Gå til innhold

Er mac sine datamaskiner oppskrytt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke Mac-maskinene er noe bra. Det er oppskrytt. Det var noen som skrøyt av MAC altså Apple sine datamaskiner på nett og en dag kjøpte jeg en men den er ikke bra. Den er overpriset, folk kjøper den bare fordi det er en eple-logo på den. Mange ting virker ikke og man kan bare lagre noen få ting med den også blir disken full. Sånn blir ikke vanlige datamaskiner. Programmene slutter å virke og ingenting lar rette på seg. Flere som syns Apple sine datamaskiner er oppskrytt? En vanlig data er bedre og har ikke sånne problemer hele tiden. 

Anonymkode: da80c...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke en typisk Apple-entusiast. Jeg har hatt noen iPhones og egentlig vært godt fornøyd, men har bytta over til andre mobilmerker da jeg ikke har vært "frelst" i den forstand. Syns prisen på mobilene er ganske drøy, med tanke på at man får billigere telefoner som er like bra. Når det kommer til data derimot, elsker jeg mac. Det er virkelig den beste maskinen jeg har hatt. Rask, enkel, oversiktlig, stille, aldri noe problem med den. Har hatt den i flere år nå også, ikke hatt den på reparasjon på disse årene. Fungerer strålende. Absolutt verdt pengene, og kommer til å kjøpe den samme på nytt igjen dersom denne ryker.... Dyrt ja, men absolutt verdt pengene. Ser ut til at vi har veldig forskjellige erfaringer.

Anonymkode: a2d1d...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del elsker jeg min MacBook Air. Har IPhone og har mobilen koblet til min Mac, elsker at jeg kan snakke i tlf via Mac hvis noen ringer meg. Ikke minst at hvis jeg holder på med en skriveoppgave og maskinen slår seg av fordi den er tom for strøm så trenger jeg kun å sette i lader, slå på maskinen igjen og oppgaven min er fortsatt der selv om jeg ikke lagrer den på forhånd. Den er så bra for mine behov og kommer aldri til å gå tilbake til ett annet merke. Før hadde jeg alltid Samsung og hp. 

Anonymkode: 4144f...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe nytt at Mac og Apple-produkter generelt er overpriset. Man får fint design, ja, men man får mye kraftigere datamaskiner til mye lavere pris. Hvis det er innmaten man er opptatt av, så velger man noe annet.

Anonymkode: 6f1f1...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smak og behag, men opplever absolutt å få valuta for pengene! Sitter i skrivende stund på min Macbook Pro fra 2011 og den fungerer som bare hjuling! Er vel ikke alle vanlige maskiner som kan skryte på seg en levealder på snart 7 år? 

Når det kommer til lagring er det veldig individuelt hva maskinene inneholder, både Apple og andre produkter. Noen har SSD-lagring, andre ikke. Selv har jeg 500 GB harddisk og ikke verdens kraftigste prosessor. Har man en ekstern harddisk eller Time Capsule på siden er det absolutt ikke noe grunn til å oppgradere til f.eks. 1T lagring. Vil også tørre å påstå at det er de færreste som har behov for 1T lagring, men det er nå så.

Er enormt fornøyd med operativsystemene til Apple og det er hovedgrunnen til at jeg ikke kommer til å gå tilbake til Windows. 
"Once you go Mac, you never go back!"
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om den ikke fungerer så tar du den med tilbake til butikken hvor du kjøpte den. Så klart skal du ikke betale for et defekt produkt. 

Personlig skal jeg aldri ha PC igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun Apple. Det spørs hva du skal bruke mac’en til. Selv bruker jeg mac’en til å redigere bilder, filmer og til musikk. Jeg bruker iCloud, og har MacBook Pro, iMac, iPad Mini og Air, iPod touch, iPhone 7 Plus og iPhone 8 plus og AppleTV. For gameing eller surfing på nett trenger du ikke MacBook. 

Anonymkode: b625b...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for så vidt være enig i at de er oppskrytt, men siden min forrige mac levde bra fra 2009 til i fjor uten nevneverdige problemer så sliter jeg med å bedømme dem som dårlige. Fikk plass til alt jeg trengte på den, men den ble etterhvert treg siden alle programmer blir tyngre og tyngre. RAM oppgradering berget meg en stund, men så var det ikke plass til å sette inn mer. 

Til sammenlikning døde min fordums Toshiba etter 2 år. 

