Gå til innhold

?


BerntHulken

Anbefalte innlegg

Gjest DuVetHvem
45 minutter siden, jabx said:

Men hva skulle formålet med det vært? Man lærer seg maskin ved å bruke maskin. Man lærer ikke frivekter ved å bruke maskin. Frivekter gir best resultat fordi det aktiverer flere muskelgrupper.

Maskin og isolasjonsøvelser er noe man kan tenke på når man har et visst grunnlag.

Man bør altså starte med frivekter for å lage et grunnlag, og så kan maskin og isolasjonsøvelser brukes til å ha ekstra fokus på visse muskler/muskelgrupper.

Yeah I'm done. 

Formålet var å ta hensyn til en eventuelt totalt utrent kropp og eventuelle skader som måtte oppstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker slik : basisøvelser med tung vekt (all trening er relativ), gir høyere systemisk effekt og desto større hormonell respons (og setter derfor bedre i gang muskelbygging)kontra isolasjonsøvelser på f.eks biceps og triceps med manualer, der vekten man kan trene med er begrenset. Hvis målet er muskelvekst, bør man først og fremst gå for de store øvelsene knebøy, markløft, benkpress, og militærpress.

La oss si TS følger et nybegynnerprogram. Med normal dedikasjon og godt kosthold, skal en mann med normale testosteronnivåer i hvertfall greie å nå 140 kg i knebøy, 105 kg i benkpress og 170 kg i markløft på et år. Jeg nådde ca disse tallene i løpet av det første året med fullkroppsprogram, og jeg var på ingen måte av de mest dedikerte gutta.

Disse tallene er på ingen måte spektakulære , hverken totalt eller i løpet av et år. En virkelig dedikert person vil ha mulighet til å score høyere tall i løpet av det første året med trening.

Dette med mye volum mener jeg er for avanserte byggere og ikke nødvendigvis så viktig i seg selv. Enhver person som trener seg opp til å ta f.eks 150 kg i knebøy, 180 kg i markløft og 110 i benk vil ha mer muskler enn en person som f.eks har 60 i bøy, ca 82,5 i benk (misforhold mellom bøy og benk), og 90 i markløft.

Kroppen blir også større og sterkere av å stadig legge på mer vekt i de viktigste øvelsene og løfte med god teknikk. (Enig med jabx i å starte med lave vekter for å kjøre inn teknikken)

Når man tallene jeg nevnte vil man også ha mer kapasitet til å trene med mer volum. Feilen mange gutter og menn gjør er at de starter med å trene som bodybuildere når man er nybegynner.

Som nybegynner har du et vindu der du kan øke raskere enn du noen gang kan gjøre senere. Dette vinduet bør utnyttes skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...