Gå til innhold

Håndfarge garn - sokke garn, tips?


Minlillesky

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å håndfarge garn, men vet ikke hvilket garn jeg burde bruke. Tenkte i grunnen på sokke garn. Kan jeg bruke Sisu? Andre forslag? Og hva kan jeg bruke til å farge superwash behandlet garn? Har kikket litt på plantefarging/kaffe/kool-aid osv, men føler meg litt forvirret, så tips taes gjerne imot. Fremgangsmåten er jeg klar over, bare usikker på garntype og hvilken type farge måte som går til superwash behandlet garn + eventuelle garn som kan brukes.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du farge noe så må du bruke ubehandlede naturprodukter/ull. Sisu er bare 80 % ull, og superwashbehandlet garn kan du heller ikke bruke. Disse tar ikke til seg farge. 

Før du igangsetter en slik prosess midt på vinteren så bør du lese deg litt opp. 

Anonymkode: 98c78...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du bruke superwash :) Har kjøpt mye håndfarget superwash-garn. Så skjønner ikke helt brukeren over.. Er litt omstendelig, ja, men hvis du har litt plass burde det gå fint å farge og tørke garn, også på vinteren :) Har ikke prøvd plantefarging eller Kool Aid, men har farget litt med syrefarger. Søk på acid dyes, det er mye som ikke trenger å koste all verden :) 

Anonymkode: 7c8c5...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å farge med superwash-behandlet ull. Sisu er flott til farging, Fabel fra Drops er også et godt og rimelig sokkegarn. Fjord sokkegarn fra Hillesvåg er fint hvis du vil ha ull som ikke er superwash. 

Jeg farger med matfarger, kjøper konditorfarger fra wilton. Da må du ha syre i vannet, for eksempel sitronsyre eller eddik. Jeg anbefaler deg å lese litt på nett om fremgangsmåten. Kan anbefale en e-bok av ninapetrina.no, der får du det aller meste du trenger å vite om å håndfarge garn med matfarger.

Du kan selvsagt også kjøpe proffe syrefarger, men det er litt mer skummelt mtp at det er giftig og ikke skal inhaleres. Du kan heller ikke bruke de samme grytene/redskapene som du bruker til mat, men det kan du gjøre om du farger med matfarger.

Anonymkode: 4ea60...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar. Skal starte trygt med  konditorfarger. Tørr ikke prøve meg med farlige metoder. Har lyst til å prøve å farge med kaffe og etterhvert. Men tåler konditorfargen i garnet maskinvask? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...