Gå til innhold

Mulig å be sjef om mindre vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble for 3 måneder siden ansatt i en klesbutikk utenfor skoletiden. Går siste året på VGS, så har en del prøver og innleveringer, som gjør at jeg har lite energi nesten hel tiden. 

Jeg ble ansatt for å jobbe en fast dag i uken og annen hver lørdag. Men nå jobber jeg minst 4 dager i uken.. For meg er dette veldig mye! 

Neste uke er det søndagsåpent og jeg har fri kun 1 dag hele uken! 

Grunnen er at 2 stk er sykemeldt. Men hun spurte om jeg orket å ta en del vakter fremover, og jeg takket ja pga pengene. Er det nå mulig å be om mindre dager? (Hun har ingen andre som kan ta vaktene forresten...) 

Anonymkode: c5588...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare snakke med sjefen, å forklare situasjonen. 
Er du allerede satt opp på vakter du har sagt ja til, så kan det bli vanskelig for henne å sjonglere, men de fleste sjefer har forståelse for slikt spesielt rundt eksamenstider/prøvetider. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble for 3 måneder siden ansatt i en klesbutikk utenfor skoletiden. Går siste året på VGS, så har en del prøver og innleveringer, som gjør at jeg har lite energi nesten hel tiden. 

Jeg ble ansatt for å jobbe en fast dag i uken og annen hver lørdag. Men nå jobber jeg minst 4 dager i uken.. For meg er dette veldig mye! 

Neste uke er det søndagsåpent og jeg har fri kun 1 dag hele uken! 

Grunnen er at 2 stk er sykemeldt. Men hun spurte om jeg orket å ta en del vakter fremover, og jeg takket ja pga pengene. Er det nå mulig å be om mindre dager? (Hun har ingen andre som kan ta vaktene forresten...) 

Anonymkode: c5588...900

Mener du kortere dager eller færre dager? Snakk med sjefen, så blir dere sikkert enige om en løsning.

Anonymkode: ec7ca...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det har du kun en dag i uken og annen hver lørdag i kontrakten din, så du må ikke jobbe noe mer enn det. Alt du jobber over er "fordi du er snill og stiller opp". Altså er det ikke noe hun kan kreve av deg. 

Ta en prat med sjefen din og si at du har tatt noen ekstra vakter nå fordi du trodde det kom til å bli midlertidig (korte sykemeldinger), og at du nå ikke har mulighet til å jobbe like mye. Finn ut hvor mye du orker før du snakker med sjefen, slik at du ikke blir snakket rundt og overbevist til å ta mer.  

Anonymkode: 0337a...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg en prat med sjefen. Er sjefen din grei så vil det vises forståelse for at du trenger å jobbe med skolen frem til eksamener/store prøver osv 

Anonymkode: 97350...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sjefen ikke har noen andre til å ta vakter, er sjefens feil. Da må sjefen jobbe dobbeltvakter. 
Det er ikke din plikt å ta alle de andres vakter. At du takker ja, er din feil, men du får be sjefen om færre vakter om det blir for mye. Det er skolen som er din viktigste "jobb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må nok jobbe de vaktene du er satt opp på, ettersom du har sagt ja til å jobbe mer. Men du kan si ifra at du ikke vil jobbe mer enn det som nå er satt opp fremover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere deg at det ikke blir like mye vakter i januar til mars/april så ta de vaktene du fått nå I desember når du takket ja. 

Er fryktelig irriterende med folk som takker ja, man ordner vaktlister å får ihop puslespillet og sen ombestemmer petsonalen  seg. 

 

Anonymkode: a4281...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

At sjefen ikke har noen andre til å ta vakter, er sjefens feil. Da må sjefen jobbe dobbeltvakter. 
Det er ikke din plikt å ta alle de andres vakter. At du takker ja, er din feil, men du får be sjefen om færre vakter om det blir for mye. Det er skolen som er din viktigste "jobb".

Det er riktig at det til syvende og sist er sjefen sitt ansvar, men nå har jo TS allerede sagt ja til å jobbe ekstra. Hos oss er det iallefall slik at om vi har sagt ja til en vakt så er den vårt ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, The Kitten said:

Det er riktig at det til syvende og sist er sjefen sitt ansvar, men nå har jo TS allerede sagt ja til å jobbe ekstra. Hos oss er det iallefall slik at om vi har sagt ja til en vakt så er den vårt ansvar. 

Skjønner det. Men det må da gå an å snakke med sjefen om at hun tok seg litt vann over hodet.

Jeg har sånn sjef selv, ekspert på å gi folk dårlig samvittighet og har ingen andre etc. Da må man ansette nok folk, sånn er det bare. Så gjør alle så godt de kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...