Gå til innhold

Klager over at hun ikke får jobb som lastebilsjåfør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Snabeldyr skrev:

Misunner deg ikke, mine ca 100.000 i året var mer enn nok, pluss pendlingen til og fra... :) 

Må si meg helt enig med AB under her, 100000 kjører jeg selv tross at jeg ikke har sjåførjobb

Anonymkode: 2f43d...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva man er sjåfør på. En høvel kommer ikke så langt på en arbeidsdag.

Anonymkode: b9848...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva man er sjåfør på. En høvel kommer ikke så langt på en arbeidsdag.

Anonymkode: b9848...c05

det forstår jeg men når man skryter av å være sjåfør og drar frem 100000 så bør man vite at det er veldig lite 

Anonymkode: 2f43d...437

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Hun har selv møtt skepsis ved jobbsøking i transportbransjen. Til tross for dette håper hun flere jenter velger sjåføryrket i fremtiden.

- Noen er fortsatt skeptiske til å ansette jenter, og det er helt ubegrunnet. Jeg har flere venninner som er lastebilsjåfører, og vi har alle opplevd det samme. Det er viktig å ikke gi seg. Det gjelder bare å stå på og bevise at de tar feil, forteller Jannike.
http://www.mtlogistikk.no/artikler/kvinnelige-lastebilsjaforer-mest-lonnsomme/377935

Nei, det er ikke ubegrunnet. Det er fordi kvinner ikke er like gode sjåfører, ikke er like sterke som menn og ikke holder ut like godt som menn. Kvinner trenger mer søvn, lenger pauser og er ikke like sterke noe som gjør at de ikke sikrer lasten like godt som menn gjør. Kvinner klarer heller ikke å regne like godt som menn, så en kvinne klarer ikke, like godt som en mann, å beregne LTP på en trippelboggiehenger. Så det at det er ubegrunnet er bare tøv! Det har å gjøre med erfaringer. 

Anonymkode: 3260c...afb

En rekke fullstendig gale påstander. Les deg ordentlig opp på dette, så du slipper å leve med så stusselige fordommer resten av livet.

Anonymkode: 80427...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 0.30, AnonymBruker skrev:

Det forskes ikke på allmenn viten.

Anonymkode: 3260c...afb

Det er forsket på og motbevist for lenge siden. Kunnskapsnivået ditt er som på 60- tallet.

Anonymkode: 80427...43a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var langtransportsjåfør i 7 år før jeg fikk meg jobb som trafikkmegler innen transportbransjen for 4 år siden. Og jeg kan fortelle at lastebileiere flest er skeptiske til og ansette kvinnelige sjåfører. Og det er helt enkelt fordi det ofte innebærer fysisk arbeid du sitter ikke bak ratten hele dagen, Hvis en sjåfør skal losse/laste stykkgods i Oslo til sørlandet så begynner sjåføren kl. 7 om morgenen losser bilen tom og begynner å laste ved 11-12 tiden på formiddagen og sjåførene må stu lasset mest mulig effektivt som innebærer spretting av paller og en del tunge løft for at det skal være minst mulig luft igjen på bilen/tralla. Og bilene reiser som regel ut fra Oslo ved 4-5 tiden på ettermiddagen og losser/laster en 3-4 plasser på veien hjem fra Oslo til sørlandet, Og når sjåførene er kommet hjem til sørlandet ved 10-11 tiden om kvelden så må de losse bilen selv eller sammen med en terminalarbeider og er tom ved midnatt klokka ringer ved 6 tiden neste morgen og de er avgårde igjen ved 7 tiden losser/laster i alle sørlandsbyene er tilbake på terminalen ved 2-3 tiden har seg en kaffepause,prater med trafikkmeglerne, før de laster om og setter kursen for Oslo igjen ved  4-5 tiden. Vi har hatt noen kvinnelige sjåfører hos oss og jeg må si at dem holder ikke samme standard som sine mannlige kollegaer. De er som regel mindre effektive, Ikke like flinke til og stu og laste og har i enkelte tilfeller også problemer med fysikken. Men detta gjelder distrubisjon/stykkgods og partigods.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

det forstår jeg men når man skryter av å være sjåfør og drar frem 100000 så bør man vite at det er veldig lite 

