Gå til innhold

Fortvilt sykepleiestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! 

Nå har jeg vært på sengepost i to uker, og mine veiledere vil stryke meg fordi jeg ikke tar nok initiativ. Jeg har gode tilbakemeldinger fra tidligere praksis og arbeidsgivere, og B/C i snitt karaktermessig. Vi har kun 6 uker på sengepost av diverse grunner, så jeg skjønner at veilederen min stresser. Uansett så er saken den at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg sier ALDRI nei til å utføre ting, har gjort masse slik som veneflonsetting, tilkobling av infusjon, utblanding av antibiotika, plukke tbl. til pasient, litt stell, fjerning av sting, dokumentere osv. Tilbyr meg å hjelpe ut i avdelinga dersom min kontaktspl. har team. Føler at de hadde bestemt seg før jeg kom at jeg ikke skulle klare dette.. Blir stadig sammenlignet med andre studenter som har 10 års erfaring. Jeg har nesten ingen erfaring fra før, så progresjon er høy for meg. Stiller masse spm. og viser interesse, noe jeg selvsagt burde gjort mer av. Neste uke skal jeg ikke engang gå med noen av kontaltspl. men de skal ha meg til å gå med andre, så om jeg ikke tar helt sykt mye initiativ neste uke skal de stryke meg. Da skal jeg gå med ei som er akkurat ferdig med studiene.En av kontaktsykepleierne jeg går med har kun vært utdannet i 1.5 år og hun aner jo ikke hva hun skal se etter. Den andre veilederen har hatt mange studenter, og hun gikk jeg med første uka(jeg har altså to veildere). Hun viste meg tre ganger hvordan man tar plastikk over maten man skal sette bort... Selvsagt var jeg tilbakeholden og observerte da, jeg har jo bare bittelitt praksis fra sykehjem og aner ikke hvordan ting fungerer på sykehus! Jeg har heller ikke fått NOEN tilbakemeldinger ila. disse to ukene. Så denne beskjeden om stryk kom som et sjokk.Ingen fra tidligere praksiser trives på denne avdelinga, og nå føler jeg det er for sent å bytte når det bare er 4 uker igjen. Hva skal jeg gjøre? Dette er en helt håpløs situasjon! Jeg vil så gjerne dette, har såpass selvinnsikt at disse anklagene er helt ut av denne verden. Skal snakke med lærer på mandag, men er redd hun tar den erfarne sykepleierens parti. Jeg har virkelig prøvd å gjøre alt jeg får vært med på! Kan godt være mer frampå selvsagt, men det klarer jeg ikkr på så kort tid. Har alltid blomstret etter 3 uker i praksis/arbeid tidligere. følger progresjonsstigen så godt som jeg kan. To uker er så lite. Noen råd? (Om noen kjenner meg igjen går det fint, det er mange fine sjeler på avdelinga som hjelper meg til å lære) 

 

Tusen takk for alle innspill, sitter her og gråter nå.

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste råd er å sette deg ned å snakke med dine kontaktsykepleiere, evt. så tar du kontakt med veileder fra skolen. Si ifra hvordan du føler det, at du ikke føler du har lov til å være student og at kravene er alt for høye. Spør også på hvilken måte de mener at du ikke tar initiativ. Her kan du begrunne det med at du tar initiativ og har prøvd deg på mange sykepleieroppgaver. For meg høres det ut som de ikke har noen grunn til å stryke deg iallfall. 
Dessverre fins det sykepleiere som overhode ikke er egnet til å ha studenter, det har jeg selv opplevd i sykehjemspraksis førsteåret. Ikke la dette knekke deg, jeg vet det kan bli noen tøffe uker, men ta det som en erfaring, nå vet du iallfall hvordan du ikke skal behandle dine studenter! 

Hilsen sykepleierstudent

Anonymkode: 07c7a...072

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta initiativ betyr ikke å si "ja" når noen spør deg om du kan gjøre ting, men å forstå hva du skal gjøre uten at noen trenger å spørre deg. 

