Gå til innhold

Flytte til Ringsaker/Lillehammer?


daimstrut

Anbefalte innlegg

Hei,

Er en mamma med tre barn på 3,6 og 8 år som har en liten livskrise. Er drittlei klimaet på Vestlandet hvor jeg har bodd i elleve år nå (er opprinnelig fra Sverige) og husprisene er jo helt ville selv for noen med relativt god økonomi som oss. Ønsker snø om vinteren!

Har nå forelsket meg på distanse i bygda runt Mjøsa. Har blandt annet sett på Brumunddal, Rudshøgda og nå sist Brøttum hvor jeg fant flere fine tomter. Kunne godt tenkt oss å byggt nytt hus:-) Ser at Brøttum har ny 1-10 skole og naturen ser fantastisk ut! 15 min inn til Lillehammer. Lillehammer virker som en koselig by hvor det skjer litt ting.

Vi er ikke så opptatt av shopping og slike tilbud så kunne godt tenkt oss å bo litt mer landlig, så lenge det er bra for barna og ikke et dårlig miljø. Friluftsliv kunne vi godt bruke mer av tiden vår på da det er noe vi elsker egentlig. Men ønsker jo ikke komme til et sted hvor alle kjenner alle, og ingen vill snakke med deg pga at du har høyere utdanning og er en innflyttere, hvis dere skjønner hva jeg mener;-)

Del gjerne erfaringer fra Ringsaker og omegn!  Tusen takk på forhånd.

 

Endret av daimstrut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daryl Dixon

Det finnes folk med høyere utdanning i Ringsaker og vettu... Brøttum har hatt mange innflyttere nettopp pga mye utbygging av boligområder og det er veldig sentralt med tanke på at mjøsbyene er så nært. Du blir nok ikke alene som innflytter. Vil du ha det landlig er dette mitt i blinken. Du er og ikke langt unna Sjusjøen, hvis du vil gå i fjellet.

Moelv får muligens mjøssykehuset på sikt og der kan det regnes med at det blir en del utbygging. Noe av de fine turmulighetene langs Mjøsa der kan bli berørt av byggingen. Selv om det er mange år til  Sentrum er lite, men koselig nok. Du får det og landlig og får fin utsikt hvis du velger å bo mer opp i åsen.

Brumunddal har blomstret opp fra å være et trist sted med dårlig rykte, til å nærme seg det de ønsker å være, en by. Prisene det er økende og boligtomter er små. Det er bra turmuligheter i nærheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Lillehammer(er innflytter fra Oslo siden 2011) og stortrives. Jeg ville ha holdt meg unna Brummundal.Dette er kun fordi jeg ikke synes det er verken en fin eller koslig plass.Ja det har kanskje blomster opp,så det handler vel da om personlig smak :)

Anonymkode: e59ee...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to! Høres jo ut som Brøttum kunne vært en fin plass for oss faktisk. Men tar gjerne fler erfaringer fra folk i området! Hvordan er det for ungdommer? Barna blir jo store en gang ( ganske snart!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra, og er bosatt i, Ringsaker selv, så jeg er nok en litt upartisk dommer her ;) 
Personlig foretrekker jeg Moelv - ikke fordi det er så pent og stilig der, men fordi det er et sted som ligger «midt mellom alt» på en bedre måte enn Brøttum. Moelv har en helt ny barneskole som ble tatt i bruk for kun få uker siden. Veldig fin!! 

Fra Moelv har du tilgang til et stort arbeidsmarked innen ca 30 minutter kjøring i ulike retninger. Hamar og Lillehammer ligger begge ca 30 min fra Moelv, og til Gjøvik kjører man på 20 min. Man kommer til Raufoss på litt over 30 min. Innen denne omkretsen finnes kompetansearbeidsplasser av flere ulike typer, både offentlige (f.eks statlig forvaltning, tilsynsorganer, sykehus, høgskoler, universitet, flere store kommuneadministrasjoner) og private (f.eks konsulentfirmaer, teknologi/industri). Omtrent uansett hvor man bor i Ringsaker er det kort veg til skog og mark og fine turområder. Sjusjøen er Norges beste langrennsdestinasjon og et mye brukt turområde hele året, og det er god tilgang til fjellområder som er mindre brukt også. Vi har dessuten et sterkt forhold til Mjøsa, som både er badevann, fiskevann, drikkevann og byr på mulighet for et koselig båtliv. Tomteprisene i Ringsaker er trolig lavere enn mange andre steder, og det samme kan man si om prisene på brukte boliger. Man får ganske mye for pengene. 

