Gå til innhold

Hvordan finne rett arving?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe svigermor med å finne ut hvem som er arving etter en slektning for henne. hun har nå tatt ansvar for alt ifht boet og begravelse osv. han som er død ville ikke ha noe med familien og gjøre. Han hadde samboer men hun har ikke rett på arv. Så hvordan finne ut hvem som er arving? Hun har prøvd å ringe «alle» tinghuset etc men ingen vet eller kan hjelpe. Da blir det vel slik offentlig skifte om jeg har forstått rett?

 

Sa jeg skulle prøve å sjekke litt på nett i digitale arkiver etc men lite  å finne. Det meste da er før hans tid. Han ble født 1940 tallet.
Det går ett rykte om en halvbror for denne mannen.. men hvordan finner man evt han om han kesisterer?! 

Anonymkode: cb88b...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mest logiske metoden er sosiale medier. Finn da navn på avdødes mor og far og etterlys eventuelle biologiske barn desse måtte ha, sammen eller hver for seg. Åpenbart enklere med bilder, bosted, arbeid... og mye enklere med sjeldne navn enn om foreldrene heter Ola og Kari. 

Alternativet er å finne foreldrenes navn, oppspore søsken, identifisere barna deres og så spørre om de vet noe. Her bruker man vel lettest en slektforskningsbase av et slag.. 

Anonymkode: 41b2f...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den mest logiske metoden er sosiale medier. Finn da navn på avdødes mor og far og etterlys eventuelle biologiske barn desse måtte ha, sammen eller hver for seg. Åpenbart enklere med bilder, bosted, arbeid... og mye enklere med sjeldne navn enn om foreldrene heter Ola og Kari. 

Alternativet er å finne foreldrenes navn, oppspore søsken, identifisere barna deres og så spørre om de vet noe. Her bruker man vel lettest en slektforskningsbase av et slag.. 

Anonymkode: 41b2f...2f3

ja ikke sant. det er jo igrunn logisk. Men finner liksom ingenting på noen av de. Prøvd å kirkebøker og men det er jo umulig uten så mye å gå etter.

 

men takk!

Anonymkode: cb88b...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sperrefrist på kirkebøker som ligger på nett. Dvs at opplysninger om nålevende ikke er offentlig tilgjengelig. Men det går i noen tilfeller an å få arkivene til å gjøre enkelt oppslag. 

Går ut fra at vedkommende var barnløs. Et utgangspunkt for å finne arvinger, vil være å ta utgangspunkt i avdødes foreldre. Det finnes skifteprotokoller hvor arvingene er listet opp. En evt halvbror vil fremkomme i disse protokollene. For å finne rett arkiv må du vite hvor og når foreldrene døde. Sannsynligvis må du henvende deg til den aktuelle skifteretten og be dem gjøre oppslag for deg, da sperrefrist gjelder. 

Du kan evt ta kontakt på pm med de opplysningene du har, så skal jeg prøve å hjelpe deg. Har lang erfaring fra slektsforskning. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at samboer ikke har rett på noe arv? 

Anonymkode: 21419...078

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at samboer ikke har rett på noe arv? 

Anonymkode: 21419...078

ja desverre..

Anonymkode: cb88b...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Cirkelin skrev:

Det er sperrefrist på kirkebøker som ligger på nett. Dvs at opplysninger om nålevende ikke er offentlig tilgjengelig. Men det går i noen tilfeller an å få arkivene til å gjøre enkelt oppslag. 

Går ut fra at vedkommende var barnløs. Et utgangspunkt for å finne arvinger, vil være å ta utgangspunkt i avdødes foreldre. Det finnes skifteprotokoller hvor arvingene er listet opp. En evt halvbror vil fremkomme i disse protokollene. For å finne rett arkiv må du vite hvor og når foreldrene døde. Sannsynligvis må du henvende deg til den aktuelle skifteretten og be dem gjøre oppslag for deg, da sperrefrist gjelder. 

Du kan evt ta kontakt på pm med de opplysningene du har, så skal jeg prøve å hjelpe deg. Har lang erfaring fra slektsforskning. 

takk! Vi skal finne ut litt mere navn på nærmeste slekt osv. Har ikke engang hans foreldres siste navn... så det gjør det utrolig kinkig. Men takk, det kan godt hende jeg gjør!
Det er jo så spennende også å sitte sånn.... men veldig vanskelig uten noe å gå etter 

Anonymkode: cb88b...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også forsøke Frelsesarmeen. Jeg har hørt om mange som har fått hjelp til å finne slektninger via dem som de ikke hadde sjanse til å finne ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, yeans skrev:

Du kan også forsøke Frelsesarmeen. Jeg har hørt om mange som har fått hjelp til å finne slektninger via dem som de ikke hadde sjanse til å finne ellers. 

