Gå til innhold

Er mac sine datamaskiner oppskrytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg ville macen være omtrent dobbelt så dyr som tilsvarende PC, så det blir valget for meg. Hadde jeg drevet med media, musikk, film, bilder eller liknende hadde jeg skaffet meg mac. Til spill f.eks. er PC det eneste som gjelder.

Anonymkode: c515e...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For meg ville macen være omtrent dobbelt så dyr som tilsvarende PC, så det blir valget for meg. Hadde jeg drevet med media, musikk, film, bilder eller liknende hadde jeg skaffet meg mac. Til spill f.eks. er PC det eneste som gjelder.

Anonymkode: c515e...ce3

Greia er at macer ikke nødvendigvis er bedre på musikk og bilder. Man kan få akkurat de samme programmene til å kjøre på windows og man er mye friere i valget av hardware og når det gjelder pris. Både på laptop og stasjonær.

Anonymkode: a4093...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med IT, og en generell betraktning er at de få brukerne vi har på Mac oftere opplever trøbbel med programvare enn hva kollegaer på Windows gjør. 

Det er ikke nødvendigvis Mac sin "skyld", heller det at noe programvare bedriften bruker ikke er optimalisert for Mac, men det hjelper jo lite å klage. Det er bare noe man må innfinne seg med at "sånn er det" inntil evt de som skriver programmene gjør endringer.. 

Så, blir du eneste høne i Windowsflokken ville jeg tenkt litt på det. 

Anonymkode: c7be7...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jobber med IT, og en generell betraktning er at de få brukerne vi har på Mac oftere opplever trøbbel med programvare enn hva kollegaer på Windows gjør. 

Det er ikke nødvendigvis Mac sin "skyld", heller det at noe programvare bedriften bruker ikke er optimalisert for Mac, men det hjelper jo lite å klage. Det er bare noe man må innfinne seg med at "sånn er det" inntil evt de som skriver programmene gjør endringer.. 

Så, blir du eneste høne i Windowsflokken ville jeg tenkt litt på det. 

Anonymkode: c7be7...4c8

Min erfaring er at jeg i de nesten 25 årene jeg har brukt apple, har hatt enormt mye mindre problemer enn windowsbrukerne. Generelt har jeg hatt lite problemer med programvare, praktisk talt ingen hardwarefeil (utover en og annen harddisk som har tatt kvelden - disse er det ikke apple som produserer), og alt jeg har mistet av data er én mp3-fil. Jeg har aldri måttet hente opp ting fra backupsystmene mine.

Imidlertid ser jeg godt at det kan være utfordrende å være applebruker i et foretak som er windowsbasert miljø. For hjemmebrukere er dette imidlertid ikke noe stort poeng.

Anonymkode: 40110...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Once you go mac you never go back. Neida, joda. Jeg ser meg aldri tilbake. Ikke oppskrytt i det hele tatt spør du meg.

Anonymkode: 4c7f0...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Kjæresten min har en Pro fra 2009 og den funker fortsatt fint, og det er noe jeg liker. Selv har jeg aldri vært stor fan av Apple, men har en Macbook Air som jeg fikk gratis en gang. Den er helt fin da jeg reiser mye og bor i utlandet, og den er lett å ta med seg rundt, men det jeg merker er svært annerledes er at på forelesningssalene i Norge hadde nesten alle Mac og man var annerledes om man hadde PC. Nå studerer jeg i utlandet, og jeg er den eneste jeg vet om som har Mac og jeg føler meg som den snobben :P

Også veldig frustrert over at ingen av programmene vi trenger til studiet finnes på Mac så nå må jeg også skaffe meg en PC med Windows. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at jeg i de nesten 25 årene jeg har brukt apple, har hatt enormt mye mindre problemer enn windowsbrukerne. Generelt har jeg hatt lite problemer med programvare, praktisk talt ingen hardwarefeil (utover en og annen harddisk som har tatt kvelden - disse er det ikke apple som produserer), og alt jeg har mistet av data er én mp3-fil.

