Gå til innhold

Menn som pusher 70 og garderobeprat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://linnrosenborg.blogg.no/

Torsdag ble det kjent at Davy Wathne har sagt opp sin stilling i TV2. Dette etter at flere ansatte skal ha varslet at de har opplevd Wathne som «sexistisk» og «trakasserende».

«Jeg har trodd at alle i TV 2 har elsket å gå på jobb hver dag. Så oppdager jeg at noen har kvidd seg og hatt det jævlig på jobb. Når jeg skjønner at det er min skyld, tar jeg det veldig tungt. Selvfølgelig. Jeg trodde jo de hadde en viss støpning og robusthet når de begynte i mediebedrift, men når jeg skjønner at jeg har krenket noen og gjort dem vondt, så må jeg beklage det.»

Ærlig talt. Nå må Wathne se til helvete å rulle inn. Den eneste måten dette kunne vært tolket som en valid, eller i det minste litt ydmyk, unnskyldning var om alt etter «Når jeg skjønner at det er min skyld, tar jeg det veldig tungt. Selvfølgelig.» aldri ble sagt eller skrevet. Dette er en så klassisk unnskylding som etterfølges av et «men», noe som gjør at alt før men`et mister sin verdi.

Ja stakkars Davy. Det er ikke hans skyld. Noen burde sagt fra til ham at ikke alle unge nå til dags elsker å snakke om trekantsex og rævpuling. Ærlig talt. Davy Wathne beklager ikke oppførselen sin. Han sutrer over at ingen har fortalt ham at hans oppførsel er totalt uakseptabel.  

Takk faen for #metoo og den stadig økende bevisstheten rundt trakassering forkledd som garderobeprat. Anse det herved som en oppdragelsesreise for menn som pusher 70. 

fullsizerender_21-1947719-7-1467983116565-n700.jpg

Anonymkode: 95fa4...26c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo noe veldig rart med arbeidsgivere som ansetter folk uten folkeskikk. Om det er en hel bråte av dem, som hever lønn fra samme selskap. 

De fleste mennesker har jo fått med seg vanlig oppdragelse fra hjemmet, de ferreste er jo ikke helt blottet for hva som er akseptabelt å si og gjøre. 

Det må da være merkelig verdisett hos de som er ledere. 

Anonymkode: 5516f...387

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk jeg liker og jobber med. Helt enig at golk lar seg lett krenke. 

Anonymkode: c0504...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som gjør at folk, spesielt unge kvinner, blir krenket er helt over styr for tiden. Helt greit at uønskede fysiske tilnærmelser blir slått ned på, men litt fleiping bør alle tåle. I de fleste gutte/menn miljø er dette en naturlig del av kommunikasjonen, og det er bare kvinnehjernen, som skal vri og vende på alt, som greier å gjøre denne omgangsformen til et problem.

Anonymkode: b40f5...4ea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder har en mer robust kultur enn andre steder. Man kan ikke ha en kultur hvor man ikke kan snakke strengt til hverandre i forsvaret eller på et restaurantkjøkken. Det er selvfølgelig greit. Det er arbeidsgivers ansvar å gi tilbakemelding på hva slags kultur man opplever er akseptabel og ikke. 

Anonymkode: 5c433...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten kaster seg på og sier at TV2-kvinner reagerer på hans ansvarsfraskrivelse... og uttaler.

" Dette handler om hans måte å omtale kvinner på: At han kan snakke om kvinners utseende, fremtoning og bryster på en provoserende måte. Det kan være en kollega eller noen i idretten. For en kvinne er det provoserende å høre hvordan han snakker om kvinner."

Så at en kvinne (eller to) synes han omtaler kvinner på en provoserende måte, så er det altså slik at man bare må slutte i jobben.

Får da anta at svært mange kvinner og menn faktisk klarer å forholde seg til at folk er forskjellige og at Wathne kanskje er i overkant opptatt av dette og har et språk som kanskje tilhører en annen tid. 

Men dette blir jo det helt meningsløse - hvis jeg hører en person sier noe som provoserer meg på jobben, så skal den miste jobben, fordi man ikke skal provosere noen..

... tror psykologistudiet må utvides med en del antall studenter framover...

