Gå til innhold

Har jødedommen, kristendommen og islam samme gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dine tanker om dette?

Anonymkode: e16d9...a04

Dette ble diskutert ganske inngående på denne tråden og fra et språklig perspektiv såvell som teologisk.

Det som kan tilføres er at jødene sier Elohim og muslimene sier Allahom. Forskjellen et dialekt på arabisk, Jesu språket arameisk og hebraisk.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg påstå. Alle har forskjellige navn på Gud, men jeg mener det bare er en og samme i alle religionene

Anonymkode: 184a9...6e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om både du og jeg har samme konsept om hva en "mor" er for noe så har vi ikke samme mor.

Anonymkode: 90f52...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polybios

Alle tilhører Abrahamittisk religioner så ja de har samme Gud.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil jeg påstå. Alle har forskjellige navn på Gud, men jeg mener det bare er en og samme i alle religionene

Anonymkode: 184a9...6e4

Allah er bare Gud på arabisk på samme måte som Dio er Gud på italiensk.

 

 

 

Uansett så finnes det ingen Gud.

Endret av Polybios
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om både du og jeg har samme konsept om hva en "mor" er for noe så har vi ikke samme mor.

Anonymkode: 90f52...ccd

Sant når man snakker om mødre men ikke om den som har skapt alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Polybios skrev:

Allah er bare Gud på arabisk på samme måte som Dio er Gud på italiensk.

Det er en liten distinksjon her. Allah er Gud. Imens illah er gud. Altså, Gud med stor G, som i egennavn, er Allah på arabisk. Vi har ingen fonetisk forskjell på norsk. Al illah er guden. Al illah Allah er guden Gud. Men igjen, at ord betyr det samme betyr ikke at det er det samme som ligger i de. Som hvis jeg sier, "min mor", så tenker ikke du på din mor, da tenker du på min mor, selv om ordene betyr det samme som altså ortografisk sett betyr at det like godt kunne referert til din mor. 

Anonymkode: 90f52...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, omarel skrev:

Sant når man snakker om mødre men ikke om den som har skapt alt.

Jo, for muslimer legger ikke betingelsesløs kjærlighet i sitt konsept av Gud, de legger en Gud som både har betingelser for sin kjærlighet (3:31) og kan ombestemme seg helt uten videre og hate deg, eller elske deg, selv om du ikke gjort deg fortjent til det ene eller andre.

De kristne, derimot, har et konsept om Gud som en uvilkårlig kjærlighet som elsker uansett hva en gjør. Som en kan vende seg til når helst en ønsker det.

Anonymkode: 90f52...ccd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det. Jødedømmen kom jo først. Kristendommen gjorde til at mer informasjon kom til. Dette ble til det nye testamentet. I Islam hører man jo også om Jesus, men som en profet bare siden de regner muhammed som sin siste profet. Jeg tror egentlig at noe har blitt ført videre fra jødedommen til kristendom og islam, og at man bare har tolket det forskjellig. I bunn og grunn er det samme Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, for muslimer legger ikke betingelsesløs kjærlighet i sitt konsept av Gud, de legger en Gud som både har betingelser for sin kjærlighet (3:31) og kan ombestemme seg helt uten videre og hate deg, eller elske deg, selv om du ikke gjort deg fortjent til det ene eller andre.

De kristne, derimot, har et konsept om Gud som en uvilkårlig kjærlighet som elsker uansett hva en gjør. Som en kan vende seg til når helst en ønsker det.

Anonymkode: 90f52...ccd

Der har du nok grundig feil!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, for muslimer legger ikke betingelsesløs kjærlighet i sitt konsept av Gud, de legger en Gud som både har betingelser for sin kjærlighet (3:31) og kan ombestemme seg helt uten videre og hate deg, eller elske deg, selv om du ikke gjort deg fortjent til det ene eller andre.

De kristne, derimot, har et konsept om Gud som en uvilkårlig kjærlighet som elsker uansett hva en gjør. Som en kan vende seg til når helst en ønsker det.

Anonymkode: 90f52...ccd

Ikke alle kristne som er enige i det.

