Gå til innhold

Fortvilt sykepleiestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal jeg gjøre dette når jeg ikke får vært med pasienter?? Jeg ble satt til slike oppgaver. Når jeg har gått i team med veileder har jeg tatt vitalia, mest kun temperatur osv. Hos en pasient som var svært dårlig med blodtrykk 90/50 reagerte ikke min sykepleier, men jeg gjorde det og var bekymret for sepsis (pas. hadde lungebetennelse ervervet i sykehus). Hadde jeg fått prøvd meg mer skulle jeg nok fått vist mer også. Men når jeg ike har fått tilbakemelding før denne bomba, blir det vanskelig. 

Anonymkode: c3c59...778

Ja, avdelingen legger jo ikke til rette for at du skal kunne vise kunnskap og ta initiativ heller, så det har du naturligvis rett i. Du må dog være saklig hvis du skal presentere dette for lærer og ikke f.eks si "sykepleieren min reagerte ikke engang på en pasient med bt på 90/50" hvis du skjønner. Det er mer saklig å si at du føler du ikke har fått sjanse til å vise hva du kan ved at du har fått oppgaver som f.eks å rydde brukte senger i stedet for å ha pasienter og at du har hatt pasienter som har vært oppegående og ikke krevende. 

Anonymkode: b0643...855

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan fortelle litt om min praksis så langt, så kanskje du får noe ut av det:

Første dag fulgte jeg en spl rundt, fulgte med på hva som var rutiner i avdelingen, hjalp henne i stell og fikk generelt spurt en del spørsmål jeg måtte ha. Observerte hun gjøre noen prosedyrer jeg ikke hadde lært på skolen, og fikk prøve dette selv.

Andre dag gikk jeg med en annen sykepleier, og hadde medansvar for 1 pasient. Hadde da ansvar for stell og mat (litt tyngre pasient dette her), føre drikke/diurese/kost-liste, vitale målinger samt hennes psykososiale behov, dokumentasjon osv.

Tredje dag var kveldsvakt med enda en annen sykepleier. Fikk da prøvd meg litt på diverse "kontorarbeid", som eksempelvis risikovurdering av pasienter, hvor jeg fikk brukt hjelpende kommunikasjon til å få den informasjonen jeg trengte, hvordan man henviser til eksempelvis Klinisk Ernæringsfysiolog, ergoterapaut osv. Hadde ansvar for 1 pasient alene og 1 sammen med en pleier. Fikk pratet litt med pårørende til den ene pasienten hvor jeg har fått "undervist" litt om pasientens sykdomstilstand, trygget dem osv.

Etter første uken har jeg hatt i snitt 2-3 pasienter alene - så klart med en kontaktstykepleier å støtte meg på. Ordnet egentlig alt med disse pasientene utenom medisiner. Observerte, dokumenterte, spurte kontaktspl. "Pasienten forteller meg at hun ikke har hatt avføring på fem dager, men er veldig stinn i magen. Tror du Microlax hadde vært en idé?" "Blodtrykket på x pasient er lavt, og huden står av seg selv. Jeg tenkte å starte opp en drikkeliste for å se hvordan væskeinntaket ligger an. Er det greit?"

Videre ut i praksisen har vi alle studenter på avdelingen ansvar for våre egne pasienter (vi er 6 studenter) og ordner oss egentlig selv. Konfererer så klart med kontaktsykepleier, men tar ansvar for egen observasjon og eventuelle tiltak vi ønsker å gjøre selv. Vi går også "teamleder", hvor vi har pre-visitt og går visitt med legen, kordinerer med kommunen osv. Henger opp væske, blander antibiotika, seponerer pvk'er, kateteriserer, sjekker medisiner etc.

Ellers er det jo bare å henge seg på der det er andre prosedyrer, når det skal skrives inn eller ut en pasient etc.

Jeg tar så klart skylleromsarbeid/kjøkkenarbeid jeg også, men det gjør jeg bare når ikke har noe annet å gjøre. Som oftest pleier jeg å se om det er noen andre som trenger hjelp med noe, ta en ekstra titt inn til pasientene mine for å se om de ønsker noe, gå igjennom dagens dokumentasjon + behandlingsplan, prøve å tyde blodprøvesvar, finne sammenhenger i journalen, eller sette meg på kontoret og drikke kaffe så fremt jeg er ferdig med alt annet. Som kontaktsykepleierene mine sier: det er helt lov å sette seg ned når man er ferdig, men da må man gå over mentalt "er jeg egentlig det?". 

