Gå til innhold

Lystgass -noen som vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg har født tidligere har jeg fått lystgass. Jeg har ønsket å føde så naturlig som mulig og derfor ikke brukt epidural etc. 

Jeg vet st jeg synes det er vanskelig med lystgass når jeg ligger der. Jeg blir kvalm, men det som er enda litt værre er at jeg synes det er "tungt" å inhalere gjennom masken. 

Det jeg lurer på er om det lar seg justere på noen måte slik at det er lettere å puste inni masken? Kan det tilføres mer oksygen eller noe? 

En annen ting er at jeg leser på nett at gassen kan ha noen skumle bivirkninger.. "varig svimmelhet" bl.a. Det regnes fortsatt som forholdsvis trygt å bruke ved fødsel eller? 

Skal snart føde igjen så må forberede meg litt..

Anonymkode: cf375...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukes lystgass lengre da?

Er uke 33 selv, og hadde samtale med JM om fødsel nylig, da mente hun at det nå er utfaset i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder har mer moderne utstyr enn andre steder. Hva de har på ditt fødested vet vi ikke og dermed vet vi ikke om dette er et nytt og moderne sykehus med reguleringsmuligheter. Men generelt, å puste inn enten det er lustgass, helium ved lungeundersøkelser eller andre ting, det ER tungt. 

Jo vondere en har eller jo vanskeligere det er å puste dest tyngre oppleves det å få pustet i seg det stoffet som skal hjelpe en med å puste/smerten. 

Anonymkode: 8b09f...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset jeg fødte tilbyr de ikke lystgass pga. mangel på tilstrekkelig ventilasjon for de ansatte som da hadde blitt eksponert for dette daglig. På nabosykehuset tror jeg dog de fortsatt tilbyr det. 

Anonymkode: 704b6...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset jeg skal føde på har lystgass. Men ble litt mer skeptisk til det nå, har alltid tenkt det var ufarlig.

HI

Anonymkode: cf375...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte uten epidural. Prøvde lystgass, men opplevde som deg at det ble veldig tungt å puste, så jeg droppet den. Syns det var mye lettere å bare puste selv, og fødselen gikk veldig greit uten noen som helst hjelpemidler. Du kan jo prøve det?

Anonymkode: 0d9e7...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan velge hvor mye gass og hvor mye O2 du får. Jeg fikk feks 15% lystgass og resten O2. Ble aldri susete men hjalp meg med å huske å puste.

Anonymkode: 7732f...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lystgass er farlig ved bruk for den fødende hadde det neppe vært i bruk. Men skjønner jo at de ansatte må tas hensyn til i sitt daglige arbeid. Selv brukte jeg lystgass, og kun det, i mine to fødsler. Hjalp meg utrolig mye. Mest  andre gang. For da hadde jeg liksom lært av første gang hvordan jeg best skulle bruke det...:) jeg synes også det var tungt å puste gjennom den masken, men var kun når jeg holdt den godt på jeg fikk pustet inn nok gass til at det virket optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...