Gå til innhold

Nok nå vel?


Gjest Optimo

Anbefalte innlegg

Norge ble visstnok tvangskristnet tilbake i vikingtiden. 

Er det på tide å tvangs-avkristne befolkningen?  På tide å innse at religion ikke har svaret på noen ting, og heller bruke kreftene på å studere, undersøke, forskning? 

Lov å drømme... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Guile said:

På tide å innse at religion ikke har svaret på noen ting

Religion har svaret på svært mange ting, da spesielt det som har med etikk, verdier, moral og mening å gjøre. Kort sagt det vitenskapen ikke kan (og heller ikke påstår å kunne) gi svar på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Guile said:

Trenger du religion for å vite hva som er rett og galt (etikk og moral)? 

Ja, egentlig kan man si at alt som påstår å kunne svare på hva som er rett og galt, per definisjon er religion, fordi det handler om noe overnaturlig eller overmenneskelig. Vitenskap kan ikke fortelle deg hva som er rett å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi snakker om rett og galt med tanke på etikk, så handler det vel i grunnen om empati. Syns du ikke empati er en menneskelig egenskap? Tenke "hvis jeg gjør x så skjer y, og da reagerer sannsynligvis motparten sånn og slik"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Guile said:

Om vi snakker om rett og galt med tanke på etikk, så handler det vel i grunnen om empati. Syns du ikke empati er en menneskelig egenskap? Tenke "hvis jeg gjør x så skjer y, og da reagerer sannsynligvis motparten sånn og slik"? 

Ja, men det at de fleste har empati (i varierende grad) forteller oss ikke hva som er rett og galt. Empati kan forklares ut fra evolusjonsteorien, mer empati i en gruppe øker gruppens sjanser for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener at uten religion hadde vi ikke visst det var feil å drepe hverandre? Voldta? Stjele? 

Jeg er ikke enig med deg i så fall. 

Og... Det er da nok av religiøse grupper som gjør de tre tingene over (og sikkert flere ting). Burde ikke de av alle vite bedre, hvis religion gjør underverker for etikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Guile said:

Du mener at uten religion hadde vi ikke visst det var feil å drepe hverandre? Voldta? Stjele? 

Jeg er ikke enig med deg i så fall. 

Og... Det er da nok av religiøse grupper som gjør de tre tingene over (og sikkert flere ting). Burde ikke de av alle vite bedre, hvis religion gjør underverker for etikken? 

Jeg sier ikke at religioner gir RETT svar på disse spørsmålene, bare at de gir svar. Poenget er bare at enhver påstand om at noe er objektivt riktig eller galt moralsk sett, egentlig er en religiøs påstand, for den baserer seg på noe overnaturlig. Vi kan ikke forske oss frem til om vi skal tillate aktiv dødshjelp eller hvilken straff en tyv fortjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi ikke diskutere oss frem til en løsning, uten å måtte sjekke hva de religiøse tekstene sier om saken? 

Alle blir ikke enige, men det blir man aldri uansett. Demokrati. Flertallet bestemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Guile said:

Men kan vi ikke diskutere oss frem til en løsning, uten å måtte sjekke hva de religiøse tekstene sier om saken? 

Alle blir ikke enige, men det blir man aldri uansett. Demokrati. Flertallet bestemmer. 

Jo, jeg mener personlig at vi ikke finner den beste moralen ved å se i religiøse tekster. Jeg vil påstå at moralen har blitt bedre på mange måter i moderne tid, det er spesielt tydelig når vi ser på hvordan vi behandler kvinner, arbeidere, funksjonshemmede, religiøse minoriteter og dyr. Tradisjonelle religioner er som regel en bremsekloss for denne utviklingen.

Men jeg kan ikke si at flertallet bestemmer hva som er moralsk riktig. Det var en gang et flertall for å kvitte seg med alle jøder, og mange steder vil et flertall av muslimer steine utro kvinner. Jeg mener det er fundamentalt galt, men jeg kan ikke gi en "vitenskapelig" grunn for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...