Gå til innhold

Pynte seg julaften når vi bare er oss hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ungene og vi voksne tar det som en selvfølge at vi pynter oss, noe annet ville vært helt utenkelig. Vi har behagelige finklær. 

Anonymkode: 51752...60b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Daria skrev:

Ja, for meg er det faktisk utenkelig å ikke pynte seg på julaften. Jeg har aldri møtt noen som ikke gjør det, og ville mildt sagt blitt overrasket om noen fortalte meg at de pleide å feire julaften i pysj. Det betyr ikke at jeg skal legge meg opp i hva andre velger å gjøre i sitt eget hus, men for meg er det fullstendig uaktuelt - det ville tatt vekk mye av høytiden ved kvelden.

Får overraske deg da. Her feires det i pysjbukse. :)

Anonymkode: 2b4e7...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er noe av sjarmen ved jula å skulle pynte seg jeg! Hos oss er vi kun nærmeste familie, foreldre og besteforeldre, men vi pynter oss selv om:) Etter pakkeåpning er det alltid skifting til pysj eller joggeklær!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok jeg ville markert dagen klesmessig på en eller annen måte med feks matchende julepysjer til hele familien på morgenen, ut å leke i snøen i vinterklær og skifte til stygg julegenser når man kommer inn. Og litt mer høytidelige, men behagelige klær til middagen på kvelden. 

Anonymkode: 9e20f...2fe

Ja, julepysjamas og julegenser som kun kan brukes noen få dager i julen er fornuftig å kjøpe til barn som har vokst ut av dem til neste år ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med at det kun var kjernefamilien på julaften de aller fleste gangene. Vi pyntet oss likevel. Tror det er det vanlige. Men folk må selvsagt gjøre som det passer dem selv best. Hvis ingen av de tilstedeværende bryr seg om å pynte seg, er det vel ingen vits. Man trenger jo heller ikke å være stivpyntet for å være pyntet. Kvinner må ikke ha kjole på julaften, og menn må ikke ha slips om de ikke er komfortable med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi pynter oss. Synes det er vikitg for å markere festdagen. De siste årene har min lillebror nektet å pynte seg, og det har ødelagt feststemningen (sammen med annen trassig oppførsel).

Anonymkode: bd1bb...bba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det. Jeg pynter meg til og med på høytidsdager om jeg er alene hjemme jeg.

Anonymkode: 8e427...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge at man pynter seg på både julaften, nyttårsaften, 17. mai og whatnot, selv om man "bare" er familien. Det er festdager, og det skal markeres. Det er da like selvfølgelig som at man lager festmat. Man sitter ikke i joggings og spiser pinnekjøtt. 

Anonymkode: f08c7...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg vokst opp med at vi pynter oss på julaften, og andre festdager. Noe annet er helt utenkelig her. Pysj bruker jeg kun når jeg sover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det noe infantilt over det å bestandig måtte være 100% "komfortabel" til enhver tid, selv på høytidsdager. Forstår ikke at voksne folk ikke klarer å tilbringe én kveld i ordentlige klær. Selv min fire år gamle sønn som er superaktiv og kravler over alt, har null problem med å ha på finbuksa og penskjorta fra vi spiser middag til han legges etter pakkene på julaften.

Det handler ikke om at jeg ikke synes mannen min er fin i casual klær, men alt til sin tid. Dannelse, rett og slett. På en søndag kveld på sofaen er casual supert, men jeg hadde ikke blitt spesielt tiltrukket av en fyr som satt og spiste pinnekjøtt eller åpnet gaver i joggebukse. Jeg blir ekstra forelsket når jeg ser mannen i dress iblant, å vise flere sider av seg selv er viktig for romantikken selv om det "bare" er oss tilstede. Meningsløst å bare skulle pynte seg for fremmede, og aldri for den man elsker!

Anonymkode: 91768...294

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang orket ikke svigers å pynte seg, (vi var hos dem). Det husker jeg utrolig godt, svigerfar gikk med flipfloppere. Resten av klærne deres var ikke så verst, så det irriterte meg at ikke han kunne ha tatt  av seg dem og på seg et slips bare, og hun et smykke kanskje? Helt symbolsk, nå er kl.17, vi setter oss til bords, gjestene er på plass. Barna var stivpynta (når skal de ellers bruke gullkjoler og lakksko, om ikke på julaften?), og vi hadde jo penklær.

