Gå til innhold

#MeToo tar fokuset fra de virkelige problemene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Horten Market skrev:

Har du tall på det? Forskningen forteller en annen historie: NTNU-rapport: Omtrent like mange gutter som blir utsatt for seksuell trakassering som jenter

Hva mener du? Det som står i den rapporten undergraver ikke det jeg skrev. Selvfølgelig utsettes menn/ gutter for det også, men i mindre grad tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Prague skrev:

Hva mener du? Det som står i den rapporten undergraver ikke det jeg skrev. Selvfølgelig utsettes menn/ gutter for det også, men i mindre grad tror jeg. 

Tendensen i tallmateriet er at gutter og jenter er like mye utsatt for seksuell trakassering, og at jenter og gutter utøver slik trakassering i like stor grad.

Når menn blir trakassert er det ikke noe problem å snakke om. Når kvinner blir trakassert skaper det bølger verden over og krav om at samfunnet må endres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Horten Market skrev:

Dette er selvfølgelig skrevet av en mann som ønsker å latterliggjøre feminismen. Eller? Så totalt hjernedød kan da ingen være. Det ville jeg sagt før, men etter alt jeg har sett på KG er jeg ikke sikker lenger.

Du er åpenbart fullstendig blottet for evne til å forstå problemet, og langt mindre ha evne til å innse hvor mye den evinnelige sextrakasseringen fra menn ødelegger kvinners hverdag. Kvinnen som følte seg forulempet av mannen som ved flere anledninger sa "hej" til henne, var kanskje mer sensitiv for trakassering enn gjennomsnittet, men dette er et eksempel på hvor viktig det er å komme problemet til livs.

https://samnytt.se/man-sade-hej-till-kvinna-anmaldes-for-sexuellt-ofredande/

Anonymkode: e4cbf...6b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det ikke slik. Kan være enig i at gutter i følge den artikkelen også ble utsatt for trakassering, og også MER enn jentene på noen av punktene i denne rapporten. 

Der hvor trakasseringen gikk fra mer verbalt til det fysiske, var det jentene som var mest utsatt.

Det er også kun en forskningsrapport. Det jeg opplever i hverdagen er at det er mest jenter/kvinner som utsettes for det, men det betyr ikke at jeg mener gutter/menn ikke utsettes for det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Horten Market said:

Dette er selvfølgelig skrevet av en mann som ønsker å latterliggjøre feminismen. Eller? Så totalt hjernedød kan da ingen være. Det ville jeg sagt før, men etter alt jeg har sett på KG er jeg ikke sikker lenger.

Bra du i det minste har kommet ut av ekkokammeret ditt med det første der og innsett av det finner mange feminister som er helt sinnsyk.
 

55 minutter siden, T-Rex said:

Gidder ikke å lese, men tviler på at det er jenter/kvinner som står bak trakasseringen.

Akkurat det samme som at ingen gidder å lese det du skriver fordi vi antar at det er kvinner som står bak de gangene du slenger ut noen latterlige påstander.

Anonymkode: d05f6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Prague said:

Jeg leser det ikke slik. Kan være enig i at gutter i følge den artikkelen også ble utsatt for trakassering, og også MER enn jentene på noen av punktene i denne rapporten. 

Der hvor trakasseringen gikk fra mer verbalt til det fysiske, var det jentene som var mest utsatt.

Det er også kun en forskningsrapport. Det jeg opplever i hverdagen er at det er mest jenter/kvinner som utsettes for det, men det betyr ikke at jeg mener gutter/menn ikke utsettes for det. 

 

Og hvorfor føler du det slik? Fordi det er det du selv, som jente, opplever? Og som du kanskje snakker med venninner om? Hvor mange menn har du snakket med slik om (helst i en situasjon som tillater dem å være ærlig)?

Anonymkode: d05f6...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ingen måte tar #metoo kampanjen fokus vekk fra de "virkelige problemene". Problemet som belyses i metoo ER et virkelig problem. Bare fordi det er krig i Afghanistan betyr ikke at det ikke fins problemer i andre deler av verden vet du. 

Anonymkode: 8bae9...82b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor føler du det slik? Fordi det er det du selv, som jente, opplever? Og som du kanskje snakker med venninner om? Hvor mange menn har du snakket med slik om (helst i en situasjon som tillater dem å være ærlig)?

