Gå til innhold

Menn som pusher 70 og garderobeprat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tåler ikke sarte kvinnfolk arbeidsmiljøet får de holde seg hjemme på kjøkkenet.

Anonymkode: 95fa4...26c

Klarer ikke menn å holde hendene sine unna kollegaer eller la vær å snakke dritt får de holde seg hjemme. Og leke med seg selv og trolle på nettet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Trude.lutt skrev:

 

Ser folk virkelig ikke den skjeve maktbalansen mellom en eldre mann og en ung kvinne? 

Det må være veldig demotiverende og nedverdigende for unge kvinner å stadig bli fremstilt som stakkarslige og ømfintlige i forhold til menn, særlig eldre. Det jeg lurer på er hvorfor ikke flere unge kvinner blir forbanna av å bli fremstilt på denne måten. At noen har mer "makt" gjør deg tross alt ikke til et svakt eller skrøpelig menneske som ikke kan ta vare på eller stå opp for seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Det må være veldig demotiverende og nedverdigende for unge kvinner å stadig bli fremstilt som stakkarslige og ømfintlige i forhold til menn, særlig eldre. Det jeg lurer på er hvorfor ikke flere unge kvinner blir forbanna av å bli fremstilt på denne måten. At noen har mer "makt" gjør deg tross alt ikke til et svakt eller skrøpelig menneske som ikke kan ta vare på eller stå opp for seg selv. 

Finnes mange som står opp for seg selv og som også sier ifra, men som fremdeles er lei seksuell trakassering. Hva gjelder makt må også flere mennesker bli mer bevisst sin egen maktposisjon, både menn og kvinner, for dette virker klart inn i tendensen om trakassering.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes mange som står opp for seg selv og som også sier ifra, men som fremdeles er lei seksuell trakassering. Hva gjelder makt må også flere mennesker bli mer bevisst sin egen maktposisjon, både menn og kvinner, for dette virker klart inn i tendensen om trakassering.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Det er ikke poenget. Når en stadig fremstiller "unge kvinner" som så maktesløse skulle en tro at dette har en negativ effekt på disses selvfølelse, og en skulle også tro at flere unge kvinner sa klart ifra at de overhodet ikke er så maktesløse og stusselige som en del som hevder å snakke på deres vegne påstår. Jeg stusser bare på at unge kvinner tilsynelatende aksepterer å bli omtalt så respektløst og nedlatende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Det må være veldig demotiverende og nedverdigende for unge kvinner å stadig bli fremstilt som stakkarslige og ømfintlige i forhold til menn, særlig eldre. Det jeg lurer på er hvorfor ikke flere unge kvinner blir forbanna av å bli fremstilt på denne måten. At noen har mer "makt" gjør deg tross alt ikke til et svakt eller skrøpelig menneske som ikke kan ta vare på eller stå opp for seg selv. 

Anbefaler deg å lese Oppropet kvinnelige leger la ut i går. Ligger ute på Aftenposten sin side. Les de 20 historiene. Dette er ikke svake kvinner. Vil gjerne høre hva du tenker etter å ha lest dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Anbefaler deg å lese Oppropet kvinnelige leger la ut i går. Ligger ute på Aftenposten sin side. Les de 20 historiene. Dette er ikke svake kvinner. Vil gjerne høre hva du tenker etter å ha lest dette. 

Det er nettopp det som er poenget mitt, dette er ikke svake kvinner. På samme måte er ikke unge kvinner svake eller stakkarslige, bare fordi de er unge kvinner. Derfor synes jeg det er rart og synd når de snakkes ned, eller settes i bås, slik jeg synes du gjør når du fremstiller det som et motsetningsforhold mellom disse og mektige eldre menn. 

Jeg ville i allefall ikke blitt særlig fornøyd om jeg på min arbeidsplass skulle bli behandlet som sartere enn andre fordi jeg er en ung mann, og jeg vil tro mange unge kvinner reagerer negativt på det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Det er nettopp det som er poenget mitt, dette er ikke svake kvinner. På samme måte er ikke unge kvinner svake eller stakkarslige, bare fordi de er unge kvinner. Derfor synes jeg det er rart og synd når de snakkes ned, eller settes i bås, slik jeg synes du gjør når du fremstiller det som et motsetningsforhold mellom disse og mektige eldre menn. 

Jeg ville i allefall ikke blitt særlig fornøyd om jeg på min arbeidsplass skulle bli behandlet som sartere enn andre fordi jeg er en ung mann, og jeg vil tro mange unge kvinner reagerer negativt på det samme.

Dette har du rett i.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er nettopp det som er poenget mitt, dette er ikke svake kvinner. På samme måte er ikke unge kvinner svake eller stakkarslige, bare fordi de er unge kvinner. Derfor synes jeg det er rart og synd når de snakkes ned, eller settes i bås, slik jeg synes du gjør når du fremstiller det som et motsetningsforhold mellom disse og mektige eldre menn. 

Jeg ville i allefall ikke blitt særlig fornøyd om jeg på min arbeidsplass skulle bli behandlet som sartere enn andre fordi jeg er en ung mann, og jeg vil tro mange unge kvinner reagerer negativt på det samme.

