Gå til innhold

Pynte seg julaften når vi bare er oss hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rainstorm skrev:

Vi pleier ikke å treffe andre familier, men er vår familie (altså ikke min egen, men foreldrene min sin), og da er det selvsagt at vi pynter oss. Jeg tror nok at selv om jeg bare skulle feire jul hjemme hos meg selv mutters aleine så ville jeg pyntet meg. Kanskje brukt ekstra tid på å pynte meg til og med (siden jeg var mutters aleine og sikkert hadde følt på "hva faen skal jeg gjøre med alle denne tiden".) Jeg liker å pynte meg da! Liker å ta på en kjole og fikse håret litt. 

En av søstrene mine feirer ikke jul, men hun besøker foreldrene mine ofte i julen likevel. Så hun kommer og spiser sammen med oss når det er middag, men hun pynter seg ikke overhodet. Ikke en fin genser, bare "avslappings-klær" og jeg synes det er tidenes partypooper! Jeg vet at andres antrekk ikke burde være fokus overhodet, men å pynte seg er et symbol på at noe er stas. Det er som at hvis du danderer maten ekstra fint så smaker det faktisk bedre! Man skreller potetene og bruker stettglass, man pynter seg! :biggrin: :ninuskapus:

Enig med deg. Kommer til middag og det er gjort flid med mat og ppdekking, så kommer hun som et dass. På tide at noen lærer henne skikk og bruk.

Anonymkode: 3b6fb...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En julaften var det bare meg og samboeren, vi pyntet oss i dress og kjole uansett, var veldig fint. 

Anonymkode: 897ed...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er mange her som ikke gjør så mye ut av Id eksempel. For mange er jul bare noen fridager, og ikke en stor høytid. 

Blir man bedt bort i selskap er det normalt å kle seg pent uansett hvilken dag det er. Men noen av oss blir ikke bedt til så mye som et kakestykke av familie i samme by. Personlig hadde jeg syntes det hadde vært mer deprimerende å stivpynte meg for å sitte til bords alene, enn å krølle seg sammen i sofaen med en film eller bok. 

Anonymkode: 2b4e7...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 21.28, Snabeltann skrev:

Fire av oss pynter seg, men ene sønnen vår på 10 år hater det, så han får nye adidasklær, som er det han går i, og foretrekker. For han hadde julaften vært pyton dersom han måtte hatt Finskjorte på. Er ikke julen for han også? Han gikk også i slike klær på 17.mai, nye da,mens vi andre gikk i bunad og kofte. Det er virkelig ikke et problem for oss, eller for han. Tenker  hver familie må få gjøre det som de vil :)

Hva er det som gjør at en vanlig skjorte er så forferdelig å gå i?    Adidasklær i barnetog på 17 mai.....ok......

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pynte seg gjør alt litt mer spesielt, særlig for barna. Det er jo en kveld utenom det daglige, og det at vi gjør den til litt spesiell, er noe barna husker :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære barn å kle seg etter anledning er en del av oppdragelsen. 

Anonymkode: 010d5...b7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å lære barn å kle seg etter anledning er en del av oppdragelsen. 

Anonymkode: 010d5...b7a

Å lære ungene å spise det man blir servert er også en del av oppdragelsen, men selv min korrekte bestemor serverte karbonader og/eller pølser (middagspølse, ikke grillpølse, der gikk grensa) til sine kresne barnebarn helt inn i voksen alder fordi 'julaften skal alle ha det fint'.

Personlig liker jeg å pynte meg litt på julaften, men det kan like gjerne være i helt nye jeans som sitter som et skudd med en fin overdel som i cocktailkjolen i brokade så lenge det er behagelig og kan spises mye i uten å bli stramt i livet og tåler å vaskes skikkelig om man får fett på. Det er to anledninger jeg aksepterer å ha det ubehagelig i klærne som følge av klesnormer, det er begravelser og bryllup. Ellers pynter jeg meg komfortabelt.

Anonymkode: dd23e...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pynter oss alltid på julaften, uansett hvor mange vi er (aldri feirer helt alene da). Men starter gjerne dagen i pysj og koseklær, før går med litt penere «vanlige» klær når leverer litt gaver til venner og familie på dagen, lager middag osv., før dusjer og skifter til pentøy før mat i 18-19-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Peonjenta skrev:

Hva er det som gjør at en vanlig skjorte er så forferdelig å gå i?    Adidasklær i barnetog på 17 mai.....ok......

Nei si det... Utenkelig for oss at det skal være så forferdelig, men for han er det nærmest døden, og haaan føler seg skikkelig teit. Han nekter, blir grinete, utilpass... Og et uvær å dra med seg i tog. Hvis han ikke føler noe ubehag med å gå i nye sportsklær og sko selv, i et hav av finklær, så er det vel egentlig ikke så farlig for oss heller :) her velges kamper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker som liten at julaften er litt høytidelig. 
Det var når pappa sto med forkle for ikke å grise på skjorta når han kutta ribba. Mamma kommer klikkende inn på penskoene sine. De lydene er en del av julefølelsen :) 
Vi hadde en julaften da det var bare meg og mannen min. Vi pyntet oss og det var veldig koselig.

Men når jeg sier pyntet, så er det ikke ball vi skal på. 
Jeg tar på skjørt og en pen bluse. Hadde pyntet meg mye mer om vi skulle i bryllup. 
Behagelig pyntet som mange sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når d bare er meg, mannen og barna går alle i pysj til det er middag,da er det finklær 😎🎅 Love it! Avslappende og digg for oss alle. 

Anonymkode: 545ff...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter gjerne dagen med pysj, julestrømpe og julemorgen på tven, så er det fellesfrokost etterhvert som alle står opp med fin duk, lys stettglass osv.. Ikke så lenge etterpå pynter alle seg for da skal vi i kirka etter det så er det julemiddag, en tid etter dessert og så til slutt pakker og kaffe/kaker etter alle pakkene er pakket ut så pleier vi kle på pysj, da pleier det ofte begynne bli sent på kvelden også. Vi har tradisjon med å gi hverandre julepysjer så alle får ny til jul. Vi pynter oss også til de andre julemiddagene vertfall 1 og 2 dag jul, men ofte resten av jula og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 7.33, AnonymBruker skrev:

Å lære barn å kle seg etter anledning er en del av oppdragelsen. 

Anonymkode: 010d5...b7a

Tror man skal være litt forsiktig med å trekke konklusjonen "ikke finpyntede barn=dårlig oppdragelse". Det er mange ulike barn med ulik bakgrunn og bagasje. Uten å kjenne familien og barnet blir dette nesten en skummel og dømmende fordom for meg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...