Gå til innhold

Dusjkabinett vs dusjhjørne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å renovere bad, og vet ikke hva jeg skal velge av dusjløsning. Finest med dører, det gir også bedre plass/fleksibilitet. De som skal bygge badet sier at det bare de siste årene har blitt endringer i våtromsnorm, slik at jeg skal føle meg trygg med dusjdører. De bruker smøremembran, så vidt jeg vet.

Badet er ca 5,5 m2, og skal romme vaskemaskin/tørketrommel.

Er det helt trygt å velge dusjdører, eller bør jeg gå for kabinett?

Anonymkode: c90e6...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dusjkabinett er tryggere.

Badet skal være tett, men er det tett også om ti år? Kan du være helt sikker på at firmaet følger forskriftene, slik at tettheten holder seg slik den skal?

Et dusjkabinett reduserer faren for vannskader veldig mye, og øker levetiden på badet.

Anonymkode: fea4f...0a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å velge dusjdører når vi skal pusse opp på grunn av liten plass, da kan vi folde dem inn å få mer gulvplass når dusjen ikke er i bruk. Men så er det tryggere med kabinett med tanke på at man slipper å få vann inn i sprekker som evt måtte oppstå

Anonymkode: 07d1b...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dusjkabinett er tryggere.

Badet skal være tett, men er det tett også om ti år? Kan du være helt sikker på at firmaet følger forskriftene, slik at tettheten holder seg slik den skal?

Et dusjkabinett reduserer faren for vannskader veldig mye, og øker levetiden på badet.

Anonymkode: fea4f...0a4

Jeg vet. Er det gjort skikkelig, så skal det jo være tett. Badet blir renovert nettopp fordi badet var utett (7 år gammelt). Blanding av setning fra bygget var nytt, og dårlig membran arbeid i dusj-sone. Membranen tålte ikke setningen, og jeg har skjønt det slik at fug som ble brukt i dusjhjørnet var av en annen kvalitet enn det som brukes i dag (var for stiv, tålte ikke for mye bevegelse).

Nå har jo bygget for lengst "satt seg" og jeg forstod det slik at de bruker bedre materialer i dag. Man kan selvsagt aldri vite, men det er et velrennomert og godt etablert firma. 

Jeg heller veldig mot kabinett pga langt større sikkerhet, men er det ikke mye prakk mtp renhold? Må også ha hvite bakvegger for å skjule rør (de er ikke montert riktig i forhold til blandebatteri i kabinett)

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjhjørne/dører tar mindre plass og er som oftest billigere, men kabinett reduserer faren for fuktskade. En god membran skal holde lenge, helt til badet uansett er modent for en runde til, men fuger og fliser vil jo få gjennomgå mer med dusjhjørne. Så vet man jo aldri. Feil kan skje med membran også. Sjekk grundig hvilke garantier håndtverker gir, og produktdatabladet på membranen. Det skal de kunne gi deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Påkrevd skrev:

Dusjhjørne/dører tar mindre plass og er som oftest billigere, men kabinett reduserer faren for fuktskade. En god membran skal holde lenge, helt til badet uansett er modent for en runde til, men fuger og fliser vil jo få gjennomgå mer med dusjhjørne. Så vet man jo aldri. Feil kan skje med membran også. Sjekk grundig hvilke garantier håndtverker gir, og produktdatabladet på membranen. Det skal de kunne gi deg. 

Det er vanlige garantier, 5 år.

Anonymkode: c90e6...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder på å renovere bad, og vet ikke hva jeg skal velge av dusjløsning. Finest med dører, det gir også bedre plass/fleksibilitet. De som skal bygge badet sier at det bare de siste årene har blitt endringer i våtromsnorm, slik at jeg skal føle meg trygg med dusjdører. De bruker smøremembran, så vidt jeg vet.

Badet er ca 5,5 m2, og skal romme vaskemaskin/tørketrommel.

Er det helt trygt å velge dusjdører, eller bør jeg gå for kabinett?

Anonymkode: c90e6...8da

Vi har dusjkabinett med bunn og 64 vegger + dør. Grunnen er enkel, du får aldri fliser helt rene og fliser er heller ikke tette. Under fliser og fuger og over membranen vil det samle seg fukt, bakterier, såperester og andre microorganismer du aldri får fjernet. Et bad der det er helt og tett dusjkabinett vil og øke verdien på boligen ved salg i tillegg til at du er sikret mot lekkasjer og annet tull i fremtiden. 

Anonymkode: 08c97...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har dusjkabinett med bunn og 64 vegger + dør. Grunnen er enkel, du får aldri fliser helt rene og fliser er heller ikke tette. Under fliser og fuger og over membranen vil det samle seg fukt, bakterier, såperester og andre microorganismer du aldri får fjernet. Et bad der det er helt og tett dusjkabinett vil og øke verdien på boligen ved salg i tillegg til at du er sikret mot lekkasjer og annet tull i fremtiden. 

Anonymkode: 08c97...18c

Dette stemmer ikke. Ser du på de penere og dyre leilighetene på Finn, vil du sjelden se dusjkabinett. Der råder fliser, med dusjvegg.

De billigste har vel lineoleum og dusjforheng, midt i mellom kommer kabinett. Dette fordi det er penere og mer romslig med fliselagt dusj enn klaustrofobisk kabinett. Dusjkabinett er en billigere løsning, og en sikrere løsning om man har brukt ufaglært arbeidskraft til renovering av baderom - som ikke får flisene el fugene rundt sluk tette - eller valgt løsning uten fliser (som feks trevegger/laftede vegger på hytter). Men det har ikke de bedre boligene, de har brukt sertifiserte våtromseksperter som vet hva de driver med, får fliser og fuger tette, og gir garanti.

