Gå til innhold

Menn som pusher 70 og garderobeprat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det var ikke en unnskyldning. Og sexistisk humor er ofte dårlig humor. Folk synes det er morsomt fordi de selv tror de er på kanten, mens det ikke egentlig er en humoristisk konstruksjon i det hele tatt, de er bare grisete.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Dårlig humor fra en mann må medføre sparken, kan ikke ha slike folk ansatt! På tide med endring i arbeidsmiljøloven for å sørge for å åpne for å fjerne folk som har grov humor. Den kvinnelige klasseforstanderen min på ungdomsskolen ville lagt tynt an med en slik endring.

Anonymkode: b2e74...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Horten Market said:

Dette innlegget er totalt skivebom, og viser samtidig problemet i sin feilaktighet. Hjemme i din egen stue kan du skape det miljøet du ønsker. Ellers, ute blant folk, blant kolleger eller kunder eller på kollektivtransport, der må du respektere andres rett til å være tilstede, med alt som det innebærer. Miljøet dannes av ditt og de andres bidrag i fellesskap. Det vi ser nå er at kvinner ønsker at noen legger en kappe rundt arbeidsmiljøet som skal skåne dem fra røffheten som alltid oppstår i møte mellom frie mennesker. Noen må opprette denne kappen som skåner kvinner fra virkeligheten, og det kan naturligvis ikke være kvinner. Dermed forlanger kvinner at menn skal være deres skjold mot den råe virkeligheten.

Våre forfedre hadde en frykt da kvinner ble introdusert til arbeidslivet: At de ikke skulle tåle utfordringen. Man lo av det senere, men i dag viser det seg at det de fryktet har slått til. Mange kvinner tåler ikke arbeidsmiljøet.

Kan du forklare meg hvorfor for eksempel sexrelatert prat er en nødvendig del av arbeidslivet? Er det noe som øker produktiviteten? Noe som skaper bedre resultater? Er det slik at menn ikke kan yte godt nok hvis de ikke får lov til å kommentere kollegaens pupper? Og hvorfor i himmelens navn skal kvinner respektere menns behov for å være ubehagelige, mens menn ikke skal respektere kvinners behov for ikke å bli utsatt for ubehageligheter? 

Hvis du ikke klarer å oppføre deg på en måte som gjør at folk er i det minste nøytrale til deg, er det du som har problemet, ikke de andre. Å gjemme drittsekkoppførselen sin bak fjolleri som 'virkeligheten er hard' er bare feigt. 

 

Anonymkode: acdb8...81b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Horten Market skrev:

Dette innlegget er totalt skivebom, og viser samtidig problemet i sin feilaktighet. Hjemme i din egen stue kan du skape det miljøet du ønsker. Ellers, ute blant folk, blant kolleger eller kunder eller på kollektivtransport, der må du respektere andres rett til å være tilstede, med alt som det innebærer. Miljøet dannes av ditt og de andres bidrag i fellesskap. Det vi ser nå er at kvinner ønsker at noen legger en kappe rundt arbeidsmiljøet som skal skåne dem fra røffheten som alltid oppstår i møte mellom frie mennesker. Noen må opprette denne kappen som skåner kvinner fra virkeligheten, og det kan naturligvis ikke være kvinner. Dermed forlanger kvinner at menn skal være deres skjold mot den råe virkeligheten.

Våre forfedre hadde en frykt da kvinner ble introdusert til arbeidslivet: At de ikke skulle tåle utfordringen. Man lo av det senere, men i dag viser det seg at det de fryktet har slått til. Mange kvinner tåler ikke arbeidsmiljøet.

Det er dette som er skrivebom. Man respekterer andres rett til å være til stede, med alt som det innebærer. Det går begge veier. Ditt innlegg ser bare ut til å snu seg motsatt vei av det innlegget du kritiserer. De fleste mennesker tåler lite røffhet generelt, og det gjelder både menn og kvinner, men røffheten bør bunne i integritet og respekt for andre likevel, og den bør være oppbyggelig på en slik måte at man er takknemlig for røffheten i ettertid. Det er ikke denne røffheten. Sjeldent er det noen som i ettertid er takknemlig for trakassering og garderobeprat i arbeidsmiljøet, og føler seg herdet og tøffere. At man blir tøffere når det kommer til trakassering, hva slags resultat er egentlig det? Røffhet og kritikk burde bidra til å å øke selvfølelse og kunnskapsnivået om det fagfeltet man jobber i. Denne trakasserende røffheten har ikke noe med fag å gjøre.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare meg hvorfor for eksempel sexrelatert prat er en nødvendig del av arbeidslivet?