Endret av Nuttery
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er på Høyskole nå, ikke barneskolen der du får advarsler. Du har fått beskjed  om å endre holdning og får den muligheten fremover. Slutt å sutre og se at det er du og ikke alle andre dette handler om. Hva sier foreldrene dine? (Ser ingen hensikt i å snakke deg etter munnen.) 

Anonymkode: 9750c...47b

Man skal få advarsel om stryk i praksis og oppfølging i forhold til dette. Anbefaler TS å ta kontakt med studentansvarlig i klassen for å få informasjon om hvem hun kan snakke med videre om dette og hvor hun kan finne informasjon om hva som skolen har plikt til i forhold til oppfølging. 

Anonymkode: b0643...855

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er på Høyskole nå, ikke barneskolen der du får advarsler. Du har fått beskjed  om å endre holdning og får den muligheten fremover. Slutt å sutre og se at det er du og ikke alle andre dette handler om. Hva sier foreldrene dine? (Ser ingen hensikt i å snakke deg etter munnen.) 

Anonymkode: 9750c...47b

Okei. Takk for innspill :)

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nuttery skrev:

Kan fortelle litt om min praksis så langt, så kanskje du får noe ut av det:

Første dag fulgte jeg en spl rundt, fulgte med på hva som var rutiner i avdelingen, hjalp henne i stell og fikk generelt spurt en del spørsmål jeg måtte ha. Observerte hun gjøre noen prosedyrer jeg ikke hadde lært på skolen, og fikk prøve dette selv.

Andre dag gikk jeg med en annen sykepleier, og hadde medansvar for 1 pasient. Hadde da ansvar for stell og mat (litt tyngre pasient dette her), føre drikke/diurese/kost-liste, vitale målinger samt hennes psykososiale behov, dokumentasjon osv.

Tredje dag var kveldsvakt med enda en annen sykepleier. Fikk da prøvd meg litt på diverse "kontorarbeid", som eksempelvis risikovurdering av pasienter, hvor jeg fikk brukt hjelpende kommunikasjon til å få den informasjonen jeg trengte, hvordan man henviser til eksempelvis Klinisk Ernæringsfysiolog, ergoterapaut osv. Hadde ansvar for 1 pasient alene og 1 sammen med en pleier. Fikk pratet litt med pårørende til den ene pasienten hvor jeg har fått "undervist" litt om pasientens sykdomstilstand, trygget dem osv.

Etter første uken har jeg hatt i snitt 2-3 pasienter alene - så klart med en kontaktstykepleier å støtte meg på. Ordnet egentlig alt med disse pasientene utenom medisiner. Observerte, dokumenterte, spurte kontaktspl. "Pasienten forteller meg at hun ikke har hatt avføring på fem dager, men er veldig stinn i magen. Tror du Microlax hadde vært en idé?" "Blodtrykket på x pasient er lavt, og huden står av seg selv. Jeg tenkte å starte opp en drikkeliste for å se hvordan væskeinntaket ligger an. Er det greit?"

Videre ut i praksisen har vi alle studenter på avdelingen ansvar for våre egne pasienter (vi er 6 studenter) og ordner oss egentlig selv. Konfererer så klart med kontaktsykepleier, men tar ansvar for egen observasjon og eventuelle tiltak vi ønsker å gjøre selv. Vi går også "teamleder", hvor vi har pre-visitt og går visitt med legen, kordinerer med kommunen osv.

Ellers er det jo bare å henge seg på der det er prosedyrer, når det skal skrives inn en pasient etc.

Jeg tar så klart skylleromsarbeid/kjøkkenarbeid jeg også, men det gjør jeg bare når ikke har noe annet å gjøre. Som oftest pleier jeg å se om det er noen andre som trenger hjelp med noe, ta en ekstra titt inn til pasientene mine for å se om de ønsker noe, gå igjennom dagens dokumentasjon + behandlingsplan, prøve å tyde blodprøvesvar, finne sammenhenger i journalen, eller sette meg på kontoret og drikke kaffe så fremt jeg er ferdig med alt annet. Som kontaktsykepleierene mine sier: det er helt lov å sette seg ned når man er ferdig, men da må man gå over mentalt "er jeg egentlig det?". 

