Gå til innhold

Valp i bryllupsgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har god erfaring med det? Eller er det en dårlig idé uansett? 

Det har seg sånn at min far og stemor endelig skal gifte seg etter 15 år med samboerskap. De er hundemennesker og har vært vant til å ha to hunder i hus, men nå har de kun én. De har uttrykt mange ganger at de kunne tenkt seg å skaffe en valp, men det virker som at det bare blir ved ønsket. 

Så jeg tenkte litt på å høre med mine to stesøsken om vi skal gå sammen om å kjøpe en valp i gave fra oss ungene. Jeg tenker det hadde vært en fin og betydningsfull gave å få fra oss. 

Men likevel er jeg jo litt skeptisk, fordi det er jo mye jobb med en valp, så det blir jo også å pådra dem det ansvaret. De gifter seg om sommeren, så de får jo sånn sett tid i sommerferien til å bli kjent med hunden og trene den i det aller viktigste. Jeg tenker også å tilby meg å være hundepass dersom de har planlagt å reise på ferie et sted (de skal jo sikkert på bryllupsreise). Det er liksom litt risikabel gave føler jeg, for enten blir mottakeren utrolig glad for et nytt familiemedlem, eller så blir de brydd med å bli pådratt et sånt ansvar uten å ha blitt spurt først.. 

Altså det jeg lurer på er hva folk generelt tenker om det å få eller gi en valp i gave. Vet at det har mye med person og situasjon å gjøre, men er det noen som syns det er en utelukkende dårlig idé? Er det noen som har fått eller gitt en valp før som vil dele sin erfaring med det? 

Takk for alle innspill. 

Anonymkode: a4fff...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Uten tvil nei, ikke kjøp valp i gave. En hund/katt/marsvin etc gis kun om det er avklart med mottaker. Det er levende vesner, oppdretter (når vi snakker hund) skal ha muligheten til å hilse på nye eiere før salg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi aldri bort dyr uten at det er fullstendig avklart med mottaker på forhånd, uansett hvor mye du tror du vet at de har lyst på,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valp i gave er en dårlig ide!!! Da er det bedre å gi de summen en valp koster i gave istede.. Skal man ha hund, så vil man gjerne finne selve rasen og selve valpen selv. De forskjellige valpene har jo og forskjellige personligheter, og noe av kosen før man får hjem valpen er jo å finne rett hund. De må jo og sette av tid til å være med hunden de første månedene.. 

Anonymkode: 98f54...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her :goodbye:

Det er altså en utelukkende dårlig idé? Tenkte det kanskje finnes unntak. Men får kanskje vurdere noe annet da. Noen som har forslag? Hva er vanlig å gi til foreldre i bryllupsgave? 

Anonymkode: a4fff...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! NEI! NEEEEIIIIII!

Dyr er ikke en ting en gir bort i gave. La heller ekteparet velge hund selv og betale for den

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Dyr er ikke gaver. Dyr er tenkende, levende små vesener som fortjener å bli ønsket og verdsatt i et varig hjem. Disse menneskene kunne hatt 200 hunder tidligere, og være verdens største hundeelskere, men prinsippet er ganske klart: Man gir ikke hunder i gave, UANSETT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukkende dårlig idé ja.

 

Selv om de ønsker seg en hund nummer to, vill de nok ikke ha en hvilken som helst hund. Det er en ganske lang prosess å finne riktig rase og ikke noe dere kan gjøre. Man vil jo gjerne ha kontakt med oppdretter, velge valp med riktig gemytt osv. Ma må ha mange uker fri fra både jobb og andre forpliktelser når valpen kommer i hus. osv. Dersom de virkelig ønsker seg en valp, så gjør de det selv når det passer dem. 

Kanskje dere heller kan gå sammen søsken og gi en opplevelse, en weekend tur? Helg på spa hotell.

 

Anonymkode: 453e1...b37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er ikke gaver!!! 

Hvis dere ønsker å gi valp i gave så snakk med dem om det først. Det er ENESTE mulighet.

