Gå til innhold

Med all denne forskningen og mødre lær enda være å amme!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://norad.no/resultater/resultatportal/2017/ammesamarbeid-i-india/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=bistandsresultater&utm_content=india-2

 

Dette var bare en av 30 artikler om tema, da denne nevner WHO s retningslinjer for amming, som et fåtall følger i Skandinavia.

Selv synes jeg dette skulle hatt egne kampanjer for å lære folk hvor viktig det er. Når du blir mor er kroppen din også barnet sitt. Den er avhengig av din kropp for å overleve og ha det best mulig.

Morsmelk er et naturlig næringsmiddel som styrker immunsystemet og beskytter mot infeksjoner. Barn som ammes over en lengre periode er mindre syke og dør sjeldnere enn barn som ikke ammes eller bare ammes i en kort periode.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler fullamming fra barnet er nyfødt til det er seks måneder gammelt, og at man gjerne kan fortsette å amme til barnet er to år gammelt kombinert med annen mat.

Anonymkode: 65257...48b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei heldigvis er ikke kroppen din barnet sitt, også etter fødsel. For mange holder det lenge med 9 mnd. De er heldigvis heller ikke avhengig av kroppen til mammaen sin. MME er et godt alternativ og det får være opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre.

Ammepresset i Norge er stort! Selv fullammer jeg, trives med det, og har planer om å fortsette med det til 6 mnd., men selv jeg syntes presset er stort, tør ikke tenke på hvordan det føles for de som av ulike årsaker aldri fikk til ammingen, eller som rett og slett ikke ønsker å amme. Alle vet at amming er bra. Det siste man trenger er kampanjer som gir folk enda mer dårlig samvittighet.

Endret av Puny
  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kaster en brannfakkel, for endel norske mødre lar seg stresse veldig av forventninger og klarer ikke å skille mellom helse/medisinske råd og fasadebygging fra bloggverdenen, men anser alt som krav og noe de bør strebe etter. En del er også veldig fremmed for ubehag, smerte, at de må sette andre foran seg selv og at ni måned som gravid pluss fødsel holder i massevis for hva de bør gjennom. 

Spent på hvilke reaksjoner Ts vil få. Vedder på fokus på innbitt forsvar av kvinner som ikke ammer, fremfor gode erfaringer m amming. Men for å begynne med sistnevnte så har vi hatt veldig lite sykdom og jeg tror ammingen forklarer dette (ammet en stund etter barnehagestart). 

Anonymkode: a7b7e...416

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva mener du med "et fåtall velger å følge"? Hva mener du med fåtall, og hva er det de få følger? 

Norske ammetall er blant de beste i verden. Jeg tror dessuten på at skryt og positiv snakk om amming er bedre og mer effektivt enn skremsel og press. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://norad.no/resultater/resultatportal/2017/ammesamarbeid-i-india/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=bistandsresultater&utm_content=india-2

 

Dette var bare en av 30 artikler om tema, da denne nevner WHO s retningslinjer for amming, som et fåtall følger i Skandinavia.

Selv synes jeg dette skulle hatt egne kampanjer for å lære folk hvor viktig det er. Når du blir mor er kroppen din også barnet sitt. Den er avhengig av din kropp for å overleve og ha det best mulig.

Morsmelk er et naturlig næringsmiddel som styrker immunsystemet og beskytter mot infeksjoner. Barn som ammes over en lengre periode er mindre syke og dør sjeldnere enn barn som ikke ammes eller bare ammes i en kort periode.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler fullamming fra barnet er nyfødt til det er seks måneder gammelt, og at man gjerne kan fortsette å amme til barnet er to år gammelt kombinert med annen mat.

Anonymkode: 65257...48b

I Norge ammer de fleste som kan. Ute i verden har ikke kvinner samme rettigheter, permisjonsmuligheter ol. som kvinner og barn i Norge er priviligerte å ha. I USA for eksempel må kvinner tilbake i jobb etter få uker. Babyen skal ha mat, og mor trenger gjerne å sove om natten. Da er flaskemat alternativet. 

Noen kvinner har heller ikke bryst de kan amme med av ulike grunner. Da hjelper det ikke å fremsnakke amming og å gi disse kvinnene enda dårligere samvittighet. 

Retningslinjer betyr heller ikke at alle må eller skal følge dem, særlig ikke når de ikke kan. De fleste kvinner forstår sitt barns beste,men det er ikke synonymt med amming. 

Anonymkode: d6add...e9d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge ammer de fleste som kan. Ute i verden har ikke kvinner samme rettigheter, permisjonsmuligheter ol. som kvinner og barn i Norge er priviligerte å ha. I USA for eksempel må kvinner tilbake i jobb etter få uker. Babyen skal ha mat, og mor trenger gjerne å sove om natten. Da er flaskemat alternativet. 