Tusen takk for et flott svar! Er det slik det foregikk ved din andre praksis på sykehus? 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ALDRI nei til å utføre ting, har gjort masse slik som veneflonsetting, tilkobling av infusjon, utblanding av antibiotika, plukke tbl. til pasient, litt stell, fjerning av sting, dokumentere osv. Tilbyr meg å hjelpe ut i avdelinga dersom min kontaktspl. har team. Føler at de hadde bestemt seg før jeg kom at jeg ikke skulle klare dette.. Blir stadig sammenlignet med andre studenter som har 10 års erfaring. Jeg har nesten ingen erfaring fra før, så progresjon er høy for meg. Stiller masse spm. og viser interesse, noe jeg selvsagt burde gjort mer av. Neste uke skal jeg ikke engang gå med noen av kontaltspl. men de skal ha meg til å gå med andre, så om jeg ikke tar helt sykt mye initiativ neste uke skal de stryke meg. Da skal jeg gå med ei som er akkurat ferdig med studiene.En av kontaktsykepleierne jeg går med har kun vært utdannet i 1.5 år og hun aner jo ikke hva hun skal se etter. Den andre veilederen har hatt mange studenter, og hun gikk jeg med første uka(jeg har altså to veildere). Hun viste meg tre ganger hvordan man tar plastikk over maten man skal sette bort... Selvsagt var jeg tilbakeholden og observerte da, jeg har jo bare bittelitt praksis fra sykehjem og aner ikke hvordan ting fungerer på sykehus! Jeg har heller ikke fått NOEN tilbakemeldinger ila. disse to ukene. Så denne beskjeden om stryk kom som et sjokk.

Anonymkode: c3c59...778

Huff nå fikk jeg vondt i sykepleierhjertet mitt. Har jobbet som sykepleier i masse år og har videreutd. i intensivsykepleie. Jeg har hatt flere studenter på sengepost og nå de siste årene hatt mange studenter på intensivavdelingen. 

Først av alt er det bra at du har tatt kontakt med lærer og skal ha møte på mandag. 

Dernest er jeg sjokkert over hva du har opplevd. Det er alt for lite grunnlag etter to uker til å kunne si at du skal strykes, spesielt når du ramser opp alle disse sykepleieroppgavene som du har vært med på. Veldig bra at du reagerte på blodtrykket 90/50 feks, og skam på sykepleieren du gikk med som ikke reagerte på det. 

Når jeg har student reflekterer vi sammen og jeg veileder underveis. Jeg forventer overhodet ikke at de skal ha samme tempo som meg, men gir de tid til å komme med observasjoner de gjør og hvilke tiltak de vil sette inn. Men det krever at de tenker høyt og er aktive, stille studenter får beskjed om å vise seg fram mer. Og det virker jo overhodet ikke som du er en stille student. Det virker heller ikke som du bare gjør ting uten å si fra, dette er de skumle studentene som kan gjøre feil fordi de ikke skjønner og ikke spør. 

Til sist synes jeg det er hårreisende at veilederne mener det er best at du går med andre vilkårlige resten av praksis. Det er nå det er særs viktig med oppfølging fra veilederne dine. Slik at du får vist deg best mulig fram og får vist hva det er de mener som mangler. For fare for stryk betyr at man skal ha tilbakemelding på hva man må gjøre annerledes/bedre for å bestå. 

Og hvis du skulle stryke, så ikke mist selvfølelsen. Det er helt klart noe galt med praksisplassen din og ikke deg. Det ser jeg av det du har skrevet. Ta fatt på ny praksis på en annen avdeling med hevet hode, håper du får en super veileder og praksis et annet sted hvis det skulle gå skeis nå. Masse lykke til! 

 

Anonymkode: b26e8...133

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et flott svar! Er det slik det foregikk ved din andre praksis på sykehus? 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Dette er fra min første sykehuspraksis som jeg er i nå, hadde midtvurdering i går. Andre praksis totalt ila studiet, ikke jobbet i helsetjenesten før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg forresten nevne at jeg har vært syk de siste månedene? Har vært veldig dårlig og besvimt en del ganger, men vil liksom ikke at de skal si at jeg er uegna på grunn av sykdom eller at jeg har en unnskyldning. Derfor har jeg vært roligere enn jeg har vært ellers (mer stille, mindre verbal) , får behandling fra neste uke. Angrer litt på at jeg ikke sa fra om dette fra starten av.. :( Huff, men har virkelig gjort mitt beste. Kanskje derfor jeg tar det ekstra tungt, kunne gjort det så mye bedre. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff nå fikk jeg vondt i sykepleierhjertet mitt. Har jobbet som sykepleier i masse år og har videreutd. i intensivsykepleie. Jeg har hatt flere studenter på sengepost og nå de siste årene hatt mange studenter på intensivavdelingen. 