 

Anonymkode: e16d9...a04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

Der har du nok grundig feil!

Nei.

1 Johannesbrev 4:7-8.

7 I elskede! la oss elske hverandre! for kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud.
8 Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud; for Gud er kjærlighet.

Quran, surah 3, ayah 31-32.

31 Si: Om dere elsker Allah, så følg meg. Allah vil elske dere og tilgi dere deres synder, for Allah er visselig Tilgivende, Barmhjertig.
32 Si: Adlyd Allah og Sendebudet. Men om dere vender dere bort, så (husk at) Allah visselig ikke elsker de vantro.

Anonymkode: 90f52...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Nei.

1 Johannesbrev 4:7-8.

7 I elskede! la oss elske hverandre! for kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud.
8 Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud; for Gud er kjærlighet.

Quran, surah 3, ayah 31-32.

31 Si: Om dere elsker Allah, så følg meg. Allah vil elske dere og tilgi dere deres synder, for Allah er visselig Tilgivende, Barmhjertig.
32 Si: Adlyd Allah og Sendebudet. Men om dere vender dere bort, så (husk at) Allah visselig ikke elsker de vantro.

Anonymkode: 90f52...ccd

Kafirin betyr fornekter og ikke vantro. 

Guds kjærlighet er vilkårlig. Det vil si at Gud ikke elsker de som dør i en tilstand av fornektelse eller gjør urett.

Det vil ikke si at Gud ikke elsker Hans skapninger for da hadde alle som fornekter Gud ikke levd godt på denne jord. 

Kjærlighet og elsk er en del av Hans Barmhjertighet og nåde. Den viser Han til alle mennesker og det inkludere han alle som tror og ikke tror. Barmhjertighet omfatter kjærlighet og elsk, men ikke omvendt.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dine tanker om dette?

Anonymkode: e16d9...a04

Jødene forkastet Jesus som Gud.
Islam fornekter Jesus som Gud.

Bibelens Gud er ikke den samme som de andre religionene, tenker da spesielt på islam siden dette ble nevt i overskriften. Jødedommen har/hadde jo i utgangspunktet den samme Gud som kristendommen, men de trodde ikke på at Jesus var Den som ble omtalt som Gud i GT da Han kom ned til oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 11.01, LuxLucet skrev:

Jødene forkastet Jesus som Gud.
Islam fornekter Jesus som Gud.

Bibelens Gud er ikke den samme som de andre religionene, tenker da spesielt på islam siden dette ble nevt i overskriften. Jødedommen har/hadde jo i utgangspunktet den samme Gud som kristendommen, men de trodde ikke på at Jesus var Den som ble omtalt som Gud i GT da Han kom ned til oss.

Vi fornekter han som Guds sønn, men vi fornekter ikke han som utsending fra Gud, født uten mor og utførte mirakler fra Gud. Samme Gud som ga Moses bud, Abrahms Gud, Solomons Gud, Davids Gud,) Noahs Gud, Guden som skapte Adam og Eva. Dette er en og samme Gud som skapte Himler og jorden, som skapte paradiset og helvetet, og som det står i Koranen: Han som skapte døden og livet for å teste hvem som er best i handlinger av oss.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LuxLucet skrev:

Jødene forkastet Jesus som Gud.
Islam fornekter Jesus som Gud.

2 mot 1 altså. Kanskje Jesus ikke er Gud da?

Anonymkode: e16d9...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 mot 1 altså. Kanskje Jesus ikke er Gud da?

Anonymkode: e16d9...a04

Jesus er ikke Gud. Jødene fornekter hans budskap fra Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dine tanker om dette?

Anonymkode: e16d9...a04

Islam er motstykket til kristendommen da de, muslimene, som sprer sitt budskap med terror og svik. Kristendom spres i dag ved det motsatte, elske din neste. 

Jødene har til Gode å se at Jesus er Messias, og Gud. Men Gud virker allikevel å velsigne jødene langt utover det normale, Da Han lovet å velsigne Abrahams og Davids etterkommere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...