Ingen har sagt det.

Sitat

Hvis du ikke klarer å oppføre deg på en måte som gjør at folk er i det minste nøytrale til deg, er det du som har problemet, ikke de andre. Å gjemme drittsekkoppførselen sin bak fjolleri som 'virkeligheten er hard' er bare feigt.

Du ønsker å bli beskyttet fra dette gjennom regulering av arbeidsmiljøet. Har du tenkt på at det finnes en virkelighet utenfor det regulerte, der disse reglene ikke gjelder? Er det bare menn som kan ferdes der, mener du, som må tråkke opp stier og gjøre det trygt før kvinner kan slippes til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hans versjon. Arbeidsgiveren ga han irettesettelse for å klype dama i rumpa. Davy har INGEN grunn til å være ærlig. Arbeidsgiveren derimot sitter på begges versjon av historie, tidligere erfaringer med Davy og muligens også andre vitner og kom til at bevisene var såpass sterke for at han kløp dama i rumpa at han burde få en irettesettelse.. 

Ingen av oss vet hva som faktisk har skjedd, men den nøytrale parten som satt på best informasjon kom i hvert fall til at han kløyp dama. 

Davy som for øvrig var svært lite ærlig når han sier at personalsakene hans aldri har handlet om seksuell trakassering og at han har tafset på kvinnene på jobben. Det er jo svært lite sant når han tross alt har fått irettesettelse blant annet fordi han har kløpet en dame i rumpa. 

Anonymkode: 7006f...053

Ja, de satt på 23 års historikk hvor ingen har anklaget ham for noe sånt. Nettopp. Om det er flere episoder kommer det nok fram, men ingenting tyder på det. 

Det er lett å finne bildene som ble tatt i forbindelse med denne episoden på nett, og ut fra dette skjønner man at det fint passer med at Wathnes versjon er riktig.

Anonymkode: b2e74...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Horten Market skrev:

Ingen har sagt det.

Du ønsker å bli beskyttet fra dette gjennom regulering av arbeidsmiljøet. Har du tenkt på at det finnes en virkelighet utenfor det regulerte, der disse reglene ikke gjelder? Er det bare menn som kan ferdes der, mener du, som må tråkke opp stier og gjøre det trygt før kvinner kan slippes til?

Ingen har sagt dette heller. Men de fleste ansatte ønsker ikke seksuell trakassering på jobben. Jeg kjenner flere menn som har opplevd dette også og som synes det er ubehagelig, mener du de burde finne seg i dette også, selv om det ikke gjør noe for å styrke deres personlighet på en fruktbar måte? Røffheten bør plasseres et annet sted, ikke på trakasseringsnivå.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en ting er i alle fall sikkert og det er at hadde han jobbet på en byggeplass i nord-norge hadde han bare vært en av mange. Der passer det seg ikke å være mild, lun og lut. Men om det er akseptabel oppførsel kan jo disktueres og kommer jo helt an på hvem man har med å gjøre.

Jeg leste et sted at menn gjerne har en sjargong seg i mellom der de prøver å overgå den andres fleipete "spydgheter" med "motstikk", uten at det stikker så veldig dypt, mens kvinner gjerne legger mer i sånne stikk og tar det som mangel på respekt osv. Kvinner er mer emsjonelle og er følgelig snarere å vurdere andres hensikter og sinnstemninger (projecting) som sur, bitter eller glad osv. 

Derfor kan det fort oppstå misforståelser mellom ulike personligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kubrak skrev:

en ting er i alle fall sikkert og det er at hadde han jobbet på en byggeplass i nord-norge hadde han bare vært en av mange. Der passer det seg ikke å være mild, lun og lut. Men om det er akseptabel oppførsel kan jo disktueres og kommer jo helt an på hvem man har med å gjøre.

Jeg leste et sted at menn gjerne har en sjargong seg i mellom der de prøver å overgå den andres fleipete "spydgheter" med "motstikk", uten at det stikker så veldig dypt, mens kvinner gjerne legger mer i sånne stikk og tar det som mangel på respekt osv. Kvinner er mer emsjonelle og er følgelig snarere å vurdere andres hensikter og sinnstemninger (projecting) som sur, bitter eller glad osv. 

Derfor kan det fort oppstå misforståelser mellom ulike personligheter. 

