Gå til innhold

Sparing til fellesbarn og særkullsbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt uenig med deg. Her har vi felles økonomi, og hvert vårt barn. Det ene barnet er her 60% og det andre 30%. Hadde tatt seg ut om vi skulle spart dobbelt til den som var her 60%.. Vi betaler også barnebidrag til det som er her minst, så da burde vi kanskje droppet å spare til det barnet i det hele tatt..? Nei gitt. Her sparer vi det samme til begge. 

Anonymkode: d15fa...653

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett det slik at det setter en ulik verdi på barna, jeg vil jo at de alle skal få de samme mulighetene og et likt utgangspunkt, ved å ta i betraktning hva den andre foreldren sparer også - men det kan jo bli veldig feil for barna. Det ønsker jeg virkelig ikke og må nok kanskje se dette med sparing på en annen måte.

Anonymkode: 208bf...e5c

Dere skal spare likt til barna. Hva den andre foreldren sparer har ingen betydning. Det ville blitt det samme som at barna ikke fikk gaver til bursdag eller jul fordi de ikke hadde samvær med dere de dagene. Du viser at barna kun eksisterer når de faktisk har samvær. Verdi kan måles på mange måter. Her så viser det seg at verdien dems forandrer seg etter samværsavtalen. Ikke en fin følelse å sitte igjen med den dagen de er store. 

Anonymkode: 43798...2f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sparer selvfølgelig likt til begge barna dine. Og Mannen din sparer til sine. Det spiller ikke noen rolle om far eller mor har god økonomi eller ikke og sparer til barna. Makan, jeg synes dere skal bli enig om en sum dere sparer til barna deres, og den skal være lik hvis dere har nogenlunde lik økonomi. 

Anonymkode: 04746...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om mor til det ene barnet mener en realistisk sparesum er 200 000, mens mor til det andre barnet mener realistisk sparesum er 100 000?

Anonymkode: 208bf...e5c

Far må jo selvsagt si hva som er realistisk sparesum for ham. Hvis mor synes det er for lite, så får hun spare mer selv eller godta at de betaler halvparten hver selv om hun skulle ønske far kunne spart mer. Man kan ikke spare mer enn man har...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sparer like mye til alle barna!

Barna som får mindre av dere kan fort kjenne på at de er mindre verdt enn søsken/halvsøsken som får mer. Felles barn vil kanskje føle på at det er urettferidg at de andre barna får bare fra dere og andre foreldre, og dermed sitter med mer. Men det er jammen bedre at noen føler noe er litt urettferdig (men likevel lett og forklare og forstå for ett barn), enn at noen skal føle seg mindre verdt, og at mamma/stemamma/pappa/stepappa synes søsken/halvsøsken fortjener mer/er mer verdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sparer vi SELVSAGT like mye til hans og våre barn. Spare ut fra samværsprosent? Burde heller gi ekstra til dem som får minst tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spar penger i deres navn - og så hjelper dere barna når de er unge voksne . Da er det ingen samverdbøk. - hjelp som far og mor. Dvs særkullsbarn får halvparten av det deres fellesbarn får da du som mor betaler likt som far..

Anonymkode: 21824...32b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min mann er uenige om sparing til ungene våre.
Vi har fire barn til sammen:

Min manns barn:
Ett som bor hos oss 20%. Mor er gift med en mann med god økonomi. Mor er svært til stede, men kanskje ikke så flink med økonomi og det er mulig hun ikke sparer.

Ett som bor hos oss 50% Mor er gift med mann med god økonomi. Mor er svært tilstede og vil nok definitivt sikre sitt barn med sparing.

Mitt barn:

Ett som bor hos oss 80%. Far er gift og de har relativt dårlig økonomi. Far er lite tilstede, sparer ikke og har heller ikke tenkt til å gjøre det, da han betaler barnebidrag.

Felles barn:

Ett barn som selvfølgelig bor hos oss 100%. Vi har vanlige jobber og er flinke med økonomi.

Jeg synes det blir mest mulig rettferdig å spare etter hvor mye de er hos oss. Altså evt 100 000 til felles, 80 000 til mitt barn, 50 000 til hans ene barn og 20 000 til hans andre barn. Muligens fravike sparingsnøkkelen på sistnevnte barn, siden mor kanskje ikke sparer.

