Gå til innhold

Hvorfor korsfestet romerne...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...den eneste mannen i hele verden som kunne gjøre vann om til vin?

Anonymkode: 115ac...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, WubWub said:

Romerne likte vel ikke vin da

Nonsens.

Sikkert kommersielle interesser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

Nonsens.

Sikkert kommersielle interesser.

Kan være at eierne av romerske/italienske vingårder drev med lobbyvirksomhet i senatet for å kvitte seg med en rival? Det er jo litt vanskelig å konkurrere med en kar som kan forvandle havet til vin. 

En konspirasjonsteori til ettertanke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub said:

Kan være at eierne av romerske/italienske vingårder drev med lobbyvirksomhet i senatet for å kvitte seg med en rival? Det er jo litt vanskelig å konkurrere med en kar som kan forvandle havet til vin. 

En konspirasjonsteori til ettertanke. 

Absolutt.

Nå er ikke bibelkunnskapen min den sterkeste, men kunne Jesus gjøre om også aaltvann til vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Absolutt.

Nå er ikke bibelkunnskapen min den sterkeste, men kunne Jesus gjøre om også aaltvann til vin?

Nei, dét kan jeg ikke tro. Der går grensen altså. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...den eneste mannen i hele verden som kunne gjøre vann om til vin?

Anonymkode: 115ac...b39

De hadde vel mer enn nok vin allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det betydde så mye med den vinen. Nå ødelegger jeg sikker morroa her men i den tiden var rent vann en mangelvare, derfor lagde de vin av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Absolutt.

Nå er ikke bibelkunnskapen min den sterkeste, men kunne Jesus gjøre om også aaltvann til vin?

Etter det jeg husker så var det bare et tilfelle hvor Jesus forvandlet vann til vin så jeg er usikker på om det gjaldt for alt vann men jeg regner med det. 

Under et bryllup i Galilee ble Jesus informert av sin mor om at verten hadde gått tom for vin og hun ba om en guddommelig intervensjon. Jesus var ikke vond å be så han beordret tjenere om å fylle opp 6 store mugger med vann, han påkalte så den hellige ånd og adakadabra ble de urokkelige fysiske lovene brutt og molekyl sammensetning til vannet ble forvandlet foran måpende øyne. 

Bryllupsgjestene kunne fortelle at det var den beste vinen de noen gang hadde smakt, noen beskrev den tilogmed som himmelsk!

Den store vin-industrien må ha fått nyss i dette og med dette ble Jesus sin skjebne forseglet. Faktisk er det ikke helt utenkelig at vingårdene i frykt for å gå konkurs presset senatorer og senatet til å kvitte seg med denne trusselen. 

Vi har jo sett fra nyere tid at tobakksindustrien har brukt leiemordere til å kvitte seg med folk som prøvde regulere tobakksavgifter men de har også brukt enorme summer i lobbyvirksomhet for å stilne kritiske røster som advarte mot farene ved bruk av tobakk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, WubWub skrev:

Kan være at eierne av romerske/italienske vingårder drev med lobbyvirksomhet i senatet for å kvitte seg med en rival? Det er jo litt vanskelig å konkurrere med en kar som kan forvandle havet til vin. 

En konspirasjonsteori til ettertanke. 

Hjemmebrenning var nok ikke tillat den gangen, heller.

 

23 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Nonsens.

Sikkert kommersielle interesser.

Noe annet ville vært rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Duff skrev:

Tror ikke det betydde så mye med den vinen. Nå ødelegger jeg sikker morroa her men i den tiden var rent vann en mangelvare, derfor lagde de vin av det.

Du ødelegger aldri moroa :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det wub. Nå vet du hvilken tidsalder som hadde vert perfekt for deg da, bare ikke gjør om vann til vin selv....da vet du hva som skjer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Absolutt.

Nå er ikke bibelkunnskapen min den sterkeste, men kunne Jesus gjøre om også aaltvann til vin?

Erfaringen med religion og religiøse skrifter er at  dogmene utvikles ut fra det som helt spesifikt angis i nedtegnelsene. Presedensen er altså å gå direkte til skriftstedet og ta akkurat det som står nedtegnet der og identifisere egenskapene og de særskilte kvalitetene ved den aktuelle guddommen.