På mac slipper jeg endeløse programoppdateringer slik jeg hadde på Toshibaen og jeg slipper masse forhåndsinnlagt dill som jeg aldri bruker. Dvs. litt sånt er jo på Applemaskinene også, men det som ligger der er iallfall potensielt nyttig selv om jeg ikke har voldsomt bruk for iMovie eller GarageBand. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en diskusjon folk aldri blir enig i - på lik linje med iPhone vs. Android :P

Programvare som ikke virker, finnes det ofte alternativer til eller man kan bruke crossover og lignende. Lagringsplass kommer både an på størrelsen på harddisken på maskinen du kjøper, og det er jo fullt mulig å supplere med ekstern disk - på lik linje med at du ikke har plass til noe mer på en windowsmaskin med liten harddisk. Programmer som slutter å virke jevnlig kan man installere på nytt for å forsøke, ellers får man håpe på en oppdatering av programvaren

Å ja da, maskinene er dyre, men for min del har de fungert så mye bedre enn en windowsmaskin at de er verdt prisen også. Kjøpte min første i 2011 og den fungerte veldig bra da jeg solgte den i fjor, men valgte å oppgradere til en nyere siden jeg brått fikk råd. Hadde jeg hatt windowsmaskin, hadde jeg nok hatt 3-4 på den tiden, fordi jeg alltid opplevde de som raskt trege, og reinstallasjon ikke hjalp nevneverdig. Og programmer som kræsjet eller ikke gjorde som de skulle. Og jeg bruker maskinene på nøyaktig samme måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare Mac. Jeg har en annen laptop some jeg bruker til spill og sånn (Mac er mer min arbeids laptop), men jeg har ikke prøvd noe lignende med andre merker. Jeg er storfornøyd med mitt kjøp. Jeg har også iPhone og iPad. Jeg har familiemedlemmer med andre nettbrett og telefoner, men de frister ikke. Jeg liker det jeg har bedre. 

Jeg tror det rett og slett er smak og behag. De er jo bra at vi har så mange modeller å velge mellom da, så man kan finne noe som passer for seg selv. 

Anonymkode: 6e67b...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er oppskrytt. For all del, det er greie maskiner som mange syntes er enkle å bruke, og jeg har jo en selv også på jobb. Det har blitt litt bedre med årene. Men at det er så mye mer stabilt er det reneste tøv. Jobbet med bla. IT drift inntil for kort tid siden, og det var systematisk slik at de aller fleste feilene oppstod med Appleprodukter, mens nyere Windowsmaskiner bare spiller og spiller stort sett. Det er heller ikke slik at man slipper oppdateringer med Appleprodukter. Både operativsystemet og de fleste applikasjonene må oppdateres jevnlig på Mac OS også (tidligere OSX), og vi så flere feil på OSX programvare enn de som var utviklet for Windows. 

Mange av nettbrettene og Iphonene i organisasjonen hadde også dette med å bli defekt, langt oftere enn telefoner fra andre produsenter. 

Anonymkode: 55ddb...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke enig. 

Jeg har hatt mange Mac'er og mange PC'er. Mac'ene mine lever og har levd i mange, mange år. Har faktisk fremdeles den første iMac som kom til Norge. Og den virker! Er vel minst 20 år gammel (type første "bærbare" som kom, kjempetung, men med håndtak for å bære den rundt, turkis/grå).

PC'ene dør mye fortere. 

Anonymkode: 36dcf...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Titania said:

 

Å ja da, maskinene er dyre, men for min del har de fungert så mye bedre enn en windowsmaskin at de er verdt prisen også. 

Det er mitt inntrykk også. Man betaler litt mer for maskinen, men så er man til gjengjeld som regel fornøyd med kjøpet i ettertid. For min del er det det som er avgjørende. Jeg bruker maskinen såpass mye at det er bedre å betale litt ekstra og være fornøyd i en lang periode enn å betale litt mindre for et produkt jeg egentlig ikke er fornøyd med. 

Finnes sikkert datamasiner hvor man får mer for pengene enn mac, men ikke synes mac er et sikkert alternativ om man ønsker å være fornøyd med kjøpet.  Mye lettere å gjøre bomkjøp med de andre merkene. Jeg har i hvert fall aldri vært fornøyd med maskinen før jeg kjøpte mac. Kjæresten har en Samsung han er veldig fornøyd med, men den var ikke noe billigere enn min maskin så da ryker jo prisargumentet. 

Boren min fikk mac for første gang nå og for første gang så bruker han trackpaden på laptopen i stedet for ekstern mus. 

Edit: Har hatt macbook air siden 2013 og den fungerer fortsatt som en klokka. Aldri hatt en pc som har virket såpass bra like lenge. 

