Gå til innhold

Alkoholfri øl i barnedåp - svigers forbanna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Thyra skrev:

Det er nesten så jeg lurer på om dette er en trolletråd. Er det virkelig mulig?!?

I og med at vi ikke har fått høre hvilken drikke TS skal servere tror jeg også dette er en trolletråd. Vi vet jo ikke om hun skal sette 1,5 liters brusflasker på bordet eller om gjestene kan forsyne seg med lokale juicer eller italiensk brus.

Anonymkode: 58865...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så vanlig å servere øl og vin i barnedåper?

Jeg har aldri tenkt på det som en mulighet selv. Verken med eller uten alkohol. En barnedåp er et barneselskap og som regel et formiddagsselskap. Jeg syns det er unaturlig å servere øl, selv uten alkohol, så tidlig på dagen og i den settingen. Jeg syns ikke det er urimelig å holde en barnedåp uten å servere alkoholfritt øl.

Anonymkode: de508...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Puny skrev:

Yeh, yeh, det samme gjelder kefir og sviskekompott, noe de færreste har moralske kvaler med å servere...

ikke moralske kvaler, men kanskje andre kvaler :P 

Anonymkode: 8da20...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ikke moralske kvaler, men kanskje andre kvaler :P 

Anonymkode: 8da20...b55

Hæ? Prøver du å si at Kefir og sviskekompott ikke er den perfekte dåpsmenyen :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Puny skrev:

Hæ? Prøver du å si at Kefir og sviskekompott ikke er den perfekte dåpsmenyen :fnise:

Dåpsbarnet hadde sikkert blitt henrykt da :D

Anonymkode: de508...741

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dåpsbarnet hadde sikkert blitt henrykt da :D

Anonymkode: de508...741

Er du gal? Det er jo som å helle sprit ned i halsen på baby, eller å sette heroinsprøyter rett i øyeeple, her kjører vi ALKOHOLFRITT!!!!!!:fnise:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært mer insta vennlig om dåpen var i Italia f.eks? Har ALDRI vært på en dåp der uten vin til maten. Hadde vært helt uhørt. Har heller aldri opplevd at noen blir fulle. 

Anonymkode: 8f138...563

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at jeg aldri har hatt noen problemer med svigers, vi har alltid hatt et kjempe godt forhold:

Den lille jenta vår skal døpes neste helg og planleggingen av dåpen er i god gang. Svigers bor veldig nær svenskegrensa og tilbød seg å kjøre innom for å kjøpe med en god del alkoholfri øl, noe jeg takket pent nei til da jeg føler øl (alkoholfri eller ei) ikke har noen ting i en barnedåp å gjøre. Svigermor ble rett og slett pisssur og begynte å hyle ut om dåpene til de andre barnebarna var forferdelige og at de er forferdelige besteforeldre fordi de ønsker å kose seg meg øl i dåpen. 

Det har selvfølgelig ingenting med det å gjøre, jeg bare synes ikke det er passende i en barnedåp og det ser veldig dårlig ut på bilder da man ikke kan se om det er alkoholfritt eller ikke. 

Mer jeg virkelig så urimelig fordi jeg ikke ønsker alkoholfri øl i barnedåpen? 

Anonymkode: 8c8e7...d41

Ja du er urimelig. Det er ikke alle som ønsker brus

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at jeg aldri har hatt noen problemer med svigers, vi har alltid hatt et kjempe godt forhold:

Den lille jenta vår skal døpes neste helg og planleggingen av dåpen er i god gang. Svigers bor veldig nær svenskegrensa og tilbød seg å kjøre innom for å kjøpe med en god del alkoholfri øl, noe jeg takket pent nei til da jeg føler øl (alkoholfri eller ei) ikke har noen ting i en barnedåp å gjøre. Svigermor ble rett og slett pisssur og begynte å hyle ut om dåpene til de andre barnebarna var forferdelige og at de er forferdelige besteforeldre fordi de ønsker å kose seg meg øl i dåpen. 

Det har selvfølgelig ingenting med det å gjøre, jeg bare synes ikke det er passende i en barnedåp og det ser veldig dårlig ut på bilder da man ikke kan se om det er alkoholfritt eller ikke. 

Mer jeg virkelig så urimelig fordi jeg ikke ønsker alkoholfri øl i barnedåpen? 