Anonymkode: b0643...855

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er å sette deg ned å snakke med dine kontaktsykepleiere, evt. så tar du kontakt med veileder fra skolen. Si ifra hvordan du føler det, at du ikke føler du har lov til å være student og at kravene er alt for høye. Spør også på hvilken måte de mener at du ikke tar initiativ. Her kan du begrunne det med at du tar initiativ og har prøvd deg på mange sykepleieroppgaver. For meg høres det ut som de ikke har noen grunn til å stryke deg iallfall. 
Dessverre fins det sykepleiere som overhode ikke er egnet til å ha studenter, det har jeg selv opplevd i sykehjemspraksis førsteåret. Ikke la dette knekke deg, jeg vet det kan bli noen tøffe uker, men ta det som en erfaring, nå vet du iallfall hvordan du ikke skal behandle dine studenter! 

Hilsen sykepleierstudent

Anonymkode: 07c7a...072

Tusen takk for svar! Det setter jeg pris på. De skal få lov å stryke meg så lenge jeg er uegnet, men ikke på grunn av dette. Jeg spurte om hvordan hun mente jeg kunne forbedre meg "nei vet ikke helt, du må gjøre masse i avdelinga. Ta iniativ til å gjøre alt! Om du gjør det ila. neste uke kan det hende du ikke stryker, men mest sannsynlig." som sagt er det noen andre sykepleiere som skal videreføre hvordan jeg har gjort det, siden jeg ikke har mine kontaktspl. på jobb. Når disse ukene er så sårbare så synes jeg det er utrolig at de kan la noen som ikke vet hva en student skal gjennom, vurdere mitt arbeid. Har ikke lyst til å møte de igjen i det hele tatt. Huff, ikke lett dette..

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta initiativ betyr ikke å si "ja" når noen spør deg om du kan gjøre ting, men å forstå hva du skal gjøre uten at noen trenger å spørre deg. 

Anonymkode: b0643...855

Det skjønner jeg. Og jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å spørre om noen trenger hjelp, ta klokker der jeg kan, gjøre forefallende arbeid (skyllerom, kjøkken osv.) Synes det er vanskelig å ta masse intiativ når jeg er ny og ikke helt ser hva som må gjøres, eller hva jeg kan gjøre. Derfor sier jeg dette til de i avdelinga, at dere må gjerne si fra om jeg kan gjøre noe - men jeg skal bli flinkere å se dette selv. 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt urimelig at de skal ha grunnlag til å stryke deg etter 2 uker på sengepost! De burde iallefall se det an frem til midtvurdering (som jeg regner med er i uke 3-4?) Vi hadde 10 uker på sengepost, og jeg følte nesten det var litt kort tid til tider. De første ukene bruker man ofte på å observere mye og komme seg inn i rutinene. Det er mye å ta inn på en gang, og man kjenner ikke helt sin rolle. Høres fullstendig idiotisk ut

Endret av nutella
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet på medisinsk avd. i over 10 år, vært studentpost der hele tiden. De studentene som har fått den beskjeden hos oss er studenter vi ikke har klart å plassere, dvs de kan godt gjøre alt vi ber om og tilby å hjelpe, men de viser liten eller ingen kunnskap. Dvs ofte har de mye kunnskap men de klarer ikke vise det. Det er ikke forventet at du skal kunne alt som skjer på avdelingen. Men at du skal vise kunnskap som sykepleier. At du skal vise initiativ på hva du kan av teori opp imot praksis. 

Anonymkode: 0dc82...028

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, nutella skrev:

Det er da helt urimelig at de skal ha grunnlag til å stryke deg etter 2 uker på sengepost! De burde iallefall se det an frem til midtvurdering (som jeg regner med er i uke 3-4?) Vi hadde 10 uker på sengepost, og jeg følte nesten det var litt kort tid til tider. De første uke bruker man ofte på å observere, komme seg inn i rutinene. Det er mye å ta inn på en gang, og man kjenner ikke helt sin rolle. Høres fullstendig idiotisk ut

Vi hadde hospitering 2 uker på en poliklinikk først, og da falt det bort to uker fra sengepost. Alt er helt nytt for meg, det er min andre praksis (avd. har akkurat hatt tredjeårsstudenter, vet ikke om dette påvirker dem). Jeg føler at nå er jeg på et stadie hvor jeg kan ta initiativ mer ettersom jeg kjenner til hva jeg kan gjøre på avdelinga. Første uka ble jeg satt til vaskejobber, forflytning av seng osv. Nesten ingenting med pasienter. Fikk ansvar for to pasienter selv som var selvhjulpen..  Jeg elsker pasientkontakt, men dette blir det lite av. Huff jeg skjønner ikke hvordan de kan la det gå utover meg at de har forkortet praksis såpass. Tidligere studenter har hatt 9 uker, ikke 6. 

