Gå til innhold

Hjelp! Hvordan kle seg (dame 40)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håpløst tilfelle her. Dame på 40, ganske høy, noen (ikke veldig mange) kilo over trivselsvekt. Jobber- takk og lov!- i et uformelt miljø og sitter mest på kontoret.

Null peiling på klær, lite interesse, hater å shoppe og fram til ganske nylig hadde jeg ingen penger å shoppe for heller. Nå er det ikke noe problem å ha råd til ordentlige klær, men jeg misliker fremdeles å bruke mye penger på utseendet og går kledd deretter. Har fullstendig falt ut av vanen med å tenke over hva jeg har på meg, så lenge det er helt og rent.

Jeg har: fire bukser, tre-fire gensere som går i loop, noen flere topper/t-sjorter og noen ganske fine sommerkjoler jeg har arvet etter min søster. Et par greie boblejakker og en skinnjakke jeg bruker hele sommerhalvåret. Et par støvler, et par sandaler, et par vinterstøvletter med hæl og et par joggesko.

Barna mine på 15 og 17 har alltid klaget over at jeg ser elendig ut, og i kveld toppet deg seg da sønnen lurte på hvorfor jeg "velger å se ut som en dass". Det høres ut som en usympatisk ting å si, men han sier det egentlig bare som det er. 

Men hvor i all verden begynner jeg? Noe enkelt, ukomplisert, ikke for dyrt, men litt mer voksent og ordentlig, liksom? Tips til sider jeg kan lese, eller butikker med så ålreit utvalg at det ikke går an å ta feil? Noen som har tips?? 

Anonymkode: 098c7...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en kvinne på rundt din alder, men tror ikke du skal henge deg for mye opp i alderen når det gjelder klesstil. Viktigste er at du finner klær som du liker og trives med. 

Tror du bør tenke på å kle deg feminint og fremheve former. F. eks jakker med innsving og/eller belte i midjen er fint. En fin ullkåpe passer til det meste. Topper/gensere med utringning er flott, og dråpeformet utringning er veldig fint. Omslagstopper og topper med drapering fremhever former og kurver. Selv er jeg veldig glad i topper, kjoler og skjørt med blomstermønster i ulike varianter. Hva gjelder farger er rødt/burgunder, grønt og blått i ulike nyanser farger som kler de fleste. Smale jeans fremhever former. Cardigans i strikk i nøytrale farger er fint å kombinere med ulike t-skjorter og topper. 

Jeg liker butikker som Floyd, Oasis, Benetton, B-young, Lindex og KappAhl og finner mye fint der. På nettet handler jeg en del fra Zalando og Floyd - som begge har stort utvalg. 

Håper du fikk noen greie tips her, og lykke til med "klesjakten"☺️

Anonymkode: 9a358...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håpløst tilfelle her. Dame på 40, ganske høy, noen (ikke veldig mange) kilo over trivselsvekt. Jobber- takk og lov!- i et uformelt miljø og sitter mest på kontoret.

Null peiling på klær, lite interesse, hater å shoppe og fram til ganske nylig hadde jeg ingen penger å shoppe for heller. Nå er det ikke noe problem å ha råd til ordentlige klær, men jeg misliker fremdeles å bruke mye penger på utseendet og går kledd deretter. Har fullstendig falt ut av vanen med å tenke over hva jeg har på meg, så lenge det er helt og rent.

Jeg har: fire bukser, tre-fire gensere som går i loop, noen flere topper/t-sjorter og noen ganske fine sommerkjoler jeg har arvet etter min søster. Et par greie boblejakker og en skinnjakke jeg bruker hele sommerhalvåret. Et par støvler, et par sandaler, et par vinterstøvletter med hæl og et par joggesko.

Barna mine på 15 og 17 har alltid klaget over at jeg ser elendig ut, og i kveld toppet deg seg da sønnen lurte på hvorfor jeg "velger å se ut som en dass". Det høres ut som en usympatisk ting å si, men han sier det egentlig bare som det er. 

