Gå til innhold

Luke ut hunderaser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har snakke med mange oppdrettere på mange forskjellige hunderaser og ser at de passer meg best. Jeg har hatt gjeterhunder selv og er oppvokst med gjeterhunder. Vært på flere gjeterhundkurs som gjeter sau og det var veldig morsomt. Ikke kan jeg ha jakthund og i de fleste andre rasegrupper har jakt i seg. Det er gjeterhunder som kommer mest opp i diverse hunderaservelger på nettet. Jeg liker de er førerorienterte og førermyke og holder seg i nær av familien. De fleste gjeterhunder lever i dag som kun familiehunder. Tror dere virkelig at alle som har gjeterhunder driver med gjeting nå i disse tidene? Eller at alle gjeterhunder driver med agility eller lydighet? Forøverlig har jeg veldig lyst på å drive med agility og lydighet selv men pga. økonomi kan jeg dessverre ikke bruke flere tusen i måneden på dette. Jeg stiller ut hundene på utstilling i nærområdet fordi det er det eneste jeg har råd til noen ganger i året. Valpekurs prioriterer jeg øverst av alt.

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hunderasevelgeren på NKK sine sider på rasevelger på kjøpehund.no så får jeg frem disse rasene: bearded collie, puli, collie både langhåret og korthåret, schapendoe.

Kommer også opp flere men enten er de spisshunder som er kjent for å bjeffe mye eller gjeterhunder det står at de trenger ekstra mye aktivitet.

Da har jeg også  luket ut alle hunderaser med jakt siden jeg ikke kan ha jakt pga. andre smådyr jeg bor med og andre ting.

Derfor gjelder kun gjeterhunder gruppe 1 hos meg. Men hvem av disse jeg har nevnt over passer best tror dere?

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at på bakgrunn av spørsmålene du stiller og rådene du forventer, stiller jeg meg tvilende til at du har vokst opp med gjeterhunder og har hatt flere selv. Jeg har selv hatt hund og ville aldri stilt denne type spørsmål til fremmede på nett som ikke kjenner meg. Men OK, sier du det, er det vel riktig. 

Jeg tror ikke alle som har en boarder collie driver med gjetning. Men jeg mener oppriktig at skaffer du deg en brukshund, må du være fullstendig forberedt på at denne kan ha sterke instinkter som blir en utfordring. Jeg leser omplasseringsannonser på Finn flere ganger hver dag (har gjort det i over eg år) , og det er en mengde boarder collies som gis bort. Og mange av de har fått stressrelatert atferd eller krever for mye. Jeg synes det er galskap at dette er blitt Norges mest populære rase. 

Men du er tydeligvis mye mer erfaren på gjeterhunder enn det jeg er, siden du har eid flere. Så jeg trekker meg ut av tråden nå. Lykke til hva du enn velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var det ikke en border collie jeg var ute etter heller da.

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2017 at 6:26 PM, AnonymBruker said:

Tror dere de rasene over her passer?

Anonymkode: db9ad...1c4

Collie og belgierne er ikke for hvem som helst, de krever MYE.

On 11/26/2017 at 10:26 PM, NotNaomi said:

Hadde helt opplagt gått for belgisk fårehund av de du nevner! De andre krever mye!!

Wtf. Du har åpenbart ikke den typen hund selv. Det er en grunn til at feks malinois brukes often i politiet og militæret. De er ekstremt tøffe hunder med helt spesiell mentalitet, de passer IKKE for hvem som helst.

Anonymkode: 86d16...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...