Gå til innhold

vodka utgått på dato?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dumt og flaut spørsmål. Kan vodka gå ut på dato? 
Ligget uåpent i snart 3 år. I skapet på kjøkkenet. Verken spesielt varmt eller kaldt på kjøkkenet. Om det har noe å si. vil den smake annerledes? skal på fest på fredag og rekker bare polet i morgen. Usikker på om den fortsatt er brukbar. 

Anonymkode: 250a7...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kan sikkert stå i 200 over år og fortsatt være like drikkelig. Sprit brukes jo for å konservere dyrearter og slikt på museum, og er jo desinfiserende i seg selv.

Anonymkode: 3539e...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kan sikkert stå i 200 over år og fortsatt være like drikkelig. Sprit brukes jo for å konservere dyrearter og slikt på museum, og er jo desinfiserende i seg selv.

Anonymkode: 3539e...07c

Det er en vesentlig forskjell på både styrke og innhold i 96 % sprit brukt til konservering av dyrearter og annet organisk materiale og sprit til drikking kjøpt til nettopp det formålet. 

Anonymkode: 5d313...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å drikke den

Anonymkode: 882f4...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkoholen sørger effektiv for å drepe eventuelle mikroorganismer. 

Smakstilsetningene vil kunne endre seg over tid. Men det ødelegger ikke, jeg vil heller kalle det for modning. For andre typer brennevin ønsker man jo denne modningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke så mye modning av brennevin på glassflaske. Vin, derimot, men det er et helt annet tema.

Vodka forblir så og si uendret etter tre år. Den kunne sikkert stått i 30 år og vært like god. Det eneste som kan ta den er hvis forseglingen ryker, og det merker man på at innholdet minker sakte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, stan skrev:

Alkoholen sørger effektiv for å drepe eventuelle mikroorganismer. 

Smakstilsetningene vil kunne endre seg over tid. Men det ødelegger ikke, jeg vil heller kalle det for modning. For andre typer brennevin ønsker man jo denne modningen. 

Brennevin må ligge på fat for å modnes. Straks den er på glassflaske blir den uforanderlig både den ene og den andre veien.  Modnes altså ikke på glassbeholder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere finner sikkert artikler om rom og sherry på flasker funnet på havets bunn et par, tre hundre år etter skipsforlis.  Og at det var like bra som da det ble laget/lastet.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Brennevin må ligge på fat for å modnes. Straks den er på glassflaske blir den uforanderlig både den ene og den andre veien.  Modnes altså ikke på glassbeholder.

Vet ikke. De kjemiske prosessene stopper ikke helt. Men det er jo helt klart mulighet for andre prosesser når alkoholen lagres på trefat. 

Nå tror jeg ikke det er mye kjemisk aktivitet i vodka uansett. Det avhenger mest av hvordan den er krydret eller tilsatt smak. Smakstoff er jo organiske molekyler, og modning er vanligvis at disse kombineres på nye måter. 

Er vodka'n lagret med stabil lav temperatur og mørkt er jo aktiviteten veldig lav. I TS's tilfelle ikke noen merkbar endring. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Vet ikke. De kjemiske prosessene stopper ikke helt. Men det er jo helt klart mulighet for andre prosesser når alkoholen lagres på trefat. 

Nå tror jeg ikke det er mye kjemisk aktivitet i vodka uansett. Det avhenger mest av hvordan den er krydret eller tilsatt smak. Smakstoff er jo organiske molekyler, og modning er vanligvis at disse kombineres på nye måter. 

Er vodka'n lagret med stabil lav temperatur og mørkt er jo aktiviteten veldig lav. I TS's tilfelle ikke noen merkbar endring. 

 

Selvsagt endres ikke uåpnet vodka på glass over 3 år.  :fnise:

Og, igjen..brennevin modnes og forandres ikke på glass uansett om du skriver mer "vitenskapelig" og med finere ord enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jerry Lee said:

Brennevin må ligge på fat for å modnes. Straks den er på glassflaske blir den uforanderlig både den ene og den andre veien.  Modnes altså ikke på glassbeholder.

