Gå til innhold

Alkoholfri øl i barnedåp - svigers forbanna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er barnedåpen virkelig et familieselskap, men jeg må jo bare ta innover meg at det ikke nødvendigvis er sånn ellers. Det er interessant at et moderat og avslappet forhold til alkohol oppfattes som sykelig. For meg som aldri har tenkt tanken om at det var nødvendig å servere øl og vin i en barnedåp, virker denne voldsomme insisteringa på at det hører hjemme i en barnedåp som litt usunn.

Anonymkode: de508...741

Der er ingenting avslappet og moderat i å klikke i vinkel for at bildene fra dåpen kan innholde ting som kan SE UT som alkohol.

Alkoholfritt øl er ikke alkohol, det er flere her som aktivt argumenterer for at alkoholfritt øl gir så stor symboleffekt at det skal behandles som alkohol. Og det er pr definisjon idiotisk.

I det tilfellet skulle Fanta Exotic være totalt forbudt i alle barneselskap, siden det var det viktigste blandevannet igjennom hele min oppvekst. Hvis du ser ett glass med det i noen av mine bilder, kan du raskt gå ut ifra att det innholder en usunn andel himkok.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alkoholfritt øl er i mine øyne det samme som brus. Så skjønner ikke problemet til TS. 

Anonymkode: d1214...dc9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Druid skrev:

Der er ingenting avslappet og moderat i å klikke i vinkel for at bildene fra dåpen kan innholde ting som kan SE UT som alkohol.

Alkoholfritt øl er ikke alkohol, det er flere her som aktivt argumenterer for at alkoholfritt øl gir så stor symboleffekt at det skal behandles som alkohol. Og det er pr definisjon idiotisk.

I det tilfellet skulle Fanta Exotic være totalt forbudt i alle barneselskap, siden det var det viktigste blandevannet igjennom hele min oppvekst. Hvis du ser ett glass med det i noen av mine bilder, kan du raskt gå ut ifra att det innholder en usunn andel himkok.

Nei, men det er heller ikke sykelig å ikke, by default, servere øl i en barnedåp. Det oppleves nesten sånn i denne tråden. Det er da mange andre selskapeligheter i løpet av et år der ølservering faller seg mer naturlig?

Anonymkode: de508...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er heller ikke sykelig å ikke, by default, servere øl i en barnedåp. Det oppleves nesten sånn i denne tråden. Det er da mange andre selskapeligheter i løpet av et år der ølservering faller seg mer naturlig?

Anonymkode: de508...741

Problemet er den stadig tilbakevendene diskusjonen om hva som passer som drikke til mat. Vi mangler gode alternativer som fungerer godt, og alkoholfri øl og vin er typisk de lett tilgjengelige alternativene som fungerer best i mange situasjoner. 

Personlig bruker jeg ofte erstatte med Tonic eller noen spesielle utvalgte eplemost, men det enkle valget er ofte alkoholfritt øl, og burde ikke være en issue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Daria skrev:

Selskap er ikke "hvor som helst". Jeg er oppvokst med voksne rundt meg som kunne ta et glass vin til søndagsmiddagen eller en konjakk til kaffen - eller de kunne velge å la det være. Jeg så aldri at de var synlig beruset. Det jeg lærte av det var at alkohol var noe man kunne kose seg med i begrensede mengder fordi man hadde lyst, ikke fordi man måtte, og man kunne også ha det like fint med brus. Alkohol var ikke noe farlig som måtte skjules for barn, det var voksenbrus som smakte vondt og ellers var ganske ubemerkelsesverdig og uspennende. Opplys meg gjerne om hvordan dette har skadet min innstilling til alkohol. 

Sånn har jeg også vokst opp. Jeg har nok egentlig dype sår i sjelen uten at jeg har oppdaget det enda...

Sist jeg var i navnefest, gikk det med en magnumflaske årgangschampagne mens man minglet før man gikk til bords, og det ble servert både øl og vin til maten, uten at det var i nærheten av å bli et sjøslag på en søndag av den grunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. Din anledning. Du er vertinne. Du bestemmer meny. I min verden er det uhøffelig å be om noe annet enn det du serverer. Ikke i alles verden, men i min. Så jeg synes dine svigerforeldre er uhøffelige og tenker mitt.... og dere som snakker om medbragt i barnedåp der det ikke er spesifisert; jeg tenker mitt om dere også. Men folk er forskjellige.  

