Gå til innhold

Sambo vil ha ekteskap uten registrering/papirer, hva vil det si? Er så lei meg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det han snakker om er en velsignelse av forholdet deres. Det har ingenting med gifting eller ekteskap å gjøre - som alle andre her også sier. 
Men man kan fint ha damer på si, selv om man er gift, så det er aldri noen garanti.

Hva kan du si, spør du om? Det er ikke noe mer å si. Enten vil han gifte seg, eller så vil han ikke. Ferdig snakka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har dere vært sammen egentlig?

Jeg synes det virker som om dere kjenner hverandre dårlig. Om dere har vært sammen lenge, kjenner du vel foreldrene hans, familien hans, vennene hans osv. og da er det vel vanskelig å skjule at man allerede er gift? Forøvrig kan man godt være gift selv om man har vært sammen kort, så "dette er det lengste forholdet mitt" er et tynt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:



Hva utgjør de viktigste forskjellene på å være gift på papiret, og å være gift uoffissielt? Jeg vil ha en slags kontrakt i det minste og ikke bare en liksom-prest og liksom-seremoni og ikke noen andre offisielle greier enn en ring... 
Hva ville dere følt og gjort og argumentert med for å få et ordentlig ekteskap? 
 

Anonymkode: 29c05...400

For å svare på spørsmålene dine.

1. Dere kan ikke gifte dere uoffesielt.  Det han beskriver er en velsignelse av forholdet, noe som er en fin tanke siden du er sterkt troende, men det gjør dere ikke juridisk gift.
2. Som gift har dere blant annet gjensidig arverett, retten til å sitte i uskiftet bo, automatisk farskap ved fødsel, etterlattepensjon ved dødsfall dersom dere fyller kravene, dere lignes sammen, og gifte har gjensidig forsørgerplikt for hverandre.  Det handler altså om både rettigheter og plikter.
Som samboere er ikke dette noe dere får automatisk, men noe som må ordnes gjennom testamente, livsforsikring, og samboerkontrakt.

Dere vil altså ikke være juridisk gift ved å velsigne forholdet i kirken, men dere kan juridisk sett ha de samme rettighetene og pliktene gifte har gjennom kontrakter/avtaler.

Anonymkode: a4851...658

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uregistrert giftermål er vel bare samboere som har en fest? 

Anonymkode: 60c11...e41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen din ønsker nok bare ikke å gifte seg. Jeg er kvinne, og skjønner ikke poenget med ekteskap. Det er noe jeg absolutt aldri ønsker å gjøre. Kanskje han bare er redd for å innrømme at han er mot det å gifte seg. Det er jo ikke et magisk papir av noe slag som gjør at dere lever lykkelig i alle deres dager. Velg heller den gyldne middelveien og opprett en samboerkontrakt. 

Anonymkode: 1ea97...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at han allerede er gift kan selvsagt være tilfelle, men da tror jeg det isåfall må ha foregått i hemmelighet. Ellers ville familien ha visst det.

Men en annen ting jeg tenkte på... dersom dere blir gift, får du fullt innsyn i alt av hans papirer. Kan det være han skjuler noe der? F.eks. at gjelden er mye større enn du vet, at han skylder penger for ting han ikke vil du skal vite, som for eksempel gambling eller barnebidrag, eller andre ting som kan dukke opp i lyset? Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men muligens verdt å vurdere?

Håper det ordner seg, ts!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mannen har mye gjeld, så forstår jeg ikke en skit ut av at TS faktisk vil gifte seg med ham.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap har ingenting med bryllupsfest å gjøre. Heller ikke seremoni, Gud, ringer, velsignelse eller prest. Et ekteskap er en nøye lovregulert juridisk kontrakt, og det er den han ikke ønsker. Selve reguleringen. Er det pga hans gjeld, er det jo en god grunn. Er det pga av det kun er seremonien og Gud du ønsker, greit nok. Hva ønsker du? Er den juridiske kontrakten viktig for deg?

Du må skille mellom

Ekteskap: registreringen, papirarket som han ikke ønsker, det økonomiske som endrer seg, familieforhold, arv, pårørende, pensjon, gjeld, formue, forsørgeransvar, skillsmisselovgivning. Det skiller seg vesentlig fra samboerskap, og det er bare med denne kontrakten dere er gift.

