Gå til innhold

Abort uke 16..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før det hadde gått 15 uker, ingen symptomer. Gikk på p-piller og mensen kom når den skulle så når jeg fikk en positiv graviditetstest ble jeg helt satt ut. Jeg ringte til abortavdelingen på sykehuset rett etterpå og fikk time dagen etter fordi jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei. Enda mer satt ut ble jeg når jeg fant ut på UL at jeg var 15 uker på vei. Du må søke om abort etter 12 uker og i min sjokktilstand med tårene trillende så ba jeg om søknad til abortnemda. Det var både fordi jeg ikke er i en situasjon hvor jeg vil ha barn men også fordi jeg bruker medisiner som kan skade fosteret, jeg tar hpv vaksine drikker mye og nylig vært i sør amerika hvor de har høy forekomst av Zika virus. Jeg har med andre ord gjort ALT man ikke skal gjøre om en er gravid. abortnemda godkjent søknaden min samme dag og dagen etter møtte jeg opp på sykehuset for å ta MA. Når man er så langt på vei må man være på sykehuset helt til man har abortert. I over syv timer var jeg på sykehuset, vred meg i de verste smertene jeg noensinne har hatt til jeg kjente at nå skjer det noe, jeg løper på do og aborterer. Jeg turte ikke å se, ville ikke se. I det øyeblikket jeg aborterte så forsvant alle smertene og det eneste jeg kjente på resten av den dagen var lettelse over å være ferdig. 

Dette er nå noen dager siden, og nå har jeg det helt jævlig, alt gikk så fort fra dagen jeg fant ut om graviditeten og til jeg hadde abortert, jeg rakk ikke å tenke engang, jeg hadde ikke tid til å tenke fordi jeg var så langt på vei. Men det eneste jeg gjør om dagen er å gråte, jeg er så tom og føler at jeg har gjort noe jeg aldri kan tilgi meg selv for. Jeg forteller meg selv gang på gang at fosteret mest sannsynlig ikke var friskt men det er ikke nok, jeg kjenner på et sånt savn jeg aldri hadde trodd jeg skulle føle, kjenner magen jeg ikke engang innså hadde vokst krympe mer og mer for hver dag bare for å minne meg på tapet av det som engang var..

blir det noengang bedre? Er jeg et fælt menneske? Jeg orker ikke å føle det sånn lenger og er redd jeg aldri skal kunne tilgi meg selv..

Anonymkode: 24fd1...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er noe om å ta konsekvenser av sine valg. Du får ikke mye trøst hos meg fordi at beslutningen du tok ikke var overveid (søkte mens tårene rant, også din reaksjon i etterkant viser det). I uke 15 er barnet allerede ferdig utviklet. Man kan dra til Danmark og ta panorama test (kromosome feil), også sjekke alle barnets organer. Det er ikke din skyld, det er legen sin skyld!!! Du burde fått råd og veiledning! Også ta mA når man er så langt på vei er ikke forsvarlig! Ta ul etterpå og se at det ikke er rester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, dette var vondt å lese. Jeg har dessverre ingen erfaring med abort selv, men klarer jo å forestille meg de vonde tankene når man ikke får tid nok til å ta et gjennomtenkt valg. På sikt så høres det jo ut som at du har valgt det rette for deg selv i din situasjon, men det emosjonelle tar nok litt tid å bearbeide. Jeg syns du skal ta kontakt med amathea eller livskrisehjelpen i din kommune så snart som mulig! Det er viktig å få snakket med noen om tankene du har. Masse lykke til videre.

Anonymkode: 065d9...63e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt med en sorgreaksjon etter en abort. Hormonene løper løpsk og det er mye på en gang. 

Du må ikke la deg selv begynne å tvile på beslutningen du tok. Den er tatt. Det var riktig beslutning. 

 

Anonymkode: ee815...a9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Graviditetstester er ikke positive i uke 15. 

2. https://www.emetodebok.no/kapittel/menstruasjon-svangerskap-og-svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd-etter-12-uker/ som du ser her,  medisinsk abort blir ikke gjort i løpet av samme dag. Det skjer ikke så fort som du hevder. Du får først en tablett på sykehuset og går hjem for å komme tilbake etter 1 - 3 døgn senere for å få nye tabletter. 

3. Å ikke gi deg tid til å tenke før du fysisk får utført abort, er ikke i tråd med lov om abort. Kvinnen skal være sikker i sitt valg. Jeg stusser og voer at du får saken din opp i abortnemnda samme dag som du får vite at du er gravid på sykehuset. Nemnda har ikke daglige møter, og skaen din skal forbereds fra legens side. Det samme skal prøver av deg før det blir igangsatt en abort. 

