Gå til innhold

Hvorfor er det mer populært å strikke enn å hekle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke veldig flink til å verken hekle eller strikke, men har gjort litt av begge deler, og funnet ut at det er hekling jeg liker best. Men så har det seg sånn at det finnes så mange flere fine strikkeoppskrifter enn det gjør til hekling, og jeg er bare nysgjerrig på hvorfor dette er. Samt hvorfor det virker som at "alle" strikker, og ikke så mange driver med hekling?

Anonymkode: 2ef44...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke, kanskje strikking alltid har vært mer populært enn hekling? Jeg kan strikke, men har aldri lært meg å hekle så nå gjetter jeg litt vilt: hekling tar kanskje lenger tid enn strikking også? Jeg forbinder hekling med duker og fine blonder, og det gjør kanskje andre også. Selv om jeg har sett fine gensere ol. som er heklet. 

Anonymkode: f97a1...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare det som er populært i Norge. I USA feks, er det omvendt, finner nesten ikke strikkeoppskrifter, hekleoppskrifter derimot er det masse av. Jeg gjør begge deler og liker begge deler like godt, kommer ann på hva jeg vil lage. Hekler kurver, bamser osv, men strikker klesplagg. Bruker nesten bare amerikanske hekleoppskrifter :) Masse bra på ravelry eller hvis du bare google crochet og det du vil hekle.

Anonymkode: 66556...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke, kanskje strikking alltid har vært mer populært enn hekling? Jeg kan strikke, men har aldri lært meg å hekle så nå gjetter jeg litt vilt: hekling tar kanskje lenger tid enn strikking også? Jeg forbinder hekling med duker og fine blonder, og det gjør kanskje andre også. Selv om jeg har sett fine gensere ol. som er heklet. 

Anonymkode: f97a1...ced

Går fortere å hekle (litt avhengig av heklenår/strikkepinne str såklart) men man bruker mye mer garn :P syns ikke det er like fint, ihvertfall ikke når det er snakk om klesplagg. Men er kanskje som du sier at mange forbinder det med duker, brikker osv.

Anonymkode: 66556...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også gjør begge deler. Når jeg lager figurer som nisser o.l så hekler jeg, og når jeg skal lage sokker eller genser så strikker jeg  

Anonymkode: 44fe9...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har med det at det er enklere å strikke varme klær enn å hekle dem? Siden det virker som det er omvendt i USA også...

Anonymkode: 98f2f...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikking har vel en lengre tradisjon her o Norge, når man tenker på alle mønsterstrikkede votter og kofter. Når man ser på gamle votter og kofter, som var tett strikket med mønster (dvs flere tråder som varmet) på tynne pinner, var de jo nærmest vindtette. Kanskje enda mer egnet til norsk klima enn heklede ting, jeg vet ikke?

Jeg syns selv hekling og strikking er litt hvert til sitt bruk. Jeg har f.eks. heklet noen tepper, men ville ikke i utgangspunktet tenke på å hekle klær. Både fordi jeg syns strikkede klær er finere, virker mykere og mer fleksible, i tillegg til at jeg er mer vant til strikking.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge deler, og synes hekling på mange måter er enklere enn strikking. Det er lettere å improvisere, kamuflere små feil, og ikke minst - rekke opp hvis man har gjort litt større feil.

Hovedgrunnen til at jeg foretrekker strikking er nok at jeg synes det er mye lettere å følge strikkeoppskrifter enn hekleoppskrifter. Det kommer selvsagt an på hva som hekles/strikkes, men generelt strikker jeg hvis jeg vil følge et bestemt mønster, og hekler når det er snakk om frihåndsprosjekter.

Synes også klær som er strikket ofte faller penere på kroppen en heklede plagg, derfor blir det mest strikking for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler har lange tradisjoner. De heklet gardiner, sengetepper, duker, grytelapper, kurver osv. Amishfolket er viden kjent for det og hekler mange av disse teppene under. Når vi skal lage klær egner strikking bedre for de fleste plagg. Men det er fullt mulig og hekle disse også

 

amish.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tenker jeg at hver fungerer best til sitt bruk. Jeg synes f.eks. strikking egner seg best til klesplagg (heklede plagg blir liksom tykkere og stivere) mens hekling egner seg bedre til tepper, duker, kosedyr o.l. som skal tåle litt mer. Jeg heklet før jeg begynte med strikking, for meg er det rett og slett enklere, men så savnet jeg å kunne lage litt andre ting og prøvde strikking. De siste årene er det strikking jeg har drevet mest med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må ha noe med å gjøre hvor isolerende plagget blir. Kan ikke se for meg at man kan hekle en islender?

Anonymkode: 98f2f...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2017 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Tror det må ha noe med å gjøre hvor isolerende plagget blir. Kan ikke se for meg at man kan hekle en islender?

Anonymkode: 98f2f...866

Kommer an på hva slags hekleteknikk man bruker. Jeg kan helle ullsokker som er dobbelt så tykke som vanlige ullsokker (for innebruk). Men jeg syns det er finere å strikke plagg som gensere osv 

Anonymkode: 79cb0...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...