Anonymkode: 8c8e7...d41

Har ikke lest hele tråden. Jeg syns du er rimelig sær/urimelig som ikke vil ha litt Munkholm eller annen alkoholFRI drikke til maten, når gjester som kommer ønsker det. Det skal selvfølgelig skjenkes i GLASS, slik at det ikke står skjemmende flasker utover. Ingen drikker da av flasken i en barnedåp? Jeg setter stor pris på alkoholFRI øl til middag i dåp og konfirmasjon (tar gjerne et, presiserer ETT glass MED også jeg, ved slike anledninger, men det er ingen fanesak). Siden svigermor HYLER ut om dette, har du kanskje dine grunner, for det høres rart ut å være så opptatt av lettøl. Jeg ville aldri spurt om hva som serveres. Men forslaget om å handle i Sverige var jo ment som en tjeneste.
Så samtidig er svigersene dine også skikkelig sære og urimelige. De har da ingen ting med hva dere serverer av drikke. Lettøl behøver slettes ikke kjøpes inn "en god del av" i Sverige, vi snakker da ikke store mengder her? Og dere ønsker det ikke uansett, ok.
Det høres ut som om noe i formidlingen av ønsker har gått galt her: Du har sagt nei på en måte som får svigermor til å føle seg anklaget. Legg det bare bak dere, ha dåp uten lettøl, ikke lag en større sak ut av dette nå. Beklag til svigermor hvis du må: "Det kom litt feil ut, jeg er vant til mozell og Farris og handlelistene er skrevet. Er ikke glad i lettøl selv. Hyggelig at dere spurte".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avholds, men drikker alkoholfri øl.

Jeg synes ikke det passer med alkohol i selskaper der hovedpersonen ikke engang er gammel nok til å drikke. altså barnedåp, barnebursdag, konfirmasjon. Jeg hadde nok ikke selv tenkt over om det var clausthaler/munkholm etc der, men jeg ser poenget ditt med bilder. Og når jeg tenker etter så hadde jeg da f.eks aldri kjøpt clautshaler til en barnebursdag. Og jeg hadde kanskje stussa ørlite om konfirmanten drakk det i en konfirmasjon også.. og bør det da stå på bordet? 

Men strengt tatt så spiller det ikke det aller minste rolle hva jeg eller andre måtte mene. Det er dere som inviterer, da er det dere som bestemmer. Om dere ville servere saft som eneste drikke hadde det faktisk vært helt opp til dere... 

Sett grenser. Si "jeg hører at dere synes det er teit, og det får så være, men sånn blir det. " Ferdig snakka. 

Anonymkode: ddb8f...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, yeans skrev:

Hva er problemet med å forstå at all type alkohol (inkl alkoholfritt) ikke hører hjemme i en barnedåp? 

 

Det er ikke alhohol hvis det er alkoholfritt..... Mange som drikker brus med sprit, og cider med alkohol.... Ser ikke på Munkholm som alkohol, men som øl (øl betyr ikke alkohol, sånn mange tror...)

Anonymkode: 2f057...b22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, yeans skrev:

Hva er problemet med å forstå at all type alkohol (inkl alkoholfritt) ikke hører hjemme i en barnedåp? 

 

Fordi det er en umulighet. Alkohol kan ikke være alkoholfritt. Da er det ikke alkohol lenger. Tenker du kanskje på at øl, verken alkoholholdig eller uten alkohol, hører hjemme i en barnedåp? Det gir iallfall en slags mening, selv om jeg er helt uenig. 

Anonymkode: d6ad1...4d1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

"Helge Hasselgård fra Statens rettstoksikologiske institutt har tidligere uttalt til Forbrukerrådet at man må drikke sju flasker med alkoholfritt øl på styrten for å få en promille på 0,21, for å deretter drikke en ny flaske hvert tolvte minutt for å opprettholde promillen."

http://p3.no/alkoholfritt/

Anonymkode: c23a8...7dc

Fint at du får med deg opplysningen om at dette gjelder for en voksen MANN.

Anonymkode: 6fb7d...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig reaksjon av svigermor! Når det er sagt er jeg vant til både alkohol og alkoholfritt i barnedåp. Skjønner ikke problemet med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så vanlig å servere øl og vin i barnedåper?

Jeg har aldri tenkt på det som en mulighet selv. Verken med eller uten alkohol. En barnedåp er et barneselskap og som regel et formiddagsselskap. Jeg syns det er unaturlig å servere øl, selv uten alkohol, så tidlig på dagen og i den settingen. Jeg syns ikke det er urimelig å holde en barnedåp uten å servere alkoholfritt øl.

