Gå til innhold

Kan far ta med barna til England?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har 3 barn sammen, gikk fra hverandre for 3 år siden.

Han vil til England i jula.

Dette er ikke en stabil mann. Sier til meg at jeg får kort av barna men nekter å si hvor de skal. Barna er 8,8 og 11 år.

Om jeg nekter å underskrive på å fornye passet til eldste vil han ta det til tingretten der vi har vært før.

Eldste som sier England. Skal visst kjøre nedover i Europa og båt over. Sove i bilen.

Har lyst til å nekte pass, går da mot tingretten, men har barnevernet på min side.

Eldste er lettere psykisk utviklingshemmet nylig fått diagnose. Far vet ikke dette enda.

Han har sagt han ikke vil til England på skolen, men ville ikke si det til sin far.

Hva hadde dere gjort? Er så fortvila. Skal på passkontoret kl 12 på fredag....

 

.

 

Anonymkode: 8f283...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke veldig god kommunikasjon mellom dere. 

Du har ikke informert om diagnosen til et av barna? Han vil ikke informere om reisen. 

Det å ha pass er i utgangspunktet en rettighet barnet har. Men som foreldrene forvalter. 

Så det er kun på saklig grunnlag du kan nekte at det utstedes pass. Ofte er det frykt for at barnet blir kidnappet som er en akseptabel grunn. Samtidig er det å hindre barna å dra på ferie ingen god måte å forvalte foreldreretten din på. 

Det som skurrer litt er at om far har omsorgen for barna her i Norge, hvorfor skal han ikke kunne ha det på en reise? Det må noe mer håndfast til enn at du ikke vet hvor de skal reise, og at du ikke liker at de skal dra. Eller at et av barna skal ha sagt hen ikke vil. 

Prøv å komme i dialog. Informer om diagnosen. Be om info om turen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere begge har foreldrerett, er du pliktig til å informere far om barnas helse, inkludert diagnoser. Jeg synes det er merkelig at du holder det hemmelig, det skulle være enkelt å sende kopi av brev samme dag som du får informasjonen selv. Selv om dere ikke kommer godt overens, trenger den andre forelderen å vite slike ting som diagnoser for å kunne følge opp barna godt nok. Når du ikke deler, hindrer du far i dette.

Det er forståelig at far vil ta med barna til sitt hjemland i jula, så de kan få se sine besteforeldre og hvor han kommer fra. At barna ikke vil dette, synes jeg ikke er så interessant. Foreldrene har siste ordet når det gjelder hvor ferier skal tilbringes. Et barn skjønner dessuten ikke hva som skal til for å holde kontakten med slekt. Far har vel også et ansvar for barnas språk-kompetanse og kulturkompetanse på den britiske bakgrunnen, de er halvt britiske og det er vanskelig å lære ungene om kultur når en aldri er i landet. Men det er rimelig å si fra hvor barna skal (selv om at det blir England er ganske opplagt).

Hva slags problemer mener du og barnevernet at far har? Han har tydeligvis samvær over lengre tid uten tilsyn, mener du at han ikke skal det?

Hva tror du skjer hvis han tar med barna til utlandet, mener du at han ikke vil returnere med barna? Har du grunn til å tro at han ikke vil returnere til Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Virrevirrevapp said:

Hvis dere begge har foreldrerett, er du pliktig til å informere far om barnas helse, inkludert diagnoser. Jeg synes det er merkelig at du holder det hemmelig, det skulle være enkelt å sende kopi av brev samme dag som du får informasjonen selv. Selv om dere ikke kommer godt overens, trenger den andre forelderen å vite slike ting som diagnoser for å kunne følge opp barna godt nok. Når du ikke deler, hindrer du far i dette.

Det er forståelig at far vil ta med barna til sitt hjemland i jula, så de kan få se sine besteforeldre og hvor han kommer fra. At barna ikke vil dette, synes jeg ikke er så interessant. Foreldrene har siste ordet når det gjelder hvor ferier skal tilbringes. Et barn skjønner dessuten ikke hva som skal til for å holde kontakten med slekt. Far har vel også et ansvar for barnas språk-kompetanse og kulturkompetanse på den britiske bakgrunnen, de er halvt britiske og det er vanskelig å lære ungene om kultur når en aldri er i landet. Men det er rimelig å si fra hvor barna skal (selv om at det blir England er ganske opplagt).

Hva slags problemer mener du og barnevernet at far har? Han har tydeligvis samvær over lengre tid uten tilsyn, mener du at han ikke skal det?

Hva tror du skjer hvis han tar med barna til utlandet, mener du at han ikke vil returnere med barna? Har du grunn til å tro at han ikke vil returnere til Norge?

er noe blitt slettet her? Ser ingenting om at far er fra England... 