Min mann vil spare likt til alle barna og han mener at vi "setter verdien" på barna ved å spare ulikt.

Jeg tenker at det blir veldig ulikt dersom vi sparer likt og ønsker at vi sparer vår del og den andre forelderen må være ansvarlig for sin del, men er villig til å fravike derom det skulle bli veldig skjevt. Jeg tenker at dette blir mest rettferdig, men ser jo også et det kanskje blir mine barn som kommer best ut av sparingen hvis vi ikke tar sparingen til den andre foreldren i betraktning.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 208bf...e5c

Jeg personlig hadde ikke ønsket å spare på vegne av andre foreldre. Utgangspunktet er jo at man "skal" spare:

- 50% til hans særkullsbarn og ditt særkullsbarn.

- 100% til deres fellesbarn. 

Jeg ville derfor ha tatt kontakt med de respektive foreldrene og fortalt om deres planer og hørt om de hadde vært på å spare sin "halvdel". At hun ene moren har dårlig økonomisk styring kan hun jo ordne med å sette opp et fast trekk i måneden, så det kan ikke være SÅ vanskelig. At far til ditt barn ikke ønsker dette - kan jo ha noe med beløpets størrelse å gjøre. Forklarer man at det er snakk om noen hundrelapper i måneden er jo dette kanskje lettere å gå med på..

Når tiden kom til å faktisk utbetale pengene til ungene ville jeg dog tatt en liten "justering" i ene eller andres favør. Ungene trenger jo ikke å vite om dette når de får pengene. Poenget er jo faktisk at deres fellesbarn kan ende med å stå igjen med mindre enn særkullsbarna hvis de også får av sine andre foreldre osv. Jeg synes heller ikke dere bør la de andre foreldrene "slippe unna" med mindre virkelig gode grunner taler for det - og da kan du/dere la dem tro at deres unge vil få mindre de heller ikke bidrar med å spare de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir fellesbarn dobbelt så mye av alt. Sparing, gaver osv. 

Nettopp fordi de andre har to sett foreldre, mens felles bare har et.

Så sparer vi på "felles" konto, i tilfelle det skulle vise seg at den andre foreldre til særkullsbarn ikke har spart, da har vi mulighet til å hjelpe litt ekstra.

Synes ikke det er rettferdig at feks Pål som er særkulls får 100000 i sparing av egen forelder og 100000 av oss, og da blir sittende med 200000, mens Anne som er felles da bare blir sittende med 100000.

Særkullsbarna forstår godt dette med gaver, at felles får mer, siden de får på andre siden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer likt til alle barna. Hva barnas andre foreldre sparer bør dere ikke ta i betraktning - det blir sikkert ikke «likt» i kroner og øre, men det blir likt for den delen DERE sparer. Det er viktigst i denne sammenhengen.

Anonymkode: eb661...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mimoe said:

Vi gir fellesbarn dobbelt så mye av alt. Sparing, gaver osv. 

Nettopp fordi de andre har to sett foreldre, mens felles bare har et.

Så sparer vi på "felles" konto, i tilfelle det skulle vise seg at den andre foreldre til særkullsbarn ikke har spart, da har vi mulighet til å hjelpe litt ekstra.

Synes ikke det er rettferdig at feks Pål som er særkulls får 100000 i sparing av egen forelder og 100000 av oss, og da blir sittende med 200000, mens Anne som er felles da bare blir sittende med 100000.

Særkullsbarna forstår godt dette med gaver, at felles får mer, siden de får på andre siden også.

Pål synes sikkert ikke at det er rettferdig at Anne får bo med mamma OG pappa HELE tiden, mens han må flytte hit og dit mellom mamma og pappa heller. Eller at Anne alltid kan feire jul, bursdag, 17. mai, dra på ferie osv. med hele familien sin, mens han må velge mellom dem som betyr mest for ham.

 

Anonymkode: 2567a...ff7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, frustrert_frue said:

Vi har felles økonomi, så det blir jo til at vi sammen sparer til alle. Vi gir alle likt til jul og bursdag...

Av svarene hittil ser det ut til at jeg vil sikre mine barn og at det kanskje ikke er så rettferdig nei... Dette er vanskelig. Jeg synes det blir så urettferdig at ett av barna skal ende opp med dobbelt så mye som de andre... Ønsker at de alle skal få det samme utgangspunktet selvfølgelig.

