Gå til innhold

Juleforberedelser, hvordan ligger vi an?


Arkana

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg ville starte en tråd hvor vi kan skrive litt om hva vi skal gjøre før jul og hvordan vi ligger an. Jeg vet mange synes det er veldig tidlig, mens andre sikkert er ferdig med mye allerede. Uansett hvor mye eller lite man har gjort eller ønsker å gjøre og uansett om man starter julen tidlig eller sent kan man skrive her. :)

 

Forrige uke tok vi bilder til julekortene, bestilte på søndag og de kom på tirsdag så det var kjapt og greit. Da mangler jeg bare å skrive på adresser og så sender vi dem i starten av desember. Kan anbefale OptimalPrint. Jeg må huske på å lage fotokalendere til besteforeldrene.

Julegavene er vi kommet veldig godt i gang med. Vi er ferdig med alle søsken, nevøer og nieser og nesten ferdig med barna våre også. Mangler bare to gaver til guttene. Utover det mangler vi gaver til foreldrene våre samt min beste venninne. Jeg mangler også gave til mannen min.

Jeg har begynt å høre på julemusikk i bilen og på familiefilmkveldene på lørdagene ser vi nå på julefilmer. Veldig koselig. <3

Barna får hjemmelaget julekalender i år og alle 72 gavene er både innkjøpt og ferdig innpakket. I tillegg skal vi ha Elf on the shelf. Han bestilte jeg fra Ebay allerede i vår og jeg har begynt å skrive ned idéer til hva slags ting han skal finne på. Jeg er spent på om barna vil like ham like godt som de likte Tøysenissen vi hadde besøk av i fjor. 

Gleder meg til 1. desember, da skal jeg henge opp julegardiner, bytte til juleputetrekk på pynteputene i sofaene, henge julelys ute, henge krans på ytterdøren og julestjerne i vinduet og sette fram adventsstaken. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Samboer og jeg har til gode å shine leiligheten,
planlegger å ta det enten onsdag eller torsdag.
Har et nytt stuebord og kommode vi må få satt sammen og.
Må også opp og ta litt hos faren min en dag,
henger liksom igjen at jeg hjelper til litt der.

- Julegavene er jeg ferdig med, hvert fall mine egne.
Samboer er i havn med sine sånn nogelunde.
Handler noen for faren min hvis jeg kommer over noe.
Ordner også for bestemoren min, i år blir det penger fra henne,
lei utakknemlige familiemedlemmer.

- Jeg hører på juleradioen i bilen nå,
julefilmer starter jeg med fra neste helg tenker jeg.
Sparer det så lenge jeg kan.

- Leiligheten pyntes 29. eller 30. november,
da er alt klart til 1. desember :hjerte:
Juletreet tas 22. desember :)

Anonymkode: 510af...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

har så vidt kommet i gang med julegaver. Men har liste og håper på gode kjøp denne uken ifm black Friday. Pakkekalender er så og si ferdig, disse skal pakkes inn bare.

det første som gjøres her hjemme er utebelysning. Tenker at den kommer opp til helgen nå. 

Har noen ryddeprosjeker denne uken, så er vi klare til å pynte til advent når desember kommer. Vinduene skal vaskes før adventsstjerner skal henges opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker når folk får opp julebelysning ute. Det gjør virkelig mye i denne mørke årstiden og det er så koselig å gå rundt og se trivelig julepynt og lys utendørs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg elsker når folk får opp julebelysning ute. Det gjør virkelig mye i denne mørke årstiden og det er så koselig å gå rundt og se trivelig julepynt og lys utendørs. 

Ja, er veldig glad i det selv. I fjor var vi litt tidlig ute, så har drøyd det i år. Ser nå at et par naboer har satt det opp i helgen, så da kjører vi på til helgen 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin tråd! Jeg stresser litt i hodet mitt, for jeg er borte 28.11-05.12, og mister da den tiden i desember jeg gjør det meste. Da er det greit å ha en liten oversikt over hva som gjenstår.

