke det?

Anonymkode: c0bde...2c1

Spiser du medisterkaker ellers i året? Om sommeren kanskje?

Anonymkode: 54bdb...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å spise surkål, rosenkål og poteter. Vet liksom ikke hva jeg kan ha til som ikke krever oppvarming. 

Anonymkode: 764c3...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎09‎.‎12‎.‎2017 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Som om ribbe og pinnekjøtt ikke er hverdagsmat? :fnise: Ribbe og pinnekjøtt var jo tidligere det billigste å oppdrive... Gris og sau? Er ikke mye feststemning over de to dyra, det er jo det vi har hatt her i Norge i alle år :) 

 

Jeg er ikke noe glad i kokt torsk, verken juletorsken eller hverdagstorsken :)  Er tradisjon for deler av de som er oppvokst både på Sørlandet og i Nord-Norge. Setter uanset mer pris på at man ikke blir så stappmett og ødelagt av middagen, slik at resten av kvelden blir hyggelig og "lett", uten bunad som strammer overalt. :popcorn:  

Anonymkode: 10371...2cd

Har du bunad på, på julaften? :klo:

_____

 

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal spise i år. Tenker kanskje finne noe "vegetarkjøtt" som kan passe til resten av tilbehøret. Evt. spiser jeg bare tilbehør. Bryr meg ikke så mye om den maten i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ribbe, hjemmelaget grove medisterkaker, medisterpølse, surkål/rødkål, hjemmelaget brun saus, ribbefett for de som liker det, mandelpoteter, rosenkål og tyttebærsyltetøy. Kjempe godt den ene gangen i året. 

Anonymkode: 0397d...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss varierer det (selv om det som regel sniker seg med en ribbebit også på bordet også). Vi har hatt kalkun, andebryst, reisndyrfilet, skinkesteik og flere andre ting. And er supergodt og egentlig ganske julete. Tilbehøret er som regel det samme som vi ville hatt til ribbe... kokte poteter og grønnsaker.. men sausen varierer etter hvilketkjøtt som står på bordet. I år skal vi ha fylte fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...