Hvor lett det er å rengjøre fliser, avhenger av flisevalg - nå er det in med store fliser, som er lettere å holde rene enn de små 2,5*2,5 el 5*5 flisene. Men et dusjkabinett er ikke nødvendigvis mer hygienisk. 

Jeg har kjøpt og solgt flere leiligheter med nye og gamle bad, som alle har vært utført av håndverkere med våtromssertifisering. Fukt har blitt testet av takstmenn og har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 67910...d69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Ser du på de penere og dyre leilighetene på Finn, vil du sjelden se dusjkabinett. Der råder fliser, med dusjvegg.

De billigste har vel lineoleum og dusjforheng, midt i mellom kommer kabinett. Dette fordi det er penere og mer romslig med fliselagt dusj enn klaustrofobisk kabinett. Dusjkabinett er en billigere løsning, og en sikrere løsning om man har brukt ufaglært arbeidskraft til renovering av baderom - som ikke får flisene el fugene rundt sluk tette - eller valgt løsning uten fliser (som feks trevegger/laftede vegger på hytter). Men det har ikke de bedre boligene, de har brukt sertifiserte våtromseksperter som vet hva de driver med, får fliser og fuger tette, og gir garanti.

Hvor lett det er å rengjøre fliser, avhenger av flisevalg - nå er det in med store fliser, som er lettere å holde rene enn de små 2,5*2,5 el 5*5 flisene. Men et dusjkabinett er ikke nødvendigvis mer hygienisk. 

Jeg har kjøpt og solgt flere leiligheter med nye og gamle bad, som alle har vært utført av håndverkere med våtromssertifisering. Fukt har blitt testet av takstmenn og har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 67910...d69

Selv faglærte kan gå på blemmer og levere utette bad. Mitt bad var levert av sertifisert baderomsekspert, et velrennomert sådan. Men de leverte altså et utett bad likevel (men de rydder opp og gir meg nytt bad nå). Fukt som blir testet av takstmenn er i stor grad ubrukelig. Badet mitt var også testet av takstmann, hele badet fikk TG 1. I realiteten var det omfattende fukt og sopp problemer bak flis-fasaden.

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt soleklart gått for dusjhjørne. Det er både penere, tar mindre plass, og er lettere å rengjøre. Kabinett ville jeg kun kjøpt om det var et gammelt bad man visste ikke var tett. 

Anonymkode: 507f1...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dusjhjørne på et nytt bad helt klart. 

 

Anonymkode: e89bd...094

Hvorfor? 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville helt soleklart gått for dusjhjørne. Det er både penere, tar mindre plass, og er lettere å rengjøre. Kabinett ville jeg kun kjøpt om det var et gammelt bad man visste ikke var tett. 

Anonymkode: 507f1...43a

Men det viser seg jo ofte at nyere bad ikke er tette. Man river opp bad fra 2010, og finner omfattende fukt/mugg problemer. Utført av fagfolk, vel og merke.  

 

Anonymkode: c90e6...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det viser seg jo ofte at nyere bad ikke er tette. Man river opp bad fra 2010, og finner omfattende fukt/mugg problemer. Utført av fagfolk, vel og merke.  

 

Anonymkode: c90e6...8da

Hvor "ofte" er det egentlig? Jeg totalrenoverte badet i gamleboligen min i 2008, og jeg og mannen har dusjet i dusjhjørnet hver dag i ti år. Da vi solgte i vår, fant ikke takstmannen det minste lille spor av fukt, og badet fikk tilstandsgrad 1, noe som visstnok var veldig sjelden. 

Ja, det forekommer garantert at bad ikke er tette, selv om renoveringen er gjort av fagfolk med godt rykte. Men at det er såpass ofte at man bør gå for kabinett, har jeg rett og slett ikke tro på. Så paranoid er ikke jeg ihvertfall. For meg ville det vært et minus ved en bolig om badet hadde kabinett framfor dusjhjørne, spesielt om badet var lite i utgangspunktet. 

Anonymkode: 507f1...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjhjørne! Ingen tvil. Om det skulle bli noe problem seinere, noe det er liten sjans for ved dagens kunnskap, så tar du det på forsikring eller tar det til selskapet som bygget. 

Hvis alt er OK så vil du ha badet helt til det er tid for å pusse opp igjen neste gang. Vi har alltid hatt dusjhjørne i huset, på alle 3 bad. Aldri noe problem. Vi har nylig renovert det ene badet pga utseende og gammelt, men ikke noe problem med dusjhjørnet.

Anonymkode: 84d47...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde styrt unna leilighet eller hus med kabinett, om jeg var på husjakt. Fordi det ser så stygt ut. Men viss resten av huset er drømmehus så ville jeg gått for det, men ville ha skifta til dusjhjørne med en gang.

Anonymkode: 84d47...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggmester her sa det kom an på om man har belegg eller fliser. 

Anonymkode: 68307...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjhjørne, definitivt. Det er et lite bad du pusser opp, og med dører som kan foldes inn får du bedre plass. I tillegg er det penere. 

Når jeg er på boligjakt så der jeg også på det som et minus dersom det er dusjkabinett. Det er rett og slett ikke særlig pent og ser «gammeldags» ut på et nyoppusset bad. Men det stemmer jo at det er sikrere ift. fukt. 

Anonymkode: d3907...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også renovere bad snart, og jeg heller veldig mot dusjhjørne, rett og slett fordi det er penere og ikke så klaustrofobisk. Det gir en mye bedre romfølelse, og det føles også bedre å stå der og dusje (mannen min mener jeg "føler" for mye :fnise:). Jeg er klar over at det er en større risiko for fuktskader, men nå tenker vi å bo her i 10 år ++, og skal vi først bruke 400.000kr på et bad vil jeg ha et bad jeg trives med.

Anonymkode: 5ee90...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...