Gå til innhold

Fest-mat til vegetarianere. Trenger ideer!


metempsychosis

Anbefalte innlegg

Nytt-års aften feires hos oss, og blant de inviterte blir det noen vegetarianere.

Til anti-pasti/aperitif tenkte jeg å lage ymse små-mat (rødbete-boller, kale/spinat-boller, østers, muligens noe sushi-inspirert), 

Forrett blir nok en suppe av noe slag med hjemmelaget bröd

Hovedrett?? Der er jeg rett og slett blank...

Dessert, det er enkelt (ingen veganere eller gluten/laktose intolerante).

Samtlige koke-bøker og pinterest-kontoer saumfares, men alt av ideer taes imot med stor takk! :danser:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å lage tapas/koldtbord? 
Masse småretter som er vegetarisk, samt noen retter med kjøtt? 
Dette er slik vi har løst det på nyttårsaften :) 
Vegetarrettene er ypperlig som tilbehør til kjøtt også :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Hva med å lage tapas/koldtbord? 
Masse småretter som er vegetarisk, samt noen retter med kjøtt? 
Dette er slik vi har løst det på nyttårsaften :) 
Vegetarrettene er ypperlig som tilbehør til kjøtt også :) 

Det er jo den enkleste måten å gjøre det på, men de fleste ville finne det merkelig at det ikke blir den tradisjonelle aperitif/forrett/hovedrett/ost/dessert  :regler: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke østers sjømat?

Veganmisjonen har også veldig mye spennende!!

Anonymkode: 1d3f9...4e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig stor suksess med Bruschetta når jeg har gjester. Blir alltid tomt :) Et par serveringsfater her og der og folk forsyner av seg selv 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Soyaribbe" er veldig godt og tradisjonelt :) Krever riktignok litt ingredienser som man ikke nødvendigvis finner i en vanlig matbutikk. Kan serveres med saus (basert på grønnsakbuljong), kålerabistappe/potetmos, rødkål, eller hasselbakte poteter! 

http://www.veganmisjonen.com/2014/12/oppskrift-soyaribbe-steaks.html

Vegetar shepards pai hadde også vært noe? Nøttestek? :) Tar litt tid å lage, men du får i alle fall nok mat 

Anonymkode: 96031...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/mushroom-and-squash-vegetarian-wellington/

 

En type wellington med fyll av ulike typer nötter, sopp og grönnsaker er kjempegodt 🤗 Jeg har flere ganger tatt utgangspunkt i denne oppskriften. Tilsetter ofte noe ekstra, eller bytter ut noe. Liker masse champignon stekt i sojasaus for litt kjøttaktig smak, hakkede valnøtter for tekstur og timian og rosmarin for ekstra god smak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, leonie skrev:

https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/mushroom-and-squash-vegetarian-wellington/

 

En type wellington med fyll av ulike typer nötter, sopp og grönnsaker er kjempegodt 🤗 Jeg har flere ganger tatt utgangspunkt i denne oppskriften. Tilsetter ofte noe ekstra, eller bytter ut noe. Liker masse champignon stekt i sojasaus for litt kjøttaktig smak, hakkede valnøtter for tekstur og timian og rosmarin for ekstra god smak. 

Hvis det er sånn at du skal ha ikke alt vegetarisk, men varianter/valg til de som spiser vegetarisk og de som spiser kjøtt/fisk, slik munnfullene til velkomstdrinken tyder på, så synes jeg dette var et godt forslag til hovedrett.

Da kan du ha feks hjortefilet eller oksefilet til hovedrett til de som spiser kjøtt, og vegetarisk wellington de vegetarianerne, to ulike sauser (med kjøttkraft og uten), og så ellers samme garnityr (litt forseggjort potetrett og grønnsakstilbehør).

 

Suppe til forrett syntes jeg ellers var en god idé, og siden det er nyttårsaften synes jeg denne er perfekt - ertepurésuppe med champagne:
https://www.dagbladet.no/magasinet/bobler-i-maten/65857440

Veldig god, og wow-effekt når man heller en skvett champagne i hver suppetallerken ved servering. Kan fint lages med grønnsakskraft. Og det er praktisk med en rett som har grønne erter som hovedingrediens - garantert mulig å finne på butikken (jeg synes ofte det er stressende å måtte finne sære og gode ferske råvarer når jeg handler inn til en nøye planlagt nyttårsmeny).

Anonymkode: 0e250...897

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, metempsychosis said:

Det er jo den enkleste måten å gjøre det på, men de fleste ville finne det merkelig at det ikke blir den tradisjonelle aperitif/forrett/hovedrett/ost/dessert  :regler: :fnise:

Det løses enkelt ;) 
Bruk litt enklere lettere tapas-retter først, deretter setter du fram flere :) 
Vi pleier starte med litt mer salat-aktige og lette retter, så kommer de tyngre på bordet etter en liten stund :) 
Når folk er forsynt, så kan man hive fram en vegetarisk dessert som passer alle :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, leonie skrev:

https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/mushroom-and-squash-vegetarian-wellington/

 

En type wellington med fyll av ulike typer nötter, sopp og grönnsaker er kjempegodt 🤗 Jeg har flere ganger tatt utgangspunkt i denne oppskriften. Tilsetter ofte noe ekstra, eller bytter ut noe. Liker masse champignon stekt i sojasaus for litt kjøttaktig smak, hakkede valnøtter for tekstur og timian og rosmarin for ekstra god smak. 