I det aktuelle skriftstedet her så står det (Og jeg gjengir): 

Johannes 2:1-11

 1Den tredje dagen var det bryllup i Kana i Galilea, og Jesu mor var der. 2Også Jesus og disiplene hans var innbudt til bryllupet. 3Da det ble mangel på vin, sa Jesu mor til ham: De har ikke vin. 4Jesus sa til henne: Kvinne, hva vil du meg? Min time er ennå ikke kommet. 5Hans mor sa til tjenerne: Hva han sier til dere, det skal dere gjøre6Nå sto der, etter jødenes renselsesskikk, seks vannkar av stein, hvert på to eller tre anker. 7Jesus sa til dem: Fyll karene med vann! Og de fylte dem til randen. 8Så sa han til dem: Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren! Og de bar det til ham. 9Kjøkemesteren smakte på vannet som var blitt til vin. Han visste ikke hvor den kom fra. Men tjenerne visste det, de som hadde øst opp vannet. Kjøkemesteren kalte da på brudgommen og sa til ham: 10Hver mann setter først den gode vinen fram, og når de er blitt drukne, da den ringere. Men du har gjemt den gode vinen til nå! 11Dette sitt første tegn gjorde Jesus i Kana i Galilea og åpenbarte sin herlighet. Og disiplene hans trodde på ham.

(Så sier Herrens Ord. Gud være lovet.)

Oki, så det betyr altså, når man skal utarbeide dogmet, at Jesus kun kan lage vin av vann som befinner seg i seks vannkar av stein som er satt fram etter jødenes renseslsesskikk. Hvert av dem må være på to eller tre anker.

Usikkerheten her kommer inn der det står to eller tre anker. Skal det være to, eller skal det være tre?

I Johannes 2:7 a) står det at Jesus sa til tjenerne at de skulle fylle karene med vann. Ut fra konteksten kan vi danne oss en forståelse av at dette var et kosher kjøkken, siden det stod seks vannkar der etter renselsesskikken. Tjenerne tømte vannet i karene uten noe mere mikkmakk eller diskusjon. Så det må, så langt vi kan forstå, ha vært snakk om ferskvann. Mest sannsynlig brønnvann. Med andre ord grunnvann.

Med andre ord kan vi lede ut fra Skriften at Jesus kunne lage vin av ferskt drikkevann som befant seg i vannkar av stein, hvert på to eller tre anker, som var satt fram etter jødisk renselsesskikk. 

Jeg har da ikke tatt høyde for at det som står i det nevnte skriftstedet er korrekt oversatt fra original-nedtegnelsen og konkordant tradert. Men det får andre ta seg av. Det er et studie i seg.

Bare hyggelig.:takke:

 

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Duff skrev:

Takk for det wub. Nå vet du hvilken tidsalder som hadde vert perfekt for deg da, bare ikke gjør om vann til vin selv....da vet du hva som skjer .

Har alltid drømt om romerske orgier , vin i bøtter og spann og gladiator arenaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, WubWub skrev:

Kan være at eierne av romerske/italienske vingårder drev med lobbyvirksomhet i senatet for å kvitte seg med en rival? Det er jo litt vanskelig å konkurrere med en kar som kan forvandle havet til vin. 

En konspirasjonsteori til ettertanke. 

Det var nok ikke bare vinbøndene som fikk en konkurrent. Fiskerne og brødbakerne fikk nok også grunn til å bekymre seg for fortjenesten, når den fyren kom spaserende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det var nok ikke bare vinbøndene som fikk en konkurrent. Fiskerne og brødbakerne fikk nok også grunn til å bekymre seg for fortjenesten, når den fyren kom spaserende...

Han Jesus levde farlig, å true folks levebrød er åpenbart noe av det siste man kan gjøre i livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

...den eneste mannen i hele verden som kunne gjøre vann om til vin?

Anonymkode: 115ac...b39

Det var jødene!

Anonymkode: d4ced...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...