- Julegaver: mangler en håndfull. Noen av dem får jeg ikke klar før desember, men jeg har som mål at det kun skal være par-tre stk som gjenstår før jeg reiser.

- Julekort: må få tatt bilder. Det er bøygen. :P Må gjøres denne uken.

- Adventskalender: vi har julekulekalender her i huset. Dvs, de får en julekule hver dag til å henge på plasttreet de har stående på rommet. En liten smågodt-ting i tillegg av og til, og en film en av helgene. Filmen er kjøpt inn. Mangler dog å pakke inn alt dette (48 gaver totalt), men har planlagt å gjøre det enkelt i år, nemlig å bruke resteservietter pluss tråd til å pakke inn. Da tar det veldig mye kortere tid. Det må gjøres innen denne uken er omme.

- Julemusikk nærmer seg ikke mine ører noen som helst tid av året. :fnise: 

- Pynting: vi kommer til å dra frem pynten denne uken, men mest for å finne trærne til ungene. Jeg har et håp om at mannen får hengt opp julelysene ute mens jeg er borte. :hjerte: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det ikke er bare meg som begynner tidelig. :ler: 

Pakkekalender til ungene var klar på fredag. Alle gaver, uten om svigers, er kjøpt og klar. Nesten alle som ikke er til mannen og barna er også pakket inn.

Jeg lager klart til advent til helgen, da jeg skal reise bort 02-09. des, så alt slikt må være klart denne helgen. Jeg pynter med lilla, fram til siste uken før julaften, først da kommer det røde og julete fram. Minstejenta ønsker å få fram juletre i peisestua allerede til helgen, det er greit, så lenge vi venter til 22. desember med å lage til i stua. Julemusikk begynte vi med forrige uke og julefilmene i helgen. Så her kryper julestemningen sakte men sikkert fram.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke adventspynt (mest latskap, jeg orker ikke drive med pynting som så skal byttes etter kort tid), så her er det røde gardiner og juleputer i sofaen fra 1. desember. Jeg har lyst til å ordne litt allerede nå, men vi skal ha klassebursdag for eldste til helgen så det må i allefall vente til neste uke. Jeg har så lyst å starte nå! :alice:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av 40-årene og vokste opp med en god, gammaldags rundvask til jul, og gjorde dette selv i mange år. Har de siste 10-15 årene heller vasket ned på våren, og tar heller bad og kjøkkenskap i november, samt vinduene innvendig. Vasker grundig noen dager før julaften og tar heller en kjapp runde på morningen på lillejulaften. 

Julekort er nesten i boks, likedan julegaveliste (synes det er verre å pønske ut hva man skal kjøpe enn selve julegaveinnkjøpene. 

Jeg pynter alltid huset helt ferdig (unntatt juletre) til første helgen i advent, og juletreet kommer opp noen dager (eller en liten uke) før julaften, alt ettersom det sammerfaller med en grundig vask. Julemusikk og julefilmer sparer jeg til advent, likedan kjøper jeg ikke inn typisk julekos som julebrus, julemarsipan osv før da. 

Har voksne barn, så julekalender blir enkelt da det har vokst fra pakkekalender, en sjokoladekalender og en flaxkalender i stedet (de er riktig nok over 18 år og studenter, men ikke såååå voksne at de ikke vil ha kalender likevel)

Karbonader og rundstykker er bakt og fryst ned, så adventshelgen går med til litt baking av julekaker, vi er ikke så glade i julekaker, men 3-4 sorter lager vi alltid, og i tillegg bruker noen av barna å bake med kjærester. 

Julepysjer er kjøpt inn, selv til gamlefar, hos oss er alle like barnslige og elsker alt fra stygge julegensere til julepysjer, juletruser og julesokker ;) 

Utebelysningen kommer straks opp, gleder oss til å pynte ute! Fikk plutselig en akutt julefølelse her!

 

Anonymkode: 3cc2d...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg har ikke begynt å tenke på å begynne engang. Har hatt syk baby i snart to mnd så eier ikke energi til noenting. 