Anonymkode: a8ed0...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er noe blitt slettet her? Ser ingenting om at far er fra England... 

Anonymkode: a8ed0...396

Ok, så han drar til et sted i utlandet som er kaldt (og stengt) i jula, for å tilbringe høytida ikke med slektninger? Det er i så fall sært. De fleste nordmenn som ikke feirer jul med storfamilien i Norge drar jo til Syden for å få litt varme, tar inn på et hyggelig hotell med all slags julemat servert, eller besøker slekt i utlandet. Nå kan de jo feire jul på hotell i England, det virker bare som et pussig valg for barn som ikke ønske seg dit. Skal han kjøre rundt i desembermørket og juleregnet i England fra pub til pub? Er det det TS mener med at han er ustabil? Eller skal de til gode venner av ham som tilfeldigvis bor i England og spise plumpudding og kalkun, synge flerstemte sanger og gå i teateret på juleforestillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, stan skrev:

Det er jo ikke veldig god kommunikasjon mellom dere. 

Du har ikke informert om diagnosen til et av barna? Han vil ikke informere om reisen. 

Det å ha pass er i utgangspunktet en rettighet barnet har. Men som foreldrene forvalter. 

Så det er kun på saklig grunnlag du kan nekte at det utstedes pass. Ofte er det frykt for at barnet blir kidnappet som er en akseptabel grunn. Samtidig er det å hindre barna å dra på ferie ingen god måte å forvalte foreldreretten din på. 

Det som skurrer litt er at om far har omsorgen for barna her i Norge, hvorfor skal han ikke kunne ha det på en reise? Det må noe mer håndfast til enn at du ikke vet hvor de skal reise, og at du ikke liker at de skal dra. Eller at et av barna skal ha sagt hen ikke vil. 

Prøv å komme i dialog. Informer om diagnosen. Be om info om turen. 

Det er sykehuset som vil vente med å informere han. Redd han spolerer ett stor møte, han blir informert etter det.

Dialog med han er umulig dessverre.

Anonymkode: 8f283...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - hvis du mener at det ikke er til barnas beste med en sånn tur, så er du voksen nok til å faktisk nekte å underskrive på pass nå. Du skriver at barnevernet er inne i bildet - da må jo de også kunne stötte en slik avgjörelse. 

Det er ikke riktig at bare fordi far er far så kan han gjöre hva han vil uten tanke på barnas beste. Å dra på «road trip» i Europa med såpass små unger på denne årstiden höres bare dumt ut (NB det i seg selv er naturligvis ikke omsorgssvikt). Det som derimot er et problem er selvsagt mangel på informasjon, at det er eldste som forteller hva han tror skal skje.

Politiet KAN utstede pass mot din vilje, men det vil ta lenger tid. Og da er vel faren over og reisen ikke lenger gjennomförbar..... Jeg hadde i allfall ikke signert i en sånn situasjon, du må faktisk vurdere barnas beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, regine skrev:

TS - hvis du mener at det ikke er til barnas beste med en sånn tur, så er du voksen nok til å faktisk nekte å underskrive på pass nå. Du skriver at barnevernet er inne i bildet - da må jo de også kunne stötte en slik avgjörelse. 

Det er ikke riktig at bare fordi far er far så kan han gjöre hva han vil uten tanke på barnas beste. Å dra på «road trip» i Europa med såpass små unger på denne årstiden höres bare dumt ut (NB det i seg selv er naturligvis ikke omsorgssvikt). Det som derimot er et problem er selvsagt mangel på informasjon, at det er eldste som forteller hva han tror skal skje.

Politiet KAN utstede pass mot din vilje, men det vil ta lenger tid. Og da er vel faren over og reisen ikke lenger gjennomförbar..... Jeg hadde i allfall ikke signert i en sånn situasjon, du må faktisk vurdere barnas beste.

Jeg skal ta en prat med saksbehandler i barnevernet i dag.

Vanskelig situasjon dette. Rektor på skolen er oppgitt over at barnevernet ikke kan slå gjennom å frata far rett på eldste.

Sist var far i Danmark med barna. Jeg fikk en mld om at han hadde mistet de. Fant de fort igjen, men da visste jeg også hvor de var og bodde.

Han får ta det rettens vei jeg underskriver ikke.

Anonymkode: 8f283...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sykehuset som vil vente med å informere han. Redd han spolerer ett stor møte, han blir informert etter det.

Dialog med han er umulig dessverre.

Anonymkode: 8f283...296

Har han full foreldre rett?

Hvis han har det, har sykehuset egentlig ikke lov til å holde slik informasjon tilbake.

Hvis det er tale om at det er tvil om hans omsorgsevne generelt, ville jeg heller tatt dette med tingretten. Få uttalelser fra barnevernet og andre momenter fram for retten.