Først av alt er det bra at du har tatt kontakt med lærer og skal ha møte på mandag. 

Dernest er jeg sjokkert over hva du har opplevd. Det er alt for lite grunnlag etter to uker til å kunne si at du skal strykes, spesielt når du ramser opp alle disse sykepleieroppgavene som du har vært med på. Veldig bra at du reagerte på blodtrykket 90/50 feks, og skam på sykepleieren du gikk med som ikke reagerte på det. 

Når jeg har student reflekterer vi sammen og jeg veileder underveis. Jeg forventer overhodet ikke at de skal ha samme tempo som meg, men gir de tid til å komme med observasjoner de gjør og hvilke tiltak de vil sette inn. Men det krever at de tenker høyt og er aktive, stille studenter får beskjed om å vise seg fram mer. Og det virker jo overhodet ikke som du er en stille student. Det virker heller ikke som du bare gjør ting uten å si fra, dette er de skumle studentene som kan gjøre feil fordi de ikke skjønner og ikke spør. 

Til sist synes jeg det er hårreisende at veilederne mener det er best at du går med andre vilkårlige resten av praksis. Det er nå det er særs viktig med oppfølging fra veilederne dine. Slik at du får vist deg best mulig fram og får vist hva det er de mener som mangler. For fare for stryk betyr at man skal ha tilbakemelding på hva man må gjøre annerledes/bedre for å bestå. 

Og hvis du skulle stryke, så ikke mist selvfølelsen. Det er helt klart noe galt med praksisplassen din og ikke deg. Det ser jeg av det du har skrevet. Ta fatt på ny praksis på en annen avdeling med hevet hode, håper du får en super veileder og praksis et annet sted hvis det skulle gå skeis nå. Masse lykke til! 

 

Anonymkode: b26e8...133

Og til deg kjære anonym, tusen takk <3 Dette svarer setter jeg uendelig stor pris på! Skal ikke gi meg, det å få jobbe med pasienter er bare helt utrolig givende! Utrolig flott at det finnes slike som deg <3

-TS

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Nyutdannet sykepleier her. Et tips for å lettere vise initiativ; vær i "forkant" med rutinene i avdelingen. Eks; hvis rutinen er å ta målinger etter rapporten om morgenen, si "nå vil jeg ta målinger på alle pasientene vi har ansvar for i dag". Dette er bedre enn om spl skal spørre deg om du vil ta målingene. Er det pasienter som trenger hjelp med stell, tilby deg "jeg går å bistår pasienten i stell på rom 2." Tid for medisiner? Si " jeg vil gjerne få prøve å klargjøre medisinene til hele pasientgruppa mi nå, så kan du se over før vi deler ut sammen". Tilby deg å ha "eneansvar" for et vist antall pasienter under legevisitt. Hører du at legen ordinerer et kateter i løpet av dagen? Flott, si "jeg vil gjerne assistere (eller prøve selvstendig å legge inn?) kateter hos x i dag, har du tid til å være med meg etterpå? Ikke vent til spl gir deg beskjeder, men følg med i avdelingen og vær litt frempå, du skal se at det løser seg 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krokanis skrev:

Hei TS. Nyutdannet sykepleier her. Et tips for å lettere vise initiativ; vær i "forkant" med rutinene i avdelingen. Eks; hvis rutinen er å ta målinger etter rapporten om morgenen, si "nå vil jeg ta målinger på alle pasientene vi har ansvar for i dag". Dette er bedre enn om spl skal spørre deg om du vil ta målingene. Er det pasienter som trenger hjelp med stell, tilby deg "jeg går å bistår pasienten i stell på rom 2." Tid for medisiner? Si " jeg vil gjerne få prøve å klargjøre medisinene til hele pasientgruppa mi nå, så kan du se over før vi deler ut sammen". Tilby deg å ha "eneansvar" for et vist antall pasienter under legevisitt. Hører du at legen ordinerer et kateter i løpet av dagen? Flott, si "jeg vil gjerne assistere (eller prøve selvstendig å legge inn?) kateter hos x i dag, har du tid til å være med meg etterpå? Ikke vent til spl gir deg beskjeder, men følg med i avdelingen og vær litt frempå, du skal se at det løser seg 😊