Da jeg var liten pleide jeg å ha på meg bunad, huset var rundvasket, det var aldri så ryddig noen sinne, masse julepynt på faste plasser som kom på plass natt til 24., vi hadde nesten bare levende lys, vi gikk rundt juletreet og sang, vi pakket opp hver eneste pakke og brettet papiret fint, det var magisk, helt ulikt noen annen dag. Vi hadde aldri gjester på julaften. Sånn ønsker jeg at barna også skal føle det, i hvert fall en stor grad av høytid og fest og ulikt andre fester.

Svaret er: Ja, vi pynter oss, også når det "bare" er kjernefamilien. Vi pynter oss for hverandre, og for selve kvelden.

Anonymkode: 75cc6...f54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnefaren
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor nevner flere stive og ukomfortabel klær? Det går an å pynte seg, og likevel ha behagelige klær. Det må liksom ikke være joggebukse eller pysj for å være behagelig. :fnise:

Anonymkode: f5438...43e

Enig!

Vi pynter oss selvsagt.

Kjøp penklær som er behagelige da! 

Når jeg kjøper meg nye penklær, så prøver jeg jo klærne først, og ser at de passer, ser bra ut OG er gode å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg alene på julaften.

Lagde istand maten, skiftet til dress før jeg spiste. Litt høytid over et slikt måltid.

😊

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt er det ja. Viktig å lære ungene forskjell på hverdag og høytid. Julen er få dager igjen, hvor det virkelig er høytid hos familien. 

Jeg er oppvokst med at i julen pynter vi oss. Huset var julepyntet, vi fikk fine juleklær. Julaften på ettermiddagen var alle pyntet. Koste oss med tv,kaffe og kaker.Brus til barna. 1 juledag var vi også pyntet.  Felles julefrokost sent.

2 juledag likeså. Da kom det gjester, eller vi var på besøk. 3 juledag var foreldre på jobb, så det ble en hverdag. Nyårsaften var det finklær igjen. Samme 1 Nyårsaften. 

Minnes juleuken som stor stas. Har fortsatt med dette til mine egne barn.

 

Anonymkode: 3b6fb...411

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Holar skrev:

I fjor var jeg alene på julaften.

Lagde istand maten, skiftet til dress før jeg spiste. Litt høytid over et slikt måltid.

😊

Så flott

Anonymkode: 3b6fb...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Joggebukse/Pysj??? Papirduk, grandis og kjøkkenglass til middag også?

Anonymkode: 6d210...0c9

Høres deprimerende ut

Anonymkode: 3b6fb...411

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.12.2017 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Nei pinnekjøtt, ribbe og pølser, og karamellpudding til dessert :alice:

 

Er da ikke noe behagelig for mannen og sitte i trange stive bukser, når fokuset skal være på nydelig mat og familietid/kjærlighet. Syntes det bare er kleint å sitte stivpynta i ubehagelige klær, når vi er like fine uten - og føler oss bedre. Smak og behag, glad vi koser oss jeg :D (og ikke har behov for å rakke ned på andre, da har man i min mening et svært snevert menneskesyn) 

 

 

Dersom vi drar til noen andre pynter vi oss jo 

Anonymkode: 9c861...dea

Kjøper han klær som er så ubehagelig?

Anonymkode: 3b6fb...411

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør som man er oppdratt til. Jeg forstår ikke familier som gjør så lite ut av julen. Tenker på at de får utvidet familier med svigerbarn  og barnebarn.

Vet om familie som satt ved julemiddagen. Hun i arbeidstøy. Gikk av jobb Kl 14. Gubben i hverdagsklær. Samme ned ungene. Plastduk på bordet, og mellom lysene så du grytene stå på bordet. Fikk se bilder av juken deres.

Så ble det større familie med barnebarn osv. Svigerbarn ville ikke feire der,men ba de til seg.

Så i en alder av 55-60 fikk svigerforeldre oppdragelse til hvordan de skal gjøre det. Ungene også.  

Anonymkode: 3b6fb...411

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter oss, men ikke stivpyntet. Mannen har dressbukse og fin skjorte, samme har guttungen. Jeg og jentene har kjoler, men er ikke snakk om noe hold in eller ting man knapt kan sette seg ned i når man skal kose seg med julemiddag og etterpå kaffe og gaveåpning. Har en fin vinrød jerseykjole jeg har tenkt å bruke. Fin nok til at jeg føler meg pyntet, men også komfortabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge å pynte meg på julaften, uansett. Min bror sier det er noe han savner faktisk. Han bor i USA og svigerfamilien hans er oppvokst med at i julen går man rundt i daffeklær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...