Oi! Det så veldig godt ut! Og etter det som stod  i kommentarfeltet så er det til og med mulig å lage den litt på forhånd for så å varme den før servering. Slikt liker vi :nordvesta:

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sånn at du skal ha ikke alt vegetarisk, men varianter/valg til de som spiser vegetarisk og de som spiser kjøtt/fisk, slik munnfullene til velkomstdrinken tyder på, så synes jeg dette var et godt forslag til hovedrett.

Da kan du ha feks hjortefilet eller oksefilet til hovedrett til de som spiser kjøtt, og vegetarisk wellington de vegetarianerne, to ulike sauser (med kjøttkraft og uten), og så ellers samme garnityr (litt forseggjort potetrett og grønnsakstilbehør).

 

Suppe til forrett syntes jeg ellers var en god idé, og siden det er nyttårsaften synes jeg denne er perfekt - ertepurésuppe med champagne:
https://www.dagbladet.no/magasinet/bobler-i-maten/65857440

Veldig god, og wow-effekt når man heller en skvett champagne i hver suppetallerken ved servering. Kan fint lages med grønnsakskraft. Og det er praktisk med en rett som har grønne erter som hovedingrediens - garantert mulig å finne på butikken (jeg synes ofte det er stressende å måtte finne sære og gode ferske råvarer når jeg handler inn til en nøye planlagt nyttårsmeny).

Anonymkode: 0e250...897

Champagne i suppen! Dette må prøves :ninuskapus: (og u-kompliserte ingredienser er absolutt en fordel) 

 

55 minutter siden, sunshine-t skrev:

Fylt sopp til forrett, blir det for kjedelig?
Det er i alle fall utrolig godt :)

Jeg har funnet masse gode oppskrifter på denne bloggen. Har ei venninne som er vegetarianer så jeg er mye inne på den bloggen for oppskrifter.

https://vegetarmat.org/oppskrift/fylt-sopp/

Fylt sopp er alltid godt :) Takk for linken, det var mye inspirerende der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke østers sjømat?

Veganmisjonen har også veldig mye spennende!!

Anonymkode: 1d3f9...4e3

Jo, østers er sjømat. Men det blir vegetarianere, pescitarianere og multi-tarianere ved bordet, så det er greit å ha noe for alle ;)

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Soyaribbe" er veldig godt og tradisjonelt :) Krever riktignok litt ingredienser som man ikke nødvendigvis finner i en vanlig matbutikk. Kan serveres med saus (basert på grønnsakbuljong), kålerabistappe/potetmos, rødkål, eller hasselbakte poteter! 

http://www.veganmisjonen.com/2014/12/oppskrift-soyaribbe-steaks.html

Vegetar shepards pai hadde også vært noe? Nøttestek? :) Tar litt tid å lage, men du får i alle fall nok mat 

Anonymkode: 96031...018

Jeg var litt redd det skulle bli noe veldig komplisert, men etter å ha lest oppskriften så ser jeg at det ikke blir enklere! Det eneste jeg stusset litt på var "liquide smoke"? :vetikke:  

 

1 time siden, John_Felipe skrev:

Har veldig stor suksess med Bruschetta når jeg har gjester. Blir alltid tomt :) Et par serveringsfater her og der og folk forsyner av seg selv 

 

Bruschetta er utrolig godt! Dessverre har det gått litt under etiketten "hverdagsmat" her i huset! Lager det hver gang vi har rester av tomat-saus, eller brød som trengs å brukes, så jeg ser for meg at mannen min ville blitt perpleks :fnise:  Edit. Disse variantene så veldig gode ut, ser for meg at jeg må prøve dem likevel ^^

Endret av metempsychosis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

En nydelig vegetarhovedrette på denne årstiden er fylt gresskar. Det finnes små porsjonsgresskar som dette: 

Squash_onion.jpgDen kuttes tvers over på toppen, hules ut, fylles med vegetarfyll og ovnsbakes. Det ser lekkert ut når det serveres, og smaker godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Zzyzx skrev:

Det finner du i "ketchup-hylla" på velassorterte dagligvarebutikker. Jeg så det sist på Jacobs på Majorstua.

http://www.vegetarbloggen.no/2011/07/24/liquid-smoke/

Tuusen takk! Virker som en fin greie å ha i skapet uansett (ser for meg at det kan gi ekstra smaks-kick på supper for eks.) 

1 time siden, Overrasket skrev:

En nydelig vegetarhovedrette på denne årstiden er fylt gresskar. Det finnes små porsjonsgresskar som dette: 

Squash_onion.jpgDen kuttes tvers over på toppen, hules ut, fylles med vegetarfyll og ovnsbakes. Det ser lekkert ut når det serveres, og smaker godt. 

Disse lagde jeg ifjor! Fylt med sopp, hakkede valnøtter, fersk chèvre og urter på toppen... Namis :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 12.26, sunshine-t skrev:

Fylt sopp til forrett, blir det for kjedelig?
Det er i alle fall utrolig godt :)

Nå er ikke jeg vegetarianer, men denne kan jeg underskrive på. Fylte sopp kan jeg spise til jeg er mett! :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest justcurious

Sjekk ut veganmisjonen og vegetarbloggen. Vegisterkaker er veldig populært hos vegetarianere og veganere og det tar ikke så lang tid å lage. Du finner oppskrift på veganmisjonen.

Nøttestek og vegansk ribbe foretrekker jeg selv, men det er tidkrevende å lage nøttestek, mange ingredienser og soya fileter som brukes til ribbe må bestilles fra nettbutikk. 

Oumph er et nytt produkt som har kommet. Går an å servere det også. Meny har faktisk en oppskrift på vegansk oumph pinnekjøtt :) prøvde det i fjor og synes det var veldig godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...