Anonymkode: b2e74...b1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at mange lar seg krenke av alt mulig for tiden, og at det rette og slett er mye latterlige greier der folk må klappe igjen og slutte å være så lettkrenkelige og stakkarslige hele tiden. Men oppførselen til Davy (eller garderobepraten som han kaller det) er ikke noe nylig problem, det har da vært kjent og reagert på i årevis uten at det er gjort noe med. Første gangen jeg hørte om det var i 2003, så det er ikke sånn at plutselig så er det en og to i sminken som ikke liker ham slik han fremstiller det. Det er for øvrig heller ikke sjargongen blandt menn i den alderen. Jeg er i 30 årene, men har i lang tid jobbet med menn i  Davys aldersgruppe både på jobb og i frivillig arbeid, og ingen har hatt en "garderobeprat"sjargong ala det han har, eller omtalt folks pupper og rumpe for å virke kul. Og så sier det jo mye når sjefen til tv2 sporten ikke tåler å måtte forklare hvorfor han ikke har gjort noe med dette tidligere, så han sykemelder seg (noe som viser at det er alt for lett å få en sykemelding i Norge, men det er en annen diskusjon), og slipper dermed å ta ansvar for sin manglende evne til å ta tak i ting. Eller ta den vanskelige samtalen, som vi sier på min jobb.

Jeg vet for øvrig om en kvinnelig kjendis som oppfører seg minst like dårlig i Davyen (selvopplevd), det er ikke rumpe og puppeprat, men svært nedsettende kommentarer og latterliggjøring av de som jobber i yrker hun kommer i kontakt med pga sine opptredener og kjendisstatus. Slikt burde også vært tatt opp i det offentlig, men fordi det "bare " er dårlig oppførsel som ikke går på kjønn/sex og det gjelder en kvinne, så blir det nok feid under teppet enn så lenge. Det er også et problem. 

Anonymkode: 24bf1...45e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det var ikke en unnskyldning. Og sexistisk humor er ofte dårlig humor. Folk synes det er morsomt fordi de selv tror de er på kanten, mens det ikke egentlig er en humoristisk konstruksjon i det hele tatt, de er bare grisete.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV2s unge, hardtslående kvinnelige journalister slår tilbake mot Davy Wathne, som hevder han kom borti baken til en kollega ved et uhell da han skulle løfte hendene i en jubelscene. Dette handler ikke om mangel på robusthet og støpning, sier de anonyme kvinnene. Det er på høy tid at det tas tak i arbeidsmiljøet til de unge, sarte, men hardtslående kvinnelige journalistene. Mannlige kollegene som skaper et røft og konkurransepreget miljø, må vekk fra bransjen. Når det arbeidet er gjort, står intervjuobjektene for tur. Kvinnelige sportsjournalister skal ikke måtte tåle å stå ansikt til ansikt med svette, siklende og heseblesende menn i trange trikoter, høy på seg selv etter nettopp å ha satt verdensrekord. For ikke å snakke om politikere som snor seg unna vanskelige spørsmål. Unge, hardtslående kvinnelige journalister skal ikke måtte finne seg i sånt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Horten Market skrev:

TV2s unge, hardtslående kvinnelige journalister slår tilbake mot Davy Wathne, som hevder han kom borti baken til en kollega ved et uhell da han skulle løfte hendene i en jubelscene. Dette handler ikke om mangel på robusthet og støpning, sier de anonyme kvinnene. Det er på høy tid at det tas tak i arbeidsmiljøet til de unge, sarte, men hardtslående kvinnelige journalistene. Mannlige kollegene som skaper et røft og konkurransepreget miljø, må vekk fra bransjen. Når det arbeidet er gjort, står intervjuobjektene for tur. Kvinnelige sportsjournalister skal ikke måtte tåle å stå ansikt til ansikt med svette, siklende og heseblesende menn i trange trikoter, høy på seg selv etter nettopp å ha satt verdensrekord. For ikke å snakke om politikere som snor seg unna vanskelige spørsmål. Unge, hardtslående kvinnelige journalister skal ikke måtte finne seg i sånt.

Stusser litt på det samme. Det virker som mye av dette handler mest om hans noe røffe omgangsform og at han noen ganger omtaler andre på en seksuell måte, som "kan være provoserende for kvinner å høre på". For all del, det er bar det blir tatt tak i om noen trakasserer og behandler andre dårlig, men når vi er nede på nivået der det som kan være "provoserende for en kvinne å høre" tror jeg vi er over på sarte arbeidskolleger heller enn trakasserende oppførsel.

Sitat

 

– Dette handler om hans måte å omtale kvinner på: At han kan snakke om kvinners utseende, fremtoning og bryster på en provoserende måte. Det kan være en kollega eller noen i idretten. For en kvinne er det provoserende å høre hvordan han snakker om kvinner.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6L8po/TV-2-kolleger-forteller-om-trakasseringen-fra-Wathne

 

 

Det er uansett en grei påminnelse om at ettersom det blir flere kvinner på en arbeidsplass må en myke opp omgangsformen og humoren for ikke å støte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Det jeg lurer på er om noen har prøvd å sette ham på plass. 