Jeg tar ikke stilling til sannhetsgesjalten i historien din, men påpeker at der er noen brister i historien du forteller. Du skal og ha videre oppfølging og etterkontroll etter senabort. Der bør du ta opp det du sliter psykisk med. Eller kontakte Amathea. 

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder Nederst i denne artikkelen er der og info om hjelp etter abort. 

Anonymkode: cb073...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare sende deg en god klem!! Håper du får snakke med noen om dette og ikke holder det inne i deg. 

Anonymkode: dfe99...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God klem til deg! 

Nei du er ikke et grusomt menneske.  En baby er fryktelig mye jobb og ansvar, man må ville det! 

Ta tiden til hjelp, så blir det nok bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Graviditetstester er ikke positive i uke 15. 

2. https://www.emetodebok.no/kapittel/menstruasjon-svangerskap-og-svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd-etter-12-uker/ som du ser her,  medisinsk abort blir ikke gjort i løpet av samme dag. Det skjer ikke så fort som du hevder. Du får først en tablett på sykehuset og går hjem for å komme tilbake etter 1 - 3 døgn senere for å få nye tabletter. 

3. Å ikke gi deg tid til å tenke før du fysisk får utført abort, er ikke i tråd med lov om abort. Kvinnen skal være sikker i sitt valg. Jeg stusser og voer at du får saken din opp i abortnemnda samme dag som du får vite at du er gravid på sykehuset. Nemnda har ikke daglige møter, og skaen din skal forbereds fra legens side. Det samme skal prøver av deg før det blir igangsatt en abort. 

Jeg tar ikke stilling til sannhetsgesjalten i historien din, men påpeker at der er noen brister i historien du forteller. Du skal og ha videre oppfølging og etterkontroll etter senabort. Der bør du ta opp det du sliter psykisk med. Eller kontakte Amathea. 

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder Nederst i denne artikkelen er der og info om hjelp etter abort. 

Anonymkode: cb073...261

Jeg testet ut punkt 1 jeg; er 15+4 i dag og hadde en test liggende og slenge i skuffen. Testen ble omtrent så positiv det er mulig for en test å bli nærmest i det øyeblikket jeg startet å tisse på den, så punkt 1 stemmer ikke. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Graviditetstester er ikke positive i uke 15. 

2. https://www.emetodebok.no/kapittel/menstruasjon-svangerskap-og-svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd-etter-12-uker/ som du ser her,  medisinsk abort blir ikke gjort i løpet av samme dag. Det skjer ikke så fort som du hevder. Du får først en tablett på sykehuset og går hjem for å komme tilbake etter 1 - 3 døgn senere for å få nye tabletter. 

3. Å ikke gi deg tid til å tenke før du fysisk får utført abort, er ikke i tråd med lov om abort. Kvinnen skal være sikker i sitt valg. Jeg stusser og voer at du får saken din opp i abortnemnda samme dag som du får vite at du er gravid på sykehuset. Nemnda har ikke daglige møter, og skaen din skal forbereds fra legens side. Det samme skal prøver av deg før det blir igangsatt en abort. 

Jeg tar ikke stilling til sannhetsgesjalten i historien din, men påpeker at der er noen brister i historien du forteller. Du skal og ha videre oppfølging og etterkontroll etter senabort. Der bør du ta opp det du sliter psykisk med. Eller kontakte Amathea. 

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder Nederst i denne artikkelen er der og info om hjelp etter abort. 

Anonymkode: cb073...261

Hva mener du med at graviditetstester ikke er positive i uke 15? 

Anonymkode: 2cb3b...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du handlet på instinkt, så du gjorde nok det som var riktig. Neste gang er du klar, og da blir det bedre :hug: Men litt rart at du fikk medisinsk abort, og ikke kirurgisk. Skal man ikke ta det etter uke 9-10?
 

1 time siden, Liven_ skrev:

Jeg tror det er noe om å ta konsekvenser av sine valg. Du får ikke mye trøst hos meg fordi at beslutningen du tok ikke var overveid (søkte mens tårene rant, også din reaksjon i etterkant viser det). I uke 15 er barnet allerede ferdig utviklet. Man kan dra til Danmark og ta panorama test (kromosome feil), også sjekke alle barnets organer. Det er ikke din skyld, det er legen sin skyld!!! Du burde fått råd og veiledning! Også ta mA når man er så langt på vei er ikke forsvarlig! Ta ul etterpå og se at det ikke er rester. 

Hun var 15 uker på vei, hvor god tid tror du at hun hadde til å overveie og reise til Danmark? Hadde hun vært tre uker på vei hadde hun fint hatt noen uker tenketid, men hun kunne ikke ventet stor lengre om hun skulle ta abort.

TS handlet ansvarsfullt og helt riktig.