Anonymkode: de508...741

Barneselskap? I noen tilfeller er jo dåpsbarnet eneste barnet tilstede. Og dåpsbarnet kan jo ikke spise eller drikke noe av det som serveres uansett. Kanskje alle gjestene kun burde ha fått pupp, hvis det ikke går an å servere gjestene noe hovedpersonen ikke kan få?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thyra skrev:

Barneselskap? I noen tilfeller er jo dåpsbarnet eneste barnet tilstede. Og dåpsbarnet kan jo ikke spise eller drikke noe av det som serveres uansett. Kanskje alle gjestene kun burde ha fått pupp, hvis det ikke går an å servere gjestene noe hovedpersonen ikke kan få?

Samme tenker jeg. Det er jo som regel flest voksne i en dåp så blir feil å kalle det barneselskap

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Thyra skrev:

Barneselskap? I noen tilfeller er jo dåpsbarnet eneste barnet tilstede. Og dåpsbarnet kan jo ikke spise eller drikke noe av det som serveres uansett. Kanskje alle gjestene kun burde ha fått pupp, hvis det ikke går an å servere gjestene noe hovedpersonen ikke kan få?

Ja? Det er da svært ofte at det er barn til stede i dåpen? Søsken og søskenbarn til dåpsbarnet?

Jeg skjønner at du ikke har noen argumenter for ditt syn, ettersom du i stedet tyr til å tillegge meg meninger. Jeg vet ikke hvordan det er i din familie, men i vår er vi faktisk i stand til å holde selskap uten å servere verken øl, vin eller puppemelk.

Anonymkode: de508...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så vanlig å servere øl og vin i barnedåper?

Jeg har aldri tenkt på det som en mulighet selv. Verken med eller uten alkohol. En barnedåp er et barneselskap og som regel et formiddagsselskap. Jeg syns det er unaturlig å servere øl, selv uten alkohol, så tidlig på dagen og i den settingen. Jeg syns ikke det er urimelig å holde en barnedåp uten å servere alkoholfritt øl.

Anonymkode: de508...741

Vi hadde brun sprit. Men da var det snakk om maks 2 barn tilstede ved den siste, dåpsbarn og bror på 3. Og settingen var spesiell ellers. Men jeg ville aldri ha karakterisert en barnedåp som ett barneselskap.  Og alkohol er  en integrert del av samfunnet; ideen om at alkohol skal fjernes fra alle situasjoner med barn, er egentlig veldig problematisk.

Jeg klarer ikke å finne noen grunn til at verten ikke skal få bestemme hva som skal serveres i ett arrangement hun lager, så jeg støtter ikke svigerforeldrene, selv om jeg synes alkoholfri øl er mer egnet drikke til mat enn brus. 

Men det bekymrer meg at vi har ett såpass syklig forhold til alkohol i dette landet. Og det blir værre og værre. Jeg har vært i muslimske land der innstillingen var sunnere. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Druid skrev:

Vi hadde brun sprit. Men da var det snakk om maks 2 barn tilstede ved den siste, dåpsbarn og bror på 3. Og settingen var spesiell ellers. Men jeg ville aldri ha karakterisert en barnedåp som ett barneselskap.  Og alkohol er  en integrert del av samfunnet; ideen om at alkohol skal fjernes fra alle situasjoner med barn, er egentlig veldig problematisk.

Jeg klarer ikke å finne noen grunn til at verten ikke skal få bestemme hva som skal serveres i ett arrangement hun lager, så jeg støtter ikke svigerforeldrene, selv om jeg synes alkoholfri øl er mer egnet drikke til mat enn brus. 

Men det bekymrer meg at vi har ett såpass syklig forhold til alkohol i dette landet. Og det blir værre og værre. Jeg har vært i muslimske land der innstillingen var sunnere. 

 

Her er barnedåpen virkelig et familieselskap, men jeg må jo bare ta innover meg at det ikke nødvendigvis er sånn ellers. Det er interessant at et moderat og avslappet forhold til alkohol oppfattes som sykelig. For meg som aldri har tenkt tanken om at det var nødvendig å servere øl og vin i en barnedåp, virker denne voldsomme insisteringa på at det hører hjemme i en barnedåp som litt usunn.

Anonymkode: de508...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper svigemor er forbanna fordi du sa at det så så trash ut på bildene fra de andre barndåpene som har vært i familien, og det er begrunnelsen din, samt at alkoholfritt = alkohol(?), og det skal du ikke ha noe av og en "sånn" alkofamilie ønsker ikke du. Litt spesiell måte å svare på en hyggelig forespørsel om å gjøre dere en tjeneste og handle noe billig brus til dåpen. Du kunne bare sagt "Nei takk".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...