Noen kvinner har heller ikke bryst de kan amme med av ulike grunner. Da hjelper det ikke å fremsnakke amming og å gi disse kvinnene enda dårligere samvittighet. 

Retningslinjer betyr heller ikke at alle må eller skal følge dem, særlig ikke når de ikke kan. De fleste kvinner forstår sitt barns beste,men det er ikke synonymt med amming. 

Anonymkode: d6add...e9d

Vel, enkelte er også allergisk mot vaksiner.  Det er fortsatt viktig med kampanjer som viser at dette er viktig. Selvom noen ikke kan benytte seg av det det gjelder, betyr ikke det at kampanjen ikke bør være der ute. 

Det handler ikke om å gi dårig samvittighet, men å opplyse. 

Har 3 jødiske naboer som bor i samme hus. De har barn og de nekter å amme. En slik kampanje er høyst nødvendig. 

Anonymkode: 65257...48b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle vet jo at amming er bra. Men er amming så bra at mødre som blir dårlige av det skal gjøre det, når det finnes ett godt alternativ? Jeg skal ikke amme, jeg var på god vei inn i depresjon med førstemann, og har hatt problemer med depresjon i dette svangerskapet. Så etter anbefaling av jordmor går vi rett på mme. Å opplyse er en ting, men i Norge blir man veldig fort dømt om man ikke ammer. Utrolig trist!

Anonymkode: 06a9d...62b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet jo at amming er bra. Men er amming så bra at mødre som blir dårlige av det skal gjøre det, når det finnes ett godt alternativ? Jeg skal ikke amme, jeg var på god vei inn i depresjon med førstemann, og har hatt problemer med depresjon i dette svangerskapet. Så etter anbefaling av jordmor går vi rett på mme. Å opplyse er en ting, men i Norge blir man veldig fort dømt om man ikke ammer. Utrolig trist!

Anonymkode: 06a9d...62b

Men da gjør du et valg basert på helse, og ikke forfengelighet,  som mange andre.

Anonymkode: 65257...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de fleste ammet i Norge jeg. Og av de som ikke gjør det, så er det enten medisinske grunner eller at de ikke fikk produksjon nok/ikke fikk til, men gjerne ønsket. 

Anonymkode: e0009...924

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om i norge eller re

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør du et valg basert på helse, og ikke forfengelighet,  som mange andre.

Anonymkode: 65257...48b

Mange andre?  Hvor har du det fra? 

Jeg tørr med sikkerhet si at det er svært få kvinner som velger bort amming pga forfengelighet i norge...

Dette er en en konstruert problemstilling fra ditt hode.

Jeg har problemer med ammingen,  jeg sitter og pumper puppene mine 5!! Timer hver dag...sitter også om natta.  I tillegg ammer jeg.. Bare for at mitt barn skal få morsmelk. Alt utstyret skal vaskes og steriliseres etter hver gang.  Tror du ikke jeg bare hadde dratt ut puppen hvis jeg kunne??? 

Isteden for å varme melk til 37 grader, vaske, sterilisere osv... 

Anonymkode: 778b8...693

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker du om i norge eller re

Mange andre?  Hvor har du det fra? 

Jeg tørr med sikkerhet si at det er svært få kvinner som velger bort amming pga forfengelighet....

Dette er en en konstruert problemstilling fra ditt hode.

Jeg har problemer med ammingen,  jeg sitter og pumper puppene mine 5!! Timer hver dag...sitter også om natta.  I tillegg ammer jeg.. Bare for at mitt barn skal få morsmelk. Alt utstyret skal vaskes og steriliseres etter hver gang.  Tror du ikke jeg bare hadde dratt ut puppen hvis jeg kunne??? 

Isteden for å varme melk til 37 grader, vaske, sterilisere osv... 

Anonymkode: 778b8...693

Retta litt på den for deg. Da jeg tror de aller færreste kvinner, uanswtt hvor i verden som ikke ammer pga forfengelighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter meg på sofaen og tar frem popcornet for denne tråden:popcorn:

Anonymkode: f4f63...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør du et valg basert på helse, og ikke forfengelighet,  som mange andre.

Anonymkode: 65257...48b

Forfengelighet? Er jo svangerskapet som tærer på puppene, ikke selve ammingen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør du et valg basert på helse, og ikke forfengelighet,  som mange andre.