Kvinner har også garderobeprat hvor de rakker ned på menn, på menns kroppsdeler. Take i from someone who knows og fremdeles har gammel typisk venninnegjeng i tilegg til andre venner som ikke gjør dette. Og fra hva jeg har hørt, synes ikke menn det er særlig gøy å bli rakket ned på på denne måten heller. At garderobeprat er en del av visse arbeidsmiljøer, er vi klar over. Men se for deg en mann komme inn i et kvinnedominert miljø der kvinner stadig overgår hverandre med spydigheter og nedrakking på det motsatte kjønn. Tviler på han hadde syntes det var fett.

Min erfaring er at det hos arbeiderklassen er mye større aksept for dette generelt, altså stikk og erting med stereotypier, men ikke nødvendigvis seksuell trakassering, og at det er en mindre kjønnet debatt enn det man tror.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Horten Market skrev:

Dette innlegget er totalt skivebom, og viser samtidig problemet i sin feilaktighet. Hjemme i din egen stue kan du skape det miljøet du ønsker. Ellers, ute blant folk, blant kolleger eller kunder eller på kollektivtransport, der må du respektere andres rett til å være tilstede, med alt som det innebærer. Miljøet dannes av ditt og de andres bidrag i fellesskap. Det vi ser nå er at kvinner ønsker at noen legger en kappe rundt arbeidsmiljøet som skal skåne dem fra røffheten som alltid oppstår i møte mellom frie mennesker. Noen må opprette denne kappen som skåner kvinner fra virkeligheten, og det kan naturligvis ikke være kvinner. Dermed forlanger kvinner at menn skal være deres skjold mot den råe virkeligheten.

Våre forfedre hadde en frykt da kvinner ble introdusert til arbeidslivet: At de ikke skulle tåle utfordringen. Man lo av det senere, men i dag viser det seg at det de fryktet har slått til. Mange kvinner tåler ikke arbeidsmiljøet.

Det er forskjell på arbeidsmiljø og dårlig arbeidsmiljø. Jeg jobber i et mannsdominert yrke og må høre idiotprat hele tiden. Noe av det kan være morsomt men resten er bare ekkelt. Problemet er at om du ler med,så tolkes det som at de kan strekke strikken enda lengre, ler du ikke,så er du prippen og sær.

Nå er det heldigvis sånn at jeg slipper å høre så mye på dette tullopratet fordi jeg arbeider litt vekk fra "gutta på gulvet" og mannfolka i samme arbeidsposisjon klarer å ha en rausere humor,som inkluderer og ikke ekskluderer eller er nedsettende. Kan godt hende de og har dårlig mannehumor,men de har hjerne nok til å ikke dele denne humoren på jobb.

I et moderne arbeidsliv må man vedkjenne at det ikke lengre er bare hvite menn som deltar,og da må humoren og sjarongen tilpasses. Det går ikke å komme med "negervitser" og annet når du jobber med utlendinger. Det er krenkende og frekt og hvis man ikke forstår det så får man finne seg en jobb med kun halvfeite uopplyste mannfolk som elsker å tråkke på andre mennesker. Jeg anbefaler byggplasser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det mest useriøse innlegget i denne debatten. Som en som kommer fra bransje kan jeg si at problemet med kunnskapsløshet står sterkt hos begge kjønn. Krav til kunnskap bør stå sterkt uansett. Man kan ikke unnskylde en manns trakassering med at andre menn har vært med på kvoteringsprosesser som man kan velge å være enig eller uenig i. Det er ikke sånn det funker.

Anonymkode: aa0d1...ea2

At det drives med trakassering er noe som kommer fra kvinnelig hold. Det skal ikke mye til før kvinner oppfatter noe som trakassering. Selv er jeg det mest ufyselige menneske ei på jobben har møtt fordi jeg ikke orker å le av den nervøse og overdrevne lattern henne hver eneste gang jeg må veilede henne. Jeg bryr meg ikke om hun oppfatter meg slik eller om andre skulle oppfatte meg slik, men kvinner tåler veldig dårlig å ikke ha personkjemi med folk og når de ikke har det er det fritt frem å lage seg diverse oppfattelser som ikke har rot i virkeligehten, som at de blir trakassert, fryst ut etc. Kvinner peker gjerne på omgivelsene når de  ikke forstår dem og tror at god gammeldags "folkeskikk" er nok til å skape et miljø de trives i. Folk trives som regel ikke på jobb eller blant folk de er tvunget til å omgås av økonomiske hensyns, derfor oppstår klikker og forskjellige lingoer for å gjøre situasjonen litt mer levelig. Kvinner har derimot en eller annen forestilling om at det skal være koselig å gå på jobb. SIkkert sånn i noen miljøer, men i det store og hele så er det ikke sånn, og tåler man ikke slibrige og dårlige kommentarer fra DAVY så lurer jeg jævlig på hvordan de skulle klart seg på en oljerigg eller en bilforhandler. Det sier seg selv at en underholdningsbransje og andre yrker der du kan tjene godt på personlige egenskaper tiltrekker seg folk som er litt mindre redde for å tråkke folk på tærne enn gjennonmsnittet. Jeg sier forøvrig ikke at kvinner skal godta å bli klådd på eller få seksuelle henvendelser, men det å gå rundt å måtte bite i seg nedverdigende oppførsel fra folk du bare må omgås og som også bare må omgås deg er ikke det samme som å bli trakassert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