Anonymkode: d05f6...e08

Føler? Hvor står det noe om det? Som sagt ting som oppleves og ja, prates med venninner om. 

Hva er din erfaring da? Er det flest menn som utsettes for dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

På ingen måte tar #metoo kampanjen fokus vekk fra de "virkelige problemene". Problemet som belyses i metoo ER et virkelig problem. Bare fordi det er krig i Afghanistan betyr ikke at det ikke fins problemer i andre deler av verden vet du. 

Anonymkode: 8bae9...82b

Nei, det ER ikke et reelt problem at noen tok deg på kneet for 15 år siden...

Anonymkode: d05f6...e08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er åpenbart fullstendig blottet for evne til å forstå problemet, og langt mindre ha evne til å innse hvor mye den evinnelige sextrakasseringen fra menn ødelegger kvinners hverdag. Kvinnen som følte seg forulempet av mannen som ved flere anledninger sa "hej" til henne, var kanskje mer sensitiv for trakassering enn gjennomsnittet, men dette er et eksempel på hvor viktig det er å komme problemet til livs.

https://samnytt.se/man-sade-hej-till-kvinna-anmaldes-for-sexuellt-ofredande/

Anonymkode: e4cbf...6b2

Jeg er for så vidt helt enig i det du skriver, når det ses på bakgrunn av at man i dag legger til grunn kvinnens opplevelse ved vurderingen av seksuelle overgrep, uavhengig av hvordan dette var ment fra den overgripende part, og uavhengig av hvordan en objektiv part med rimelighet ville oppfattet situasjonen. Dessuten at kvinnens opplevelse på overgrepstidspunktet er mindre relevant, fordi den langsiktige konsekvensen for kvinnen jo kommer til syne først i etterkant, dermed kommer man ikke forbi at det må være kvinnens opplevelse i ettertid som må legges til grunn. Kvinnen må kunne angre noe hun har vært med på.

Med dette i mente er det bare rimelig at denne tanken forlenges til mindre alvorlige overgrep, eller følte overgrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
4 timer siden, T-Rex skrev:

Gidder ikke å lese, men tviler på at det er jenter/kvinner som står bak trakasseringen.

Ja for jenter/kvinner gjør jo aldri noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ER ikke et reelt problem at noen tok deg på kneet for 15 år siden...

Anonymkode: d05f6...e08

Så er det ikke det #metoo kampanjen handler om heller akuratt. 
Du er svært lite opplyst skjønner jeg.. :rolleyes:

Anonymkode: 8bae9...82b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ER ikke et reelt problem at noen tok deg på kneet for 15 år siden...

For DEG er ikke dette et problem, men spør den stakkars kvinnen som har levd med redusert livskvalitet i 15 år på grunn av en slik handling. Det er ikke opp til andre å vudere hvordan en kvinne bør oppleve en tilfeldig berøring, eller et "hei" fra en mann. Dette handler om følelsesreaksjoner som kan bli like sterke etter en tilsynelatende harmløs handling som etter en voldtekt.

Jeg har fundert på hvordan dette samfunnsproblemet kan løses. Alt snakket om holdningsendring og at menn må skjerpe seg er fånyttes. Det er som å be en flokk rovdyr oppføre seg. Vi har alltid med våpen som beskyttelse når vi går ut i villmarken der vi vet rovdyr finnes. Kvinner trenger også beskyttelse når de beveger seg utenfor hjemmets fire vegger. Kanskje kan det være inspirasjon å hente fra hvordan andre kulturer har løst dette. I Østen er det vanlig at en enslig kvinne alltid følges av en mannlig slektning hun kan stole på. Seksuell trakassering av den karakter vi dikruterer i Vesten, er nesten ikke-eksisterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Horten Market skrev:

For DEG er ikke dette et problem, men spør den stakkars kvinnen som har levd med redusert livskvalitet i 15 år på grunn av en slik handling. Det er ikke opp til andre å vudere hvordan en kvinne bør oppleve en tilfeldig berøring, eller et "hei" fra en mann. Dette handler om følelsesreaksjoner som kan bli like sterke etter en tilsynelatende harmløs handling som etter en voldtekt.

