Gå til innhold

Luke ut hunderaser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør jeg det lettest for meg selv å luke ut alle hunderaser med vakt og vokt i rasestandaren når jeg ikke ønsker en hund som har lettest for å bjeffe og å gneldre og bråke pga. naboer både over og under meg og det er lytt her? Flere hunderaser jeg bør luke ut? Finnes så mange hunderaser å velge mellom så lettest å luke ut de egenskapene som kanskje skaper nabokrangel og sånn?

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan være lurt. Du kan se på NKKs gruppeinndelinger. Du kan luke ut så og si hele spisshundgruppen pga bjeffing (finnes enkelte unntak, som f.eks Eurasier). Du kan også luke ut jakthunder hvis du ikke ønsker å drive med jakt, mynder om du ikke ønsker den type hund osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et godt utgangspunkt,selv om det er min erf ikke alltid er fasiten. Har opplevd typiske vakthundraser med null vaktinstinkt i seg og det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje luke ut terriere også? Er de ikke kjent for å bjeffe mye eller kanskje ikke?

Jeg liker gjeterhunder veldig godt. Har lest mye om de rasene og det virker som om det er mange fine raser i den gruppen der.

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Lhasa apso. En rase som skal varsle. Vi har to, og "varsling" er noen få stille "Boff!", ofte når folk allerede står i stuen, og vi mennesker har oppdaget at noen kom lenge før hundene. Høster mest latter, for verre vakthunder kunne jeg ikke hatt. Har mange ganger opplevd at folk har kommet inn og ropt hei flere ganger før hundene reagerer. Med "Boff!". 

Men når de er ute i hagen kan de bjeffe på forbipasserende for å få oppmerksomhet. 

Tror jeg ville styrt unna de rasene som er mest kjent for å bjeffe på alt og alle, men det er ikke alltid noen fasit. 

Anonymkode: ea56a...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje luke ut terriere også? Er de ikke kjent for å bjeffe mye eller kanskje ikke?

Jeg liker gjeterhunder veldig godt. Har lest mye om de rasene og det virker som om det er mange fine raser i den gruppen der.

Anonymkode: db9ad...1c4

Bortsett fra de som gjeter ved å bjeffe da :P 

Anonymkode: 86d16...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det synes jeg du lurt i. Terriere er det også mye «lyd» i. Jo mindre, jo værre er min erfaring. spisshunder/terriere/schnauzere er de værste når det kommer til bjeffing synes jeg. «Bullehunder» er vel de hundene som bjeffer minst generelt sett.

Hva med sheetland sheepdog (sheltie)? Vennelig og allsidig hund. Men det kan være lyd i disse også. https://kjopehund.no/raser/shetland-sheepdog-article8190-815.html

Eller en spaniel? Synes de amerikanske cokerene er helt nydelige! :hjerter:https://kjopehund.no/raser/amerikansk-cocker-spaniel-article8210-815.html

En rase som jeg aldri tror jeg har hørt bjeffe er petit brabancon. Kjempeartig «klovnete» liten hund med lang levetid. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Petit_brabancon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på collie, kelpie, bearded collie, puli, schapendoe, australsk gjeterhund, belgisk fårehund som er, groendal eller tervuren, 

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2017 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Tror dere de rasene over her passer?

Anonymkode: db9ad...1c4

Kommer an på hva du kan gi hunden og hvor erfaren du er, eller hvor innstilt du er på å ofre all fritid og å trene aktivt. Ville droppet skarpe gjeterhunder tror jeg, de belgiske. Collie er kanskje den letteste å få til av dem, bare du styrer unna linjer med mye usikkerhet. Mange av rasene du har listet opp er jo hunder som krever mye. Har du ikke hatt hund før blir det som å begynne å kjøre formel-1 med ferskt sertifikat. Men alt går an! :)  Kommer som sagt an på hva du kan tilby og hvor lyst du har på dette. Viktig å velge en rase man brenner for, men bruk tid på valget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luket ut de belgiske rasene alt. Er usikker på kelpie eller australsk gjeterhund men de virker som fine hunder eller er de veldig krevende?

Hvem andre av de hunderasene jeg har nevnt krever mye?

Står mest mellom collie langhåret, bearded collie, schapendoe eller puli kanskje?

Jeg har veldig lyst på en hund og det er vanskelig å kun velge en som en brenner for.

Var på Dogs4All men gjorde meg bare enda mere usikker. Så mange fine hunder da.

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei eurasiertispe. Hun er veldig uproblematisk å ha med å gjøre, lite til ingen jaktinstinkt og bjeff. Ringer det på kommer det som regel et par bjeff, men ingen «bjeffetirade» :)

Eurasiere er nydelige. Det eneste man må være obs på er å være flink til å kose og sosialisere fra de er små, for de kan være sære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hm. Vokterhunder er da ikke fæle til å gjø ? De varsler ja,men jeg har jo hatt noen ulike raser,så ville først og fremst liker ut de mer sosiale og sarte hunderaser. Noen får lett separasjonsangst,og det de som ofte er årsak til nabolaget. Tenker på visse små og Whippeter. De er jo fine,men er litt mer avhengig av mennesker enn gla en større og roligere hund.

Så vil jeg bare tillegge at får hinder nok mosjon så er de stort sett rolige og avslappet. Lykke til med hundekjøp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
På 25.11.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Sett litt på collie, kelpie, bearded collie, puli, schapendoe, australsk gjeterhund, belgisk fårehund som er, groendal eller tervuren, 

Anonymkode: db9ad...1c4

Hadde helt opplagt gått for belgisk fårehund av de du nevner! De andre krever mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har luket ut de belgiske rasene alt. Er usikker på kelpie eller australsk gjeterhund men de virker som fine hunder eller er de veldig krevende?

Hvem andre av de hunderasene jeg har nevnt krever mye?

Står mest mellom collie langhåret, bearded collie, schapendoe eller puli kanskje?

Jeg har veldig lyst på en hund og det er vanskelig å kun velge en som en brenner for.

Var på Dogs4All men gjorde meg bare enda mere usikker. Så mange fine hunder da.

Anonymkode: db9ad...1c4

Alle rasene du har lista opp er jo brukshunder + gjeterhunder, så det er klart de er krevende hele gjengen ettersom de er avlet for å jobbe. Collie minst. Men hvorfor valgte du akkurat de rasene hvis du ikke er ute etter en sånn hund? (For det er du ikke?) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, palamina skrev:

Alle rasene du har lista opp er jo brukshunder + gjeterhunder, så det er klart de er krevende hele gjengen ettersom de er avlet for å jobbe. Collie minst. Men hvorfor valgte du akkurat de rasene hvis du ikke er ute etter en sånn hund? (For det er du ikke?) 

Har du noen forslag på andre raser da?

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gårdshund?

Anonymkode: 5bda2...c48

Hvilke raser regnes som gårdshunder?

Anonymkode: db9ad...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke raser regnes som gårdshunder?

Anonymkode: db9ad...1c4

Dansk svensk gårdshund for eksempel 😊

Anonymkode: 5bda2...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...