Og fosteret er vel ikke helt ferdig utviklet i uke 15? :klo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God klem til deg.. :)
Medisinsk abort i uke 18 på grunn av alvorlige misdannelser.  Jeg gikk gjennom akkurat de samme følelsene som deg.  Jeg måtte vente en uke på abort, og hadde god tid til å tenke. Men likevel, når det stod på ville jeg bare ha det overstått og var overlykkelig for at det var over etter aborten.  Men på kvelden ble jeg helt intenst trist, sint, lei meg.  You name it.  Fælt, men jeg tror nok følelsene er normale.  Lå stort sett i sengen og gråt den første uken.  Så ble det gradvis bedre.  Det er jo trist, selv om det er riktig valg.  Ett år etter kan jeg fremdeles bli trist og gråte litt, men det blir bedre.  Så bare hold ut.  Hold på tanken om at det var riktig valg, men det er lov å være trist likevel.  Det vet alle som har vært gjennom noe sånt.  Om folk kritiserer er det bare å stenge de ute, de vet ikke hva de snakker om.  

Anonymkode: eb44d...dca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Graviditetstester er ikke positive i uke 15. 

2. https://www.emetodebok.no/kapittel/menstruasjon-svangerskap-og-svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd-etter-12-uker/ som du ser her,  medisinsk abort blir ikke gjort i løpet av samme dag. Det skjer ikke så fort som du hevder. Du får først en tablett på sykehuset og går hjem for å komme tilbake etter 1 - 3 døgn senere for å få nye tabletter. 

3. Å ikke gi deg tid til å tenke før du fysisk får utført abort, er ikke i tråd med lov om abort. Kvinnen skal være sikker i sitt valg. Jeg stusser og voer at du får saken din opp i abortnemnda samme dag som du får vite at du er gravid på sykehuset. Nemnda har ikke daglige møter, og skaen din skal forbereds fra legens side. Det samme skal prøver av deg før det blir igangsatt en abort. 

Jeg tar ikke stilling til sannhetsgesjalten i historien din, men påpeker at der er noen brister i historien du forteller. Du skal og ha videre oppfølging og etterkontroll etter senabort. Der bør du ta opp det du sliter psykisk med. Eller kontakte Amathea. 

https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder Nederst i denne artikkelen er der og info om hjelp etter abort. 

Anonymkode: cb073...261

Selvfølgelig er en graviditetstest positiv i uke 15, hva har du drukket?

En graviditetstest er positiv gjennom hele svangerskapet. En normal test viser positivt når man har over 25-50 (kommer an på om testen er digital eller ikke). I et normalt svangerskap så har man flere titallstusen i hcg. Det er riktig at det synker og stabiliserer seg, men aldri så lavt at en test ikke blir positiv, da hadde man abortert. 

Anonymkode: b66d0...382

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Liven_ skrev:

Jeg tror det er noe om å ta konsekvenser av sine valg. Du får ikke mye trøst hos meg fordi at beslutningen du tok ikke var overveid (søkte mens tårene rant, også din reaksjon i etterkant viser det). I uke 15 er barnet allerede ferdig utviklet. Man kan dra til Danmark og ta panorama test (kromosome feil), også sjekke alle barnets organer. Det er ikke din skyld, det er legen sin skyld!!! Du burde fått råd og veiledning! Også ta mA når man er så langt på vei er ikke forsvarlig! Ta ul etterpå og se at det ikke er rester. 

For et dust svar! Skadene et barn får av zikavirus, alkohol eller medisiner har ingenting med koromsfeil å gjøre! slike type skader man får av iallefall alkohol og medisiner vises verken på UL, på fostervannsprøve, blodprøve eller på babyen når den kommer ut. Skadene merker man imidlertid når barnet begynner å vokse til(atferd, personlighet, ADHD, følelsesmessige vansker, aggresjonsproblemer, konsentrasjonsproblemer og psykiske vansker). Skjønner godt at TS tok abort fordi hun ville aldri kunnet tilgi seg selv hvis barnet hadde vist det minste lille tegn til problemer. 

Anonymkode: 67c9a...341

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
3 timer siden, Liven_ skrev:

Jeg tror det er noe om å ta konsekvenser av sine valg. Du får ikke mye trøst hos meg fordi at beslutningen du tok ikke var overveid (søkte mens tårene rant, også din reaksjon i etterkant viser det). I uke 15 er barnet allerede ferdig utviklet. Man kan dra til Danmark og ta panorama test (kromosome feil), også sjekke alle barnets organer. Det er ikke din skyld, det er legen sin skyld!!! Du burde fått råd og veiledning! Også ta mA når man er så langt på vei er ikke forsvarlig! Ta ul etterpå og se at det ikke er rester. 

Du har ikke peiling. Medikamentelt abort er den eneste måten man tar abort på i uke 16 i dette landet, om ikke noe veldig spesielt skulle ligge til grunn.

 

Til Ts: en sorgreaksjon er helt normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...