Det gjør jeg og. Det er dumt om en går rett til sjefen heller enn å be folk skjerpe seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Det jeg lurer på er om noen har prøvd å sette ham på plass. 

Det burde de ha gjort. Garderobeprat heter garderobeprat fordi det er et intimt sted for menn.
 

 

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva som gjør at folk, spesielt unge kvinner, blir krenket er helt over styr for tiden. Helt greit at uønskede fysiske tilnærmelser blir slått ned på, men litt fleiping bør alle tåle. I de fleste gutte/menn miljø er dette en naturlig del av kommunikasjonen, og det er bare kvinnehjernen, som skal vri og vende på alt, som greier å gjøre denne omgangsformen til et problem.

Anonymkode: b40f5...4ea

Men arbeidslivet er faktisk ikke et gutte-/mennmiljø, og det har nok en del menn problemer med å forstå. Det er ikke slik at det er menn som setter standarden for hva som er akseptabelt i et miljø hvor alle skal trives, akkurat som det ikke nødvendigvis er kvinner. Men alle skal ha det bra på jobb, og da er det det som er rettesnoren, ikke at menn absolutt skal ha lov til å oppføre seg som pubertale tenåringer selv om det er ubehagelig for andre. Det kan de gjøre i den der berømte garderoben hvor bare folk av samme støpning er tilstede, ikke forske å omdefinere alt til garderobe. Det er altså ikke spesielt vanskelig å la være å snakke sex og kropp på jobb, de fleste har faktisk grenser for hvor de gjør det uansett. 

Anonymkode: acdb8...81b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, herzeleid said:

 

Det er uansett en grei påminnelse om at ettersom det blir flere kvinner på en arbeidsplass må en myke opp omgangsformen og humoren for ikke å støte.

Det skulle man jo tro at folk hadde lært lenge før Davy fikk jobb i tv2. Han fikk jobb på midten av 90-tallet ikke midten av 50-tallet. 

 

Anonymkode: 7006f...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Horten Market said:

TV2s unge, hardtslående kvinnelige journalister slår tilbake mot Davy Wathne, som hevder han kom borti baken til en kollega ved et uhell da han skulle løfte hendene i en jubelscene. 

Det er hans versjon. Arbeidsgiveren ga han irettesettelse for å klype dama i rumpa. Davy har INGEN grunn til å være ærlig. Arbeidsgiveren derimot sitter på begges versjon av historie, tidligere erfaringer med Davy og muligens også andre vitner og kom til at bevisene var såpass sterke for at han kløp dama i rumpa at han burde få en irettesettelse.. 

Ingen av oss vet hva som faktisk har skjedd, men den nøytrale parten som satt på best informasjon kom i hvert fall til at han kløyp dama. 

Davy som for øvrig var svært lite ærlig når han sier at personalsakene hans aldri har handlet om seksuell trakassering og at han har tafset på kvinnene på jobben. Det er jo svært lite sant når han tross alt har fått irettesettelse blant annet fordi han har kløpet en dame i rumpa. 

Anonymkode: 7006f...053

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men arbeidslivet er faktisk ikke et gutte-/mennmiljø, og det har nok en del menn problemer med å forstå. Det er ikke slik at det er menn som setter standarden for hva som er akseptabelt i et miljø hvor alle skal trives, akkurat som det ikke nødvendigvis er kvinner. Men alle skal ha det bra på jobb, og da er det det som er rettesnoren, ikke at menn absolutt skal ha lov til å oppføre seg som pubertale tenåringer selv om det er ubehagelig for andre. Det kan de gjøre i den der berømte garderoben hvor bare folk av samme støpning er tilstede, ikke forske å omdefinere alt til garderobe. Det er altså ikke spesielt vanskelig å la være å snakke sex og kropp på jobb, de fleste har faktisk grenser for hvor de gjør det uansett. 

Anonymkode: acdb8...81b

Et godt innlegg. Og at ikke kvinner ikke har like mye garderobeprathumor som det en del menn har, betyr ikke at de ikke har humor. Hadde humor kun omfattet garderobeprat hadde vi hatt en fattig verden.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Davy Wathne beklager ikke oppførselen sin. Han sutrer over at ingen har fortalt ham at hans oppførsel er totalt uakseptabel.  

Takk faen for #metoo og den stadig økende bevisstheten rundt trakassering forkledd som garderobeprat. Anse det herved som en oppdragelsesreise for menn som pusher 70. 

 

Anonymkode: 95fa4...26c

God damn, er så lei av dette pisset.

