Gå til innhold

Går brannalarmen om man røyker inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brannalarmen her i studentboligen gikk tidligere i natt. Ingen brann og alarmen ble skrudd av etter en liten stund, men hvorfor skulle den starte i det hele tatt? Kjenner noen ganger røyklukt og lurer på om noen røyker inne, kan det få alarmen til å gå? 

Anonymkode: 18137...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man er dum nok til å røyke rett under alarmen, eller man røyker mange nok uten å lufte, så ja. Men det er da tusen andre ting som også kan få igang røykvarsleren. 

Som levende lys, spesielt om man blåser mange ut på en gang. Røkelse. Matos (trenger ikke være røyk engang, bare osen er nok i seg selv). Støv. Osv osv osv. 

Anonymkode: 1e8a5...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, derfor har jeg sluttet å røyke fisk inne. 

Anonymkode: 03c73...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke tillatt  røyke inne i vårt sameie grunnet brannfaren dette utgjør.

Anonymkode: 8119f...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt en brannalarm gå av p.ga sigaretter. De har gått av av matlaging, damp fra dusjen, og røyk fra peisen. Har mye røyklukt inne, men det er fordi folk fyrer ute.

Anonymkode: 7610c...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på alarmen. 
Der jeg bodde før så gikk alarmen av små ting. Som damp fra dusjen og "røyken" fra rettetangen. Dersom jeg tente lys på kommoden så måtte jeg flytte lyset. Før jeg blåste det ut. For røyken fra telyset utløste alarmen. Kommoden sto rett under ene alarmen. Det var en av grunnen til at jeg flyttet. For alarmen gikk hele tiden! Dette var lavblokk. Til slutt så sluttet jo folk å gå ut, for det var falsk alarm hele tiden. Noen år senere så brant det på ekte og det var flaks at ingen døde. Siden folk dreit i å gå ut. Hadde det vært høyblokk så hadde det nok vært dødsfall. Men de som sto ute ropte jo opp til de andre om at det var brann. 

Anonymkode: 0c710...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damp fra badet eller matlaging er nok til at brannalarmen går. 

Anonymkode: b835e...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at sigarettrøyk har utløst brannalarm. Har selv vært røyker i åresvis. 

Jeg hadde en røykvarsler en gang som var sensitiv på damp blant annet. Men byttet ut denne til en som ikke utløste av slikt. Røykvarslere skal jo byttes ut ca hvert 10 år mener. Det var så godt å slippe all pipingen. Samme røykvarsler ble også utløst av maling faktisk. Malte tak rett ved siden av røykvarsler og da begynte den å pipe etter en stund. 

Anonymkode: 6bd78...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hyler konstant etter at jeg regulerte spjeldet på varmepumpen...før gikk luftstrømmen rett ned, nå går den mer ut i rommet. 

 

Vurderer å flytte varsleren. 

Anonymkode: c443a...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forresten at det er rart at noen påstår at brannalarm utløses av damp fra dusj. Det er noe som aldri har skjedd i vårt bygg. Her er det røyking, brent mat, og lignende.

Damp er jo bare vann.

Anonymkode: 8119f...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns forresten at det er rart at noen påstår at brannalarm utløses av damp fra dusj. Det er noe som aldri har skjedd i vårt bygg. Her er det røyking, brent mat, og lignende.

Damp er jo bare vann.

Anonymkode: 8119f...45d

Røykvarsler kan utløses av varm vanndamp, jo. Gjorde i alle fall det da jeg gikk på FHS.

ts, om alarmen går på natta i en studentbolig, kan det gjerne være noen som lager pizza/nattmat. Var helt vanlig i studentboligen jeg bodde i 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...