Men hvor i all verden begynner jeg? Noe enkelt, ukomplisert, ikke for dyrt, men litt mer voksent og ordentlig, liksom? Tips til sider jeg kan lese, eller butikker med så ålreit utvalg at det ikke går an å ta feil? Noen som har tips?? 

Anonymkode: 098c7...d81

Beklager virkelig for at jeg ikke kan bidra så mye til det du spør om her, men helt ærlig.. Jeg synes du skal begynne med oppførselen til barna dine, prøv å få til gode samtaler med dem om dette. Det er ikke god folkeskikk å si til noen at de ser ut som en dass. Hvorfor kan de ikke se at du er fin selv om du ikke doller deg opp som et skjønnhetsideal? Det er der problemet ligger. 

Anonymkode: b72b4...e14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på rundt din alder, men tror ikke du skal henge deg for mye opp i alderen når det gjelder klesstil. Viktigste er at du finner klær som du liker og trives med. 

Tror du bør tenke på å kle deg feminint og fremheve former. F. eks jakker med innsving og/eller belte i midjen er fint. En fin ullkåpe passer til det meste. Topper/gensere med utringning er flott, og dråpeformet utringning er veldig fint. Omslagstopper og topper med drapering fremhever former og kurver. Selv er jeg veldig glad i topper, kjoler og skjørt med blomstermønster i ulike varianter. Hva gjelder farger er rødt/burgunder, grønt og blått i ulike nyanser farger som kler de fleste. Smale jeans fremhever former. Cardigans i strikk i nøytrale farger er fint å kombinere med ulike t-skjorter og topper. 

Jeg liker butikker som Floyd, Oasis, Benetton, B-young, Lindex og KappAhl og finner mye fint der. På nettet handler jeg en del fra Zalando og Floyd - som begge har stort utvalg. 

Håper du fikk noen greie tips her, og lykke til med "klesjakten"☺️

Anonymkode: 9a358...223

Takk for tips!

Jeg noterer meg alt sammen, både butikker og type klær som kan passe, og skal gjøre et hederlig forsøk. Ikke minst takk for fargetips, det er så lett å bli hengende i svart og grått når man ikke helt vet hva man liker.

Kjoler og skjørt skal definitivt i handlekurven. Faktisk tror jeg det er mer flatterende for kroppstypen min enn bukser, som bare har blitt det trygge og enkle valget. Før var det jo kjempeviktig at det var mest mulig praktisk, siden mye tid ble tilbragt med småbarn, men nå er de blitt stå store at det er greit å tenke på hva som er fint og ikke bare hva som er kjekt å ha på lekeplassen eller i hockeyhallen.

Smale bukser! Der feiler jeg. Én av buksene mine er smale og jeg ser jo selv at den sitter bedre, men de andre er løstsittende og får fort knær og blir litt sidrumpa. Jeg har nok vært redd for å se ut som om jeg tror jeg er slankere enn jeg er, og kjøper heller litt for stort enn litt for lite. Men det er jo ikke pent, det heller.

Takk igjen for gode råd, det er håp!! :blomst:

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager virkelig for at jeg ikke kan bidra så mye til det du spør om her, men helt ærlig.. Jeg synes du skal begynne med oppførselen til barna dine, prøv å få til gode samtaler med dem om dette. Det er ikke god folkeskikk å si til noen at de ser ut som en dass. Hvorfor kan de ikke se at du er fin selv om du ikke doller deg opp som et skjønnhetsideal? Det er der problemet ligger. 

Anonymkode: b72b4...e14

Har du noen klestips til meg?

For det er det jeg trenger, skjønner du ;) Oppdragelse har jeg ganske god greie på og gode samtaler har vi mange av. Min sønn avfyrte replikken sin med masse omsorg og humor, så du trenger ikke bekymre deg.

Og de har kanskje hatt et godt forbilde i meg siden jeg ikke er opphengt i kropp, klær og skjønnhetsidealer. Det har vært sånn halvveis bevisst, siden jeg er fullt klar over at det er evig nok skjønnhetspress i samfunnet rundt ungdom uansett. Samt litt på grunn av manglende interesse og kunnskap, som sagt.

