Gå til innhold

Lappen på automatgir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst å ta lappen, men sliter veldig med å få øvelseskjørt.. og de få jeg vet om som kan kjøre litt med meg har bare automatgir. Vurderer derfor å ta lappen bare på automatgir. Andre som har gjort dette? :) Hvor mange kjøretimer trengte dere og hvor ofte øvekjørte dere? Er det mye enklere enn manuell eller ikke følte dere? Har tatt kjøretimer på manuell før men følte det var veldig vanskelig og stress, endte opp med å bruke mye penger på kjøretimer uten å komme noen vei og sluttet så er litt redd for å starte igjen uten å ha alt på stell liksom.. Får nok mulighet til å øvekjøre litt om jeg tar på automat men ikke veldig mye heller, da familien min ikke bor så i nærheten og jeg ikke vil mase for mye på venner og bekjente :fnise:

Anonymkode: 1f29e...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta lappen på manuell. Det med giring og clutching er alltid stress i begynnelsen, men etterhvert så glir det inn som noe man gjør helt naturlig. Akkurat som at man ikke tenker over hvordan man beveger bena når man går.

Det med giring er en så liten del av det totale man må gjennom for å lære å kjøre uansett, men når man har hatt lappen en stund vil det nok være veldig irriterende å ikke ha fleksibiliteten med å kunne kjøre både automat og manuell. Kanskje man skal jobbe et sted de bare har manuellgir, du skal låne bil, kjøpe en rimelig eldre bil men blir begrenset til kun automat..

Anonymkode: 7a654...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er utrulig mye lettere, og jeg vurderte lenge å kun ta lappen på det. Men jeg valgte å stå det i og jeg angrer overhodet ikke, selv om det kanskje tok noen flere kjøretimer, så har jeg nå mulighet til å kjøre hvilken som helst bil.
La oss si at noe skjer med bilen din, den bryter ned, blir ødelagt, så er det mye enklere å raskt finne en billig manuell enn en med automat, de er som regel en del dyrere etter hva jeg har sett.

På jobb har jeg ofte blitt spurt om jeg kan ta firmabilen for å gjøre små gjøremål, og den er manuell.

Min egen bil er automat da jeg føler meg som en tryggere bilist når jeg slipper å fokusere på giring, syns den tar mye av fokuset mitt, men jeg er glad jeg har mulighet til å kjøre manuell om det er behov.

Anonymkode: f3c8e...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen på manuell og hadde kun det obligatoriske av kjøretimer. Hadde øvelseskjøring på privaten kanskje 4 timer i uka de 6 ukene jeg brukte på å ta lappen. Var da virkelig ikke så vanskelig. 

Anonymkode: 95483...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fiksa ikke det med giring og gikk over til automat og vips så klarte jeg å kjøre og håper på å ta lappen innen 2mnd. Er mindre kjøretimer og myyyyye lettere:) Litt rimeligere også:) 

bare tull å bruke masse tid å penger på manuell når man nesten kommer like lagt med automat. Ja bilene er litt dyrere men alltid pluss og minus med alt. Og når du føler får det tar du bare manuell i tillegg:) Det blir bare mer og mer automat så ingen problem og ta det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere jobber krever at du har førerkort med manuelt gir. Vurderte også å ta lappen på automatgir, men er i dag glad for at jeg ikke gjorde det. Det ble nok en del ekstra kjøretimer, men det var det verdt.

Anonymkode: ec74d...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle men manuell er ikke et alternativ når jeg ikke har sjans å få øvekjørt på det tenker jeg, selv om det er det aller mest praktisk :) så lurte mest på om det faktisk var så mye enklere med automat at jeg kunne klare det. Hehe. Men høres jo ut som det er en god del lettere pluss at jeg da kan få øvekjørt litt så tror jeg skal prøve på det da :biggrin:

Anonymkode: 1f29e...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i 3 år å få lappen på manuell, fikk det ikke til. Gikk over på automat og hadde førerkortet i hendene etter 9 uker. Så mye bortkastet tid og så mye bortkastede penger. Kommer aldri til å tilgi meg selv for at jeg hørte på alle som sa at man "må" ta med manuell. Gjør det som føles rett for deg og ikke hør på noen andre.

Anonymkode: ea16a...ef8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Har lyst å ta lappen, men sliter veldig med å få øvelseskjørt.. og de få jeg vet om som kan kjøre litt med meg har bare automatgir. Vurderer derfor å ta lappen bare på automatgir. Andre som har gjort dette? :) Hvor mange kjøretimer trengte dere og hvor ofte øvekjørte dere? Er det mye enklere enn manuell eller ikke følte dere? Har tatt kjøretimer på manuell før men følte det var veldig vanskelig og stress, endte opp med å bruke mye penger på kjøretimer uten å komme noen vei og sluttet så er litt redd for å starte igjen uten å ha alt på stell liksom.. Får nok mulighet til å øvekjøre litt om jeg tar på automat men ikke veldig mye heller, da familien min ikke bor så i nærheten og jeg ikke vil mase for mye på venner og bekjente :fnise:

Anonymkode: 1f29e...bf8

Ta lappen på automat.

Det er enklere, koster mindre og du kan alltid kjøre opp på manuell dersom du trenger det.

Toyota selger 99% av bilene med automat. Alle hybrider er automat, alle elbiler er automat. Manuelt gir er ikke nødvendig.

Etter å ha kjørt automat en stund kan du jo kjøre opp til manuell hvis du har behov. Hvis du ikke har det er det jo bortkastede penger.

Mange maser om å kjøre opp til manuell, men det blir litt som å kjøre opp til buss med tilhenger bare i tilfelle man kanskje trenger det. Kjør opp til automat så har du et førerkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...