Gå til innhold

Sparing til fellesbarn og særkullsbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fellesbarn får hos oss flere presanger enn særkullsbarn, fordi særkullsbarn får gaver hos det andre hjemmet også, mens felles kun har ett hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, mimoe said:

Bitter eller?

Hos oss synes Pål faktisk at det er helt supert. 

Det er faktisk noen unger som klarer å tilpasse seg... og som setter pris på å få nye mennesker inn i livene deres.

Bitter? Hvor får du det fra? Hva skal jeg være bitter for?

Måtte du ty til usakligheter? Hadde du ikke nok fornuftig å si?

Anonymkode: 2567a...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bitter? Hvor får du det fra? Hva skal jeg være bitter for?

Måtte du ty til usakligheter? Hadde du ikke nok fornuftig å si?

Anonymkode: 2567a...ff7

Fordi du i ditt innlegg høres ut som en som er bitter på en oppvekst som skillsmissebarn... 

Det finnes faktisk de som også synes det er positivt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal gjøre likt mot deres barn, og så ikke bry dere om hva de andre foreldrene gjør, ikke avkorte og flytte rundt. Ta ansvaret deres, ikke vei opp for andre.

Det kan bety at dere sparer likt til alle 4 i hovedsak. Eller helst at dere hver for dere med like summer til alle deres faktiske barn. F.eks Din mann sparer 500 pr mnd til sine tre barn, du sparer 500 i mnd til dine to barn. Hva barna får eller ikke får av andre er deres flaks/uflaks som de lett forstår. Da kan de rette misfornøydhet til rette sted isåfall, dere har alt rettferdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mimoe said:

Fordi du i ditt innlegg høres ut som en som er bitter på en oppvekst som skillsmissebarn... 

Det finnes faktisk de som også synes det er positivt.

 

Det er ingen barn som synes det er positivt at mamma og pappa er skilt (så sant ingen av dem driver med omsorgssvikt el), eller positivt med to hjem. Det er kanskje mange barn som synes det er godt å slippe å høre på mamma og pappa krangle lenger (og ofte må det dessverre skilsmisse til for å få det til.) Men hadde det vært opp til barnet hadde mamma og pappa kunne bodd under samme tak, vært en familie, uten å krangle. 

Det er helt sikkert mange barn som setter stor pris på å få flere gode voksenpersoner inn i livet sitt, men ikke på bekostning av å holde familien samlet.

At barna synes det er positivt er noe man bruker for å slippe å kjenne på dårlig samvittighet selv, eller slippe å kjenne på at det er vanskelig for barna. Klart de aller fleste barn lærer seg å leve med det, og tilpasser seg den nye situasjonen. Det betyr ikke at dem ikke aller helst skulle bodd med både mamma og pappa, i ett hjem. 

Anonymkode: 2567a...ff7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største tullet jeg har sett på lenge. Spare etter samværsordning? Er du helt fjærn?

Begynner du sånn,vil deres fellesbarn oppnå alle fordeler.

Barn er barn, uansett hva mor gjør, hvem hun er gift med.

Tankegangen din er veldig farlig.

Hva med jul? Gave etter hvor mye samvær? Ta deg en kald dusj så du vokner

Anonymkode: 0c6c7...a12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboeren min sparer bare til våre barn (2). Samboeren min betaler 8000kr i barnebidrag (2 barn). Eksen hans er gift og har god økonomi. Han kan ikke betale så mye i barnebidrag og i tillegg spare ekstra. Så da håper jeg virkelig at eksen hans sparer. Vi setter av 1000kr til ungene våre i mnd. Vi har ikke utgifter på 8000kr i mnd på de to.

Anonymkode: d23e4...b8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sparer likt til alle barna. Hva barnas andre foreldre sparer bør dere ikke ta i betraktning - det blir sikkert ikke «likt» i kroner og øre, men det blir likt for den delen DERE sparer. Det er viktigst i denne sammenhengen.

Anonymkode: eb661...2b4

Enig i dette. Tror jeg ville ikke blandet deres sparing med hva foreldre i andre husholdninger evt setter til side. Det viktigste er at dere fokuserer på at alle barna som bor under deres tak føler seg likt behandlet av dere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Gud, så deilig det er med mennesker som ikke dømmer andre!

Disse barna har fått livets rett, vi er begge glad i alle barna og samarbeider godt med foreldrene deres. De har alle lykkelige foreldre som er mer opptatt av det som er ekte, enn det å holde fasaden.