 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt horribelt ut! Det er din andre praksis, og din første praksis på sykehus? Du er jo student for pokker, og følgelig må du få litt tid til å bli "varm i trøya". Og det høres jo ut som at du allerede gjør veldig mye, også utover det en student skal gjøre. Det er ikke din oppgave å ta skyllerommet, men å være med veiledere og lære mest mulig. 

Be om et møte med læreren din, evt både lærer og veiledere. Skolen må jo ha et opplegg for hvordan de håndterer slike situasjoner, og kan de ikke komme med noe mer konkret du må forbedre deg på ser jeg for meg at de vil få problemer med å stryke deg, iallfall hvis skolen driver seriøst.

Selv som tredjeårsstudent i min siste praksis opplevde jeg at jeg fikk full støtte i studentrollen, ingen forventet at jeg skulle være en selvgående tankeleser... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet på medisinsk avd. i over 10 år, vært studentpost der hele tiden. De studentene som har fått den beskjeden hos oss er studenter vi ikke har klart å plassere, dvs de kan godt gjøre alt vi ber om og tilby å hjelpe, men de viser liten eller ingen kunnskap. Dvs ofte har de mye kunnskap men de klarer ikke vise det. Det er ikke forventet at du skal kunne alt som skjer på avdelingen. Men at du skal vise kunnskap som sykepleier. At du skal vise initiativ på hva du kan av teori opp imot praksis. 

Anonymkode: 0dc82...028

Dette er svært forståelig! Det er bare utrolig vanskelig å få vist kunnskap etter så kort tid. Vet at kontaktsykepleierne bare vil at jeg skal vise hva jeg kan gjennom at jeg tar initiativet til det. Dessuten aner jo ikke engang hva min kontakt hva hun skal se etter, hun er jo nettopp vært student selv. Jeg trenger tilbakemeldinger underveis "Gjerne ta mer initiativ sånn at vi får se hva du kan" hadde for eksempel vært fint å høre. Prøver å vise kunnskap der det er mulig, for jeg har jo greit teoretisk grunnlag. 

 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg. Og jeg vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å spørre om noen trenger hjelp, ta klokker der jeg kan, gjøre forefallende arbeid (skyllerom, kjøkken osv.) Synes det er vanskelig å ta masse intiativ når jeg er ny og ikke helt ser hva som må gjøres, eller hva jeg kan gjøre. Derfor sier jeg dette til de i avdelinga, at dere må gjerne si fra om jeg kan gjøre noe - men jeg skal bli flinkere å se dette selv. 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Men i praksis lærer du ingenting av å jobbe på skyllerom og kjøkken. Du må f.eks fortelle om observasjoner du har gjort av en pasient i forhold til målinger og hvilke tiltak du har gjort og/eller vil gjøre videre i forhold til dette dersom det er avvik. Dersom en pasient har sår må du f.eks observere bandasjen og fortelle hvilke observasjoner du har gjort og når du eventuelt vil skifte bandasjen. Du har uansett rett på slik veiledning og en skikkelig samtale og du har også rett på skriftlig varsel om stryk og oppfølingssamtaler o.l, så hvis dette ikke er blitt gjort og ikke blir gjort kan du klage på at du stryker praksis. 

Anonymkode: b0643...855

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde hospitering 2 uker på en poliklinikk først, og da falt det bort to uker fra sengepost. Alt er helt nytt for meg, det er min andre praksis (avd. har akkurat hatt tredjeårsstudenter, vet ikke om dette påvirker dem). Jeg føler at nå er jeg på et stadie hvor jeg kan ta initiativ mer ettersom jeg kjenner til hva jeg kan gjøre på avdelinga. Første uka ble jeg satt til vaskejobber, forflytning av seng osv. Nesten ingenting med pasienter. Fikk ansvar for to pasienter selv som var selvhjulpen..  Jeg elsker pasientkontakt, men dette blir det lite av. Huff jeg skjønner ikke hvordan de kan la det gå utover meg at de har forkortet praksis såpass. Tidligere studenter har hatt 9 uker, ikke 6. 