Hvis man ikke tåler kulturen i et prestasjonsmiljø så får man finne seg noe annet å gjøre. Sedvanlig sutring fra kvinner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kubrak skrev:

en ting er i alle fall sikkert og det er at hadde han jobbet på en byggeplass i nord-norge hadde han bare vært en av mange. Der passer det seg ikke å være mild, lun og lut. Men om det er akseptabel oppførsel kan jo disktueres og kommer jo helt an på hvem man har med å gjøre.

Jeg leste et sted at menn gjerne har en sjargong seg i mellom der de prøver å overgå den andres fleipete "spydgheter" med "motstikk", uten at det stikker så veldig dypt, mens kvinner gjerne legger mer i sånne stikk og tar det som mangel på respekt osv. Kvinner er mer emsjonelle og er følgelig snarere å vurdere andres hensikter og sinnstemninger (projecting) som sur, bitter eller glad osv. 

Derfor kan det fort oppstå misforståelser mellom ulike personligheter. 

Eller kanskje det handler om tid, ted og omgangskrets? Dessuten en god dose vanlig folkeskikk og sosial kompetanse.

Jeg er av mening at ALT kan spøkes med, og kan ha en grov humor og en skikkelig barnslig pubertal humorkveld. Men det er med kompiser og nære venner - IKKE på jobb, og definitivt ikke om jeg er i overordnet stilling sammen med underordnende.

Jeg slår ikke en spøk ømtålige tema i nærheten av folk som jeg ikke kjenner veldig, veldig godt. Det handler om respekt for andre mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare usikre menn som må blåse seg opp med garderobeprat. Skjer når menn har lav selvtillit. Jo mindre selvtillit, jo dårligere oppførsel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nimbolt skrev:

Det er bare usikre menn som må blåse seg opp med garderobeprat. Skjer når menn har lav selvtillit. Jo mindre selvtillit, jo dårligere oppførsel.

Tilbøyelig til å mene det samme, eller for stort ego, og manglende tilpasningsdyktighet. Men det får man ikke så ofte lov å si om menn.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbøyelig til å mene det samme, eller for stort ego, og manglende tilpasningsdyktighet. Men det får man ikke så ofte lov å si om menn.

Anonymkode: aa0d1...ea2

Ordene er aldri så vulgære og grove som hos en liten mann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Nimbolt skrev:

Det er bare usikre menn som må blåse seg opp med garderobeprat. Skjer når menn har lav selvtillit. Jo mindre selvtillit, jo dårligere oppførsel.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbøyelig til å mene det samme, eller for stort ego, og manglende tilpasningsdyktighet. Men det får man ikke så ofte lov å si om menn.

Anonymkode: aa0d1...ea2

De finner veien til kvinneguiden for å prøve å heve seg da. Det syns godt hvem de er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som på ungdomsskolen. De små spirrevippene og gutta med lite utstyr og dårlig drag på damene var de verste mobberne og de jævligste mot jentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mannlig TV2-ansatt Aftenposten snakker med har selv sett oppførsel han har reagert på fra Wathne, men sier han ikke tok det videre av frykt for veteranens posisjon.

– Han har hatt et seksualisert språk og kommentert kropper, pupper, rumper osv., det som kalles garderobeprat, og som ikke har noe å gjøre på en arbeidsplass.

En annen kvinnelig eks-kollega forteller om en konkret hendelse hun opplevde som krenkende.

– Etter hendelsen grudde jeg meg hver gang vi hadde vakt sammen. Jeg meldte fra til nærmeste leder som sa «at Davy ikke mente noe med det, at det var sånn han var, og at vi måtte tolerere det», forteller hun.

Anonymkode: ff660...232

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...