Anonymkode: 65257...48b

Tror nok de færreste lar ammingen gå av forfenglighet. Det å amme er jo veldig lettvint om man får det til. Og med alle fordelene som amming gir tror jeg heller det handler om å få nok hjelp. Mange steder blir man omtrent kastet ut av barsel, særlig som andregangs, og om man da slet med første blir neste også en utfordring. Problemet med slike tråder er jo at de som faktisk ønsker å amme men ikke får det til ser på det som en skuffelse, alle vet, og de fleste prøver nok så hardt de kan. 

Anonymkode: 06a9d...62b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nok en ammetråd. Første mann ammet jeg i 2 år. De to andre jeg fikk senere kunne jeg ikke amme pga livsnødvendige medisiner jeg må gå på resten av livet samt operasjon som kappet av alle melkegangene.  Har hatt dårlig samvittighet for dette i ca 1 sek. Du tror jeg gidder ta hele den regla der når  folk spør hvorfor jeg gir flaske.  Folk bestemmer ovenfor egne liv og valg. Flott å opplyse om amming og dets fordeler men det kan være mange grunner annet enn "jeg gidder ikke " eller "vil ikke få hengepatter"  som gjør seg gjeldende.  Vi har ikke noe med hvorfor mødre velger som de gjør og med all den forskningen og informasjonen som foreligger på området er det et opplyst valg de gjør.

Anonymkode: fb229...052

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Når du blir mor er kroppen din også barnet sitt. Den er avhengig av din kropp for å overleve og ha det best mulig.

Anonymkode: 65257...48b

Når du blir mor, tilhører kroppen deg selv. Barnet eier den ikke, og helsemyndigheter og selvgode kjerringer eier den heller ikke.

Det er flott når mødre kan og vil gi barna morsmelk, men for en andel er amming ikke fysisk mulig, eller for krevende fysisk eller psykisk til at det er tilrådelig. Og selv om noen ikke har en tungtveiende grunn til å la være å amme i dine øyne, så er det fortsatt hverken din unge eller dine pupper, og ergo ikke din sak.

Mvh ammende mor.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff nok en ammetråd. Første mann ammet jeg i 2 år. De to andre jeg fikk senere kunne jeg ikke amme pga livsnødvendige medisiner jeg må gå på resten av livet samt operasjon som kappet av alle melkegangene.  Har hatt dårlig samvittighet for dette i ca 1 sek. Du tror jeg gidder ta hele den regla der når  folk spør hvorfor jeg gir flaske.  Folk bestemmer ovenfor egne liv og valg. Flott å opplyse om amming og dets fordeler men det kan være mange grunner annet enn "jeg gidder ikke " eller "vil ikke få hengepatter"  som gjør seg gjeldende.  Vi har ikke noe med hvorfor mødre velger som de gjør og med all den forskningen og informasjonen som foreligger på området er det et opplyst valg de gjør.

Anonymkode: fb229...052

Jeg synes det i det hele tatt er merkelig at folk faktisk spør om hvorfor man gir flaske. Da mangler man sosiale antenner. Du har helt rett, det er et personlig valg. 

Norge er også en skikkelig ammenasjon, så nei TS, det er nok ikke behov for kampanjer på dette her til lands. Man skal vel ha levd under en stein for å ikke ha fått med seg morsmelkens fordeler. 

Anonymkode: d098d...e98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge ligger vi på verdenstoppen i amming, så jeg skjønner ikke hvor du tar dette fra. 

Jeg kjenner bare 2-3 som har ammet mindre enn 5 mnd og har en rimelig stor krets med damer som jeg har vært i kontakt med, ettersom jeg har fem barn selv, samt en slekt der vi fant ut at foreløpig antall barn pr person over 35 er ca 3,33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør du et valg basert på helse, og ikke forfengelighet,  som mange andre.

Anonymkode: 65257...48b

Du må ferdes i et forferdelig overfladisk miljø, som kjenner så mange kvinner som kuttet ut ammingen på grunn av forfengelighet. De må da også være veldig uopplyste, som ikke vet at det er de hormonelle endringene i graviditeten som fører til endret arkitektur i brystvevet, og ikke ammingen?

Jeg undrer meg over at du synes det er greit å slutte å amme grunnet egen helse, men uhyrlig å slutte å amme av "forfengelighet". Hva er egentlig forskjellen frasett den tilgrunnliggene årsaken? Sluttresultatet er jo det samme - et barn som ikke ammes, og de påfølgende konsekvensene av dette endrer seg jo heller ikke selv om årsaken er en annen, uansett hvordan du vrir og vender på det. Blir barnet mer preget av mangelen på morsmelk når det skyldes forfengelighet enn når det ligger andre grunner bak? 

At et fåtall ammer i henhold til anbefalingene er jo direkte feil. De aller fleste følger anbefalingene med fullamming frem til 6 måneder  

 

 

Anonymkode: 6115b...3da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...