Må ta oss sammen snart, desember er jo rett rundt hjørnet! :ohmy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

✔️Har bestilt flybilletter, vi skal feire jul med slekta i nord i år.

✔️Nesten ferdig med julegavene

✔️Barna våre ønsker ikke pakkekalender, te og sjokoladekalender er kjøpt inn.

✔️Penklær er kjøpt.

✔️Har sett to julefilmer hittil

  • Skal pynte litt til advent. 
  • Juletreet pyntes i løpet av første uken i des. siden vi reiser bort og kommer hjem i romjula.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal til Paris denne uka og kjøper nok noen julegaver der.

Når jeg kommer hjem så tar jeg inn all julepynt fra kjeller og bod og gjør det klart og pynter i løpet av neste uke så det er klart til den 1.Des.

Skal ta fullskala opprydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg er nesten ferdig med årets julegaver, mangler kun til ei søster. Pakkekalender til to stykker er også ordnet og sendt dit den skal.

- Jeg må få tak i en adventsstake (en sånn til fire lys) og noen lilla lys, tenker jeg. Neste uke en gang skal litt diverse lilla adventspynt fram. Det blir lilla lys, adventsstjerne, syvarmet lysestake, en duk eller to, og noen nydelige engler, lysestaker og diverse malt av farmor. Leiligheten må selvsagt vaskes over litt skikkelig først.

- Før jeg reiser hjem til jul, tar jeg antakelig fram litt julepynt. Jeg har noen nisser og slikt liggende, og selv om jeg er bortreist mye av jula, er det koselig om det er pyntet litt til jeg kommer hjem.

Ellers ligger hovedfokuset på å bestå alle eksamener før jul :)

Anonymkode: b9e12...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått bestilt fotokalendere til besteforeldrene. Godt å ha det i boks. Bare 31 dager til jul og neste uke er det desember. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg er veldig godt i rute!

Dette er i boks:

- Penklær til barna

- Penklær til meg selv er i orden, men gubben får ha styr på sitt selv ;)

- Kalendere og bilder av barna, samt rammer til bildene, er kjøpt inn/bestilt. Gaver til besteforeldre/oldeforeldre

- Ny finduk i lin hentet jeg på posten i går

- Julegaver til to av tre voksne brødre/svogere

- Julegaver til mann og barn

- Gavepapir

- Julegaver til barnas tremenning, fetter og venninne er sydd ferdig

- To av tre julegaver til mine stesøsken er sydd ferdig

- Adventslys

- Kalendere

 

Dette står igjen:

- Julegave til den siste svogeren min

- Sy den siste gaven til stebroren min

- Kjøpe en liten gave til eldstesønnens kompis

- Kjøpe en liten gave til barna fra hverandre

- Lage fugde og ha i bokser. Skal være gaver. Boksene må kjøpes inn.

- Kjøpe inn to små kjevler og en dinosaurformet pepperkakeform.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se...

-Har nesten kontroll på handlelista til Black Friday. Gaven til lillesøster er satt ned med 40% i morgen.

-Lothepus-luer til halvsøstrene til stesønnen (kompliserte familieforhold, ja) er nesten ferdig.

-Lothepus-genser til stesønnen er ferdig.

-Julestrømpe til nevø som kommer i jula er ferdig.

-Båtbillett til nevø er bestilt og betalt (han kommer den dagen skolen slutter, foreldrene kommer lille julaften).

-Pinnekjøtt er innkjøpt.

Er vel bra dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste juleforberedelsene det er lov å gjøre for meg er å kjøpe gaver. Ellers venter jeg med alt som har med jul å gjøre til 1. desember. 

Så langt har jeg kjøpt til nevøene, og funnet ut hva jeg skal kjøpe til søster. 

Anonymkode: 8c1f7...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å oppdatere denne litt. Fikk tak i det meste på av julegavene i går. Ikke mange igjen nå altså, og er utrolig fornøyd med meg selv, siden jeg alltid stresser rundt etter gaver langt ute i desember 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...