Vigsel: som er den velsignelsen og seremonien du ønsker der dere lover framfor Gud å holde sammen, den har han sagt ja til med på å delta på, men den er ikke "gyldig" uten ekteskap. Borgerlig vigsel er også en vigsel, men både borgerlig og kirkelig vigsel forutsetter ekteskapsinngåelse. Dere kan dog finne noen som kan lage en seremoni for dere, men det blir privat og uten annen enn følelsesmessig betydning. Dere blir ikke gift.

Bryllup, ringer, seremoni som ikke er vigsel og ekteskapsinngåelse: da får du ingen kontrakt, da er dere samboere og ikke gift, ikke uoffisielt en gang (det finns ikke).

Les deg opp på dette, og bestem deg for hva du ønsker? Ekteskap med særeie? Samboerskap, men der dere har (uoffesielt) lovet hverandre å holde sammen?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47

 

Anonymkode: b63f2...fe7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Han vil ikke gifte seg med deg. Det han vil er å sikre seg at du blir ved hans side likevel, så da må du bestemme deg for om det er nok for deg. Det han forslår er et uforpliktende lekeekteskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du grunnen til det er? Jeg ser på gjelden som en tullegrunn og er livredd for at det er fordi han har tenkt til å ha damer på si, eller slå opp om noen år og ikke har den samme livslange moralen og målet som jeg har, selv om han SIER det "vi skal være sammen til vi dør, jeg vil aldri gå fra deg, jeg kommer aldri til å bli sammen med noen andre enn deg" osv.... 
Men jeg har hørt menn være flink med komplimenter og å si akuratt hva damen vil høre før, så tvilen på at han bare sweettalker og senere vil forlate meg er jo der, selv om vi har vært sammen i 6 år og han også maser om barn sammen... 
Jeg har trust issues fra før, og er ikke rart jeg får det på nytt når han vil ha et "liksom-ekteskap".... 

Anonymkode: 29c05...400

Tja. For min del syns jeg hele bryllupsgreiene med pomp og prakt er sløsing, å skulle ljuge om "gode og onde dager til døden skiller oss ad" i et samfunn hvor halvparten av alle ekteskap ender i skilsmisse blir for dumt, samt at jeg ønsker ikke å binde meg juridisk til et annet menneske. Det aller meste som dekkes juridisk av ekteskapsinngåelsen kan man fint ordne via bl.a. testament.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, C.Tramell skrev:

Han vil ikke gifte seg med deg. Det han vil er å sikre seg at du blir ved hans side likevel, så da må du bestemme deg for om det er nok for deg. Det han forslår er et uforpliktende lekeekteskap. 

Han holder Ts for narr, men det er kanskje like greit hvis han har gjeld å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rosalie skrev:

Tja. For min del syns jeg hele bryllupsgreiene med pomp og prakt er sløsing, å skulle ljuge om "gode og onde dager til døden skiller oss ad" i et samfunn hvor halvparten av alle ekteskap ender i skilsmisse blir for dumt, samt at jeg ønsker ikke å binde meg juridisk til et annet menneske. Det aller meste som dekkes juridisk av ekteskapsinngåelsen kan man fint ordne via bl.a. testament.

Men nå er jo greia at han vil ha pompen og prakten uten kontrakten. Mye vits

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men nå er jo greia at han vil ha pompen og prakten uten kontrakten. Mye vits

Ja, det er jo enda teitere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

ekteskapet ikke skal være registrert

Det går ikke an.
Ekteskapet er en juridisk bindende avtale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor sårende det er å høre dette TS, må du tenke rasjonelt nå dessverre.   Han vil ikke gifte seg - og om du maser han til det kommer han til å bli bitter gjennom hele ekteskapet.  Ikke gå i det felle hvor du gi han alle dine beste årene og etter du har brukt alle kreftene dine med han og barn forlater han deg for en 20 år yngre versjon - og da blir det lett fordi dere ikke er gift.  

Skjønner du elsker han, men for meg ville dette vært en deal breaker.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Rosalie said:

Tja. For min del syns jeg hele bryllupsgreiene med pomp og prakt er sløsing, å skulle ljuge om "gode og onde dager til døden skiller oss ad" i et samfunn hvor halvparten av alle ekteskap ender i skilsmisse blir for dumt, samt at jeg ønsker ikke å binde meg juridisk til et annet menneske. Det aller meste som dekkes juridisk av ekteskapsinngåelsen kan man fint ordne via bl.a. testament.