Jeg har fundert på hvordan dette samfunnsproblemet kan løses. Alt snakket om holdningsendring og at menn må skjerpe seg er fånyttes. Det er som å be en flokk rovdyr oppføre seg. Vi har alltid med våpen som beskyttelse når vi går ut i villmarken der vi vet rovdyr finnes. Kvinner trenger også beskyttelse når de beveger seg utenfor hjemmets fire vegger. Kanskje kan det være inspirasjon å hente fra hvordan andre kulturer har løst dette. I Østen er det vanlig at en enslig kvinne alltid følges av en mannlig slektning hun kan stole på. Seksuell trakassering av den karakter vi dikruterer i Vesten, er nesten ikke-eksisterende.

Det første du skriver er ubetinget korrekt (selv om du åpenbart ikke mener det du skrev, vurdert ut fra dine tidligere utsagn). Løsningsforslaget er dog helt på trynet. Kvinner må ha krav på å kunne ferdes trygt hvor som helst alene. Holdningsendringer tar tid, men å avskrive det som urealistisk er da svært pessimistisk. En løsning på sikt vil være å sørge for at færre gutter fødes. Dersom formering  ved inseminering og in vitro-fertilisering etter hvert blir det vanligste, kan forholdet mellom kjønnene endres. Med ti jenter for hver gutt vil jentenes oppvekst bli langt bedre, og risikoen for å bli offer for overgrep vil drastisk reduseres. I tillegg vil kvinnene ikke lenger tvinges til å måtte tilfredsstille menn seksuelt, slik majoriteten utsettes for nå.

Anonymkode: e4cbf...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsningsforslaget er dog helt på trynet. Kvinner må ha krav på å kunne ferdes trygt hvor som helst alene.

Du kan si til rovdyrene at mennesket må ha krav på å ferdes fritt og trygt ute i naturen. Det er litt urealistsk. Kvinner trenger beskyttelse, du kommer simpelthen ikke utenom det.

Sitat

Med ti jenter for hver gutt vil jentenes oppvekst bli langt bedre

Ti kvinner for hver mann høres ut som en god idé. Er det ikke dette de også praktiserer i Østen?

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få ryddet opp litt i ulike bransjer der trakassering er mer vanlig enn man kanskje liker å tro.

Samtidig er det viktig å beholde perspektivet litt. Det er stor forskjell på trakassering og voldtekt, og her har det vært en uheldig blanding av de to tingene. 

Jeg tror nok kanskje ikke det vil ha så alt for mye å si for fremtiden. Slike kampanjer kommer og går, og nå som alle prater om det er det veldig stort, men alle slike trender forsvinner alltid like fort som de kommer. Det er i vinden nå, men det er ikke lenge siden vi hadde noe liknende, og det forsvant rimelig fort.

Det er også verdt å nevne at det som kommer frem kommer fra bransjer som er ganske fremmed for de fleste av oss. Ja, klart, mange er opptatt av ting som skjer i underholdningsbransjen, men de fleste skjønner også at det har lite å si her nede på bakken. 

Jeg vil også tro at den største konsekvensen vil være at gutter og unge menn som vokser opp nå, som allerede er usikre og redde for å sjekke opp damer, vil bli enda mer usikre, og resultere i at mange av de på sikt trolig vil bygge opp et slags irrasjonelt hat mot kvinner. Det er noe med det, enda dette er i vinden nå, så vil det ikke endre biologien, og at det kun er hvem som gjør det, og settingen som skiller mellom om noe er trakassering og en akseptert måte å sjekke opp noen på. Det skillet der er det mange usikre menn som ikke skjønner, og mange kvinner skjønner kanskje ikke selv hvor fin linja er. 

Den samme kommentaren fra kjekkasen en møter på fest og han "ekle" mannen du møter via jobben, vil ha to vidt forskjellige betydninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke enig i det hele tatt. Det er veldig bra at folk snakker om ting, som før ikke har vært snakket mye om. Det må tydeligvis snakkes mer om siden mange er mer opptatt av å dømme det enn å forstå problemet. 

Anonymkode: 4a46e...90c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Horten Market skrev:

Du kan si til rovdyrene at mennesket må ha krav på å ferdes fritt og trygt ute i naturen. Det er litt urealistsk. Kvinner trenger beskyttelse, du kommer simpelthen ikke utenom det.