Apple produserer lite eller ingenting av PCene, de designer utseendet og bestemmer hvilke deler som skal være inni. Alle delene kommer fra forskjellige maskinvareprodusenter og er de samme som brukes i PCer. Den ekstreme tilliten til Apple for eksisterende Apple-brukere kalles for øvrig Choice-supportive bias.

Anonymkode: 94a63...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For prisen av en ny macbook pro kan man bygge en stasjonær som klarer å gjøre tunge jobber raskere om man vet hva slags hardware man skal sette inn. Krever litt research og ser kanskje ikke så flashy ut, men alt det som egentlig betyr noe fungerer bedre og er billigere, men om man har lyst og råd til å bruke 20 000 kr på en maskin som man skal lese e-post, synce telefonen og streame litt med så er det bare å kjøre på med apple.

Anonymkode: a4093...116

Men uansett om man kan kjøpe deler til en fænsi stasjonær, så er den ikke så lett å drasse rundt på da :PUten at jeg vet, så vil jeg tro de færreste kjøper stasjonære macer, og derfor blir det litt "feil" å dra inn en stasjonær i denne diskusjonen, syns jeg :)

Jeg har brukt pcene OG macen min til å spille sims, lese mail, surfe og se på serier. Allikevel fungerte den gamle macen lenger enn en windowsmaskin til samme pris. Hvorfor ble da windowsmaskinen så jævlig treg og bråkete, om den er så mye bedre enn macen, når det eneste "begynner å bli gammel" tegnet til macen var at den blåste litt mer, men det roet seg jo ved å tømme den for støv? (Og ikke fungerte superraskt på nyere programvare, men det hadde ikke en 5 år gammel windowsmaskin gjort heller).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Apple produserer lite eller ingenting av PCene, de designer utseendet og bestemmer hvilke deler som skal være inni. Alle delene kommer fra forskjellige maskinvareprodusenter og er de samme som brukes i PCer. Den ekstreme tilliten til Apple for eksisterende Apple-brukere kalles for øvrig Choice-supportive bias.

Anonymkode: 94a63...b31

Det var jo nettopp det jeg skrev - at apple ikke produserer hardware, men at jeg heller ikke har hatt noen hardwarefeil å snakke om. Én av grunnene til dette, er at apple vet hvilke komponenter OS'et deres skal kjøre på, og dermed får man i betydelig mindre grad hardwarekonflikter enn i de ofte uforutsigbare oppsettene windowsbokser kan ha.

Anonymkode: 40110...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Titania skrev:

Men uansett om man kan kjøpe deler til en fænsi stasjonær, så er den ikke så lett å drasse rundt på da :PUten at jeg vet, så vil jeg tro de færreste kjøper stasjonære macer, og derfor blir det litt "feil" å dra inn en stasjonær i denne diskusjonen, syns jeg :)

Jeg har brukt pcene OG macen min til å spille sims, lese mail, surfe og se på serier. Allikevel fungerte den gamle macen lenger enn en windowsmaskin til samme pris. Hvorfor ble da windowsmaskinen så jævlig treg og bråkete, om den er så mye bedre enn macen, når det eneste "begynner å bli gammel" tegnet til macen var at den blåste litt mer, men det roet seg jo ved å tømme den for støv? (Og ikke fungerte superraskt på nyere programvare, men det hadde ikke en 5 år gammel windowsmaskin gjort heller).

 

Ja, dette er en annen ting. 

Bråket. 

Min MacBook Air (min 4. Mac i løpet av 24 år!), går alldeles lydløst. Men min manns Samsung bråker. Vifte eller noe sånt? Og den blir veldig varm. Min Mac blir ikke varm, og bråker ikke. 