Ungdomsmiljøet i Ringsaker kan jeg bare litt om. Mitt inntrykk er at det er som de fleste andre steder: stort sett bra, men det finnes utfordringer. Det jeg vet, er at kommunen har jobbet mye og systematisk med dette, og at hvis det oppstår problemer så tas det tak i. Ellers driver barn og unge med det samme her som alle andre steder: idrett, kulturskole, henger rundt i skateanleggene osv. For å si det slik: hvis dere velger Brøttum er det en fordel om dere har barn som liker å spille i brassband, gå på ski eller spille fotball. Ellers vil dere måtte kjøre dem til Lillehammer, Moelv eller Brumunddal hver eneste kveld...

Anonymkode: b8e99...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal vurdere Moelv. Ser definitvt fordelen i forhold til et større arbeidsmarked og fritidsaktiviteter for ungene:-) Men heller litt mot å enten bo i en "bygd" eller så bo inne i en skikkelig by. Kunne godt tenkt oss et lite småbruk også. Å bo i et større tettsted som Moelv er litt mittemellom....men skal helt klart vurdere det:-) 15 min kjøring fra en større by hadde vært optimalt, 30 min blir litt lenge. Synes Hamar og Lillehammer virker som de koseligeste byene i området. Flere med tanker om dette? Virker som mannen min endelig er med på toget om å flytte østover fjellet i hvert fall så det føles deilig. Forhåpentligvis ikke en vinter til på Vestlandet (selv om Stavanger er en nydelig by med flotte naturområder i nærheten også:-)). Men klimaet, oljekrisa og avstanden til Sverige trekker ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du føst bo i en by hadde jeg definitiv valgt Lillehammer over Moelv :)

Anonymkode: e59ee...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Ser at det finnes flotte tomter i Moelv også. Vi må nok bare ta oss en tur og kikke litt.

Hvis vi skulle bo i by, hvilken er best av Hamar og Lillehammer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 10.23, daimstrut skrev:

Hei,

Er en mamma med tre barn på 3,6 og 8 år som har en liten livskrise. Er drittlei klimaet på Vestlandet hvor jeg har bodd i elleve år nå (er opprinnelig fra Sverige) og husprisene er jo helt ville selv for noen med relativt god økonomi som oss. Ønsker snø om vinteren!

Har nå forelsket meg på distanse i bygda runt Mjøsa. Har blandt annet sett på Brumunddal, Rudshøgda og nå sist Brøttum hvor jeg fant flere fine tomter. Kunne godt tenkt oss å byggt nytt hus:-) Ser at Brøttum har ny 1-10 skole og naturen ser fantastisk ut! 15 min inn til Lillehammer. Lillehammer virker som en koselig by hvor det skjer litt ting.

Vi er ikke så opptatt av shopping og slike tilbud så kunne godt tenkt oss å bo litt mer landlig, så lenge det er bra for barna og ikke et dårlig miljø. Friluftsliv kunne vi godt bruke mer av tiden vår på da det er noe vi elsker egentlig. Men ønsker jo ikke komme til et sted hvor alle kjenner alle, og ingen vill snakke med deg pga at du har høyere utdanning og er en innflyttere, hvis dere skjønner hva jeg mener;-)

Del gjerne erfaringer fra Ringsaker og omegn!  Tusen takk på forhånd.

 

Det er det samma å hen je bor i væla bære je kæin sjå Mjøsa!

Jeg tror ikke du trenger å bygge nytt. Gjetter at bruktbolig er billigere. Brøttum ligger nært ett fantastisk skiterreng , Sjusjøentraktene. Lillehammer også rett nedenfor ca det samme området. Fra Stampesletta til Sjusjøen er det ca ti km på ski.

Ringsaker har den kuleste kafeen jeg vet om, godværskafeén på Sveinhaug historiske pensjonat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, daimstrut skrev:

Hei igjen,

Ser at det finnes flotte tomter i Moelv også. Vi må nok bare ta oss en tur og kikke litt.