Ti kvinner for hver mann høres ut som en god idé. Er det ikke dette de også praktiserer i Østen?

Rovdyrene må oppdras til aldri å angripe, ellers må de holdes i bur.

Meningen var ikke at mennene skulle ha et harem, det må bare sørges for tilstrekkelig antall sædprodusenter til å opprettholde genetisk diversitet i befolkningen. Trolig kunne vi nøye oss med færre menn enn dette. Mennene skal ikke tilfredsstilles seksuelt av kvinnene, dette ansvaret må kvinnene slippe. Inseminering og ivf blir det normale når en kvinne ønsker barn.

Anonymkode: e4cbf...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at de virkelige overgrepene drukner litt når eksempelvis kulturredaktøren i Aftenposten heller vil snakke om den gangen en mann prøvde å kysse henne. Det er noe absurd over å se mektige mennesker lete febrilsk etter situasjoner der de selv har blitt krenket slik at de kan snakke om seg selv, mens vi faktisk har så mange reelle problemer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Example skrev:

Fint å få ryddet opp litt i ulike bransjer der trakassering er mer vanlig enn man kanskje liker å tro.

Samtidig er det viktig å beholde perspektivet litt. Det er stor forskjell på trakassering og voldtekt, og her har det vært en uheldig blanding av de to tingene. 

Jeg tror nok kanskje ikke det vil ha så alt for mye å si for fremtiden. Slike kampanjer kommer og går, og nå som alle prater om det er det veldig stort, men alle slike trender forsvinner alltid like fort som de kommer. Det er i vinden nå, men det er ikke lenge siden vi hadde noe liknende, og det forsvant rimelig fort.

Det er også verdt å nevne at det som kommer frem kommer fra bransjer som er ganske fremmed for de fleste av oss. Ja, klart, mange er opptatt av ting som skjer i underholdningsbransjen, men de fleste skjønner også at det har lite å si her nede på bakken. 

Jeg vil også tro at den største konsekvensen vil være at gutter og unge menn som vokser opp nå, som allerede er usikre og redde for å sjekke opp damer, vil bli enda mer usikre, og resultere i at mange av de på sikt trolig vil bygge opp et slags irrasjonelt hat mot kvinner. Det er noe med det, enda dette er i vinden nå, så vil det ikke endre biologien, og at det kun er hvem som gjør det, og settingen som skiller mellom om noe er trakassering og en akseptert måte å sjekke opp noen på. Det skillet der er det mange usikre menn som ikke skjønner, og mange kvinner skjønner kanskje ikke selv hvor fin linja er. 

Den samme kommentaren fra kjekkasen en møter på fest og han "ekle" mannen du møter via jobben, vil ha to vidt forskjellige betydninger.

Enhver opplevelse er subjektiv. Noen kan oppleve det voldsomt ubehagelig å bli sex- trakassert og slite med det lenge i ettertid, mens for andre er det sikkert annerledes. Selv har jeg opplevd lignende ting, men det har ikke nødvendigvis vært traumatisk for resten av livet. Ens egne følelser er ens egne først og fremst og alle vil takle ting på forskjellige måter. Enten det er voldtekt eller trakassering. 

Samtidig fikk den så mye oppmerksomhet pga først og fremst Harvey Weinstein, og deretter Kevin Spacey. I tillegg som kom anklagene om overgrep mot barn fra Corey Feldman, som har gjort et forsøk på å avsløre overgripere i Hollywood. Men Rick Toben ble også beskyldt for en rekke overtramp mot kvinner i bransjen, selv om dette kanskje er mindre kjent. Problemet er likevel at noen kan missbruke slike ting til egen fordel og her bør man være kritisk. Det er tøft nok for mange å oppleve overgrep i barndommen eller voldtekt og det å bli trodd kan være enda tøffere. Men dessverre er det noen som KAN finne på å komme med anklager som er usanne. Noen kan ha falske minner om ting som har skjedd, noen kan dessverre også dikte opp forskjellige historier om folk og rette falske anklager. Hvis man tar f eks Twiggy Ramirez tidligere bandmedlem i MM, så ser det ut til at det bare påstand mot påstand, og da er det vanskelig å egentlig konkludere med hva som er fakta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...