Halvparten ender i skilsmisse fordi folk har blitt virkelig egoistiske og tåler ingenting.  Det er nok like mange samboerskap som ender som gifte par som skilles.  Men ekteskap kommer med litt mer trygghet en samboerskap.  At du ikke forstår hele bryllupsgreiene må du ta på din regning.  Det er mange av oss som tro på ekteskap og alt det innebærer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Outlander skrev:

Halvparten ender i skilsmisse fordi folk har blitt virkelig egoistiske og tåler ingenting.  Det er nok like mange samboerskap som ender som gifte par som skilles.  Men ekteskap kommer med litt mer trygghet en samboerskap.  At du ikke forstår hele bryllupsgreiene må du ta på din regning.  Det er mange av oss som tro på ekteskap og alt det innebærer.  

Når man innleder et samboerskap lover man ikke "å elske og ære til døden skiller oss ad". Da man er så realistisk at man skjønner at livet ikke er statisk og at ting endrer seg. Dersom min drømmemann virkelig insisterte på ekteskap, kunne jeg gått med på en borgerlig vielse, da vielsesteksten der er mer oppdatert og realistisk.

Den eneste ekstra tryggheten et ekteskap gir ift samboerskap med papirene i orden, er at eksektefelle ikke kan gifte seg på nytt før det har gått ett år fra forholdet tok slutt, altså separasjonsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Men nå er jo greia at han vil ha pompen og prakten uten kontrakten. Mye vits

Pomp og prakt som han ikke har penger til. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har over tid funnet ut en del rettigheter og plikter gjensidig og i forhold til andre som det er nyttig gjelder for to som skal leve sammen og kanskje få barn sammen. Det å akseptere denne pakken av erfaring som man har utviklet over lenger tid er å si ja til ekteskapet for meg. Jeg synes fest, ring, Gud, kirke, felles etternavn og andre ting er uvesentlig i forhold.

Tidligere kalte man samboerskap for "papirløst ekteskap". Poenget for de første idealistene var at dette skulle angå kun de to og ingen andre. Men det ble raskt slik at man fant ut at det var faktisk en del fornuftige regler/plikter som fulgte ekteskapet. I en periode opplevde man den pussige situasjon at folk som valgte papirløst ekteskap/samboerskap ble fornærmet fordi de ikke hadde de samme regler/plikter/fordeler som gifte. (Jeg trodde jo nettopp poenget med å ikke gifte seg var nettopp å ikke ha denne "pakken".)

Jeg synes det blir tull å lage et "ekteskap-light". I dag kan man innenfor samboerskapet velge regler og plikter nærmest fra det helt forpliktelseløse til noe som ligner svært mye på ekteskapet. Men la nå ekteskapet fortsette å være det som det er: de beste regler og plikter som kan styrke et par som ønsker å leve langvarig sammen og kanskje få barn sammen. Så får heller samboerskapet romme alt det andre.

Endret av Bag
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rosalie said:

Når man innleder et samboerskap lover man ikke "å elske og ære til døden skiller oss ad". Da man er så realistisk at man skjønner at livet ikke er statisk og at ting endrer seg. Dersom min drømmemann virkelig insisterte på ekteskap, kunne jeg gått med på en borgerlig vielse, da vielsesteksten der er mer oppdatert og realistisk.

Den eneste ekstra tryggheten et ekteskap gir ift samboerskap med papirene i orden, er at eksektefelle ikke kan gifte seg på nytt før det har gått ett år fra forholdet tok slutt, altså separasjonsperioden.

Tja så du foretrekker samboerskap og " å elske og ære til jeg gå lei, barna tar for mye energi fra meg, eller jeg finner en annen jeg vil ha mase deilige sex med fordi du er for sliten etter å ha oppdratt 4 av våres barn" -  mye enklere å gå fra når det er tøft, når du ikke er gift. 

Med ekteskap har mann litt mer tyngden i forholdet slik at kanskje du innrømme at det er noe der verdt å kjempe for før du forlatte forholdet.  Men å ha bodde i Norge i over 20 år nå må jeg si at de fleste her egner seg ikke til langvarige forhold uansett.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...