Men det finnes en grense for alt. Jeg er faktisk ikke fin når jeg dasser rundt i utvaskede, baggy bukser fra i 2011 og min manns genser, med slitte joggesko og  hår som ikke har sett frisøren på årevis. Det handler ikke om å dolle seg opp og la utseendet være det viktigste i verden, men å føle seg litt mer vel og ta seg selv mer på alvor, kanskje?

Anonymkode: 098c7...d81

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har en sønn, er det andre barnet en datter? Hvis det er tilfelle, så be henne om å bli med på kles-shopping. Eller en venninne/søster/svigerinne/niese.

Anonymkode: 14fce...345

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk og stilrent er pent uansett alder 😊 Legg deg til vane dra til frisøren minimum en gang hver 3. mnd. Finn deg en fin lettstelt frisyre ( lang eller kort) og en fargetone som kler deg. Bestill ny time med en gang slik at du slipper tenke noe mere på det. Synes hår har mye å si for helheten. Enkle, ensfargede gensere og skjorter er safe, kan styles opp og ned avhengig av tilbehør. Farger er fint! Sennepsgul, orange og burgunder er fine vinterfarger. Et pr klassiske skoletter som er i motebildet nå og kan brukes til alt? Er vanskelig gi deg råd når man ikke kjenner deg 😊 Se rundt på nettet Finn endatil du liker.

Anonymkode: 91c78...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller ikke peiling, og kostet på meg personlig shopper på et senter her (strømmen storsenter). 

Sa at jeg skulle handle for ca 10k. Fikk sjuuukt mange antrekk , og hun hjelp meg å finne klær som passet sammen. Prøvde masse, og tok bilde med mobilen for hvert antrekk, slik at jeg skulle huske hvordan det kunne være. 

En bukse, som f.eks kunne styles fire forskjellige måter avhengig av hvilke overdel og tilbehør jeg valgte.

 

Anonymkode: cd8cb...28c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en damebutikk med "voksne" klær å gå inn å takk ja når de spør om hjelp, gjør det gjerne i flere butikker, så i en butikk spør du om hjelp til kjoler/skjørt/topper, i en annen butikk spør du om hjelp til jeans og topper/cardigans. Ta imot hjelpen fra butikkdama, og prøv i prøverommet, trenger ikke kjøpe noe den dagen, men bare prøv alt som de anbefaler, og se deg i speilet, du vil se fort hva du passer og ikke passer og hva som passer deg ekstra godt, hva du føler deg fin i. 

Anonymkode: 945fc...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på din alder og har slettes ikke så god peiling på klær, men jeg ville investert noen kroner i to par pene jeans. Hvis du går på f.x Carlings, er det bra utvalg og de kan hjelpe deg til finne noen som sitter godt. For å finne pene topper, er f.x B-young OK. Invester i noe med pene farger, f.x vinrød og petrol nå på vinteren. Kanskje en lang cardigan å ha over. I tillegg ville jeg kjøpt et par enkle, men pene hverdagskjoler. Du vet sånne knelange i litt tykt stoff, gjerne ensfargede. De er fine på jobb, gjerne med noen fine skjerf og en lang cardigan og et par pene skoletter. 

Anonymkode: 45f03...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare må prøve deg frem til hva du liker. Ved nettbutikker kan jeg anbefale Zalando og Bonprix, har handlet masse der og er fornøyd med klærne. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan komme inn på pinterest....veit ikkje heilt kva det er eg:)

Anonymkode: d12cf...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Cleopatra skrev:

Tror du bare må prøve deg frem til hva du liker. Ved nettbutikker kan jeg anbefale Zalando og Bonprix, har handlet masse der og er fornøyd med klærne. Lykke til :)

 

6 timer siden, Cleopatra skrev:

Tror du bare må prøve deg frem til hva du liker. Ved nettbutikker kan jeg anbefale Zalando og Bonprix, har handlet masse der og er fornøyd med klærne. Lykke til :)

Det står på bonprix sin nettside at det er 3 uker leveringstid....er det mulig??