Edit2: Noe som har irritert meg med mac er laderne som ikke har hatt lang holdbarhet hos meg eller de jeg kjenner. Når de i tillegg er svindyre så synes jeg det blir for dårlig. 

Endret av potetstappe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først hadde jeg bare PC, og de varte toppen 5 år hver før de døde. I 2012 så kjøpte jeg en MacBook Pro, to år etter siste anskaffelse av en HP. Høsten 2014 lot jeg begge stå i tre måneder. Jeg brukte i stedet padde og fon. Da jeg skulle bruke de to igjen, på nyåret, funket Mac som om jeg aldri hadde vært borte fra den, mens HP'n gikk i svart og måtte restartes 30 ganger før den fungerte så pass at jeg kunne bruke den i én måned før den sa farvel for godt. Ikke noe mer PC for meg nei :raven: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mac er omvendt forstand, «oppskrytt» av de som ikke under noen omstendigheter, aldri skal ha Mac! For å få en like god PC må man faktisk ganske høyt i pris, det er det ene, det andre er at PC ikke er i nærheten av å være like stabil, og kjapp etter flere års bruk😊😊😊 Aldri noe mer PC for min del!!

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple produkter er gode de. Men hvis du hadde brukt like mye på en vanlig pc som en macbook koster ville du fått mye mer for pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2017 at 3:53 PM, AnonymBruker said:

Jeg syns ikke Mac-maskinene er noe bra. Det er oppskrytt. Det var noen som skrøyt av MAC altså Apple sine datamaskiner på nett og en dag kjøpte jeg en men den er ikke bra. Den er overpriset, folk kjøper den bare fordi det er en eple-logo på den. Mange ting virker ikke og man kan bare lagre noen få ting med den også blir disken full. Sånn blir ikke vanlige datamaskiner. Programmene slutter å virke og ingenting lar rette på seg. Flere som syns Apple sine datamaskiner er oppskrytt? En vanlig data er bedre og har ikke sånne problemer hele tiden. 

Anonymkode: da80c...11c

Problemet ditt er ikke at macen din ikke virker, men at du forventer at den skal oppføre seg som en windowsmaskin. Hvis det er noe som virkelig ikke virker, skal du selvsagt klage på det - men sannsynligheten er vel heller at du forsøker å ta med deg en windowserfaring over til macen, og derfor fåt en opplevelse av at ting ikke virker, i stedet for å lære deg operativsystemet du faktisk bruker.

Når det gjelder diskplass, kan man saktens diskutere hvorvidt apples implementering av ssd-disker som standard kommer sluttbrukere til gode eller ikke - men de har altså valgt en løsning der de har valgt en mindre (og dyrere) harddisk som til gjengjeld er ekstremt mye raskere, og mindre utsatt for mekaniske feil. I en tid der folk i utstrakt grad bruker skylagring, er det ikke sikkert det er så dumt. Du kan selvsagt bytte den ut med en større disk, ellee bruke en ekstern disk ved siden av. Det er akkurat samme valg du har på et windowsbasert system.

Din kritikk er ikke basert på faktiske forhold, men på at du ikke har satt deg inn i det redskapet du ønsker å bruke. Appleprodukter er dyre, det er helt riktig. Om de er overprisede eller ikke, kan man selvsagt diskutere, men det er mye du får med i et applesystem som du må betale veldig mye ekstra for på en windowsmaskin.

Hvis du forventer at OsX oppfører seg som windows, er du garantert å få problemer. Lærer du deg å bruke OsX, vil du se at du har et pålitelig og stabilt system som gjøre det du ber det om, og der sikkerheten er langt bedre ivaretatt enn hos microsoft.

Anonymkode: 40110...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple +:

Fint design

Apple -:

Lav kapasitet på hardware i forhold til det man betaler og i visse tilfeller er den "gammel".

The apple way or the highway; kjøp en ipad, ipod eller iphone å prøv å bruk noe annet enn itunes for å synce....tror ikke det gitt.

Vanskelig å oppgradere hardware, f. eks minne (Ram) på macer.

OSX= lukket kildekode og få muligheter til å tilpasse systemet etter eget ønske utover å flytte på docken og endre fontstørrelser.

For prisen av en ny macbook pro kan man bygge en stasjonær som klarer å gjøre tunge jobber raskere om man vet hva slags hardware man skal sette inn. Krever litt research og ser kanskje ikke så flashy ut, men alt det som egentlig betyr noe fungerer bedre og er billigere, men om man har lyst og råd til å bruke 20 000 kr på en maskin som man skal lese e-post, synce telefonen og streame litt med så er det bare å kjøre på med apple.

Anonymkode: a4093...116

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...