Hva mente du han skulle unnskylde for - at han er som han er og har utviklet en sjargong og et livsperspektiv fra en helt annen tidsalder enn den du er vant til, og dermed skal skrote seg selv i påvente av å bli frelst? At en unnskyldning alltid skal måtte bestå av en fullstendig selvransakelse der man er helt inneforstått med hvordan den man unnskylder til opplever det er i like stor grad en urimelig og hensynsløs forventing fra den krenkede.

Haha men jaja, nå skal det sies at det spesielt er den eldre garde menn som har sagt seg villig til å drive med kvotering og rekrutering av en kvinneandel på arbeidsplasser rundt om, på bekostning av menn. Se bare hvordan sporten på tv2 snart begynner å bli en syklubb av unge kunnskapsløse kvinner, så at de nå tar konsekvensene av å føre denne diskrimineringspolitikken mot menn har de egentlig bare godt av. Håper bare it-bransjen og andre foreløpig mannsdominerte arenaer tar lærdom av dette pisset og ser at arbeidsmiljøet faktisk ikke styrkes av høyere kvinnelig andel.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uffda skrev:

God damn, er så lei av dette pisset.

Hva mente du han skulle unnskylde for - at han er som han er og har utviklet en sjargong og et livsperspektiv fra en helt annen tidsalder enn den du er vant til, og dermed skal skrote seg selv i påvente av å bli frelst? At en unnskyldning alltid skal måtte bestå av en fullstendig selvransakelse der man er helt inneforstått med hvordan den man unnskylder til opplever det er i like stor grad en urimelig og hensynsløs forventing fra den krenkede.

Haha men jaja, nå skal det sies at det spesielt er den eldre garde menn som har sagt seg villig til å drive med kvotering og rekrutering av en kvinneandel på arbeidsplasser rundt om, på bekostning av menn. Se bare hvordan sporten på tv2 snart begynner å bli en syklubb av unge kunnskapsløse kvinner, så at de nå tar konsekvensene av å føre denne diskrimineringspolitikken mot menn har de egentlig bare godt av. Håper bare it-bransjen og andre foreløpig mannsdominerte arenaer tar lærdom av dette pisset og ser at arbeidsmiljøet faktisk ikke styrkes av høyere kvinnelig andel.

 

Kanskje det mest useriøse innlegget i denne debatten. Som en som kommer fra bransje kan jeg si at problemet med kunnskapsløshet står sterkt hos begge kjønn. Krav til kunnskap bør stå sterkt uansett. Man kan ikke unnskylde en manns trakassering med at andre menn har vært med på kvoteringsprosesser som man kan velge å være enig eller uenig i. Det er ikke sånn det funker.

Anonymkode: aa0d1...ea2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men arbeidslivet er faktisk ikke et gutte-/mennmiljø, og det har nok en del menn problemer med å forstå. Det er ikke slik at det er menn som setter standarden for hva som er akseptabelt i et miljø hvor alle skal trives, akkurat som det ikke nødvendigvis er kvinner. Men alle skal ha det bra på jobb, og da er det det som er rettesnoren, ikke at menn absolutt skal ha lov til å oppføre seg som pubertale tenåringer selv om det er ubehagelig for andre. Det kan de gjøre i den der berømte garderoben hvor bare folk av samme støpning er tilstede, ikke forske å omdefinere alt til garderobe. Det er altså ikke spesielt vanskelig å la være å snakke sex og kropp på jobb, de fleste har faktisk grenser for hvor de gjør det uansett. 

Anonymkode: acdb8...81b

Dette innlegget er totalt skivebom, og viser samtidig problemet i sin feilaktighet. Hjemme i din egen stue kan du skape det miljøet du ønsker. Ellers, ute blant folk, blant kolleger eller kunder eller på kollektivtransport, der må du respektere andres rett til å være tilstede, med alt som det innebærer. Miljøet dannes av ditt og de andres bidrag i fellesskap. Det vi ser nå er at kvinner ønsker at noen legger en kappe rundt arbeidsmiljøet som skal skåne dem fra røffheten som alltid oppstår i møte mellom frie mennesker. Noen må opprette denne kappen som skåner kvinner fra virkeligheten, og det kan naturligvis ikke være kvinner. Dermed forlanger kvinner at menn skal være deres skjold mot den råe virkeligheten.

Våre forfedre hadde en frykt da kvinner ble introdusert til arbeidslivet: At de ikke skulle tåle utfordringen. Man lo av det senere, men i dag viser det seg at det de fryktet har slått til. Mange kvinner tåler ikke arbeidsmiljøet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...