Gå til innhold

Har man plikt til å stoppe for vegvesenets kontroller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, både bilen og førerkortet mitt er i orden, og jeg bruker belte, så jeg har ingenting å frykte.

Men jeg kom til å undre på om vegvesenet faktisk har myndighet til å stoppe trafikk i kontrollene sine, eller om det bare er politiet som i prinsippet har det.

Hvis vegvesenet vinker deg inn, og man bare blåser rett forbi dem, gjør man da noe ulovlig? Vegvesenet vil jo kanskje melde fra til politiet som da vil prøve å stanse deg, men la oss si at man da har alle papirer i orden, var det da ulovlig å unngå kontrollen i seg selv?

Hvis det er politiet så vet jeg at det er en annen sak, da har man selvfølgelig plikt til å stoppe.

Anonymkode: 40ea6...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegvesenet kontrollerer ofte sammen med politiet. Eller de har politimyndighet når de komtrollerer skilt opp mot automatisk skiltgjenkjenning for å kontrollere om bilen har lov til å være på veien. (Godkjent EU kontroll, betalt forsikring m.m.)

Hvis du tror vegvesenet driver og stopper for å kontrollere bil og fører uten tillatelse og i tillegg avskilter elelr gir kjøreforbud, så må det i tilfellet være for filmopptak type skjult kamea.)

Beltekontroller, fartskontroller, ruskontroll, vognkort og førerkort m.m. er det politiet som gjør. 

Anonymkode: 07058...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Altså, både bilen og førerkortet mitt er i orden, og jeg bruker belte, så jeg har ingenting å frykte.

Men jeg kom til å undre på om vegvesenet faktisk har myndighet til å stoppe trafikk i kontrollene sine, eller om det bare er politiet som i prinsippet har det.

Hvis vegvesenet vinker deg inn, og man bare blåser rett forbi dem, gjør man da noe ulovlig? Vegvesenet vil jo kanskje melde fra til politiet som da vil prøve å stanse deg, men la oss si at man da har alle papirer i orden, var det da ulovlig å unngå kontrollen i seg selv?

Hvis det er politiet så vet jeg at det er en annen sak, da har man selvfølgelig plikt til å stoppe.

Anonymkode: 40ea6...c65

 

Fra vegtrafikkloven

§ 10.Trafikkontroll m.m.

Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.

Departementet kan gi andre offentlige tjenestemenn myndighet til å foreta kontroll og gi påbud som nevnt i første ledd.

 

Regionvegkontoret = statens vegvesen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...