Hvis det er saklige grunner, vil retten kunne gi deg midlertidig medhold i forhold til pass.

Men er dette situasjonen er det jo også et spørsmål om du burde få tingretten til å vurdere hans foreldrerett og samvær med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vel sitt når lege og psykolog vil holde igjen informasjon en stund.

Har ikke jeg som hovedsorgs person rett til å vite hvor barna er i verden?

Ppt, skole, leger, psykolog og barnevernet er i bildet, enda får denne mannen seg og sitt gjennom.

Han klager på bv fått endel medhold av fylkesmann.

Forrige rektor gikk av pga han.

Forstå det den som kan, psykopat i stor stil her.

Anonymkode: 8f283...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremann.. sier som dr. Phil : Uansett hvor flat du lager en pannekake så

har den 2 sider..

Anonymkode: f749d...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Har 3 barn sammen, gikk fra hverandre for 3 år siden.

Han vil til England i jula.

Dette er ikke en stabil mann. Sier til meg at jeg får kort av barna men nekter å si hvor de skal. Barna er 8,8 og 11 år.

Om jeg nekter å underskrive på å fornye passet til eldste vil han ta det til tingretten der vi har vært før.

Eldste som sier England. Skal visst kjøre nedover i Europa og båt over. Sove i bilen.

Har lyst til å nekte pass, går da mot tingretten, men har barnevernet på min side.

Eldste er lettere psykisk utviklingshemmet nylig fått diagnose. Far vet ikke dette enda.

Han har sagt han ikke vil til England på skolen, men ville ikke si det til sin far.

Hva hadde dere gjort? Er så fortvila. Skal på passkontoret kl 12 på fredag....

 

.

 

Anonymkode: 8f283...296

Om far ikke er en stabil mann,hvorfor har han da barna?Minimalt samvær?

Om eldste barnet har fått diagnose,hvorfor vet ike far dette enda?Er ikke det noe du burde dele med far samme dag du fikk vite det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sag85 skrev:

Om far ikke er en stabil mann,hvorfor har han da barna?Minimalt samvær?

Om eldste barnet har fått diagnose,hvorfor vet ike far dette enda?Er ikke det noe du burde dele med far samme dag du fikk vite det??

Lege og psykolog som ba meg om å ikke informere enda.

 

Anonymkode: 8f283...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 3 barn sammen, gikk fra hverandre for 3 år siden.

Han vil til England i jula.

Dette er ikke en stabil mann. Sier til meg at jeg får kort av barna men nekter å si hvor de skal. Barna er 8,8 og 11 år.

Om jeg nekter å underskrive på å fornye passet til eldste vil han ta det til tingretten der vi har vært før.

Eldste som sier England. Skal visst kjøre nedover i Europa og båt over. Sove i bilen.

Har lyst til å nekte pass, går da mot tingretten, men har barnevernet på min side.

Eldste er lettere psykisk utviklingshemmet nylig fått diagnose. Far vet ikke dette enda.

Han har sagt han ikke vil til England på skolen, men ville ikke si det til sin far.

Hva hadde dere gjort? Er så fortvila. Skal på passkontoret kl 12 på fredag....

 

.

 

Anonymkode: 8f283...296

Ta en telefon til politiet og barnevernet. Der får du langt bedre rådgivning fra folk du kan legge frem saken i sin fulle bredde til, noe jeg antar du ikke vil her i tråden? 

Anonymkode: b1e80...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Lege og psykolog som ba meg om å ikke informere enda.

 

Anonymkode: 8f283...296

Har dere felles foreldreansvar? Hvis så dere har det,har far rett til å vite slikt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sag85 skrev:

Har dere felles foreldreansvar? Hvis så dere har det,har far rett til å vite slikt med en gang.

Du kjenner ikke denne mannen.

Pratet med bv nå de ba meg kontakte adv. Venter tlf derfra nå

Anonymkode: 8f283...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med han har kun samværsrett? Da kan du jo bestemme om han skal ta med barna eller ei. Nå forteller du lite detaljer her, men regner med det er en god grunn til bekymringen. Jeg ville hørt på barna. Hvis de ikke vil, er dette grunn nok til å ikke dra, spesielt et barn med spesielle behov. Hvis han er så ustabil så ville jeg holdt tilbake pass og heller latt han ta det til retten en gang til. Du har barnevernet på din side. Er det slik at far har en diagnose? Hvis ikke, kan du evt sende en bekrymringsmelding til legen hans. All dokumentasjon her er nyttig for din del. 

 

Anonymkode: e53a9...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle do jo ha tenkt på før du giftet deg med en utlending!  

Er ikke det dem sier...?

Anonymkode: dd910...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...