Gå til innhold

Dusjkabinett vs dusjhjørne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Ser du på de penere og dyre leilighetene på Finn, vil du sjelden se dusjkabinett. Der råder fliser, med dusjvegg.

De billigste har vel lineoleum og dusjforheng, midt i mellom kommer kabinett. Dette fordi det er penere og mer romslig med fliselagt dusj enn klaustrofobisk kabinett. Dusjkabinett er en billigere løsning, og en sikrere løsning om man har brukt ufaglært arbeidskraft til renovering av baderom - som ikke får flisene el fugene rundt sluk tette - eller valgt løsning uten fliser (som feks trevegger/laftede vegger på hytter). Men det har ikke de bedre boligene, de har brukt sertifiserte våtromseksperter som vet hva de driver med, får fliser og fuger tette, og gir garanti.

Hvor lett det er å rengjøre fliser, avhenger av flisevalg - nå er det in med store fliser, som er lettere å holde rene enn de små 2,5*2,5 el 5*5 flisene. Men et dusjkabinett er ikke nødvendigvis mer hygienisk. 

Jeg har kjøpt og solgt flere leiligheter med nye og gamle bad, som alle har vært utført av håndverkere med våtromssertifisering. Fukt har blitt testet av takstmenn og har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 67910...d69

Da tror jeg vi ser på ulike boliger og vurderer boliger i øvre prissjikt ulikt. Boliger fra 5 til 10 mill. Har nesten alltid mer enn ett bad. Der det ene badet gjerne har badekar og det andre dusjkabinett, særlig der selger har vært inne fra boligen var ny. 

Det er og en diskusjon, og har vært det lenge, om det skal påbyes dusjkabinett i alle nye boliger for å sikre mot lekkasje. Flisebad er som skrevet over ikke tette mer enn omlavg det øfrste året. Deretter er man 100 % avhengig av at membranen er tett ofr forblir tett. Ingen takstmann kan heller garantere at et bad er tett. Der er nok at de sakene der badet angivelig var tett før salg mens når ny kjøper kommer inn så går det ikke lenge før badet eller (andre steder) viser seg å ha lekkasje. Vannskader er faktisk noe vi i snitt har/oppdager ca. 200 stykk av daglig i Norge. 

Meglers prisvurdering blir høyere når det er dusjkabinett på bad, fordi det "er mer hygienisk", fikk jeg beskjed på da vi hadde flere meglere på besøk for verdivurdering. 

At noen i dag er mer opptatt av det estetiske enn av å forhindre eller å sikre seg mot både lekkasje og forenkle renhold, forundrer meg ikke. 

Anonymkode: 08c97...18c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ørnefaren
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg vi ser på ulike boliger og vurderer boliger i øvre prissjikt ulikt. Boliger fra 5 til 10 mill. Har nesten alltid mer enn ett bad. Der det ene badet gjerne har badekar og det andre dusjkabinett, særlig der selger har vært inne fra boligen var ny. 

Det er og en diskusjon, og har vært det lenge, om det skal påbyes dusjkabinett i alle nye boliger for å sikre mot lekkasje. Flisebad er som skrevet over ikke tette mer enn omlavg det øfrste året. Deretter er man 100 % avhengig av at membranen er tett ofr forblir tett. Ingen takstmann kan heller garantere at et bad er tett. Der er nok at de sakene der badet angivelig var tett før salg mens når ny kjøper kommer inn så går det ikke lenge før badet eller (andre steder) viser seg å ha lekkasje. Vannskader er faktisk noe vi i snitt har/oppdager ca. 200 stykk av daglig i Norge. 

Meglers prisvurdering blir høyere når det er dusjkabinett på bad, fordi det "er mer hygienisk", fikk jeg beskjed på da vi hadde flere meglere på besøk for verdivurdering. 

At noen i dag er mer opptatt av det estetiske enn av å forhindre eller å sikre seg mot både lekkasje og forenkle renhold, forundrer meg ikke. 