Eneste gangen jeg noensinne har vært enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Det er nettopp det som er poenget mitt, dette er ikke svake kvinner. På samme måte er ikke unge kvinner svake eller stakkarslige, bare fordi de er unge kvinner. Derfor synes jeg det er rart og synd når de snakkes ned, eller settes i bås, slik jeg synes du gjør når du fremstiller det som et motsetningsforhold mellom disse og mektige eldre menn. 

Jeg ville i allefall ikke blitt særlig fornøyd om jeg på min arbeidsplass skulle bli behandlet som sartere enn andre fordi jeg er en ung mann, og jeg vil tro mange unge kvinner reagerer negativt på det samme.

Disse kvinnene ble utsatt for grove overtramp av eldre mannlige kollegaer. De aller fleste melde ikke ifra/eller ble ikke trodd. Hvem sitter da med makten? Hvem tror du da føler seg liten og svak? Når ledelsen ofte er mannen som utfører overtrampet, og/eller blir beskyttet av ledelsen? 

Og hva er løsningen? etter din mening? At kvinner skal tøffe seg opp? Eller at menn skal holde kjeften igjen og hendene unna?

 

Anonymkode: 3ed9b...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:

Kunne ikke blitt mer enig. I stedet for at kvinner skal bli så krenket hele tiden, hva med å slå tilbake med samme mynt? Jeg har aldri blitt krenket slik mange unge sarte kvinner har blitt. Jeg slår tilbake med samme mynt og tone, altså blir en del av miljøet. Ok, så kløp noen meg i rumpa - hva så? Jeg klarer da å stå opp for meg, bare fordi jeg er kvinne?

Rent personlig er jeg lei hele #metoo, fordi det har utviklet seg til å bli en sutrearena for damer. De reelle historiene drunker i selvmedlidenhet, og ryggradsløse kvinner.

Javel? 

Du slår tilbake. Tøffing. 

Ja, jeg har også "slått tilbake". Nyansatt, yngstedame. Etter et par uker i ny jobb, skulle vi få opplæring på en ny type printer. Alle stimlet sammen om denne printeren. Deriblant regnskapssjefen, en gift mann som var 30 år eldre enn meg. Det ble litt tett rundt denne printeren, og jeg kjente at noen kløp meg i rumpa. Snudde meg, ganske forskrekket - og ser de flirende ansiktet på regnskapssjefen. Jeg kjørte albuen min rett i hans solar plexus, mens jeg sa høyt og tydelig "Dette skal du faen meg ikke gjøre mer". 

Kommentarene fra mine kolleger var: "Han er bare sånn". "Han mente ikke noe med det". Og dette var kvinnelige kollegaer, riktignok en generasjon eldre enn meg. 

Han er bare sånn? Wtf? 

Anonymkode: 7717f...3cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel? 

Du slår tilbake. Tøffing. 

Ja, jeg har også "slått tilbake". Nyansatt, yngstedame. Etter et par uker i ny jobb, skulle vi få opplæring på en ny type printer. Alle stimlet sammen om denne printeren. Deriblant regnskapssjefen, en gift mann som var 30 år eldre enn meg. Det ble litt tett rundt denne printeren, og jeg kjente at noen kløp meg i rumpa. Snudde meg, ganske forskrekket - og ser de flirende ansiktet på regnskapssjefen. Jeg kjørte albuen min rett i hans solar plexus, mens jeg sa høyt og tydelig "Dette skal du faen meg ikke gjøre mer". 

Kommentarene fra mine kolleger var: "Han er bare sånn". "Han mente ikke noe med det". Og dette var kvinnelige kollegaer, riktignok en generasjon eldre enn meg. 

Han er bare sånn? Wtf? 

Anonymkode: 7717f...3cb

Ja, dette har jeg opplevd og. Det er fader ikke greit «han bare er sånn» funker like dårlig som hun sure og negative kollegaen «som bare er sånn». Vi må slutte å tilpasse oss de som ikke kan oppføre seg! Generelt! Uavhengig av kjønn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At kvinner skal tøffe seg opp? Eller at menn skal holde kjeften igjen og hendene unna?

 

Anonymkode: 3ed9b...63b

Begge deler. Som kvinne synes jeg det er trist at kvinner ikke sier ifra, selv om dette er vanskelig. Jeg har selv både sagt og ikke sagt ifra. Ikke sagt ifra, da jeg var yngre. Jeg synes man bør trenes opp til å kunne si ifra, men jeg mener også at det vesentlige er å få bukt med den seksuelle trakasseringen. Kvinner burde kunne slutte å måtte si ifra, fordi seksuell trakassering ikke skal forekomme, men hvis det forekommer, bør de vite at de har all rett til protest.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse kvinnene ble utsatt for grove overtramp av eldre mannlige kollegaer. De aller fleste melde ikke ifra/eller ble ikke trodd. Hvem sitter da med makten? Hvem tror du da føler seg liten og svak? Når ledelsen ofte er mannen som utfører overtrampet, og/eller blir beskyttet av ledelsen? 