Anonymkode: 43963...75d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gi bort dyr i gave. Selv om de er hundemennesker, så kan dere ikke være sikker på at de faktisk ønsker det. Dere vet heller ikke helt sikkert hvilken rase de ønsker seg heller. Det er for eksempel ikke sikkert de vil ha samme som de har hatt før. Da ville jeg forhørt meg nøye på forhånd. Tenker det aller beste er å gi dem pengene sammen med et koselig brev om at dette er til innkjøp av ny hund. Syntes det er en mye bedre plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan jo lufte ideen FØR hunden er kjøpt? For eksempel ta kontakt med det stedet som har valpen, få et bilde og si "denne er deres hvis dere ønsker den". 

Anonymkode: 8a72d...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moving on..

Har de noen andre felles interesser eller hobbyer? Hva med å gi en opplevelse? Hotellopphold med spa, vin- eller ølsmaking? Antar at de er etablerte voksne mennesker med "alt på stell" så det blir kanskje litt overflødig å kjøpe middagsservice og slike ting :)

Anonymkode: 9145a...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her :goodbye:

Det er altså en utelukkende dårlig idé? Tenkte det kanskje finnes unntak. Men får kanskje vurdere noe annet da. Noen som har forslag? Hva er vanlig å gi til foreldre i bryllupsgave? 

Anonymkode: a4fff...035

Jeg er veldig imot å gi dyr i gave uten at de vet om det. En valp er noe man skal velge ut selv, kjenne på kjemien med valpen, velge fra en oppdretter man selv føler man kan stole på, som driver seriøst og har gode stamtavler. Og det kan hende at det rett og slett ikke føles rett med en ny valp akkurat nå selv om de uttrykker et ønske om en hund til. 

Jeg er skikkelig valpesugen! Jeg går og prater om å skaffe meg hund hele tiden og jeg har bestemt meg for hvilken rase jeg vil ha. Jeg hadde blitt forbanna om min mann hadde gått bak min rygg og kjøpt en valp til meg. For det første så passer det ikke med en valp akkurat nå for jeg vil vente til jeg er mentalt klar for å ta på meg jobben med å oppdra en hund....det er mye jobb de første månedene. Og ikke minst, JEG vil velge en hun jeg føler passer inn i vårt hjem. Jeg vil velge en hund fra en oppdretter som fører de linjene og avler på det gemyttene jeg er ute etter, jeg vil kjenne etter om det er en kjemi når jeg sitter der med alle valpene rundt meg. Kjenner jeg ikke at dette føles rett så venter jeg heller til neste kull eller går til en annen oppdretter. Om jeg så må vente et år til før jeg eventuelt kan få meg en hund

Jeg hadde derimot blitt overlykkelig over et «gavekort» på en valp. At det hadde blitt satt av penger til en hund når jeg endelig hadde funnet en

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkjer at det *kan* bli gjort, men då på rett måte. F.eks. går det an å skrive i eit kort at dei no kan byrje å sjå etter ein hund til, om dei vil det, og når/om dei finn ein hund dei vil ha, så skal du og dine søsken betale for den. Men å kjøpe ein hund, og gje den i gave, er ingen god idé.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Jeg syns ikke det er en utelukkende dårlig ide i dette tilfellet! For min del hadde det vært verdens beste gave, men ville nok kanskje ikke dukket opp med en valp, men heller et type gavekort. Kjøp en matskål eller hundebånd og legg ved cash eller et hjemmelaget gavekort😊 jeg hadde blitt rørt til tusen, og ville mye heller fått det, en enda en brødrister😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ideer og innspill, og ikke bare nei. Har ihvertfall slått fra meg tanken på å kjøpe en hund til dem som overraskelse. Skjønner nå at det er en veldig dum idé. Visste kanskje det fra før også, og var kanskje derfor jeg skrev innlegget. Trengte noen til å banke litt ekstra fornuft i meg :fnise: 

Veldig god idé å gi et «gavekort» til hund, den ideen skal jeg lufte for søsknene mine. Ja, de har jo det meste som trengs av serviser og slikt, så tenkte jo å kjøpe en litt ekstra koselig gave da. Men jeg ser jo at det beste er at de selv er med på prosessen med å velge hund og alt det der. Pluss at jeg tenker at svært få seriøse oppdrettere hadde gått med på å selge en hund som skal gis videre i gave til en familie som de ikke vet noe om. 

Anonymkode: a4fff...035

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...