Gå til innhold

Er dette lovlig?


annikand

Anbefalte innlegg

Har snusa rundt på dette forumet i lang tid, pleier vanligvis ikke å sutre i offentlighet men nå er jeg rett og slett så forbanna at jeg endte opp med å starte min første tråd her inne! Jeg har lest om mange som har blitt lurt av useriøse kraftselskaper som agva kraft og oslo kraft.

Det er en ny aktør på banen som jeg tror er enda verre, de heter Kraft1.

Jeg ble ringt opp av kraft1 fordi jeg har et enkeltpersonsforetak fra lenge siden og de tilbydde meg deres bedriftsavtale som jeg kunne bruke hjemme privat. De lovet meg at det var billigere enn spotpris, uten påslag og med pristak på 49,2 øre per kwh, jeg skulle aldri måtte betale mer enn dette pristaket. Det hørtes veldig bra ut og de ba meg svare ok på en sms de sendte ut, noe jeg gjorde.

Når første faktura dukket opp var den langt ifra billigere, den var mer enn DOBBELT så mye som jeg har pleid å betale. Å få kontakt med kraft1 var ikke bare bare, men etter en stund nådde jeg gjennom og ble gjort oppmerksom på at de forskuddsfakturerer basert på forventet forbruk, lurer på hva slags regnestykke de bruker da fakturaen var skyhøy!? Jeg sa selvsagt at jeg ville trekke meg fra avtalen, da ble jeg informert om 3 ÅRS BINDINGSTID og bruddgebyret var på TUSENVIS av kroner per strømmåler!! Huset mitt har to strømmålere og det ble derfor dobbelt så dyrt! De skulle ha langt over 20000,- i bruddgebyr!!! Siden jeg har enkeltpersonsforetak så gjelder ikke den private angreretten, jeg er helt sikker på at det er dette de utnytter seg av!

Jeg gikk på nettsiden deres og leste gjennom vilkårene, der står det også at pristaket de lovet meg gjelder gjennomsnitt i løpet av et år, ikke måned for måned. Det vil si at pristaket har ingen nytte da gjennomsnittsprisen aldri når over 49,2 i løpet av et år uansett, herregud!...

Jeg la også merke til i vilkårene at hvis du ikke sier opp når 3 år med bindingstid er over, så binder de deg i 3 år til med samme bruddgebyr! Så hvis du ikke sier opp AKKURAT når perioden er over så binder de deg på nytt.

De nevnte overhodet INGENTING om disse tingene på telefonen, det var en link i smsen de sendte meg men selgeren var veldig på at jeg måtte svare ok mens selgeren fremdeles var på tråden, så det var jo ikke rom for å titte nøyere på vilkår.

Kan da umulig være lovlig å holde på sånn? Dette er ren SVINDEL fra kraft1

Er det flere som har erfaringer med disse kjeltringene?

www.kraft1.no

Fy f*aen!

 

Endret av annikand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kontakte forbrukerombudet og høre hva de råder deg til å gjøre. 

Anonymkode: b7806...6a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da angrerett. 

Ble du vist vilkårene på noen som helst måte før du takket ja til tilbudet? 

Jeg tror de bare prøver å skremme deg ved å vise til regler som er lovstridige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk lovlig og det er derfor du aldri, særlig ikke med firma/enkeltmansforetak i ryggen, skal inngi deg på noen avtaler du ikke har lest og forstått det hele og fulle ved avtalen på, før du sier jatakk og amen. 

Firmaavtaler forskuddteres strøm for forventet forbruk. Det gjøres i alle borettslag og sameiet med felle strøm. 

Jeg betviler at du kommer deg ut av avtalen du har samtykket i, uten at det koster deg skjorta. Selvfølgelig du kan kontakte forbrukerombudet, men du er selv ansvarlig for de avtalene du inngår på vegne av ditt enkeltmannsforetak eller firma. Forresten, forbrukerrådet hjelper privatpersoner, ikke formaer. Du må bruke egen advokat om du skal ha hjelp med noe. 

Akkurat nå, stan skrev:

Du har da angrerett. 

Ble du vist vilkårene på noen som helst måte før du takket ja til tilbudet? 

Jeg tror de bare prøver å skremme deg ved å vise til regler som er lovstridige. 