Anonymkode: 4b88e...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er barnedåpen virkelig et familieselskap, men jeg må jo bare ta innover meg at det ikke nødvendigvis er sånn ellers. Det er interessant at et moderat og avslappet forhold til alkohol oppfattes som sykelig. For meg som aldri har tenkt tanken om at det var nødvendig å servere øl og vin i en barnedåp, virker denne voldsomme insisteringa på at det hører hjemme i en barnedåp som litt usunn.

Anonymkode: de508...741

Men da diskuterer du jo noe helt annet enn alle andre! Jeg har aldri servert alkohol hverken i dåp el konfirmasjon, jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen. Det er jo fordi enkelte barn blir utrygge når voksne forandrer seg, og noen klarer aldri å stoppe (eller burde aldri begynt fordi de ikke tåler alkohol). Men det skjer jo ikke med Munkholm el som et alternativ til brus ol. Jeg er vokst opp med stort alkoholforbruk, og mye utrygghet, men at noen ikke liker brus til mat og ønsker alternativt forstår jeg også godt og ser bare ikke problemet! 

Anonymkode: bc6ab...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at det serveres små mengder av vin eller øl (avhengig av hva som serveres av mat) og eventuelt avec til kaffen i dåp og konfirmasjoner, men jeg har ikke det minste problem med at det ikke serveres, dersom vertskapet ikke ønsker det.

Men, at det ikke kan serveres alkoholfri øl fordi det likner på øl med alkohol blir veldig sært, synes jeg.

Jeg vet ikke med andre, men jeg dekker alltid med stettglass i sånne sammenhenger, og jeg påstår at det er rimelig vanskelig å se av et bilde om det er cola eller rødvin i glasset, hvitvin eller mozell, eplemost eller øl osv, så det blir et veldig pussig argument for meg. Andre argumenter mot alkoholfri øl tror jeg ikke noen har kommet med?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Det er da svært ofte at det er barn til stede i dåpen? Søsken og søskenbarn til dåpsbarnet?

Jeg skjønner at du ikke har noen argumenter for ditt syn, ettersom du i stedet tyr til å tillegge meg meninger. Jeg vet ikke hvordan det er i din familie, men i vår er vi faktisk i stand til å holde selskap uten å servere verken øl, vin eller puppemelk.

Anonymkode: de508...741

Det er også svært ofte at det er barn tilstede i bryllup, 50-årsdager og 80-årsdager også. Og noen dåpsbarn har verken søsken eller søskenbarn, siden de er første/eneste barn på begge sider. Det kommer helt an på. Uansett, en barnedåp er ikke noe mer barneselskap enn andre selskaper.

I min nærmeste familie er det faktisk en del avholdsfolk. Så jeg er vant til alkoholfrie familieselskaper. Jeg må på ingen måte ha verken øl eller vin til maten. Jeg kan fint drikke brus, vann eller saft, om det er det som blir servert. Vertskapet bestemmer.

Det jeg reagerer på i denne tråden er at enkelte mener det er uhørt å servere alkoholfritt øl i en barnedåp, uten å ha noen ordentlige argumenter på hvorfor. Og nærmest framstille oss som ikke ser problemet med det som drikkfeldige personer.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi aldri hatt noe regler på når det er greit med alkohol eller ikke. Barnedåp eller bryllup spiller egentlig ingen rolle. Rødt/hvitt og øl er det som regel til de som vil ha. Nå skal det sies at det ikke er noen «drankere» blant oss, så jeg tror faktisk aldri jeg har sett et familiemedlem «full». 

Men nå var det jo ikke her dåpen skulle foregå:) Hva dere gjør i dåpen til deres barn, har ingen andre noe med. Barnet blir like døpt uansett. Gjestene spiser og drikker det de får servert, så kan heller svigermor ta seg en claustahler når hun kommer hjem, hvis det er så viktig for henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint at du får med deg opplysningen om at dette gjelder for en voksen MANN.

Anonymkode: 6fb7d...ccb

La oss si en kvinne må styrte 5 flasker da for å få en promille på 0,2.  Tror du det er sannsynlig at en gjest i en dåp oppfører seg slik? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er heller ikke sykelig å ikke, by default, servere øl i en barnedåp. Det oppleves nesten sånn i denne tråden. Det er da mange andre selskapeligheter i løpet av et år der ølservering faller seg mer naturlig?