åh ja! hm der jobber jo mamma så kan jo være verdt ett forsøk! :) takk

Anonymkode: cb88b...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bygdebøker? Selv mine barn født 2014 er nevnt i siste utgave av vår bygdebok, riktignok fordi min mor rapporterte dem inn, men.. Dersom hans foreldre har barn som lever og kirkebøker har sperre, så kanskje de er meldt inn i bygdebøker....? 

Anonymkode: 76c40...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å hjelpe svigermor med å finne ut hvem som er arving etter en slektning for henne. hun har nå tatt ansvar for alt ifht boet og begravelse osv. han som er død ville ikke ha noe med familien og gjøre. Han hadde samboer men hun har ikke rett på arv. Så hvordan finne ut hvem som er arving? Hun har prøvd å ringe «alle» tinghuset etc men ingen vet eller kan hjelpe. Da blir det vel slik offentlig skifte om jeg har forstått rett?

 

Sa jeg skulle prøve å sjekke litt på nett i digitale arkiver etc men lite  å finne. Det meste da er før hans tid. Han ble født 1940 tallet.
Det går ett rykte om en halvbror for denne mannen.. men hvordan finner man evt han om han kesisterer?! 

Anonymkode: cb88b...6d7

Når et dødsfall blir meldt til Tingretten med dødsattest er det rettens jobb å finne arvinger fra folkeregisteret. Alternativ får dere be om offentlig skifte og utstede proklama. 

Det er helt mot normalt at pårørende leter etter arvinger på både kg og ellers i samfunnet. Er der ingen arvinger etter domstol.no sitt oppsett over hvem som er arving, så går det man etterlater seg minus utgifter til begravelse og gjeld inn i statskassen om det ikke finnes testament. 

Anonymkode: 5b230...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobestyrer må el annonsere sånn proklama i avisen.  Dvs de søker etter arvinger, kreditorer osv. Tror det finens regler for dette. 

Anonymkode: 6fdfb...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når et dødsfall blir meldt til Tingretten med dødsattest er det rettens jobb å finne arvinger fra folkeregisteret. Alternativ får dere be om offentlig skifte og utstede proklama. 

Det er helt mot normalt at pårørende leter etter arvinger på både kg og ellers i samfunnet. Er der ingen arvinger etter domstol.no sitt oppsett over hvem som er arving, så går det man etterlater seg minus utgifter til begravelse og gjeld inn i statskassen om det ikke finnes testament. 

Anonymkode: 5b230...c90

leter etter arvinger på KG? Seriøst?
Jeg ber bare om råd hvordan å gå frem... som sagt har vi fått beskjed om at de ikke kan hjelpe!

Anonymkode: cb88b...6d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å hjelpe svigermor med å finne ut hvem som er arving etter en slektning for henne. hun har nå tatt ansvar for alt ifht boet og begravelse osv. han som er død ville ikke ha noe med familien og gjøre. Han hadde samboer men hun har ikke rett på arv. Så hvordan finne ut hvem som er arving? Hun har prøvd å ringe «alle» tinghuset etc men ingen vet eller kan hjelpe. Da blir det vel slik offentlig skifte om jeg har forstått rett?

 

Sa jeg skulle prøve å sjekke litt på nett i digitale arkiver etc men lite  å finne. Det meste da er før hans tid. Han ble født 1940 tallet.
Det går ett rykte om en halvbror for denne mannen.. men hvordan finner man evt han om han kesisterer?! 

Anonymkode: cb88b...6d7

Folkeregisteret er et sted å få informasjon. Regner med at din mor har skifteattest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arveloven bestemmer rekkefølgen, så da er det bare å finne mor og far etc. Folkeregisteret høres ut som en grei plass å starte.

"Har du ikke livsarvinger, men foreldre, søsken eller etterkommere etter disse, vil de arve det som blir igjen når din eventuelle ektefelle har fått sitt, dvs. halve arven.  Er du ikke gift, får disse arvingene alt.

Har du hverken livsarvinger, foreldre, søsken eller etterkommere etter disse, går arven til dine besteforeldre (hvis de lever) eller til onkler, tanter, fetter og kusiner.  Slektninger lenger ut får ingen ting.  Det betyr for eksempel at barn av fettere og kusiner ikke har rett til arv.  Heller ikke tremenninger har rett til arv.  Finnes det ingen nærmere slektninger enn tremenninger og fettere og kusiners barn, arver staten alt." - http://www.testament.no/hvem-arver-hvis-jeg-ikke-har-skrevet-testamente/

Anonymkode: 686a8...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvem står som pårørende i kjærnejournal?

Hvor kommer han fra? Hvor født? Kirkekontor vil jeg tro har opplysninger om foreldre og søsken. Finner dere navn der, så finnes det unger gan er onkel til?

Om hun skal ordne dette, må hun vel utstede proklama?  

Anonymkode: 9cd7b...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...