Og jeg har altså hatt 4 Mac'er på 24 år. Bærbare, riktignok. Har også (ja, har - ikke hadde) et monstrum av en stasjonær Mac som er fra rundt 1995. Og den rusler og går fremdeles. Ok, pga av manglende programvare kan den ikke brukes til så veldig mye. Men på den har jeg supre foto-redigeringsprogrammer og designprogrammer. Gamle, men funker. Så da gjør jeg jobben der, og sender resultatet på epost til meg selv. På en nyere Mac. Funker fjell. 

Nevnte vel tidligere at jeg også har den aller første iMac som kom til Norge? Og at den fremdeles virker? 8Mb minne, tror jeg det var. Senere oppgradert til 16. Hehe, ja det var tider. 

 

Anonymkode: 36dcf...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den ekstreme tilliten til Apple for eksisterende Apple-brukere kalles for øvrig Choice-supportive bias.

Anonymkode: 94a63...b31

Jeg har for øvrig ikke "ekstrem tillit" til apple. Jeg synes de gjør mye dumt, og det er mye jeg ønsker de skulle gjort annerledes - men min erfaring er at maskinene deres har hatt betydelig bedre levetid og stabil ytelse enn alt annet jeg har prøvd, samt at OS'et deres faktisk er veldig godt (det har sine negative sider det også). Det er en myte at man ikke kan tilpasse like mye under OSX som i Windows. Er man fortrolig med tsch og bash, har man full kontroll.

Anonymkode: 40110...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg har hatt min Mac Pro i over tre år, og den går fortsatt som en klokke. Jeg har aldri hatt en windowsmaskin som har fungert like bra hver dag i over tre år. Maskinen min er også helt lydløs fortsatt, en gave til meg som blir gal av kontinuerlig susing rundt meg.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 hours ago, Linaria said:


Også veldig frustrert over at ingen av programmene vi trenger til studiet finnes på Mac så nå må jeg også skaffe meg en PC med Windows. 

Du kan lage en partisjon på driveren eller virtualisere windows på Mac. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen på Mac og PC er to ting

1) Byggekvalitet (billig plast kontra Metall)

2) PC kommer forhåndsinstallert med crapware i bøtter og spann som gjør at selv om den på papiret burde vært dobbelt så rask som Macen er alt sirup som blir stadig tjukkere med tiden.

I tillegg er trackpaden på Mac helt overlegen det man får på windows maskiner.

Mac er dyrt, men kvalitet koster.

 

Anonymkode: ac2e3...355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Titania said:

Men uansett om man kan kjøpe deler til en fænsi stasjonær, så er den ikke så lett å drasse rundt på da :PUten at jeg vet, så vil jeg tro de færreste kjøper stasjonære macer, og derfor blir det litt "feil" å dra inn en stasjonær i denne diskusjonen, syns jeg :)

Jeg har brukt pcene OG macen min til å spille sims, lese mail, surfe og se på serier. Allikevel fungerte den gamle macen lenger enn en windowsmaskin til samme pris. Hvorfor ble da windowsmaskinen så jævlig treg og bråkete, om den er så mye bedre enn macen, når det eneste "begynner å bli gammel" tegnet til macen var at den blåste litt mer, men det roet seg jo ved å tømme den for støv? (Og ikke fungerte superraskt på nyere programvare, men det hadde ikke en 5 år gammel windowsmaskin gjort heller).

 

En stasjonær mac eller en iMac er også en datamaskin ;) men ser poenget ditt. Man kan allikevel komme bedre ut av det ved å bygge/kjøpe en stasjonær pc til en litt lavere pris og kjøpe en liten billig bærbar pc enn å kjøpe en macbook. Tror mye av greia med mac er at det handler om at man vil ha en fordi den ser fin ut selv om den ikke nødvendigvis passer behovet slik at man bruker penger på noe man egentlig ikke trenger og som man kunne brukt på noe annet. Synes designet og tastaturet fortjener 10/10 mulige poeng, men kraft og ytelse står desverre ikke i stil med prisen i mine øyne.