Anonymkode: 2f43d...437

Jeg kjører tipp og vi kjører ikke så langt. Jeg har bare jobbet der noen mnd så vet ikke hvor langt de går pr år, men ser at de eldste bilene ikke har gått mer enn 350 000. Kommer vel an på kjøringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Hun har selv møtt skepsis ved jobbsøking i transportbransjen. Til tross for dette håper hun flere jenter velger sjåføryrket i fremtiden.

- Noen er fortsatt skeptiske til å ansette jenter, og det er helt ubegrunnet. Jeg har flere venninner som er lastebilsjåfører, og vi har alle opplevd det samme. Det er viktig å ikke gi seg. Det gjelder bare å stå på og bevise at de tar feil, forteller Jannike.
http://www.mtlogistikk.no/artikler/kvinnelige-lastebilsjaforer-mest-lonnsomme/377935

Nei, det er ikke ubegrunnet. Det er fordi kvinner ikke er like gode sjåfører, ikke er like sterke som menn og ikke holder ut like godt som menn. Kvinner trenger mer søvn, lenger pauser og er ikke like sterke noe som gjør at de ikke sikrer lasten like godt som menn gjør. Kvinner klarer heller ikke å regne like godt som menn, så en kvinne klarer ikke, like godt som en mann, å beregne LTP på en trippelboggiehenger. Så det at det er ubegrunnet er bare tøv! Det har å gjøre med erfaringer. 

Anonymkode: 3260c...afb

Her er det vel ikke menn og kvinners gjennomsnittlige regneevner som er det interessante, men regneevnen til de som faktisk skal gjøre jobben. Hvis da sjåfører i praksis regner ut slike ting ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lastebilsjåfør, men har en del kontakt med bransjen. Ser at det har blitt flere kvinnelige sjåfører de siste årene, så det ser ikke ut til å forekomme noen enorm diskriminering mot kvinner. Faktisk senest i går når jeg var innom lageret kom det inn en snerten blond snelle som kjørte semi/langtransport. Mine tanker er dog som en annen nevnte hvor lenge de holder ut i bransjen. Tviler på at en kvinne holder ut med en slik type jobb i 40 år da det krever en god del fysisk og mentalt - er ikke bare bare å stå opp 04.30, ha lange dager og klare dette hardkjøret i årevis.

Endret av Aule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er vanskelig for hvem som helst å få jobb som lastebilsjåfør hvis man er helt grønn og ikke har erfaring i bransjen. Og som med de fleste andre ting, mye handler om kontakter.

Anonymkode: fbe58...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vanskelig for hvem som helst å få jobb som lastebilsjåfør hvis man er helt grønn og ikke har erfaring i bransjen. Og som med de fleste andre ting, mye handler om kontakter.

Anonymkode: fbe58...b7e

Og selvfølgelig er det normalt å starte med de "dårligste" drittjobbene. Starte på gulvet.

Anonymkode: fbe58...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er vanskelig for hvem som helst å få jobb som lastebilsjåfør hvis man er helt grønn og ikke har erfaring i bransjen. Og som med de fleste andre ting, mye handler om kontakter.

Anonymkode: fbe58...b7e

Tråden er tre år gammel så kanskje hun har fått seg jobb forlengst.

Anonymkode: fc5ee...c24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tråden er tre år gammel så kanskje hun har fått seg jobb forlengst.

Anonymkode: fc5ee...c24

Ikke umulig det nei.

Anonymkode: fbe58...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er tre år gammel så kanskje hun har fått seg jobb forlengst.

Anonymkode: fc5ee...c24

Håper det. Hadde vært interessant å vite hvordan det gikk med henne. Har nå inntrykket av at det er flere og flere kvinner som velger å bli yrkessjåfør og klarer seg fint. 

Anonymkode: 78818...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...