 

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Her tror jeg det er veldig viktig at du deler din erfaring med studiestedet. Avdelingen virker ikke skikket til å ta i mot studenter: å sette en student til å gjøre forefallende arbeid er jo helt bak mål! Og å snakke om å stryke noen etter kun to uker uten å kunne vise til hva vedkommende må gjøre bedre..?? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men i praksis lærer du ingenting av å jobbe på skyllerom og kjøkken. Du må f.eks fortelle om observasjoner du har gjort av en pasient i forhold til målinger og hvilke tiltak du har gjort og/eller vil gjøre videre i forhold til dette dersom det er avvik. Dersom en pasient har sår må du f.eks observere bandasjen og fortelle hvilke observasjoner du har gjort og når du eventuelt vil skifte bandasjen. 

Anonymkode: b0643...855

Men dette du beskriver her er jo for mye forlangt av en student i sin første sykehuspraksis, som i tillegg har vært der i bare to uker. Mine praksisperioder har vært på 8-10 uker, og det var først etter midtvurdering jeg begynte å ta denne type ansvar. De første ukene går jo som regel med til å gjøre seg kjent med avdelingen, rutiner osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i praksis lærer du ingenting av å jobbe på skyllerom og kjøkken. Du må f.eks fortelle om observasjoner du har gjort av en pasient i forhold til målinger og hvilke tiltak du har gjort og/eller vil gjøre videre i forhold til dette dersom det er avvik. Dersom en pasient har sår må du f.eks observere bandasjen og fortelle hvilke observasjoner du har gjort og når du eventuelt vil skifte bandasjen. Du har uansett rett på slik veiledning og en skikkelig samtale og du har også rett på skriftlig varsel om stryk og oppfølingssamtaler o.l, så hvis dette ikke er blitt gjort og ikke blir gjort kan du klage på at du stryker praksis. 

Anonymkode: b0643...855

Men hvordan skal jeg gjøre dette når jeg ikke får vært med pasienter?? Jeg ble satt til slike oppgaver. Når jeg har gått i team med veileder har jeg tatt vitalia, mest kun temperatur osv. Hos en pasient som var svært dårlig med blodtrykk 90/50 reagerte ikke min sykepleier, men jeg gjorde det og var bekymret for sepsis (pas. hadde lungebetennelse ervervet i sykehus). Hadde jeg fått prøvd meg mer skulle jeg nok fått vist mer også. Men når jeg ike har fått tilbakemelding før denne bomba, blir det vanskelig. 

Anonymkode: c3c59...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bib_84 skrev:

Men dette du beskriver her er jo for mye forlangt av en student i sin første sykehuspraksis, som i tillegg har vært der i bare to uker. Mine praksisperioder har vært på 8-10 uker, og det var først etter midtvurdering jeg begynte å ta denne type ansvar. De første ukene går jo som regel med til å gjøre seg kjent med avdelingen, rutiner osv.

Kan nok være at det var slik for deg, men da jeg hadde min første sykehuspraksis var det vitterlig forventet at man forstod når man skulle ta målinger av en pasient og hvor hyppig man burde ta målinger videre ut i fra resultatet og hvilke tiltak man skulle gjøre. Også dette med å observere bandasje. Hvis du synes det er mye i første sykehuspraksis tror jeg det er fort gjort å gå på en skikkelig smell i andre sykehuspraksis. I min andre sykehuspraksis hadde jeg stort sett alle pasientene på gruppa å legge opp medisiner til, gikk i legevisitt, delegerte arbeidsoppgaver til de som gikk i stell osv og gjorde vel alle oppgaver en sykepleier som har gruppe gjør. Veileder satt ofte bare og så på. På de fleste steder er det ikke rom for å bruke ukesvis på å bli kjent med avdelingen. 

Anonymkode: b0643...855

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også min første sykehuspraksis nå, og er 2. års student slik som deg :) Andre praksisen via studiet.

Syntes det hørtes veldig rart ut hvordan det blir gjort hos dere... Hva slags avdeling er dette? Hvor tunge er pasientene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta initiativ betyr ikke å si "ja" når noen spør deg om du kan gjøre ting, men å forstå hva du skal gjøre uten at noen trenger å spørre deg. 

