Gå til innhold

#MeToo tar fokuset fra de virkelige problemene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Mari Y skrev:

Enhver opplevelse er subjektiv. Noen kan oppleve det voldsomt ubehagelig å bli sex- trakassert og slite med det lenge i ettertid, mens for andre er det sikkert annerledes. Selv har jeg opplevd lignende ting, men det har ikke nødvendigvis vært traumatisk for resten av livet. Ens egne følelser er ens egne først og fremst og alle vil takle ting på forskjellige måter. Enten det er voldtekt eller trakassering. 

Samtidig fikk den så mye oppmerksomhet pga først og fremst Harvey Weinstein, og deretter Kevin Spacey. I tillegg som kom anklagene om overgrep mot barn fra Corey Feldman, som har gjort et forsøk på å avsløre overgripere i Hollywood. Men Rick Toben ble også beskyldt for en rekke overtramp mot kvinner i bransjen, selv om dette kanskje er mindre kjent. Problemet er likevel at noen kan missbruke slike ting til egen fordel og her bør man være kritisk. Det er tøft nok for mange å oppleve overgrep i barndommen eller voldtekt og det å bli trodd kan være enda tøffere. Men dessverre er det noen som KAN finne på å komme med anklager som er usanne. Noen kan ha falske minner om ting som har skjedd, noen kan dessverre også dikte opp forskjellige historier om folk og rette falske anklager. Hvis man tar f eks Twiggy Ramirez tidligere bandmedlem i MM, så ser det ut til at det bare påstand mot påstand, og da er det vanskelig å egentlig konkludere med hva som er fakta

Det er jo også litt av problemet, som du sier med falske anklager. I 2017 har vi en offerkultur, og karrierer kan bygges på dette. Samme kan jo sies om karrieredrevne mennesker, hvor enkelte skyr ingen midler på veien mot toppen, og det å bli kvitt en leder eller menneske seg foran i køen kan være effektivt, ved å anklage vedkommende for trakassering. 

Jeg har i alle fall sansen for at vi i Norge unngår å bruke navn i slike kjente saker. 

Slik man får inntrykk av nå så florerer det av seksuell trakassering i alle bransjer og på alle arbeidsplasser. Det nekter jeg faktisk å tro er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Example skrev:

Det er jo også litt av problemet, som du sier med falske anklager. I 2017 har vi en offerkultur, og karrierer kan bygges på dette. Samme kan jo sies om karrieredrevne mennesker, hvor enkelte skyr ingen midler på veien mot toppen, og det å bli kvitt en leder eller menneske seg foran i køen kan være effektivt, ved å anklage vedkommende for trakassering. 

Jeg har i alle fall sansen for at vi i Norge unngår å bruke navn i slike kjente saker. 

Slik man får inntrykk av nå så florerer det av seksuell trakassering i alle bransjer og på alle arbeidsplasser. Det nekter jeg faktisk å tro er sant.

Ja, dette med karriere- drevne mennesker. Spesielt mennesker som er egoistiske av natur. Og de bryr seg ikke hvem de tråkker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Mari Y skrev:

Ja, dette med karriere- drevne mennesker. Spesielt mennesker som er egoistiske av natur. Og de bryr seg ikke hvem de tråkker på. 

Så bør man være forsiktig med å skyve disse Hollywood-kvinnene foran seg i denne kampen. Som det har blitt nevnt av flere, så var det flere av disse kvinnene som bevisst oppsøkte nattklubber osv. hvor disse regisørene hang. Selvfølgelig er det forkastelig å gi noen en rolle fordi de vil ligge med deg, men hvor stort offer er man om man bevisst ligger seg til topps?

Nå spiller mange av disse heller offer, nå som tidsånden har snudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Så bør man være forsiktig med å skyve disse Hollywood-kvinnene foran seg i denne kampen. Som det har blitt nevnt av flere, så var det flere av disse kvinnene som bevisst oppsøkte nattklubber osv. hvor disse regisørene hang. Selvfølgelig er det forkastelig å gi noen en rolle fordi de vil ligge med deg, men hvor stort offer er man om man bevisst ligger seg til topps?

Nå spiller mange av disse heller offer, nå som tidsånden har snudd. 

Man er selvfølgelig et offer dersom noen misbruker en stilling til å begå overtramp. Det burde være ganske tydelig. Går man over en persons grense med å presse de til å gjøre seksuelle handlinger, så er det kun vedkommende ene og alene som er ansvarlig. Hvordan man kler seg osv bør være uinteressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mari Y skrev:

Man er selvfølgelig et offer dersom noen misbruker en stilling til å begå overtramp. Det burde være ganske tydelig. Går man over en persons grense med å presse de til å gjøre seksuelle handlinger, så er det kun vedkommende ene og alene som er ansvarlig. Hvordan man kler seg osv bør være uinteressant. 

Hvor stort offer er man dersom man bevisst oppsøker en slik situasjon? Hvis en produsent er kjent for å gi damene roller for sex, går man da på en nattklubb, oppsøker denne mannen og tilbyr dette da?

I praksis prostitusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Example skrev:

Hvor stort offer er man dersom man bevisst oppsøker en slik situasjon? Hvis en produsent er kjent for å gi damene roller for sex, går man da på en nattklubb, oppsøker denne mannen og tilbyr dette da?

I praksis prostitusjon. 

Jeg vil si at det er man, dersom man blir presset til å gjennomføre seksuelle tjenester, man blir tatt på uten å samtykke til det og er ute av stand til å sette seg imot, eller man er utsatt for voldtekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg vil si at det er man, dersom man blir presset til å gjennomføre seksuelle tjenester, man blir tatt på uten å samtykke til det og er ute av stand til å sette seg imot, eller man er utsatt for voldtekt 

For å få en filmrolle? Da er man i stand til la være å samtykke. Noe annet hvis sjefen din på din faste arbeidsplass presser deg for sex.

Ja, avskyelig er det. Men førstnevnte tilfelle er mer prostitusjon enn voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

For å få en filmrolle? Da er man i stand til la være å samtykke. Noe annet hvis sjefen din på din faste arbeidsplass presser deg for sex.

Ja, avskyelig er det. Men førstnevnte tilfelle er mer prostitusjon enn voldtekt.

Jeg er enig i at dette er prostitusjon. Dette er imidlertid ikke straffbart, i motsetning til det å kjøpe sex mot betaling i form av en filmrolle eller annet. Den som utnytter kvinner slik, er etter norsk lov kriminell.

Anonymkode: e4cbf...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg vil si at det er man, dersom man blir presset til å gjennomføre seksuelle tjenester, man blir tatt på uten å samtykke til det og er ute av stand til å sette seg imot, eller man er utsatt for voldtekt 

Jeg synes ikke det er riktig å sidestille en uønsket berøring med voldtekt. Det blir for strengt å bli dømt for voldtekt etter et lett klapp på skulderen, selv om også dette kan bedømmes som seksuell trakassering. Straffen for voldtekt er dog vesentlig strengere enn for trakassering. Burde disse sidestilles likevel? 10 års fengsel for en lett berøring av en skulder er svært strengt.

Anonymkode: e4cbf...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...