Privatpersoner har 14 dagers angretrett, ikke firmaer på firmaavtaler. 

Ts må begynne å forstå de avtalene hun inngir seg på før hun samtykker. Dette blir jo poengtert igjen og igjen i media. 

Anonymkode: 8b98d...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Du har da angrerett. 

Ble du vist vilkårene på noen som helst måte før du takket ja til tilbudet? 

Jeg tror de bare prøver å skremme deg ved å vise til regler som er lovstridige. 

Det var en link i smsen de sendte meg, men jeg fikk ikke anledning til å lese gjennom det før jeg svarte ok på meldingen, det var dumt av meg, jeg vet! Greia er at jeg kjøpte avtalen som "bedrift" og da har man ikke i nærheten av de samme rettighetene som privatpersoner.

Ser også på google reviews at det er massevis av folk som har opplevd det samme:

https://www.google.no/search?ei=tZMPWrDhCIuya7yNjKAF&q=kraft1&oq=kraft1&gs_l=psy-ab.3..0l3j0i10k1l7.2872.2872.0.3161.1.1.0.0.0.0.74.74.1.1.0....0...1.1.64.psy-ab..0.1.73....0.T-oP2-kXKzQ#lrd=0x46416e81f6fe7769:0x2106177cd62ffc99,1,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er faktisk lovlig og det er derfor du aldri, særlig ikke med firma/enkeltmansforetak i ryggen, skal inngi deg på noen avtaler du ikke har lest og forstått det hele og fulle ved avtalen på, før du sier jatakk og amen. 

Firmaavtaler forskuddteres strøm for forventet forbruk. Det gjøres i alle borettslag og sameiet med felle strøm. 

Jeg betviler at du kommer deg ut av avtalen du har samtykket i, uten at det koster deg skjorta. Selvfølgelig du kan kontakte forbrukerombudet, men du er selv ansvarlig for de avtalene du inngår på vegne av ditt enkeltmannsforetak eller firma. Forresten, forbrukerrådet hjelper privatpersoner, ikke formaer. Du må bruke egen advokat om du skal ha hjelp med noe. 

Privatpersoner har 14 dagers angretrett, ikke firmaer på firmaavtaler. 

Ts må begynne å forstå de avtalene hun inngir seg på før hun samtykker. Dette blir jo poengtert igjen og igjen i media. 

Anonymkode: 8b98d...00b

Uff, jeg håper ikke du har rett...

Helt kvalmt at de ikke informerer om bindingstid og absurde bruddgebyrer!

I linken jeg postet over så står det:

" Et kriterium for å kunne selge deg bedriftsavtale på strøm, er at strømmen hovedsakelig skal benyttes i næringsvirksomhet. Avtalene er som regel langt mindre gunstige, men bedriftene har gjerne ikke noe valg. "

Det er en uttalelse fra Frode Elton Haug, forbrukerrådet.

Det betyr vel at siden jeg bruker strømmen privat (enkeltpersonsforetaket mitt har ikke noe drift eller egen adresse) så hadde kraft1 aldri lov til å selge meg bedriftsavtale?

Her er linken igjen: http://e24.no/privat/penger/forbrukerombudet-advarer-selger-dyr-bedriftsstroem-til-privatpersoner/23456404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, annikand skrev:

Det var en link i smsen de sendte meg, men jeg fikk ikke anledning til å lese gjennom det før jeg svarte ok på meldingen, det var dumt av meg, jeg vet! Greia er at jeg kjøpte avtalen som "bedrift" og da har man ikke i nærheten av de samme rettighetene som privatpersoner.

Ser også på google reviews at det er massevis av folk som har opplevd det samme:

https://www.google.no/search?ei=tZMPWrDhCIuya7yNjKAF&q=kraft1&oq=kraft1&gs_l=psy-ab.3..0l3j0i10k1l7.2872.2872.0.3161.1.1.0.0.0.0.74.74.1.1.0....0...1.1.64.psy-ab..0.1.73....0.T-oP2-kXKzQ#lrd=0x46416e81f6fe7769:0x2106177cd62ffc99,1,,,

Beklager altså, men da kan du skylde deg selv og ikke forvente at du kommer deg ut av avtalen. 

Hva skjedde med sunn fornuft? Ikke svar OK på noe du ikke vet om er OK. 