Anonymkode: 08c97...18c

Er ikke mange nye boliger jeg har sett med dusjkabinett. Boliger rundt her ligger mellom 6-10000000

De aller fleste i dag velger dusjvegger/steiner/dører. Det ser mye mer eksklusivt ut, det er enklere å rengjøre, det tar mindre plass. 

Blir det fuktskader er det ikke gjort skikkelig jobb av fagfolk, og da blir det heldigvis ordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet for det ville jeg gått for dusjhjørne.

Vi fikk oss dusjkabinett i fjor. Hadde aldri skaffet meg det hvis jeg ikke måtte. Dette er ikke pga at det ser stygt ut eller noe sånt, men det er et helvete å vaske i kriker og kroker. Hele tiden.

Dessverre mangler badegulvet vårt helning, pluss det eneste stedet det er mulig å ha dusj er delvis foran et vindu. Det var tidligere en liten glassplate foran dette vinduet + dusjgardin, men hele badegulvet ble fullt av vann hver gang noen dusjet, og jeg var svært redd for fuktskader i vinduet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra dusjhjørne til -kabinett da jeg overtok ny bolig. Badet er lit og hadde fine dusjvegger her som kunne foldes inn, men foretrekker helt klart sikkerhet og kvalitet fremfor estetikk/design. Jeg valgte derimot et pent og praktisk kabinett som jeg er fornøyd med. Enhver rørlegger vil definitivt svare at dusjkabinett utvilsomt er tryggest ;-)

Anonymkode: 1181c...30e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for dusjkabinett! Heldigvis er jeg mer opptatt av det praktiske enn estetiske når det gjelder våtrom. Vi har et showerama kabinett fra Porsgund på 90 x 90. Det er plass i massevis. Enkelt å holde rent, bruker kun hvite svamper og visker vekk belegg etc. Trenger ingen kjemikalier.

Hadde aldri ville hatt noe annet. Jeg har inntrykk av at det er mye slurv i dagens bransje med nybygg. Tenker da mest på leilighetskomplekser etc.... GRÅDIGHETEN ER STØRRE ENN ÆREN I Å GJØRE ET GODT HÅNDVERKSARBEID. Det handler om å bygge flest mulig, fortest mulig til billigst mulig penge for så å selge til EN BLODPRIS! Og tror ikke det er like lett å få utbedret skader som har oppstått i ettertid. Det må gjerne kjempes en lang kamp som krever mye tid og energi. De kommer ikke på døra samme kveld og ordner opp. 

 

Anonymkode: 43b31...02f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor "ofte" er det egentlig? Jeg totalrenoverte badet i gamleboligen min i 2008, og jeg og mannen har dusjet i dusjhjørnet hver dag i ti år. Da vi solgte i vår, fant ikke takstmannen det minste lille spor av fukt, og badet fikk tilstandsgrad 1, noe som visstnok var veldig sjelden. 

Anonymkode: 507f1...43a

Hvis takstmannen ikke registrerte noe fukt på et bad med en fuktmåler, da er har han gjort noe feil. Det er alltid fukt på vegger det dusjes ved daglig (det er ikke en feil, men fakta).

Anonymkode: ae801...9cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til å forebygge svindyre fuktskader og forlenge levetiden på huset dyreste rom, så er dusjkabinetter meget enkle konstruksjoner som kan byttes lett ut ved salg hvis ny eier liker et annet design.

Anonymkode: ae801...9cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sammen med en rørlegger og har derfor dette dusjkabinettet fra Novellini;) (Rørleggeren jobber en del med reklamasjoner og blir mindre og mindre begeistret for dusjhjørner/fliser etter hvert som årene går...) Absolutt både det peneste og mest praktiske dusjkabinettet jeg har vært borti! Ingen kriker og kroker det er vanskelig å komme til i og alle lister etc. kan enkelt tas av for rengjøring. I tillegg er overflatene så glatte at det er lite skitt o.l. som får feste.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor "ofte" er det egentlig? Jeg totalrenoverte badet i gamleboligen min i 2008, og jeg og mannen har dusjet i dusjhjørnet hver dag i ti år. Da vi solgte i vår, fant ikke takstmannen det minste lille spor av fukt, og badet fikk tilstandsgrad 1, noe som visstnok var veldig sjelden. 