Anonymkode: b0643...855

Bedre kan ikke dette sies. Ingen på en arbeidsplass er særlig til nytte når de må fortelles at de skal gjøre arbeidsoppgaver. Å vise initiativ betyr at du er selvgående, ser og gjør ting fordi du ser at det trengs. 

Ts det hjelper lite å finne vikarierende ting å skylde på. At ingen har tvides på avdelingen før betyr ingenting for deg i din nåværende situawjon. Er du ung og har vokst opp i et hjem der alt blir lagt tilrette for deg? Der du ikke har vasket ditt eget tøy fordi andre har gjort det? Gått til og fra matbordet fordi maten stod på bordet? Det er dette jeg tror du sliter med å se, at du må gjøre ting fordi tingene trengs å bli gjort - uten at noen ber deg gjøre noe som helst.

Anonymkode: 9750c...47b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ab #15 og #17. Jeg vet jo selvsagt at ting må bli gjort, og at det forventes mye mer nå i sykehuspraksis. Jeg sier ikke at jeg har vært feilfri! Absolutt ikke. Men jeg har vært på tilbudssiden, hjulpet til der jeg kan. Tatt initiativ til å være med på læringssituasjoner. Fire vakter trengte jeg på å gjøre meg kjent, og jeg har gjort like mye som de andre på studiet som har vært på sin sengepost i 4 uker. Pasientene er variable, de fleste er dog ganske selvhjulpne. Synes hvert fall jeg burde fått advarsel før, og ikke et "vi stryker deg nok uansett".

-TS

Anonymkode: c3c59...778

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan nok være at det var slik for deg, men da jeg hadde min første sykehuspraksis var det vitterlig forventet at man forstod når man skulle ta målinger av en pasient og hvor hyppig man burde ta målinger videre ut i fra resultatet og hvilke tiltak man skulle gjøre. Også dette med å observere bandasje. Hvis du synes det er mye i første sykehuspraksis tror jeg det er fort gjort å gå på en skikkelig smell i andre sykehuspraksis. I min andre sykehuspraksis hadde jeg stort sett alle pasientene på gruppa å legge opp medisiner til, gikk i legevisitt, delegerte arbeidsoppgaver til de som gikk i stell osv og gjorde vel alle oppgaver en sykepleier som har gruppe gjør. Veileder satt ofte bare og så på. På de fleste steder er det ikke rom for å bruke ukesvis på å bli kjent med avdelingen. 

Anonymkode: b0643...855

Da er det nok ganske ulikt lagt opp ja, for meg var dette ting jeg lærte på praksisplassen :) jeg klarte meg likevel veldig bra i min andre praksis også: fikk tid til å bli kjent med avdelingen, men tok rakskt ansvar og gikk legevisitt, hadde ansvar for mine pasienter osv (der var det avd.spl, ikke gruppe). 

Ved mitt studiested var det absolutt lagt opp til at man kunne bruke litt tid på å bli kjent - og det ble alltid presisert fra veileder og lærers side at de forventet ikke at man tok veldig mye selvstendig ansvar før midtvurderingen, men at det heller ble lagt mer vekt på den siste halvdelen av praksis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til ab #15 og #17. Jeg vet jo selvsagt at ting må bli gjort, og at det forventes mye mer nå i sykehuspraksis. Jeg sier ikke at jeg har vært feilfri! Absolutt ikke. Men jeg har vært på tilbudssiden, hjulpet til der jeg kan. Tatt initiativ til å være med på læringssituasjoner. Fire vakter trengte jeg på å gjøre meg kjent, og jeg har gjort like mye som de andre på studiet som har vært på sin sengepost i 4 uker. Pasientene er variable, de fleste er dog ganske selvhjulpne. Synes hvert fall jeg burde fått advarsel før, og ikke et "vi stryker deg nok uansett".

-TS

Anonymkode: c3c59...778

Du er på Høyskole nå, ikke barneskolen der du får advarsler. Du har fått beskjed  om å endre holdning og får den muligheten fremover. Slutt å sutre og se at det er du og ikke alle andre dette handler om. Hva sier foreldrene dine? (Ser ingen hensikt i å snakke deg etter munnen.) 

Anonymkode: 9750c...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...