Forsøk å ta kontakt med forbrukerombudet, men du kommer nok ingen vei. 

Anonymkode: af7be...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager altså, men da kan du skylde deg selv og ikke forvente at du kommer deg ut av avtalen. 

Hva skjedde med sunn fornuft? Ikke svar OK på noe du ikke vet om er OK. 

Forsøk å ta kontakt med forbrukerombudet, men du kommer nok ingen vei. 

Anonymkode: af7be...9a9

Jeg vet at det var dumt, men du kan da umulig unnskylde denne praksisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager altså, men da kan du skylde deg selv og ikke forvente at du kommer deg ut av avtalen. 

Hva skjedde med sunn fornuft? Ikke svar OK på noe du ikke vet om er OK. 

Forsøk å ta kontakt med forbrukerombudet, men du kommer nok ingen vei. 

Anonymkode: af7be...9a9

Ta gjerne også en titt på vilkårene, www.kraft1.no/vilkar

Det tar mer enn 30 sekunder å komme seg gjennom, det hørtes gunstig ut når selgeren argumenterte for avtalen.

Det er jo åpenbart at de utnytter seg av personer med enkeltpersonsforetak som kanskje ikke er klar over hver eneste krik og krok av rettigheter man har og ikke har.

 

Og jeg siterer forbrukerombudet nok en gang, ettersom du virker å ignorere den delen.

" Et kriterium for å kunne selge deg bedriftsavtale på strøm, er at strømmen hovedsakelig skal benyttes i næringsvirksomhet. Avtalene er som regel langt mindre gunstige, men bedriftene har gjerne ikke noe valg. "

Jeg ringer forbrukerombudet i morgen, uansett utfall ønsker jeg å advare andre mot å inngå avtale med disse kjeltringene hos kraft1.

Endret av annikand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, annikand skrev:

Uff, jeg håper ikke du har rett...

Helt kvalmt at de ikke informerer om bindingstid og absurde bruddgebyrer!

I linken jeg postet over så står det:

" Et kriterium for å kunne selge deg bedriftsavtale på strøm, er at strømmen hovedsakelig skal benyttes i næringsvirksomhet. Avtalene er som regel langt mindre gunstige, men bedriftene har gjerne ikke noe valg. "

Det er en uttalelse fra Frode Elton Haug, forbrukerrådet.

Det betyr vel at siden jeg bruker strømmen privat (enkeltpersonsforetaket mitt har ikke noe drift eller egen adresse) så hadde kraft1 aldri lov til å selge meg bedriftsavtale?

Her er linken igjen: http://e24.no/privat/penger/forbrukerombudet-advarer-selger-dyr-bedriftsstroem-til-privatpersoner/23456404

Du tolker ting til din egen fordel og er ikke objektiv. Om enkeltpersonsforetaket ditt er i drift eller ikke har ingen betydning. Det er heller ikke noe selskapene undersøker før de kontakter deg. Har foretaket ikke egen adresse, så er det helt klart lov å selge det til den adressen foretaket er registrert på, og som du tilfeldigvis nor på. De fleste med enkeltpersonsforetak har hjemme adresse fom foretaksadresse. Er ikke foretaket ditt aktivt, så slett det. Om du da kommer deg unna med 3 års bindingstid og ingen fornyelse er et stort spørsmål. 

Og når foretaket ditt ikke er aktivt, du ikke har slettet det  så hvorfor ikke opplyse strømselskapet om at det ikke er aktivt og du skal ikke ha noe strøm? Nei, fordi du lot deg blinde av å få noe som var for godt til å være sant, uten å høre på de varselklokkene du burde hørt hyle i bakgrunnen og uten (!) å lese igjennom hva du godtok når du aksepterte. 

Her på forumet har vært så mange tråder om folk som har foretak og går på avtaler de ikke leser igjennom hva de godtar på, ikke forstår hva de begir seg ut på, osv. at alle bør forstå og ha fått advarsler om at å inngå avtaler uten å lese igjennom hva de godtar og signerer på er en risikosport. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager altså, men da kan du skylde deg selv og ikke forvente at du kommer deg ut av avtalen. 

Hva skjedde med sunn fornuft? Ikke svar OK på noe du ikke vet om er OK. 

Forsøk å ta kontakt med forbrukerombudet, men du kommer nok ingen vei. 