Åå dette var kjempegode tips! Noterer meg dette. Noe jeg absolutt kan gjøre nå som jeg vet det skal gjøres 🤗

-TS

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg forresten nevne at jeg har vært syk de siste månedene? Har vært veldig dårlig og besvimt en del ganger, men vil liksom ikke at de skal si at jeg er uegna på grunn av sykdom eller at jeg har en unnskyldning. Derfor har jeg vært roligere enn jeg har vært ellers (mer stille, mindre verbal) , får behandling fra neste uke. Angrer litt på at jeg ikke sa fra om dette fra starten av.. :( Huff, men har virkelig gjort mitt beste. Kanskje derfor jeg tar det ekstra tungt, kunne gjort det så mye bedre. 

Og til deg kjære anonym, tusen takk <3 Dette svarer setter jeg uendelig stor pris på! Skal ikke gi meg, det å få jobbe med pasienter er bare helt utrolig givende! Utrolig flott at det finnes slike som deg <3

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Enten er du frisk nok til å gjennomføre praksis ellers så er du ikke det. Å syte over dårlig form og slapphet vil i hvert fall ikke imponere veilederne.

Du høres utrolig initiativløs ut i tillegg til at du ikke klarer å se hva som er prioriterte sykepleieroppgaver. Høres ut som om du trenger å få deg deltidsjobb innen pleie og omsorg.

Anonymkode: 53aad...93b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten er du frisk nok til å gjennomføre praksis ellers så er du ikke det. Å syte over dårlig form og slapphet vil i hvert fall ikke imponere veilederne.

Du høres utrolig initiativløs ut i tillegg til at du ikke klarer å se hva som er prioriterte sykepleieroppgaver. Høres ut som om du trenger å få deg deltidsjobb innen pleie og omsorg.

Anonymkode: 53aad...93b

Det har du helt rett i! Jeg behøver absolutt mer praksis. Dette har jeg også sagt til min veileder, at jeg er klar over det. Tar til meg det du sier. Er fullt klar over hva som er sykepleieoppgaver, men jeg har ikke fått prøvd meg utover det jeg har allerede nevnt. Ikke fått ansvar for pasienter selv, observere disse, sette igang tiltak osv. :-) 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er på Høyskole nå, ikke barneskolen der du får advarsler. Du har fått beskjed  om å endre holdning og får den muligheten fremover. Slutt å sutre og se at det er du og ikke alle andre dette handler om. Hva sier foreldrene dine? (Ser ingen hensikt i å snakke deg etter munnen.) 

Anonymkode: 9750c...47b

Jøss for et ufint og lite reflektert svar. Jo man får advarsler på høyskolen. Nei hun har ingen mulighet framover om de vil stryke henne uansett.

Anonymkode: 1fe2e...5c0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er på Høyskole nå, ikke barneskolen der du får advarsler. Du har fått beskjed  om å endre holdning og får den muligheten fremover. Slutt å sutre og se at det er du og ikke alle andre dette handler om. Hva sier foreldrene dine? (Ser ingen hensikt i å snakke deg etter munnen.) 

Anonymkode: 9750c...47b

Hva får deg til å være så frekk mot TS? 

Anonymkode: 3af22...ea2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enten er du frisk nok til å gjennomføre praksis ellers så er du ikke det. Å syte over dårlig form og slapphet vil i hvert fall ikke imponere veilederne.

Du høres utrolig initiativløs ut i tillegg til at du ikke klarer å se hva som er prioriterte sykepleieroppgaver. Høres ut som om du trenger å få deg deltidsjobb innen pleie og omsorg.

Anonymkode: 53aad...93b

Samme med deg. Hva får deg til å være så frekk mot TS? 

Anonymkode: 3af22...ea2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest svarene din her tror jeg det er en utfordring for deg at du ikke forstår forskjellen på å ta initiativ og å være på tilbudssiden. Det er flott å tilby seg å hjelpe, men som student skal du også ta initiativ til å gjøre det som skal gjøres med pasienten, iverksette tiltak ved behov, følge dem opp og rapportere videre, uten at noen hele tiden forteller deg at du skal gjøre det. Selv om du er lite kjent i avdelingen kan du ta utgangspunkt i grunnleggende sykepleie og bygge videre på det. Hvis du føler du ikke får god nok veiledning tar du kontakt med praksislærer og  forklarer hvordan du opplever det.  Det er veldig spesielt å si at man kommer til å stryke en student uansett etter halvtidsevaluering, du skal ha en sjanse til å forbedre deg.