Ja, det forekommer garantert at bad ikke er tette, selv om renoveringen er gjort av fagfolk med godt rykte. Men at det er såpass ofte at man bør gå for kabinett, har jeg rett og slett ikke tro på. Så paranoid er ikke jeg ihvertfall. For meg ville det vært et minus ved en bolig om badet hadde kabinett framfor dusjhjørne, spesielt om badet var lite i utgangspunktet. 

Anonymkode: 507f1...43a

Mitt bad var fra 2010. Ingen fukt målt av takstmann.TG1.

Realiteten var et bad med omfattende fukt og mugg problemer. 

 

Takstmenn 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ørnefaren skrev:

Er ikke mange nye boliger jeg har sett med dusjkabinett. Boliger rundt her ligger mellom 6-10000000

De aller fleste i dag velger dusjvegger/steiner/dører. Det ser mye mer eksklusivt ut, det er enklere å rengjøre, det tar mindre plass. 

Blir det fuktskader er det ikke gjort skikkelig jobb av fagfolk, og da blir det heldigvis ordnet.

Dette stemmer dessverre ikke, selv fagfolk leverer fra seg bad som ikke holder mer enn noen år. Det er for mye som kan gå galt mtp membran.

I mange tilfeller er fuktskadene heller ikke synlige, og garantien har gjerne gått ut. De nye kabinettene er mye bedre mtp rengjøring, og øker levetiden på badet med tiår.

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært skeptisk til å kjøpe et hus med dusjkabinett på badet. For det første er det noe av det styggeste jeg vet om pluss at det er umulig å holde rent i kriker og kroker.

I tillegg syns jeg et dusjkabinett vitner om at det er mistanke om at badet ikke er bygd etter våtromsstandard og følgelig ville jeg vært skeptisk.

Et nytt bad etter ny våtromsstandard tåler helt fint at det dusjes rett på flisene. Å ikke «tørre» det er utrolig defensivt etter min mening. Blir litt som å ikke «tørre» å ha bilen i garasjen, i tilfelle den raser sammen. Det finnes jo håndverkere som bygger dårlige garasjer også lissom..

Anonymkode: 16aae...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting å være mistenkelig for i de fleste tilfeller.

Dusjer du mye så er dusjkabinett mer safe. Dusjer du lite så spiller det mindre rolle.

Et bad med dusjkabinett forlenger levetiden på badet, uansett tett membran eller ikke. Kommer det anti dusjkabinett troll inn i et nytt så kan de uansett fjerne dusjkabinettet senere. Badet vil da se 100% mer fresh ut enn folk som dusjer rett på vegg:alice:

Anonymkode: ae801...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville vært skeptisk til å kjøpe et hus med dusjkabinett på badet. For det første er det noe av det styggeste jeg vet om pluss at det er umulig å holde rent i kriker og kroker.

I tillegg syns jeg et dusjkabinett vitner om at det er mistanke om at badet ikke er bygd etter våtromsstandard og følgelig ville jeg vært skeptisk.

Et nytt bad etter ny våtromsstandard tåler helt fint at det dusjes rett på flisene. Å ikke «tørre» det er utrolig defensivt etter min mening. Blir litt som å ikke «tørre» å ha bilen i garasjen, i tilfelle den raser sammen. Det finnes jo håndverkere som bygger dårlige garasjer også lissom..

