Gå til innhold

Paven vil endre «Fader vår»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selvsagt er bibelen skrevet av mennesker. Den har ikke kommet dalende ned fra himmelen, eller på annen måte oppstått på magisk vis. Vi som er kristne tror likevel at den er inspirert av Gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perelandra skrev:

Selvsagt er bibelen skrevet av mennesker. Den har ikke kommet dalende ned fra himmelen, eller på annen måte oppstått på magisk vis. Vi som er kristne tror likevel at den er inspirert av Gud. 

Ja, hadde det vært en 2000 år gammel originalbok, skrevet av Jesus selv, så kunne jeg skjønt deg litt bedre. Problemet er jo alle disse nytolkningene og omskrivningene opp igjennom. Og så har du jo alle skriftene som man har valgt å utelate fra bibelen. Da står man til slutt igjen med noe som ikke er annet enn en novellesamling med selektert innhold som jeg finner det uhyre vanskelig å tro på. De som er religiøse og har opphav i vår del av verden er (i all hovedsak) heeelt sikre på at det er Jesus som er veien. Muslimene er minst like sikre på at Muhammed er den som gjelder. Hinduene derimot,  sverger til Brahma, Vishnu og Shiva. Scientologene aner vel knapt selv hva de tror på. Hadde man hatt noen håndfaste bevis på noe av dette, ville nok ikke forskjellene vært så store. Foreløpig er alle "bevisene" skrevet og omskrevet på et stykke papir av andre enn guddommelighetene selv. Inntil det kommer noe skikkelig, velger jeg å tro at alle tar feil. De ekstreme forskjellene i verdens religioner betyr nødvendigvis uansett at flesteparten er helt på jordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Perelandra skrev:

Selvsagt er bibelen skrevet av mennesker. Den har ikke kommet dalende ned fra himmelen, eller på annen måte oppstått på magisk vis. Vi som er kristne tror likevel at den er inspirert av Gud. 

Inspirert av Paulus, anti krist, mener du vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

Inspirert av Paulus, anti krist, mener du vel?!

Til forskjell fra en bok som kom noen hundre år senere, som var inspirert av Iblis.

Anonymkode: b9936...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til forskjell fra en bok som kom noen hundre år senere, som var inspirert av Iblis.

Anonymkode: b9936...05a

Paulus sto ikke for det Jesus kom med og Jesus er fra Gud. Paulus opphevet Guds lov, derfor kaller jeg Paulus anti krist. Koranen kom ned fra Gud som en veiledelse og irettesettelse av av det som ble skrevet om Jesus fred være med Han. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, omarel skrev:

Paulus sto ikke for det Jesus kom med og Jesus er fra Gud. Derfor kaller jeg Paulus anti krist. Koranen kom ned fra Gud som en veiledelse og irettesettelse av av det som ble skrevet om Jesus fred være med Han. 

Er koranen skrevet av Gud?

Anonymkode: 1430b...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er koranen skrevet av Gud?

Anonymkode: 1430b...4ca

Ikke skrevet av Gud, men Guds ord sendt fra Gud gjennom engelsn Gabriel til Hans siste utsending som veiledelse og med kall om å tilbe En Gud alene, Abrahams, Jesus, Moses og Mohammad sin Gud og Herre!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at det er bare det som er skrevet for lenge siden som er såkalt "Guds ord"? Har han sluttet å snakke til oss plutselig liksom? Han gjorde det bare da, og bare til noen få (menn)?

Anonymkode: bd6a7...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kommer det av at det er bare det som er skrevet for lenge siden som er såkalt "Guds ord"? Har han sluttet å snakke til oss plutselig liksom? Han gjorde det bare da, og bare til noen få (menn)?

Anonymkode: bd6a7...d1c

Guds sendebud, Mohammad sa: "Jeg og (ende) tiden er sendt ut slik", så pekte han med peke og visefingeren samler.

Gud sender utsendinger med lover og veiledning. Koranen er den siste skrift som inneholder alt fra Gud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en dårlig nyhet, da det bare er en språklig presisering av en oversettelse, og ikke en faktisk endring. Den som leser artikkelen vil se at det allerede er slik på både norsk og fransk, uten pavens innvirkning.

 

Forøvrig har det aldri vært tvil blant de lærde (unntatt ortodokse jøder) om at bibelen er skrevet av mennesker. Du blander med Koranen.

Anonymkode: 9dc71...f23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

Ikke skrevet av Gud, men Guds ord sendt fra Gud gjennom engelsn Gabriel til Hans siste utsending som veiledelse og med kall om å tilbe En Gud alene, Abrahams, Jesus, Moses og Mohammad sin Gud og Herre!

Så koranen er skrevet av mennesker altså. Da tok jeg feil, da er den ikke skrevet av Iblis. Har Iblis inspirert den da?

Anonymkode: 1430b...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er jo allerede endret på? Fra fader vår til vår far i himmelen eller noe. 

Kan fader vår utenat, men den «nye» kan jeg ikke - så de gangene jeg er med på gudstjeneste på jobb så blir alt helt feil for min del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Guds sendebud, Mohammad sa: "Jeg og (ende) tiden er sendt ut slik", så pekte han med peke og visefingeren samler.

Gud sender utsendinger med lover og veiledning. Koranen er den siste skrift som inneholder alt fra Gud.

 

Slutt med ensidig meningspåvirkning. Alle religioner er oppdiktet makkverk. Også såkalte Muhammed. Pedofil og kvinnemishandler. Oppdiktet av maktsyke menn.

GUD FINNES IKKE OG HAR ALDRI EKSISTERT.