Anonymkode: d12cf...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange dyktige folk som jobber i klesbutikker, finn en butikk eller to og be om hjelp til å  sette sammen to-tre antrekk. Forklar at det er til jobb, og fortell hvilke farger og fasonger du liker. Deponer gjerne og prøv antrekkene i fred og ro hjemme etterpå og se om dette er noe du kan trives i. Jeg bruker mye dressjakke på jobb, har funnet noen på byoung som er i strech, det kjennes nesten ut som en strikkajakke. Disse er behagelige å ha på, og samtidig føler man seg "pyntet" nok selv med dongribukse til. Jeg er på din alder og handler både på byoung, match (mest bukser og dressjakker i disse to butikkene)  og litt topper på feks Lindex, Kappahl og Cubus. En hvit skjorte er heller ikke dumt, det er fint å ha både under en dressjakke og en cardigan. 

Anonymkode: 460f9...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg enig med de som anbefaler Cubus, KappAhl og andre billigkjeder. Hvis du har så lite klær fra før av og skal investere i nye, så velg god kvalitet! Spesielt viktig når det gjelder ytterplagg, sko og veske. Hvis du ikke liker å gå i butikker, så få handlehjelp. Og ja, skjørt og kjoler, høye støvletter, skjerf i silke eller kasjmir,  fin lett kåpe passer godt på de fleste voksne damer (med et par kilo for mye). Trikset er å være velstelt og gjennomtenkt uten å overdrive. Ha en fin frisyre som du holder ved like, bruk et par enkle smykker, diskret sminke. Tilpass innkjøp etter livsstilen din. Er du for eksempel glad i å gå mye tur, kjøp fine klassiske friluftsplagg som oilskin/Barbour-jakke, klassiske (for eksempel franske) gummistøvler. Ikke tenk på prisen i det hele tatt når du kjøper klær så sjelden, og jo mer klassisk desto lengre vil det vare. Blås i trender.

Anonymkode: ee091...c32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annefaler Days Like This/Vivikes. Jeg er 47 år og handler en del der. Klærne går opp til størrelse 46, og er ganske store i størrelsen. De er også bedre på service enn de fleste kjedebutikkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er på samme alder som deg og jobber også i et relativt uformelt kontormiljø. Jeg handler mye på Match, Vic og lignende butikker. Der har de Jean Paul som er veldig klassisk men også feminint, i tillegg til blant annet Va Vite (og andre merker) som er både feminine og stilrene. Hvis du har mulighet til å handle på formiddag eller sent mot stengetid er det færre kunder og betjeningen vil ha god tid til å kunne hjelpe deg. Si at du ønsker å skifte stil f.eks til uformelt/feminint/klassisk alt etter som.

Jeg er heller ikke spesielt flink med klær i utgangspunktet men har funnet en stil jeg trives godt med. Skobutikker kan også gi deg god hjelp (litt hæler gir et mer feminint uttrykk) og et frisørbesøk pr mnd gjør underverker

Anonymkode: dfdc1...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det står på bonprix sin nettside at det er 3 uker leveringstid....er det mulig??

Anonymkode: d12cf...ce4

Ja, stemmer nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikkje stole på at det kommer til jul da....merkelig lang tid

Anonymkode: d12cf...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke peiling, og kostet på meg personlig shopper på et senter her (strømmen storsenter). 

Sa at jeg skulle handle for ca 10k. Fikk sjuuukt mange antrekk , og hun hjelp meg å finne klær som passet sammen. Prøvde masse, og tok bilde med mobilen for hvert antrekk, slik at jeg skulle huske hvordan det kunne være. 

En bukse, som f.eks kunne styles fire forskjellige måter avhengig av hvilke overdel og tilbehør jeg valgte.

 

Anonymkode: cd8cb...28c

Det kunne jeg tenke meg å prøve. Jeg var på Sandvikasenteret men synes ikke hun som var der var så flink egentlig. Kostet det mye, bortsett fra prisen på klærne, og hvor lang tid brukte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...