For øvrig virker du veldig opphengt i at den ene kontakten din kun har jobbe ti halvannet år, det må du legge av deg. Hun er i motsetning til deg ferdig utdannet og fungerer i jobben sin, og er således kvalifisert til å ha studenter selv om du ikke liker henne. Det er heller ingen unnskyldning at du er syk og skal starte behandling, som student skal du klare å gjennomføre minstemål i praksis for at det er forsvarlig å la deg gå videre i studiet. Slutt å lage unnskyldninger for deg selv, og ta heller ta i de tilbakemeldingene du har fått. Og som sagt, kontakt praksislærer for hjelp.

Anonymkode: 4201c...137

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest svarene din her tror jeg det er en utfordring for deg at du ikke forstår forskjellen på å ta initiativ og å være på tilbudssiden. Det er flott å tilby seg å hjelpe, men som student skal du også ta initiativ til å gjøre det som skal gjøres med pasienten, iverksette tiltak ved behov, følge dem opp og rapportere videre, uten at noen hele tiden forteller deg at du skal gjøre det. Selv om du er lite kjent i avdelingen kan du ta utgangspunkt i grunnleggende sykepleie og bygge videre på det. Hvis du føler du ikke får god nok veiledning tar du kontakt med praksislærer og  forklarer hvordan du opplever det.  Det er veldig spesielt å si at man kommer til å stryke en student uansett etter halvtidsevaluering, du skal ha en sjanse til å forbedre deg.

For øvrig virker du veldig opphengt i at den ene kontakten din kun har jobbe ti halvannet år, det må du legge av deg. Hun er i motsetning til deg ferdig utdannet og fungerer i jobben sin, og er således kvalifisert til å ha studenter selv om du ikke liker henne. Det er heller ingen unnskyldning at du er syk og skal starte behandling, som student skal du klare å gjennomføre minstemål i praksis for at det er forsvarlig å la deg gå videre i studiet. Slutt å lage unnskyldninger for deg selv, og ta heller ta i de tilbakemeldingene du har fått. Og som sagt, kontakt praksislærer for hjelp.

Anonymkode: 4201c...137

Selvsagt! Selvsagt vet jeg at 90% av jobben ligger hos meg. Nå har jeg tatt initiativ så mye jeg har klart på ting jeg vet det har vært OK å ta initiativ på. Det er ikke så lett når det er et dårlig miljø, jeg ikke har fått en eneste tilbakemelding, når jeg har vært der i knappe TO uker. Huff beklager at jeg forsvarer dette, men det er kun jeg som vet situasjonen. Jeg takker dog for ditt innspill :Nikke: Hadde ikke tatt dette så tungt om jeg hadde en sjans til å forbedre meg, men de har allerede bestemt seg.

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver har jeg dannet meg et par tanker:

- Jeg ville pratet med veileder (eller en annen sykepleier) og fått en grundig innføring i hva akkurat DE gjør på avdelingen, slik at du også får et bilde av hvilke ting du skal gjøre. Skriv opp på en lapp eller lag et mentalt notat, slik at du kan gjøre disse tingene. Spør spørsmål under veis, eksempelvis hvis de sier "blablabla, vi tar EKG, vi...." så kan du spørre når de gjør det, hva som er indikasjonen, om det er legen som forordner osv. Spør hva som skal være på plass innen utreise for pasienten osv. Også forsøker du å ta ansvar for alle disse tingene med dine pasienter. Så klart i samråd med kontaktsykepleier.

- Prøv å se de som er relativt nyutdannede som en ressurs. Slik jeg opplever det er de veldig forståelsesfulle og vil gjerne lære bort, siden det ikke er lenge siden de var i samme situasjonen selv. Selv blir jeg veldig imponert av å se hvor mye de kan og hvor selvstendige de har blitt etter så kort tid som ferdigutdannet. I tillegg syntes jeg det er fint å se at de kan ikke alt de heller, så det er faktisk LOV å være litt usikker i blant. 

