Gå til innhold

Assistert befruktning - erfaringer


Kråka1989

Anbefalte innlegg

Vi er et lesbisk par som ønsker å bli gravid. I den forbindelse lurer vi på om det er noen her som har erfaring på dette med assitert befruktning? Hvilken klinikk har du/dere brukt? Hva betyr de ulike ord og utrykk? Hvor mange ganger måtte til før det ble suksess? Hvor mye kostet dette, og hvordan finansiere du/dere det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Kråka1989 skrev:

Vi er et lesbisk par som ønsker å bli gravid. I den forbindelse lurer vi på om det er noen her som har erfaring på dette med assitert befruktning? Hvilken klinikk har du/dere brukt? Hva betyr de ulike ord og utrykk? Hvor mange ganger måtte til før det ble suksess? Hvor mye kostet dette, og hvordan finansiere du/dere det? 

Jeg forklarte nylig prosessen i et annet innlegg på dette forumet, håper det kan være til hjelp :)

Dere har også rett til behandling i det offentlige om dere er registrerte partnere eller har vært samboere med registrert adresse på samme sted i over to år. Vil dere gå privat er det så godt som ingen ventetid (ventetidene i det offentlige står det link til i det innlegget jeg linket til over), men prisene er jo høyere da man må betale for behandlingen i tillegg til medisinene. Dessverre er det en del ventetid på sæddonasjon i det offentlige, så vil dere prøve det først må dere nok belage dere på å vente en stund.

For det offentlige er det en egenandel på 1500 per forsøk samt 345 (i alle fall i Oslo) per konsultasjon, og man må betale medisinene selv. Man får refundert medisinkostnader overstigende ca 17 000 koner og for inntil tre forsøk fra HELFO. Det gjelder uansett om man går privat eller offentlig.

I det private varierer prisene noe fra klinikk til klinikk, men stort sett ligger de på rundt 30 000 for ett IVF-forsøk, eventuelt ca 60 000 for "pakkeløsning" med tre forsøk. Jeg har ikke undersøkt priser på donorsæd, men det kan helt sikkert en klinikk hjelpe dere med. Inseminasjon koster for øvrig ca 7-10 000 per forsøk om dere vil prøve det først. Det er jo en mindre påkjenning, men gir også lavere sannsynlighet for å lykkes per forsøk. 

Det varierer veldig fra par til par hvor mange forsøk som skal til for å lykkes, og det avhenger både av alder og diagnose(r). Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men sannsynligvis vil dere ha veldig gode sjanser, i og med at det ikke er noen medisinsk diagnose som gjør at dere trenger hjelp :)

Er det noen spesielle ord/uttrykk dere lurer på?

Hvis du kan si noe om omtrent hvor i landet dere bor, er det lettere å tipse om hvilke private klinikker som er i nærheten. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...