Anonymkode: 16aae...143

Når badet vises frem som "totalrehabilitert" med dokumentasjon fra fagfolk, så ville du vært skeptisk? Merkelig slutning. Å sammenligne garasje med våtrom i trehus virker veldig rart for meg. 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dusjkabinett er helt klart det beste for å unngå fuktskader, og jeg syns også mange kabinett er finere enn dusjhjørne. Det kommer an på hvor mye penger du legger i det. Vi har alltid hatt kabinett, og jeg ville aldri byttet til dusjhjørne. Men det er en smakssak. Hvis du vil ha et bad som holder lengst mulig, så velg kabinett. Hvis du uansett har tenkt til å totalrenovere igjen om 10 år kan du velge dusjhjørne

Anonymkode: c3930...985

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leo skrev:

Jeg bor sammen med en rørlegger og har derfor dette dusjkabinettet fra Novellini;) (Rørleggeren jobber en del med reklamasjoner og blir mindre og mindre begeistret for dusjhjørner/fliser etter hvert som årene går...) Absolutt både det peneste og mest praktiske dusjkabinettet jeg har vært borti! Ingen kriker og kroker det er vanskelig å komme til i og alle lister etc. kan enkelt tas av for rengjøring. I tillegg er overflatene så glatte at det er lite skitt o.l. som får feste.

Dette dusjkabinettet var faktisk veldig pent (men dog svinedyrt) Dersom et slikt dusjkabinett er et alternativ for TS, og hun er skeptisk til å dusje rett på flisene, så endrer jeg herved mitt standpunkt til til kabinett er Ok. Men «vanlige» dusjkabinett er stygge som fy. 

Anonymkode: d3907...446

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette dusjkabinettet var faktisk veldig pent (men dog svinedyrt) Dersom et slikt dusjkabinett er et alternativ for TS, og hun er skeptisk til å dusje rett på flisene, så endrer jeg herved mitt standpunkt til til kabinett er Ok. Men «vanlige» dusjkabinett er stygge som fy. 

Anonymkode: d3907...446

Jeg kommer ikke til å legge mer enn 10-12 000 kr i kabinett. Det blir et ala dette isåfall (med hvite bakvegger)
https://www.comfort.no/baderom/dusjer/kabinetter/duschocabinet-round-90x90-solv-komplett-uarmatur-8742

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette dusjkabinettet var faktisk veldig pent (men dog svinedyrt) Dersom et slikt dusjkabinett er et alternativ for TS, og hun er skeptisk til å dusje rett på flisene, så endrer jeg herved mitt standpunkt til til kabinett er Ok. Men «vanlige» dusjkabinett er stygge som fy. 

Anonymkode: d3907...446

Hva koster det kabinettet?

Edit: Nevermind, fant det. Over 30 000. :haar:

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette dusjkabinettet var faktisk veldig pent (men dog svinedyrt) Dersom et slikt dusjkabinett er et alternativ for TS, og hun er skeptisk til å dusje rett på flisene, så endrer jeg herved mitt standpunkt til til kabinett er Ok. Men «vanlige» dusjkabinett er stygge som fy. 

Anonymkode: d3907...446

Jeg er ikke uenig i at de fleste dusjkabinett er mindre pene, så vi lette med lys og lykte før vi fant et som var akseptabelt ;) Når det gjelder prisen så har vvskupp.no en del utgaver av disse kabinettene som er en god del rimeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når badet vises frem som "totalrehabilitert" med dokumentasjon fra fagfolk, så ville du vært skeptisk? Merkelig slutning. Å sammenligne garasje med våtrom i trehus virker veldig rart for meg. 

Anonymkode: c90e6...8da

Ja, hvis et totalrehabilitere bad med dokumentasjon har dusjkabinett ville jeg definitivt vært skeptisk. Det er ingen grunn til å ha dusjkabinett fremfor dusjhjørne med mindre man frykter at badet ikke lever opp til den standarden dokumentasjonen tilsier. Det fremkommer jo her at nærmest ingen velger dusjkabinett av estetiske grunner, kun for «sikkerhets skyld»..

Anonymkode: 16aae...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er ikke uenig i at de fleste dusjkabinett er mindre pene, så vi lette med lys og lykte før vi fant et som var akseptabelt ;) Når det gjelder prisen så har vvskupp.no en del utgaver av disse kabinettene som er en god del rimeligere.

Hva syns du om det jeg linket til, er det okey? :)

Anonymkode: c90e6...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...