- Er du i litt dårlig form en dag er det faktisk greit å si til den man går med "det er ikke meningen å være så stille i dag, jeg føler meg ikke helt i form" e.l. Så lenge det ikke er hver dag.

- Vær proaktiv. Ikke vent på å få ansvar for pasienter, si "Er det greit at jeg tar ansvar for hun på rom 1 i dag?" eller "kan jeg gjøre det?" når det er snakk om en prosedyre som skal gjøres. 

Totalt sett ville jeg bare latet som at du var nyutdannet og at det var du som hadde ansvar for alt til en pasient, ikke at noen andre dobbeltskjekker for deg (selvom de gjør det og du skal konferere med sykepleier altså).

Dette går så greit så :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg blir litt nysgjerrig på etter å ha lest svarene her. Det er om det er vanlig at veileder ikke diskuterer med studenten om hva som skal gjøres, hva skal en være obs på, hva kan en forvente, hvordan være føre var? Får man bare en hel haug med arbeidsoppgaver som en skal gjennomføre og det forventes at en jobber på lik linje som en ansatt? Et tips var for eks å legge opp medisiner til alle pasientene. Forventes det virkelig at en student som er i første praksis på sykehus etter to uker skal klare dette? Er det ikke viktigere at veileder går gjennom medisinene med studenten og at de snakker gjennom hva de forskjellige medisinene er? Eller at en reflekterer rundt et lavt BT som 90/50 istedetfor at fokuset er på at man har tatt blodtrykket og dermed er ferdig med oppgaven sin.

Det er så mange år siden jeg jobbbet på sengepost, så er derfor jeg er nysgjerrig. Men jeg husker at det var et stort arbeidspress og at det ikke var tid til så masse refleksjoner. Jeg skulle ønske det var et større fokus på de tingene som jeg nevnte over, slik blir en bedre som sykepleierstudent og senere som sykepleier. 

 

Anonymkode: b26e8...133

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg blir litt nysgjerrig på etter å ha lest svarene her. Det er om det er vanlig at veileder ikke diskuterer med studenten om hva som skal gjøres, hva skal en være obs på, hva kan en forvente, hvordan være føre var? Får man bare en hel haug med arbeidsoppgaver som en skal gjennomføre og det forventes at en jobber på lik linje som en ansatt? Et tips var for eks å legge opp medisiner til alle pasientene. Forventes det virkelig at en student som er i første praksis på sykehus etter to uker skal klare dette? Er det ikke viktigere at veileder går gjennom medisinene med studenten og at de snakker gjennom hva de forskjellige medisinene er? Eller at en reflekterer rundt et lavt BT som 90/50 istedetfor at fokuset er på at man har tatt blodtrykket og dermed er ferdig med oppgaven sin.

Det er så mange år siden jeg jobbbet på sengepost, så er derfor jeg er nysgjerrig. Men jeg husker at det var et stort arbeidspress og at det ikke var tid til så masse refleksjoner. Jeg skulle ønske det var et større fokus på de tingene som jeg nevnte over, slik blir en bedre som sykepleierstudent og senere som sykepleier. 

 

Anonymkode: b26e8...133

De diskuterer jo noe, men erfaringsvis er det mye man må finne ut selv også. I tillegg er det mye enklere for den som veileder deg at du spør, ettersom de ikke kan vite hva du kan og ikke kan. 

Å legge opp medisiner gjøres på nattevakt hos oss, men da er det forventet at vi skal gå å gjøre det, ja. Man har jo felleskatalogen til å slå opp hvor medisinene står, også legger man oppi. Etterpå blir det kontrollert. Det tar veldig lang tid i begynnelsen ettersom man hverken vet hvor ting står eller hvordan det ser ut, men det må man bare øve seg på. Å lære seg hva de forskjellige medisinene er lærer man på skolen, igjennom selvstudier, og ved mengdetrening. I tillegg står medisinene i bolker slik at det eksempelvis er en bolk som heter "diuretika" eller en som heter "antidiabetikum", og da står medisinene til tilhørende kategori der. Så får man gå å lese om de spesifikke medisinene etter hvert.

Reflektere over prøvesvar ville jeg prøvd å gjøre selv, eksempelvis lavt BT. Til syvende og sist er det sykepleierens ansvar hvis studenten har meldt inn sin bekymring angående en måling og sier at de er usikker hva man kan gjøre med det i denne situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...