Men jeg ser jo også at dette blir dumt for mannen min.

Skal altså noen av barna ‘straffes’ og få mindre av dere, fordi de andre barna ikke blir så godt ivaretatt av den andre forelderen? Nei. De skal heller ikke ‘straffes’ og få mindre av dere hvis den andre forelderen er god til å spare. 

Alle barna skal få likt. Lag 4 separate sparekontoer og så lenge du og mannen er sammen skal dere begge spytte inn likt. Eventuelt sparer dere til hvert deres særkullsbarn og sammen til den felles. Det kommer jo an på felles økonomi eller ei, ikke samværsprosent.

vi er utdelt ulike kort i livet, derfor er det viktig at dere gjør dette ordentlig. Uansett hva som skjer så vil en av de ha veldig god økonomi som voksen og noen mindre. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 1c3bd...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Pål synes sikkert ikke at det er rettferdig at Anne får bo med mamma OG pappa HELE tiden, mens han må flytte hit og dit mellom mamma og pappa heller. Eller at Anne alltid kan feire jul, bursdag, 17. mai, dra på ferie osv. med hele familien sin, mens han må velge mellom dem som betyr mest for ham.

 

Anonymkode: 2567a...ff7

Det at de får ‘doble gaver’ trenger ikke bety dobbel verdi. Hvis foreldrene har pleid å gi gaver for 3000 til sammen i ekteskapet, og så skiller seg så tviler jeg på at foreldrene vil gi 3000 HVER. Så hvorfor skal særkullsbarn få dobbelt opp?

Anonymkode: 1c3bd...55b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det at de får ‘doble gaver’ trenger ikke bety dobbel verdi. Hvis foreldrene har pleid å gi gaver for 3000 til sammen i ekteskapet, og så skiller seg så tviler jeg på at foreldrene vil gi 3000 HVER. Så hvorfor skal særkullsbarn få dobbelt opp?

Anonymkode: 1c3bd...55b

Mente fellesbarn, hvorfor skal de få dobbelt presang?

Anonymkode: 1c3bd...55b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Pål synes sikkert ikke at det er rettferdig at Anne får bo med mamma OG pappa HELE tiden, mens han må flytte hit og dit mellom mamma og pappa heller. Eller at Anne alltid kan feire jul, bursdag, 17. mai, dra på ferie osv. med hele familien sin, mens han må velge mellom dem som betyr mest for ham.

 

Anonymkode: 2567a...ff7

Klart det er urettferdig, men er løsningen å kompensere med dobbelt så mye penger og gaver?

Anonymkode: 01870...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

4 barn, dere sparer like beløp til alle deres barn, enten de er særkull eller ikke. De barna som har en annen forelder involvert får muligens også sparebeløp fra denne, eller muligens ikke. Det er en annen skål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Klart det er urettferdig, men er løsningen å kompensere med dobbelt så mye penger og gaver?

Anonymkode: 01870...c21

Dere gjør jo ikke det! Om man gir det samme til alle kompenserer man ingen ting! Man behandler alle barna likt! Det er når man begynner å forskjellsbehandle barna de vonde følelsene kommer! Ingen blir forskjellsbehandlet om dere gir det samme til alle barna, mens de som ikke er deres felles barn også får fra sin mor/far. Summen blir forskjellig, ja, men alle blir behandlet likt!

 

Anonymkode: 2567a...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar likt til alle barna. 

Eller gir dere julegaver for 1000 til fellesbarn, 800 til ditt og 500 og 200 til hans? For å sette din logikk litt på spissen. 

Anonymkode: bd184...d4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så smålig. Selvfølgelig sparer man likt til alle barna sine uavhengig av hvor mye samvær man har.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pål synes sikkert ikke at det er rettferdig at Anne får bo med mamma OG pappa HELE tiden, mens han må flytte hit og dit mellom mamma og pappa heller. Eller at Anne alltid kan feire jul, bursdag, 17. mai, dra på ferie osv. med hele familien sin, mens han må velge mellom dem som betyr mest for ham.

 

Anonymkode: 2567a...ff7

Bitter eller?

Hos oss synes Pål faktisk at det er helt supert. 

Det er faktisk noen unger som klarer å tilpasse seg... og som setter pris på å få nye mennesker inn i livene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...