Og hva er løsningen? etter din mening? At kvinner skal tøffe seg opp? Eller at menn skal holde kjeften igjen og hendene unna?

 

Anonymkode: 3ed9b...63b

Det du skriver har lite med diskusjonen jeg deltok i og poenget mitt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler. Som kvinne synes jeg det er trist at kvinner ikke sier ifra, selv om dette er vanskelig. Jeg har selv både sagt og ikke sagt ifra. Ikke sagt ifra, da jeg var yngre. Jeg synes man bør trenes opp til å kunne si ifra, men jeg mener også at det vesentlige er å få bukt med den seksuelle trakasseringen. Kvinner burde kunne slutte å måtte si ifra, fordi seksuell trakassering ikke skal forekomme, men hvis det forekommer, bør de vite at de har all rett til protest.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Dette gjelder også menn, som blir trakassert på jobb, ofte av eldre kvinner eller også eldre menn. Kjenner et par som er blitt utsatt for dette, og de synes det er svært ubehagelig.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, miss summers skrev:

Eneste gangen jeg noensinne har vært enig med deg. 

Alle kan ta feil :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
På 9.12.2017 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt dette heller. Men de fleste ansatte ønsker ikke seksuell trakassering på jobben. Jeg kjenner flere menn som har opplevd dette også og som synes det er ubehagelig, mener du de burde finne seg i dette også, selv om det ikke gjør noe for å styrke deres personlighet på en fruktbar måte? Røffheten bør plasseres et annet sted, ikke på trakasseringsnivå.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Men hva du definerer som trakassering, bør ikke være det for andre. Og der ligger det største problemet. Det er vanskelig å sette fingeren på hva som kan oppfattes som vanlig grov humor og noe som kan støte enkelte hårsåre personer.

Og hva har skjedd med å bare ta tak i slike ting der og da? Si hardt ifra, gjerne mens sjefen/kollegaer hører på. Få ryddet på plass når det skjer, sett deg i respekt og bevege seg videre?

Har vært i arbeidslivet i mange år og opplevd så utrolig mye skit og rart. Jeg har klart meg fint. Ingen varige mén, ingen arr på sjelen. Tar man problemet der og når de oppstår, går det som regel fint. Vi må tåle litt at enkelte sleiver litt med kjeften. Selv om det for oss normale er både pinlig og patetisk å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, HarryDotter skrev:

Men hva du definerer som trakassering, bør ikke være det for andre. Og der ligger det største problemet. Det er vanskelig å sette fingeren på hva som kan oppfattes som vanlig grov humor og noe som kan støte enkelte hårsåre personer.

Og hva har skjedd med å bare ta tak i slike ting der og da? Si hardt ifra, gjerne mens sjefen/kollegaer hører på. Få ryddet på plass når det skjer, sett deg i respekt og bevege seg videre?

Har vært i arbeidslivet i mange år og opplevd så utrolig mye skit og rart. Jeg har klart meg fint. Ingen varige mén, ingen arr på sjelen. Tar man problemet der og når de oppstår, går det som regel fint. Vi må tåle litt at enkelte sleiver litt med kjeften. Selv om det for oss normale er både pinlig og patetisk å høre på.

Hvorfor referer du da bare til verbaliteter? Har du sett anekdotene fra legeyrket og fra skuespillerbransjen? Ser du ikke at dette er seksuell trakassering? Det er ikke så subjektivt alt sammen. Det reelle er helt åpenbart. Du får det også til å høres ut som jeg ikke tar det opp der og da. Jeg er blitt trakassert flere ganger, er kvikk i kjeften og tar igjen, og går videre. Men på jobb så kommer man seg ikke unna, og når de du sier ifra til ikke gir seg, må du likevel møte dem ofte. Jeg gidder ikke si ifra hele jævla tiden når alt jeg vil er å gjøre jobben min. Seksuell trakassering er fremdeles forbudt på arbeidsplassen.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mister jobben sin og blir uthengt av media i stor skala på grunn av kvinner er #krenket. 

Anonymkode: 96866...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
På 9.12.2017 den 9.01, AnonymBruker skrev:

Aftenposten kaster seg på og sier at TV2-kvinner reagerer på hans ansvarsfraskrivelse... og uttaler.

" Dette handler om hans måte å omtale kvinner på: At han kan snakke om kvinners utseende, fremtoning og bryster på en provoserende måte. Det kan være en kollega eller noen i idretten. For en kvinne er det provoserende å høre hvordan han snakker om kvinner."

Så at en kvinne (eller to) synes han omtaler kvinner på en provoserende måte, så er det altså slik at man bare må slutte i jobben.

Får da anta at svært mange kvinner og menn faktisk klarer å forholde seg til at folk er forskjellige og at Wathne kanskje er i overkant opptatt av dette og har et språk som kanskje tilhører en annen tid. 

Men dette blir jo det helt meningsløse - hvis jeg hører en person sier noe som provoserer meg på jobben, så skal den miste jobben, fordi man ikke skal provosere noen..

... tror psykologistudiet må utvides med en del antall studenter framover...

Anonymkode: b2e74...b1b

Dette forutsetter at det er bare er en kvinne eller to som har reagert. Det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...