Gå til innhold

Giftet du deg i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppretter denne tråden da jeg er nysgjerrig over hvordan andre har gjort det. Ønsker i utgangspunktet et veldig lite bryllup i utlandet. Usikker på alle detaljene rundt, og søker derfor inspirasjon.

Hvordan gjorde dere det? Hvilket land giftet dere dere i? Var det vanskelig å få ordnet med seremonien og alt det praktiske (finne prest, kirke, etc.) eller gikk det greit? Noe du angrer på i dag ang. bryllupet, eller ser du tilbake på det med positive øyne? :)

Anonymkode: 7446a...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

giftet oss på den norske ambassaden i lisboa, bare mannen min og jeg. veldig lite stress. de fleste ambassader har kalendre på hjemmesidene sine hvor det står ledige datoer for vielser. sendte en mail og booket den datoen vi ville ha som var ledig. sendte inn vigselpapirer via skattetaten (skatt sender direkte til vigsler), og så møtte vi opp på det tidspunktet som var avtalt. veldig fint og intimt. vi bodde på et veldig fint hotell med få rom, som ble helt vill da de skjønte vi skulle gifte oss, så de ordnet middag på en romantisk restuarant om kvelden, gave, blomster, champagne på rommet. 

en veldig fin opplevelse - angrer ikke på at vi gjorde det slik

Anonymkode: 56e8a...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har begynt å planlegge et bryllup i Sør-Korea, min samboer/forlovede og jeg er fra to forskjellige land, men møttes da vi begge studerte der, i tillegg ble sønnen vår født der, så føler en sterk tilknyttning til landet. Det vi ønsker for dagen er å ta fine bilder med proff fotograf, med brudekjole og nasjonaldrakter, og kombinere det med graduation bilder på campus hvor vi studerte. Utenom det ønsker vi å ta med de næreste vennenne våre til en fornøyelsespark og ha det morro:D Avslutter dagen med en casual middag. Utenom flybilletter tror jeg at utgiftene blir ca. 10-15000 kr. 

høres sikkert ut som et sært opplegg, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om gaver og å ha et tradisjonelt bryllup. Håper at et par av de nærmeste venninnene fra Norge kommer, men forventer ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gifter oss neste sommer  på Solkysten i Spania litt opp i fjellene på en gourmetrestaurant. Stedet er i nærheten av Torrevieja.  Restauranten hadde en pakke som vi kunne forholde oss til . Ligger på ca 115 000 for 35 gjester inkl alt!  Vi har tom. buss for å frakte oss til og fra stedet.  Vi har fått en ikke religiøs kvinnelig prest og kirken som ligger vegg i vegg med stedet er katolsk. 

Anonymkode: 1a245...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i drop-in bryllup på Skansen i Stockholm i juni 2016. (arrangeres en dag hvert år) Det var fantastisk! Nydelig seremoni, mange andre glade par, flotte omgivelser og kjempefin stemning. Vi hadde med våre to små barn og litt familie. Etterpå spiste vi middag på en fin restaurant. 

Anonymkode: 25e22...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i Barcelona, sjømannskirken har et kloster/kirke som de leier der til seremonier. Man må betale 8000 istedetfor 4000 pga flyreise for presten.

Var veldig fornøyd med fotograf jeg valgte(ikke den som var på nettsidene til sjømannskirken, fant en selv). 

Hadde vi skulle hatt gjester var det endel anbefalinger som var enkle å finne frem til med google, så akkurat det var greit. Men hadde nok ikke invitert til bryllup med endel gjester i utlandet, så litt av grunnen til at vi valgte å reise bort var fordi vi ville være alene. Hadde det blitt flere enn aller nærmeste familie eller forlovere hadde jeg ikke valgt en utenlandsk destinasjon. 

Blomstene gikk overhodet ikke etter planen, så endel ting må man nok regne med av kommunikasjonsproblemer. 

Anonymkode: 3d84e...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i New York hos City clerk (tinghuset) bare oss to i September i år. Man måtte møte opp minst 24 timer før man ville gifte seg for registrering i deres system, så var det bare å møte opp ønsket dag Og tidspunkt å trekke kølapp 😂. Fotografen hadde vi funnet på forhånd og han fungerte som vitne. Enkel og fin seremoni i en gammel, men staselig amerikansk bygning. Vi tok bilder og spiste lunch etter sermonien i fullt bryllupsantrekk- før vi skiftet til mer normale klær og gikk ut for en bedre middag  og drinker på kvelden. 

Det var kronglete å finne ut av de forskjellige reglene som gjelder, vi ville ikke risikerer å komme hjem til Norge uten gyldig ekteskap - så anbefaler å bruke mye tid på å lese deg opp på dette både i forhold til Norsk rett og at du får med korrekte og gyldige dokumenter fra landet dere velger hjem til  Norge.

Angrer ikke på noe, det var perfekt for oss og ville gjort det samme igjen.

Anonymkode: 83bbf...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...