Anonymkode: af7be...9a9

Forbrukerrådet/forbrukerombudet er til for å hjelpe forbrukere ikke firmaeiere eller enkeltmannsforetak slik ts har. Om ts bruker x antall minutter og kr. På telefonkø der, så blir hun elegant og raskt avvist. 

Lær en gang for alle at er noe for godt til å være sant, så er det som regel det. Og ringer en telefonselger så ta beina på nakken og løp :link: 

Anonymkode: 8b98d...00b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke skjønne hvordan de kan selge ditt EPF en bedriftsavtale på strøm knyttet til en måler som benyttes og eies av deg privat. Ikke noe av dette strømforbruket kan du belaste regnskapet til EPF med. Du får sende mail til dem og si at du har 0 kwh strøm i ENK og be de forhåndsfakturere deg for dette. All annen strøm brukes privat ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stan skrev:

Du har da angrerett. 

Ble du vist vilkårene på noen som helst måte før du takket ja til tilbudet? 

Jeg tror de bare prøver å skremme deg ved å vise til regler som er lovstridige. 

Er ikke angrerett bare for privatpersoner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Million skrev:

Er ikke angrerett bare for privatpersoner da?

Jo. Og angreretten ville om den var der, for lengzt vært brukt opp. Mener det er 1 måneds angrerett for privatpersoner etter telefonsalg. Detter står nok i loven, og lovverket bør også folk med enkeltmannforetak legge seg på minnet.

Anonymkode: 8b98d...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, annikand said:

Jeg vet at det var dumt, men du kan da umulig unnskylde denne praksisen?

Det er mulig å mene at du har ansvaret for dette, uten at det betyr at man unnskylder selger, selgende bedrift, eller praksisen deres. ;)

Har man gått til det steget å opprette ENK så må man også sette seg inn i hva dette betyr og innebærer. Som en generell regel, uansett om man er privatperson eller bedrift, så burde man være skeptiske til å takke ja til tilbud fra selgere som ringer uanmeldt, som kommer på døren uanmeldt, eller som stopper deg på gaten for å tilby et helt latterlig bra tilbud. Driver de med oppsøkende salg så betyr det som oftest at man ikke selger nok uten det, og med unge selgere som må basere store deler av sin inntekt på at de selger så vil man alltid stå i fare for å enten bli lurt, eller i beste fall, bli offer for en selger eller bedrift med utspekulert eller sleip moral, taktikk og etikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt artig dette med norske forbrukere og hvor blåøyde de er. Vi blir av og til ringt opp av Fjordkraft, som muntlig påstår at de er billigst av alle. Det får du aldri skriftlig, for det er de jo ikke. Og hvorfor skulle man signere en kontrakt med en melding, uten å ha sett innholdet i kontrakten? Det er jo bare dumt.

Anonymkode: cac33...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, Million skrev:

Er ikke angrerett bare for privatpersoner da?

Jo. Men også avtaler og vilkår for firmaer kan ikke endres uten videre. 

Om det ble opplyst noen vilkår eller vesentlige vilkår ikke ble informert om er det forhold som kan brukes for å bryte en avtale. 

Men jeg ser i tråden at vilkårene nok ble gjort tilgjengelig, men ikke gått igjennom før aksept. Da blir det straks verre. 

 

Konklusjonen er jo at man aldri, ALDRI, skal inngå avtaler med telefonselgere. 

Om alle med engang slutter å kjøpe ting fra telefonselgere så ville bransjen være død før sommeren. Please :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...hatt Aqua nå i snart 1 år og er kjempefornøyd, sparte 2000kr pr mnd i strøm etter jeg byttet fra annet selskap...

Anonymkode: 67a84...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meen.. Står avtalen på EPF ditt? Hvis du ikke har drift i selskapet så ville jeg avviklet selskapet. Antar at bruddgebyr ikke gjelder når selskapet er nedlagt?

Anonymkode: 274be...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Konklusjonen er jo at man aldri, ALDRI, skal inngå avtaler med telefonselgere. 

 

Om alle med engang slutter å kjøpe ting fra telefonselgere så ville bransjen være død før sommeren. Please :alice:

Det er et sunt prinsipp som jeg har fulgt i mange år. Sier ALDRI ja til noe som helst av telefonselgere. Eller dørselgere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...