Ikke minst blir de oppdratt til å ikke dømme andre mennesker, og det er jo en av de viktigste egenskapene man kan ha som mennneske, spør du meg.

Anonymkode: 208bf...e5c

Ja..det faktisk ER DEILIG!  Må være vanskelig å må samarbeide med 3 andre voksen mennesker.  Som har nok også fått nytt barn med noe andre i tillegg.  

Hårreisende egentlig. 

Anonymkode: eb512...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Største tullet jeg har sett på lenge. Spare etter samværsordning? Er du helt fjærn?

 

Anonymkode: 0c6c7...a12

Joda!  Da får felles barn størst av alt da! Er ikke det bra? :roll:

Anonymkode: eb512...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar likt for alle! Om far/mor til en av de barna som må hit og dit for å se begge foreldrene sine velger å spare, så er jo det fint. Men det er fra dem. Dere to, voksne, i husholdningen  burde spare likt til alle barna...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mimoe said:

Fellesbarn får hos oss flere presanger enn særkullsbarn, fordi særkullsbarn får gaver hos det andre hjemmet også, mens felles kun har ett hjem.

oooh...stakkars fellesbarn!  MÅ få flere gaver fordi særkulls får gaver fra andre steder. 

GUD hvor glad jeg er at jeg er ferdig å føde barn og er fortsatt med samme mann de siste 20 år.  Nå skjønner jeg hvorfor norske barn slitter mer med angst og depresjon enn de fleste barn ut i verden. 

Anonymkode: eb512...3de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oooh...stakkars fellesbarn!  MÅ få flere gaver fordi særkulls får gaver fra andre steder. 

GUD hvor glad jeg er at jeg er ferdig å føde barn og er fortsatt med samme mann de siste 20 år.  Nå skjønner jeg hvorfor norske barn slitter mer med angst og depresjon enn de fleste barn ut i verden. 

Anonymkode: eb512...3de

Høres ikke ut som du kan ha vært gift i 20 år, for å si det sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, mimoe skrev:

Fellesbarn får hos oss flere presanger enn særkullsbarn, fordi særkullsbarn får gaver hos det andre hjemmet også, mens felles kun har ett hjem.

Tuller du?

Anonymkode: a79fb...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mimoe said:

Høres ikke ut som du kan ha vært gift i 20 år, for å si det sånn... 

Vært med samme mann i 20 år- har ikke snakket om hvor lenge vi har vært gift, men langt nok å kjempe gjennom de vanskelig år med småbarn og overlevde.  Var det vanskelig å forstå?  

Anonymkode: eb512...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tuller du?

Anonymkode: a79fb...4bb

hahaha!  Nei, sikkert ikke. Ikke den første KG mor som må passe på hennes felles barn får like mange gaver som særkulls!

Anonymkode: eb512...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, mimoe skrev:

Vi gir fellesbarn dobbelt så mye av alt. Sparing, gaver osv. 

Nettopp fordi de andre har to sett foreldre, mens felles bare har et.

Så sparer vi på "felles" konto, i tilfelle det skulle vise seg at den andre foreldre til særkullsbarn ikke har spart, da har vi mulighet til å hjelpe litt ekstra.

Synes ikke det er rettferdig at feks Pål som er særkulls får 100000 i sparing av egen forelder og 100000 av oss, og da blir sittende med 200000, mens Anne som er felles da bare blir sittende med 100000.

Særkullsbarna forstår godt dette med gaver, at felles får mer, siden de får på andre siden også.

Dette synes jeg blir helt feil, man sparer likt til alle barna. Hva den andre forelderen velger å gjøre bør ikke ha betydning for deg. I følge din tankegang så er du avhengig av hva den andre forelderen gjør. Hvis han eller henne ikke har råd til å spare, eller ikke gjør det ender fellesbarn opp med mye mer penger enn særkullsbarnet. 
Jeg synes du har en rar tankegang her.

Anonymkode: 04746...cf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du?

Anonymkode: a79fb...4bb

Jeg håper virkelig hun gjør det.

Anonymkode: 04746...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du?

Anonymkode: a79fb...4bb

Nei. Hvorfor skulle jeg tulle???

Endret av mimoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært med samme mann i 20 år- har ikke snakket om hvor lenge vi har vært gift, men langt nok å kjempe gjennom de vanskelig år med småbarn og overlevde.  Var det vanskelig å forstå?  

Anonymkode: eb512...3de

Mente bare at med din første kommentar, har jeg vanskelig for å tro at du er gammel nok til å ha vært gift i 20 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...