Anonymkode: e920c...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så koranen er skrevet av mennesker altså. Da tok jeg feil, da er den ikke skrevet av Iblis. Har Iblis inspirert den da?

Anonymkode: 1430b...4ca

Koranen ble åpenbart i små vers ut i fra hendelser som oppsto. Samlingene utgjorde soraer. Når bønnen ble påbudt fem ganger daglig ble resitasion av Koranen en del av tidebønnen. Dvs si at en tidebønn aksepteres kun dersom den inneholder resitasion fra Koranen.

Koranen ble pugget og lest høylytt i tidebønnene.  Slik har Koranen blitt bevart. Koranen er en av miraklene Gud ga Mohammad. Hamza Yousef forklarer det i denne leksjonen om arabisk som Guds utvalgte språk.

Gabriel, engelen, indelte og lærte Mohammad Koranen i sin fysiske tilstedeværelse hver Ramadan. Ramadan er både en måned med faste og resitere hele Koranen i samlet bønn bak imam og høylytt. Koranen ble derfor samlet og synkronisert i Mohammad levetid i form av memorisering.

Iblis/ Lucifers er satans navn. Han ble forvist av Gud og sverget å være menneskenes fiende ved å vilrede oss fra Guds vei.

Gud har siden tidenes morgen sendt sendebud med bud og veiledelse til menneskeheten. Sendebudene eller Guds utsendinger har alltid vært med høy karakter og moral. Blant dem er Abraham, Moses, Solomon, David, Jesus og Mohammad. 

Budskapet de Har kommet med er fra Gud og ikke inspirtert. 

Fellesnevneren for utsendingene er at de alltid har vært hengivene til Gud. I et arabisk språklig forstand har de vært muslimer. Å være muslim betyr å være hengiven. I teologisk forstand betyr det å være hengiven til ren monoteisme, at Gud er en og alene som er verdig å bli tilbedt.

Dette strider helt i mot hva satan, Iblis eller Lucifer står for.

Gud har lovet i Koranen at Han skal beskytte den og det er en av miraklene som Guds sendebud, Mohammad, har fått.

Mohammad er Guds siste sendebud med det siste budsskap og veiledelse i Koranen til menneskeheten før verdens eller tidens ende. Beskyttet av Gud slik Han tydelig og klart sier i Koranen.

"Ingen endring i Guds ord"

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Pave Frans vil endre ordlyden i Fader vår, fordi han mener dagens tekst antyder at Gud kan lede oss «inn i fristelse».

https://www.nrk.no/urix/paven-vil-endre-_fader-var_-1.13814642

Trenger dere flere beviser på at bibelen var skrevet av mennesker  ?

Anonymkode: 6c27c...a4b

Bare i min levetid har den norske kirke endret ordlyden i fader vår tre ganger. Hvorfor er det mer problematisk at det gjøres fra katolsk hold?

Det er mulig det kommer som et sjokk på deg, men det har aldri vært kirkens lære at Bibelen er skrevet av noen andre enn mennesker. Det er kun i noen små ekstreme trossamfunn at man har en oppfatning om at Bibelen er diktert av Gud. Det har aldri vært offisiell teologi at Bibelen er noen guddommelig åpenbaring.

Anonymkode: c96d2...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, omarel skrev:

Paulus sto ikke for det Jesus kom med og Jesus er fra Gud. Paulus opphevet Guds lov, derfor kaller jeg Paulus anti krist. Koranen kom ned fra Gud som en veiledelse og irettesettelse av av det som ble skrevet om Jesus fred være med Han. 

Det er ingen disharmoni mellom Paulus og Jesus. I tillegg gir Bibelen kjennetegn på antikrist, som på ingen måte oppfylles av Paulus. Tvert imot viser disse kjennetegnene til en maktfaktor innad i kristendommen som er mektig i sitt bedrag idet den får får mennesker til å følge hennes lære som om den var fra Gud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 11.05, LuxLucet skrev:

Det er ingen disharmoni mellom Paulus og Jesus. I tillegg gir Bibelen kjennetegn på antikrist, som på ingen måte oppfylles av Paulus. Tvert imot viser disse kjennetegnene til en maktfaktor innad i kristendommen som er mektig i sitt bedrag idet den får får mennesker til å følge hennes lære som om den var fra Gud.

 

Jeg skiller mellom anti krist som vil komme før endetiden og Paulus. Med Paulus så mener jeg at han er en form for motpol til det Jesus kom med. Ja jeg vet at det finnes veldig kreative tolkninger som legges til grunn i kirkens tolkninger, men henvisningen som det referes til  er indirekte og tvetydige, ut ifra hva jeg har lest og tolket.

Selv om mange kristne setter Paulus høyt så må man vite at Paulus verken var fra Gud(Faderen) eller Jesus.

Jeg vet også at kristne ikke anerkjenner Koranen som Guds ord, og det respekter jeg. Men faktum for mitt vedkommende er at Koranen er Guds ord. I Koranen nevner ikke Gud Paulus, kun Jesus sine ord, som strider mot Paulus og kirkens lære.

Hvis man også spør jødene om monoteisme så vil de også si at kristendommen strider mot den strikte monoteisme som Gud står for. At jødene ikke aksepterte Jesus er en synd som Gud vil stille dem til ansvar for og straffe dem for i dømme dag. Men allikevel har ikke jødene begått synd som omfattes av flerguderi. Den synden har kristne falt for, som følge av Paulus lære og kirkens teologiske tolknings metode. Denne metoden brukes til den dag i dag. Det er sørgelig etter min mening.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er skrevet av menneske og da sier det seg selv at det vil alltd være nye utgivelser.

Anonymkode: 9b2d0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...