Hvorfor pcen din ble treg og bråkete vet jeg ikke, men tipper at en reinstallering av windows og en rengjøring av maskinen hadde gjort underverker. Det kan også handle om driverne som produsenten av pcen har. Hvis du har betalt det samme for pc og macen skulle normalt sett kraften og ytelsen til pcen være mye bedre. For et par år siden kunne man få kjøpt en macbook air med 4gb(loddet) ram, i5 prosessor og 1366x768 skjermopløsning for ca 10-11000 kr. For samme pris kunne man kjøpe en laptop(asus) som har nesten samme utseende som macen, med et skjermkort, 8gb (kan oppgraderes til 12gb)ram, i7 prosessor og 1920x1080 skjermoppløsning ips skjerm. Macbook airen hadde ikke engang hd skjerm. For min del var valget ganske enkelt og har ikke hatt noen problemer med asusen. Det eneste jeg har hørt av vifta er når jeg har kjørt lightroom med mange og store .tif filer.

Anonymkode: a4093...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ender alltid med at "folk" sammenlikner en typisk PC til 4-5000 opp mot en skikkelig råtass av en Mac som koster en hel haug mer. Klart det er forskjell. 

Prøv en sånn:

https://www.microsoft.com/nb-no/store/d/surface-book-2/8MCPZJJCC98C/KVQW?invsrc=search&OCID=AID620866_SEM_WgnZYAAAF-h31RBO:20171205081514:s&s_kwcid=AL!4249!3!232466218681!e!!g!!surface book&ef_id=WgnZYAAAF-h31RBO:20171205081514:s

Ikke noe bloatware, god trackpad, solid byggekvalitet. Til en helt annen pris. 

TS, Mac er ikke "oppskrytt", men du får gode Windowsmaskiner også om du skal opp i det prisleiet. Kjøp det du har mest lyst på. 

Noen programmer kan være forbeholdt Windows, så sjekk det først hvis det er noe spesielt du "må" ha på maskinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det var jo nettopp det jeg skrev - at apple ikke produserer hardware, men at jeg heller ikke har hatt noen hardwarefeil å snakke om.

Poenget er at det blir meningsløst å si at ikke det er et Mac-problem hvis det skyldes en del som ikke er laget av Apple.

Anonymkode: 94a63...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Forskjellen på Mac og PC er to ting

1) Byggekvalitet (billig plast kontra Metall)

2) PC kommer forhåndsinstallert med crapware i bøtter og spann som gjør at selv om den på papiret burde vært dobbelt så rask som Macen er alt sirup som blir stadig tjukkere med tiden.

I tillegg er trackpaden på Mac helt overlegen det man får på windows maskiner.

Mac er dyrt, men kvalitet koster.

 

Anonymkode: ac2e3...355

PCer finnes i utallige varianter. Vil man ha metallkasse eller en bedre trackpad så kan man fint finne noen som har det. Man må ut med litt mer penger hvis man vil ha høyere kvalitet, men det vil sannsynligvis fortsatt bli billigere enn en Mac. Windows kan reinstalleres før man begynner å bruke PCen, så får man ingenting av det produsenten har lagt inn.

Anonymkode: 94a63...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Mac er at det er veldig holdbare maskiner.  Jeg har f.eks. en MacBook i hvit plast fra 2008 som fortsatt fungerer helt fint.   Den er koblet til stereoanlegget hjemme og brukes til å streame Spotify.

Min "arbeidshest" er en 15" MacBook Pro fra 2015 som fortsatt fungerer like bra som da den var ny.  HD'en er en SSD med 512 GB lagring, ikke allverden, så jeg har et par eksterne HD'er jeg lagrer store ting på, som f.eks. filmer, bilder etc.  Jeg ser ikke for meg at jeg må bytte den ut på lang tid.

Anonymkode: bb7db...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...