Anonymkode: de508...741

Nei, det er ikke sykelig å ikke servere øl i en barnedåp dersom det er slik vertskapet ønsker det. Det som derimot er på grensen til sykelig, er å mene at alkoholfritt øl "ikke hører hjemme i en barnedåp", at det er " tacky", "ikke tar seg ut på bilder", og nærmest er en barnevernssak. Og å antyde at de som serverer dette i barnedåp eller synes det er greit å servere det i barnedåp er noen fylliker som ikke klarer seg uten alkohol og ikke tar hensyn til barna. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Thyra skrev:

Nei, det er ikke sykelig å ikke servere øl i en barnedåp dersom det er slik vertskapet ønsker det. Det som derimot er på grensen til sykelig, er å mene at alkoholfritt øl "ikke hører hjemme i en barnedåp", at det er " tacky", "ikke tar seg ut på bilder", og nærmest er en barnevernssak. Og å antyde at de som serverer dette i barnedåp eller synes det er greit å servere det i barnedåp er noen fylliker som ikke klarer seg uten alkohol og ikke tar hensyn til barna. 

Ikke glem at man også blir ukjørbar hvis man styrter 7 flasker da.:fnise: 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg ganske tacky og ikke minst UHØRT her jeg sitter sprenggravid og nyter en munkholm alkoholfri juleøl.

Anonymkode: 55b5f...bdb

Pass for all del på at ingen tar bilder av deg med den Munkholmen. Da snakker vi white trash altså! 

Anonymkode: ae105...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår dåp nektet jeg svigerfar å kjøpe med seg Champagnebrus tilfelle noen skulle tro at det var øl eller champagne!! Dessuten synes jeg champagnebrus er skikkelig "tacky". Herregud!!!!!! Samme med 7up som ser ut som sprit, og cola som kan forveksles med rom og cola, og rødbrus som ser ut som rødsprit. Så vi skal kun drikke melk, som da matcher drikken til prins LilleGull :P:ironi:

Anonymkode: 60d49...622

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Peonjenta skrev:

Ikke glem at man også blir ukjørbar hvis man styrter 7 flasker da.:fnise: 

Kremt...

En  B I L  kan bli ukjørbar pga skade eller mangler. Et menneske kan ikke betegnes som ukjørbar da det ikke er en gjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir en topp inntrykk til barn og vise sine små barn at alkohol kan man drikke hvor som helst. Flott innstilling. Det er dette jeg sier, det er utrolig mange familier som ikke skjønner at alkohol iblant ikke er bra for små barn. Men store deler av KG, er sikkert i samme båt som deg, bryr seg ikke om man drikker alkohol i barnas tilsyn. Trist.

Anonymkode: fd649...54d

Men er det snakk om alkohol her da? Er det ikke nettopp drikke UTEN alkohol det er snakk om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peonjenta skrev:

Ikke glem at man også blir ukjørbar hvis man styrter 7 flasker da.:fnise: 

Ja det er sånn jeg drikker alkoholfritt øl, traktet det i min sønns barnedåp 😝 ingen barnedåp uten drikkeleker🙅🏼‍♀️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tacly og litedannet? Nå drikker ikke jeg, hverken øl eller alkohol. Men tacky og lite dannet er det vel å servere fruktsjimpanse og cola i selskap 😂

Kremt...er vel strengt tatt BARNETS dåp...

"Alkoholfritt og annen alkoholholdig drikke " som i "høst og andre høytider "? 😉

 

Men de ville jo ikke ha alkohol 😂😂

 

Mister trua på nordmenn ass. vi er et utrolig dumt folkeslag 😂

Anonymkode: c850d...464

klart det barnets dåp, men foreldrene er festarrangørene her på vegne av barnet... eller tenkte du å be babyen om å lage en meny...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

I vår dåp nektet jeg svigerfar å kjøpe med seg Champagnebrus tilfelle noen skulle tro at det var øl eller champagne!! Dessuten synes jeg champagnebrus er skikkelig "tacky". Herregud!!!!!! Samme med 7up som ser ut som sprit, og cola som kan forveksles med rom og cola, og rødbrus som ser ut som rødsprit. Så vi skal kun drikke melk, som da matcher drikken til prins LilleGull :P:ironi:

Anonymkode: 60d49...622

Melk kan se ut som White russian, og vann som ren vodka. Nei det beste er nok å ikke servere drikke i det hele tatt:laugh:

Anonymkode: 782ca...44c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...