Hvis vi skulle bo i by, hvilken er best av Hamar og Lillehammer? :-)

Lillehammer ligger nærmere skiterrenget. Hamar har Vangsåsen, men da må du kjøre ett stykke. På Lillehammer kan du i beste fall ta på deg skia rett utenfor trappa di og gå rett til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på Lillehammer og har familie også på Brøttum.

Lillehammer er en utrolig nydelig by, men som mange andre småsteder: dessverre mye psykatri og rusmisbruk hos unge. De siste årene har det vært en «selvmordsbølge» i alderen 15-20 år og det er lite å «finne på» for ungdommen - noe som gjør at du gjerne henger på stasjonen og kommer inn i et dårlig miljø.

Dette kan såklart skje overalt, og man hører gjerne mer av disse hendelsene på mindre steder. Så om det er mer enn andre steder eller ikke, det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg bare vet at mine barn skal IKKE vokse opp der.. :-)

Se heller litt mer på Brøttum. Tror både skolemiljø og bygdemiljøet der er bedre :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Nærmere skiterrenget er en klar fordel, men så var det jo det dær med arbeidsmarked også...;-) Er begge ingeniører men kan tenke oss å jobbe med andre ting også. Tror vi har muligheter innnen Moelven-konsernet for eksempel.

Helt inneforstått med at det er billigere og kjøpe brukt bolig, så ser på det også, men det hadde vært deilig å bygge helt nytt.

Tenker det er enda mindre å finne på i Brøttum for ungdommer? Men å andre siden- ingen steder å "henge på" hvilket kanskje er bra?? Tror og håper på at barna mine blir flotte ungdommer med god oppfølging men du vet jo aldri...:-(

 

Endret av daimstrut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Minimi skrev:

Jeg er oppvokst på Lillehammer og har familie også på Brøttum.

Lillehammer er en utrolig nydelig by, men som mange andre småsteder: dessverre mye psykatri og rusmisbruk hos unge. De siste årene har det vært en «selvmordsbølge» i alderen 15-20 år og det er lite å «finne på» for ungdommen - noe som gjør at du gjerne henger på stasjonen og kommer inn i et dårlig miljø.

Dette kan såklart skje overalt, og man hører gjerne mer av disse hendelsene på mindre steder. Så om det er mer enn andre steder eller ikke, det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg bare vet at mine barn skal IKKE vokse opp der.. :-)

Se heller litt mer på Brøttum. Tror både skolemiljø og bygdemiljøet der er bedre :-)

 

Det kan skje overalt ja.Også på bygda.Det er ikke sånn at bor man i en liten bygd så er alt så fint og flott. Bygdetrollet er ikke et begrep som har dukket opp av løse lufta

Anonymkode: e59ee...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, daimstrut skrev:

Tusen takk for svar alle sammen!

Nærmere skiterrenget er en klar fordel, men så var det jo det dær med arbeidsmarked også...;-) Er begge ingeniører men kan tenke oss å jobbe med andre ting også. Tror vi har muligheter innnen Moelven-konsernet for eksempel.

Helt inneforstått med at det er billigere og kjøpe brukt bolig, så ser på det også, men det hadde vært deilig å bygge helt nytt.

Tenker det er enda mindre å finne på i Brøttum for ungdommer? Men å andre siden- ingen steder å "henge på" hvilket kanskje er bra?? Tror og håper på at barna mine blir flotte ungdommer med god oppfølging men du vet jo aldri...:-(

 

Som bosatt på et boligfelt i Moelv har jeg sånn ca 30 meter fra inngangsdøra og til oppkjørte skiløyper, i alle fall de vintrene det faktisk er snø nok til å kjøre opp løyper. Stort nærmere en skiløype kommer man neppe i det daglige... Det er jo ikke slik at alle har så kort veg til skiløypene, men det er altså muligheter helt lokalt når man bor på slike små steder! 

Siden dere er ingeniører, ville jeg tenkt på et mer totalt arbeidsmarked. Ett av de største teknologimiljøene i innlandet ligger på Raufoss, og man har også en del teknologibedrifter på Gjøvik. Hvis du bosetter deg på Lillehammer eller Hamar vil jeg nesten si at du ekskluderer muligheten til å jobbe i det området pga at avstanden kan føles litt i lengste laget. (45-60 min hver veg). Fra Moelv bruker man ca 30 min. 

 

Anonymkode: b8e99...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...