"Modningen" skjer også på glassflaske. Grunnen til at brennevin lagres på fat er ikke at det skal "modne," men at det skal ta opp smaksstoffer fra fatet. Det skjer en mengde kjemiske prosesser også når det er tappet på flaske, men etter de første par årene påvirker ikke dette smaken nevneverdig, og holdbarheten er omtrent proporsjonal med holdbarheten på flasken.

Brunt brennevin er ikke brunt når det er ferskt. Fargen kommer fra fatene de lagres på. Ferskdestillert brennevin smaker sjelden godt, og særlig ikke sorter som whisky, cognac eller lignende, da disse inneholder en god del høyere alkoholer, oljer og "slagg" som det tar mange år å omdanne.

Vodka er et annet fenomen, da det stort sett er sprit som er destillert opp til maks konsentrasjon (ca. 95,6 %), og deretter vannet ut til kommersiell styrke (som oftest 37.5, 40 eller 60 %). Vodka er i være dager essensielt ren sprit, og har ikke smakstilsetninger (hvis ikke man tar med moderne tøysesprit som absolut citron og lignende. Men der er smaken tilsatt etter destillasjonsprosesen).

I ren vodka er det (naturlig nok) veldig lite annet enn vann og etanol, og dermed er det også svært få prosesser som foregår. En flaske vodka jeg kjøper i dag, vil smake omtrent nøyaktig det samme om 1000 år, dersom flasken er intakt.

Anonymkode: 09cf3...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekket flasken nå.. ingen dato på den. Står 1516 på halsen i samme stil som datostempling. Men det gir jo ingen mening... dersom det ikke er 1.5.2016, men veldig rar måte å skrive det på :fnise: Ser også ut som et ? tegn bak tallene. 

Anonymkode: 250a7...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekket flasken nå.. ingen dato på den. Står 1516 på halsen i samme stil som datostempling. Men det gir jo ingen mening... dersom det ikke er 1.5.2016, men veldig rar måte å skrive det på :fnise: Ser også ut som et ? tegn bak tallene. 

Anonymkode: 250a7...ea8

Det er ingen datostempling fordi produktet har ekstrem holdbarhet.

At det står 1516 på flaskehalsen kan bety mange ting. Det kan bety at flasken er tappet 1.5.16, at produsenten er grunnlagt i år 1516, at 1516 er produktkoden til flasketypen eller noe annet.

Anonymkode: 09cf3...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en åpna spritflaske i skapet, var gått ut på dato så jeg tømte den på spylevæsketanken på bilen, har usprettet også som har stått i minst 10 år 

Anonymkode: 470ab...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde en åpna spritflaske i skapet, var gått ut på dato så jeg tømte den på spylevæsketanken på bilen, har usprettet også som har stått i minst 10 år 

Anonymkode: 470ab...397

DET er en dyr spylevæske. 

Sprit går ikke ut på dato. Det er kun enkelte melkebaserte likører (Bailey's f. eks.) som gjør det. Jeg håper ikke du har helt noe slikt, eller en likør med høyt sukkerinnhold på tanken din.

Anonymkode: 09cf3...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Selvsagt endres ikke uåpnet vodka på glass over 3 år.  :fnise:

Og, igjen..brennevin modnes og forandres ikke på glass uansett om du skriver mer "vitenskapelig" og med finere ord enn meg.

Neivel. Da stoler jeg mer på deg enn de to kjemikerne i heimen, som mener noe annet .:frkk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med uåpnet whisky på glassflaske? Jeg har hørt at den bør stå i jevn temperatur og ikke for kaldt og helst i romtemperatur, og at den bør stå mørkt slik at smaken ikke blir endret. Stemmer dette?

Anonymkode: 15c17...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med uåpnet whisky på glassflaske? Jeg har hørt at den bør stå i jevn temperatur og ikke for kaldt og helst i romtemperatur, og at den bør stå mørkt slik at smaken ikke blir endret. Stemmer dette?

Anonymkode: 15c17...425

Jepp. Vi har whisky for et sted mellom 100-150 000 her, og noe av det lagres på loftet nettopp pga altfor varierende temperatur i stua.

Uten sammenligning med vodka, for all del. Det er forskjell på en flaske vodka til 300 kroner og en flaske whisky til 15 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...