Gå til innhold

Fjerne mugglukt i skap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk et muggproblem, det har blitt fikset, men det er fortsatt mugglukt i et av kjøkkenskapene. Har vasket med salmiakk. Lot det tørke helt og vasket med klor et par dager senere. 

Merket så ikke så mye til mugglukten så jeg satte inn de tingene som har sin faste plass i det skapet. Nå har det gått noen dager og jeg syns det lukter mugg i skapet igjen. 

Finnes det noe luktfjerner eller ett eller annet man kan ha i skapet som fjerner lukten? 

Som sagt, selve problemet er fikset, det er bare lukten jeg sliter med

Anonymkode: 93c7a...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De materialene som er infisert med mugg må fjernes og erstattes med nye.

Anonymkode: 11684...b4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De materialene som er infisert med mugg må fjernes og erstattes med nye.

Anonymkode: 11684...b4e

Som nevnt så er problemet fikset, jeg syns bare det er en mugglukt i skapet. Er en grunn til at jeg nevnte det flere ganger for å slippe en unødig diskusjon 

Anonymkode: 93c7a...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt så er problemet fikset, jeg syns bare det er en mugglukt i skapet. Er en grunn til at jeg nevnte det flere ganger for å slippe en unødig diskusjon 

Anonymkode: 93c7a...02c

Lukter det mugg, så er det mugg i et eller flere av materialene i det området der det lukter mugg fra. Jeg og andre kan hjelpe deg bedre, om du forteller mer om årsaken til muggproblemet og hvordan dere har "fikset muggproblemet" (som du skriver).

Anonymkode: 11684...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadegruppa og håndverkere har fikset problemet. 

Jeg vil bare bli kvitt lukten. Muggen er borte. 

Men dette er jo kg. Det går ikke an å bare komme med svar på spørsmålet. 

Anonymkode: 93c7a...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skadegruppa og håndverkere har fikset problemet. 

Jeg vil bare bli kvitt lukten. Muggen er borte. 

Men dette er jo kg. Det går ikke an å bare komme med svar på spørsmålet. 

Anonymkode: 93c7a...02c

Om det lukter mugg, er ikke all muggen borte dessverre.
Du skal være glad for at det lukter og at du har luktesans til å kjenne mugglukten, ettersom mugg er helseskadelig. Å prøve å kamuflere mugglukten ved å bruke "luktfjerner eller ett eller annet man kan ha i skapet som fjerner lukten" vil ikke fjerne problemet. Om du ikke ønsker å fortelle fler detaljer, ville jeg tatt opp muggluktproblemet med skadegruppa og håndtverkerne og forsikringsselskapet.

Anonymkode: 11684...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk et muggproblem, det har blitt fikset, men det er fortsatt mugglukt i et av kjøkkenskapene. Har vasket med salmiakk. Lot det tørke helt og vasket med klor et par dager senere. 

Merket så ikke så mye til mugglukten så jeg satte inn de tingene som har sin faste plass i det skapet. Nå har det gått noen dager og jeg syns det lukter mugg i skapet igjen. 

Finnes det noe luktfjerner eller ett eller annet man kan ha i skapet som fjerner lukten? 

Som sagt, selve problemet er fikset, det er bare lukten jeg sliter med

Anonymkode: 93c7a...02c

Mugg og mugglukt kan ikke fjernes på forsvarlig måte utrn å skifte ut alt infisert materiale. Setter du mat og produkter du bruker til mat inn i skapene vil de bli rikelig infisert av muggsoppsporer noe som igjen medfører at du spiser i deg sporer du ikke ser, får mage tarmproblemer og andre helseproblemer. 

Uten å kjenne saken din i sin fulle bredde er det vanskelig å gi deg utterligere råd. Men Hus og Helsekompendiet kan hjelpe deg 

http://www.inneklima.com/index.asp?document=626&context=

Anonymkode: 287e9...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skadegruppa og håndverkere har fikset problemet. 

Jeg vil bare bli kvitt lukten. Muggen er borte. 

Men dette er jo kg. Det går ikke an å bare komme med svar på spørsmålet. 

Anonymkode: 93c7a...02c

Prøv å spør på Forum ByggeBolig, og du vil nok få tilsvarende svar som du får på Kvinneguiden.

http://byggebolig.no/forum

Anonymkode: 11684...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skadegruppa og håndverkere har fikset problemet. 

Jeg vil bare bli kvitt lukten. Muggen er borte. 

Men dette er jo kg. Det går ikke an å bare komme med svar på spørsmålet. 

Anonymkode: 93c7a...02c

Ett tips til til deg: https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Boken-om-skadesanering-i-bolighus-etter-brann--og-fuktskader-Forsikringsproblemer/ bruk også lenkene i boka. 

Skadesaneringsfirmaene gjør ikke jobbene i tilknytning til mugg og vannskader godt nok. Der finnes mange firmaer, som hevder de vet og kan, men når de blir stilt til veggs av folk som kan, så avslører de at de ikke har peiling og eller styres av pengepungen til forsikringselskap eller andre som betaler dem for jobben. 

Ville vært veldig interresant å få vite hvilken landsdel du befinner deg i. 

Anonymkode: 287e9...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skadegruppa og håndverkere har fikset problemet. 

Jeg vil bare bli kvitt lukten. Muggen er borte. 

Men dette er jo kg. Det går ikke an å bare komme med svar på spørsmålet. 

Anonymkode: 93c7a...02c

Lukten blir borte når muggen er borte. Er det lukt så er det mugg. Ring naaf.no, se på mycoteam.no, se på fhi.no og du vil få nøyaktig samme svaret. I tillegg mugg og mugglukt innendørs skal ikke forekomme, i følge fhi.no.

Anonymkode: 287e9...ce6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter meg under AB. Muggen er ikke borte hvis det fortsatt lukter mugg. Alt infisert materiale, samt materiale som har vært i kontakt med muggen, må fjernes/saneres/desinfiseres. Roten til problemet er fjernet, men åpenbart ikke alt som har vært infisert. 

Hvilket firma har vært involvert i saneringen her? De har åpenbart ikke gjort en ordentlig jobb siden det fortsatt lukter mugg.
 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk tips om å vaske skapene en gang til, sette inn en skål med eddik og ha skapdørene åpne så det blir luftet godt. 

Det hjalp. All mugglukt er nå helt borte

Anonymkode: 93c7a...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23. desember 2017 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Fikk tips om å vaske skapene en gang til, sette inn en skål med eddik og ha skapdørene åpne så det blir luftet godt. 

Det hjalp. All mugglukt er nå helt borte

Anonymkode: 93c7a...02c

Er mugglukten fortsatt borte, etter eddiken har vært fjernet en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, 2shy skrev:

Er mugglukten fortsatt borte, etter eddiken har vært fjernet en stund?

Ja. Tok vekk eddiken for godt like etter julaften og ikke merket noe siden da

Anonymkode: 93c7a...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...